Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: renee - 18.01.2018, 16:20:23
-
Otsikon mukaisen Volvon polttoainemittari näytti käynnistyksen jälkeen nollaa, toisin sanoen mittari ei noussut yhtään, vaikka tankissa oli vielä 20 litraa bensaa. Myös ajotietokoneen jäljellä olevan matkan ilmaisin näytti "--". Polttoaineen määrän varoitusvalo ei kuitenkaan palanut. Tämä vika korjaantui sammutuksen ja käynnistyksen jälkeen.
Seuraavana aamuna moottorin vikavalo syttyi (se moottorin kuva) ja ajotietokoneeseen tuli teksti: "Moottorijärjestelmä vaatii huollon" tms. Auto toimi ihan normaalisti, joten ajelin suuremmin välittämättä ja ajattelin hommata vikakoodinlukijan. Vikavalo ja vikailmoitus sammuivat 20-30 km ajon jälkeen, välissä yksi sammutus ja käynnistys.
Kysymys kuuluukin, että saako näistä vioista enää mitään irti, jos hommaan vikakoodinlukijan vai ovatko poistuneet muistista? Autolla on ajeltu muutama sata kilometriä ilman ongelmia. Tai onko kellään mitään arviota, mistä viat voisivat johtua?
Autossa on Webasto ja käynnistys on suoritettu webaston vielä pöhistessä, jos sillä nyt on jotain merkitystä.
-
En osaa sanoa muuta, kuin että vikamuistissa pysyy koodit vaikka ei olisi akuutissa tilassa, kunhan ei testerillä nollata. Webasto vie sähköä ja alijännite voi aiheuttaa tilapäisiä vikoja kyllä.
-
En osaa sanoa muuta, kuin että vikamuistissa pysyy koodit vaikka ei olisi akuutissa tilassa, kunhan ei testerillä nollata. Webasto vie sähköä ja alijännite voi aiheuttaa tilapäisiä vikoja kyllä.
Akun kuntoa ja jännitettä hieman mietin itsekin, mutta toisaalta akku pyörittää starttia iloisesti ja auto lähtee kuin palmun alta. Mutta kieltämättä keli oli Pääkaupunkiseudun kylmin tänä talvena, eli sen viitisen astetta pakkasta :D
-
Mulla on tullut kovalla pakkasella startissa vikakoodeja, vaikka 100ah akku ei koskaan ole ollut vaikeuksissa pyörittää moottoria vaikka 10 sekuntia. Mut tarkkaile tilannetta, jos vika toistuu niin sitten voi olla oikea vika kyseessä.
-
Mulla on tullut kovalla pakkasella startissa vikakoodeja, vaikka 100ah akku ei koskaan ole ollut vaikeuksissa pyörittää moottoria vaikka 10 sekuntia. Mut tarkkaile tilannetta, jos vika toistuu niin sitten voi olla oikea vika kyseessä.
Mulla akku on kyllä aika pieni (63Ah), kun ottaa huomioon Webaston. Nyt on mennyt useampi startti ja muutama päivä eivätkä viat ole toistuneet, joten tarkkaillaan.
-
Moottorin vikavalo ei ole enää syttynyt, mutta kello alkoi temppuilla, eli aika piti asettaa aamustarttien jälkeen muutaman kerran uudestaan. Tässä vaiheessa fiksumpi olisi jo tajunnut, että akku alkoi vedellä viimeisiään, mutta kun auto lähti hyvin käyntiin, niin en pitänyt kiirettä...
Eilen auto sitten hyytyikin, kun akku ei enää jaksanut pyörittää starttia, lähti kyllä apuvirralla helposti käyntiin. Tästä sitten suoraan akkukaupoille ja mukaan tarttui Exide EA770 77Ah/760A Premium. Toivottavasti akkuvalinta ei mennyt kovin pahasti pieleen.
Voi olla, että akkua olisi voinut tekohengittää lataamalla, mutta toisaalta olin juuri ajellut pitkää pätkää, tai että laturissa on jotain häikkää, mutta eipä tuo akku sentään omaisuuksia maksa.