Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Marko K - 21.01.2018, 02:46:57
-
Parisen kuukautta takaperin ostin tuommosen -95 vuosimallia olevan 850 farmarin tällä automaattilaatikolla.
Nyt tänään jarrutin ihan normisti tasoristeystä varten, niin alkoi tuo orannsi nuolivalo vilkkua taulussa, ja samaten valitsimessa kepin vieressä. Tämähän tarkoittaa, että lootassa olis vikaa.
Ainakaan se ei tuntunut luistavan millän vaihteella, ja ne kytkeytyivät hyvin päälle ja ECO/Sport pelittää, kuten pitääkin, samaten pakkovaihteet ja Winter-mode. Vaihteiden kytkemisessä on pieni "nytkähdys" ollut ostohetkestä lähtien, joten ajattelin sen olevan ominaisuus, taisi jo enteillä tulevasta viasta.
Vikakoodeja en oo päässyt lukemaan vielä, mutta eikös näissäkin ole jo jossakin päin autoa 16-pinninen OBD-liitin? Mul olis luuris pari toimivaksi todettua softaa, joilla vois saada selville vikaoodin ja itse vian sitten kun Googlettaa itse vikakoodin.
-
Riippuu vuosimallista onko OBD vai ei. OBD on radion alla siinä edessä jos on, kolikkolokero tms. siinä peitteenä. Tupakansytyttimen vieressä kuitenkin.
En muista tuliko jo '95 malleihin vai vasta '96 mallivuoden autoihin tuo OBD. Se pistoke tosin taitaa olla OBD 1 eikä OBD 2, joten vikakoodeja ei kaikilla lukijoilla saa ulos.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=165.0
-
Niinkuin ed. sanottu, "obd" tuli vasta -96 malleihin, käytännössä tarkoittaa -95 noin elokuusta eteenpäin ja löytyy kolikkolokeron alta jos sellainen on.
Parempi noista on vilkkuledillä lukea ilman mitään lukijoita myös vaihteiston koodit jos on se vanhempi malli, siis ne koodirasiat siellä repsikanpuolen umpion takana suunnilleen.
Ohjeet: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=165.0
-
Juu, no lueskelen koodit.
Tämä rotisko nyt teki sellaisen tempun, jotta aamulla lähdettyä valo vilkkui, ja ajoin sellaiset 40 kilsaa. Ajon jälkee sammutin auton, ja käynnistin uudelleen, eikä valo enää vilkkunut.
On nähä Volvot ihmeellisiä vekottimia
-
Juu, no lueskelen koodit.
Tämä rotisko nyt teki sellaisen tempun, jotta aamulla lähdettyä valo vilkkui, ja ajoin sellaiset 40 kilsaa. Ajon jälkee sammutin auton, ja käynnistin uudelleen, eikä valo enää vilkkunut.
On nähä Volvot ihmeellisiä vekottimia
Öljyt vähissä? Auto käyntiin lämpöisillä öljyillä ja tikusta öljytason tarkastus.
-
Oliko ilma pakkasen puolella ja jos oli niin paljonko?
Minulla 850 automaatti alkoi noin 8 asteen pakkasessa toimimaan niin, että ei vaihda isommalle kun lähtee liikkeelle.
Vaikuttaisi siltä, että kun öljyt lämpenee, niin sitten toimii. Vika voi olla myös vaihteston asentoanturissa, koska lämpimänäkin on havaittavissa sellaista vikkaa, että P asennossa käynnistämien ei toimi - ei siis starttaa ollenkaan, mutta kun keppiä vähän nykäisee, tai käyttää ensin muussa asennossa, niin sitten käynnistyy.
Jos luit vikakoodit, niin antaako A1 pistokkeesta koodin 3-1-3?
Kun tässä pakkanen nousee, niin kokeilen ennen liikkeelle lähtöä niin, että kone käyntiin, ja paikallaan ollessa käyn vaihteet läpi pari kertaa - testaan toimiiko vaihteisto sitten kulmänä ongelmitta.
Kylmänä ja jäykillä öljyillä vaihtaminen ilmeisesti nykäisee aina hiukan - korjatkoon viisaammat tätä luuloa.