Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Teemu L - 21.01.2018, 09:24:10
-
Moi,
Tässä on käytetty eräänpikin tunti öljynpainevian selvittelyyn. Kylmänä paineet ok, ja tyhjäkäyntiäkin voi käyttää vaikka tunnin ilman ongelmia. Kun lämpimänä kierrokset käy kerran yli parin tonnin, niin öljynpainevalo syttyy eikä enää sammu. Vilkkuu vähän. Kone käy nätisti, ei savuta, kolise, tärise tms. ja voima on tallella. Turbo ääntää normaalisti. 270tkm ajettu.
Olen käynyt läpi imusihdin tiivisteineen, oljypohjan o-renkaat, öljypumpun, paineanturin enkä löytänyt mitään vikaa.
Paineet katoaa edelleen ensimmäisen "paineiskun" jälkeen, eli kun konetta on lämpimänä vähän kierrättänyt.
Öljyn seassa ei ole vettä, eikä vedessä öljyä. Ulkoisia vuotojakaan ei ole.
Nyt epäilen että viimeinen mahdollisuus voisi olla "piston cooling valve" joka kontrolloi öljynkiertoa jotenkin paineen mukaan. Jos tuo olisi väljä niin öljynpaine purkautuisi ulos mäntien öljysuihkuihin eikä voiteluun jää mitään.
Onko kellään muulla ollut vastavaa ongelmaa? Apua tarvitaan.
Alla olevasta linkistä pääsee näkemään mikä osa on kyseessä. Osan numero on listassa 28. Ruuvataan lohkoon, öljypumpusta ylä-vasemmalle. 17mm kanta.
https://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=1181322&ukey_make=865&ukey_model=11985&modelYear=2003&ukey_category=7866&ukey_driveLine=11324
-
Oletko mitannut paineta oikein mittarilla?
-
https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=9&t=59855&hilit=oil+pressure | Oliskohan tuosta topicista mitään iloa? Sivulla 3 ainakin kuvaa jostain venttiilistä mikä jollakin oli jumittanut.
Jotkut puhuvat myös että viallinen huohotus voisi aihettaa öljynpaine ongelmia, onko huohotuksen toimivuus testattu?
-
En ole mitannut paineita mittarilla.
Hankin vielä tuon uuden "piston cooling valven". Vanhaa putsailin ja tutkin, ja minusta sen jousi vaikutti hieman liian löysältä pitääkseen 1,5bar öljynpaineen. Olisihan tuon voinut testata esim vedenpaineella... Myös ulkonäkö on hieman erilainen mitä tarjotaan vastaavaan autoon nettikaupoissa. Jos paine ei silläkään parane niin sitten täytyy tehdä jotain radikaalia.
Tuo toisella nettisivulla ollut keskustelu oljynputsarin päällä olevasta venttiilistä ei mennyt ihan oikein. Se on ilmausventtiili joka päästää läpi molempiin suuntiin paineettomassa tilassa, mutta menee yhdensuuntaiseksi kun filtteriin tulee öljynpaine. Puhallus ei riitä sitä sulkemaan, kompressori kylläkin. Tämänkin testasin ja toimii.
Kone ei huohota, ei savuta...
Erikoista tässä on, että kun valo syttyy, ja sammutan auton, ja sitten käynnistän muutaman sekunnin päästä uudelleen, valo on poissa ja voin taas ajaa hetken. Jos laakerien välykset olisivat liian suuret, eikö valo syttyisi taas käynnistyksen jälkeen heti? Vai vaatiiko paineiskun jotta öljykalvo "puhkeaa" väljässä laakerikaulassa?
Kyseessä on juuri hankkimani ns. outlet -auto. Autoliike laittoi allekirjoittamaan paperin jossa sanouduttiin irti takuusta ja palautusoikeudesta. Uskoisin että kuluttajansuojaa on kuitenkin sen verran, että osan hinnasta voisi saada takaisin sillä perusteella että moottori on täysin pilalla. Tuolla pystyi kotiin ajamaan rauhassa 30km ja sitten syttyi valo.
-
Laakerivikaselta vaikuttaa tuo
-
Katselin että vaihtokone USAsta olisi 800$ + 250$ kuljetus + 300$ alv ja tulli.
Toivottavasti tuo venttiili olisi kuitenkin syyllinen. Tippaakaan ei ollut metallilastua öljypohjassa, vaikka gunkkia olikin paljon. Varsin huonosti pidetty auto, vaikka siistikuntoinen onkin.
-
Youtubesta löytyi sama motti, hilettä löytyi öljypohjasta ja motti korjattiin.
Jos oikein ymmärsin osa 7 oli tukossa ja paineet katosi kiihdyttäessä, uusi osa näkyi olevan päivitetty muoviseksi.
Ainoa mikä tulee vielä mieleen, anturin johdot. :-\
-
Laakerivikainen pitää ö.paineet kokoajan matalana.
Mittaa nyt ehdottomasti ne paineet ensin. Se sulkee esim. em. mainitun kaapelivian ym pois.
Onkohan näissä perinteinen, mekaaninen öljyn ylipainerajoitin? Se kun voisi myös temppuilla
-
Täytyypä käydä investoimassa öljynpainemittariin... anturi vaan on niin hankalassa paikassa että täytyy purkaa imusarja pois tieltä. Vai löytyykö joku muu kytkentäpaikka kuin öp-anturin tilalle?
Hilettä ei tosiaan ollut öljypohjassa tai suodattimesta. Täytyy vissiin taas avata öljypohja ja tutkia tuo ylempi imuputki osa7.
Öljypumpun yhteydessä on ylipaineventtiili joka oli kunnossa. Joskus voi jäädä auki jos on likainen. Siinä on huomattavasti suurempi jousivoima mitä tässä toisessa venttiilissä jota epäilen. Niin kuuluukin olla, mutta tämä toinen venttiili vaikutti epäilyttävän löysältä. Voisiko jousi katketa tai kuoleentua...? Ei ole purettavaa mallia. Tilasin siniseltä, karvan alta 30€.
-
Hi
,taitaa olla kk ja rk laakerit loppuun kuluneita,varmaankin johtuu siitä,ettei öljyjä ole vaihdettu riirrtävän useasti,sekä vääränlaisista öljyistä,myyjä sekä myyntilike
eivät ole vastuussa kun olet kirjoittanut nimesi em paperiin.
,,,pikku vinkki kokeile jotain hyvänlaatuista 5W-40 öljyä tai vielä paksumpaa
jos vaikka paineet pysyisi
ps Tsemppiä
Kyseessä on juuri hankkimani ns. outlet -auto. Autoliike laittoi allekirjoittamaan paperin jossa sanouduttiin irti takuusta ja palautusoikeudesta. Uskoisin että kuluttajansuojaa on kuitenkin sen verran, että osan hinnasta voisi saada takaisin sillä perusteella että moottori on täysin pilalla. Tuolla pystyi kotiin ajamaan rauhassa 30km ja sitten syttyi valo.
[/quote]
-
Paineiden mittaus ilman muuta ensin. Tuo, että valo ei syty uudelleenkäynnistyksen jälkeen kyllä viittaisi muuhun kuin laakerivikaan.
Ekana tuli mieleen ylipaineventtiili, joka jumittaisi aukiasentoon kun antaa kierroksia, mutta senhän lienet jo vaihtanut.
Jotenkin jonkinsortin sähkövika ehkä voisi olla, mutta paineiden mittaus kertoo.
Kierroksillahan paineiden kuuluisi nousta, oli laakerit sököt tai ei. Jos tyhjäkäynnillä valo ei pala, niin ei se tunnu laakerivialta. Tuo anturi sytyttää valon kuitenkin yleensä vasta alle 0.5kg paineilla.
-
Ostin motonetistä sähköllä toimivan halpis öp-mittarin. Laitoin anturin alkuperäisen paikalle.
Ajoin sitten n. 50km testilenkin.
Kylmänä käynnistäessä paineet nousivat 7kg kohdalle eli mittarin ylimpään numeroon. Sitten ne siitä n.10 min tyhjäkäynnin aikana putosivat 5kg kohdalle kun kone lämpeni.
Lähdin ajamaan. Kun lämpömittarin viisari oli käyntilämmössä, paineet olivat 1500-2000 kierroksella tasaisesti 3-4kg välillä. Tyhjäkäynnillä putosivat n. 1,5-2kg:een. Ajelin rauhassa 80-alueella ja välillä kiihdyttelin, mutta tilanne ei muuttunut. Nyt oli toki kylmempi ilma kuin aiempina päivinä, joten ehkä konekin oli viileämpi.
Sitten ajoin pätkän moottoritiellä että kuumenee kunnolla, ja sen jälkeen paineet olivat 1,5kg riippumatta kierrosluvusta. Eli vaikka nostin kierrokset 4000, oli paine sama kuin 1500kierroksella! Rikkinäiset laakerit eivät varmaan tuollaista aiheuttaisi, vaan joku siellä reguloi painetta.
Sammutin moottorin n. sekunniksi, eli juuri sen verran että paineet putosivat mittarissa nollille. Kun heti käynnistin, oli painetta taas 4kg ja reagoi kierroslukuun.
Jostain olin lukevinani että tuo "piston cooling valve" avautuu nimenomaan 1,5 kg:ssa, ja alkaa suihkuttamaan männille öljyä. Eikös se tarkoita että paine ei silloin kuumana nouse yli 1,5kg? Kuulostaa toki vähän alhaiselta moottoritieajoon... Haluaisin ymmärtää paremmin tuon venttiilin toimintaa.
....Mutta, halpismittari ei missään kohtaa näyttänyt alle 1,5kg painetta, eli oliko nyt kuitenkin käynyt niin vanhanaikaisesti että aivan uudennäköinen öljypaineanturi olisi ollut rikki. En sitä vaihtanut kun näytti uudelta. Kun otin sen käteen, niin on se siellä pari vuotta voinut olla. öljypohja oli aika likainen sisältä, joten olisiko joku likapartikkeli päässyt anturiin ja tukkinut sen tuoreeltaan. Hyllyssä on uusi anturi, ja laitan sen huomenna.
Kaikesta huolimatta, 1.5kg vaikuttaa vähän alhaiselta öljynpaineelta esim moottoritiellä. Onko tietoa pitääkö niin olla?
-
Tietoa ei ole oikeasta paineesta, mutta 7kg on liikaa myös kylmänä, joten ylipaineventtiili kannattaa tarkistaa.
1.5kg riittää kyllä paineeksi ajoon. Oikeasta tasosta ei ole tietoa, varmaan kuumilla öljyillä pari kiloa vois olla.. joku jolla on öp-mittari autossa voi varmaan tarkentaa.
-
Hain eilen Volvolta tuon ”piston cooling valven”. Runkonumerolla etsitty osa oli erilainen kuin vanha, mutta sopi paikalleen. Öljykanavat uudessa venttiilissä olivat pienemmät, ja rakennekin erilainen. Mikähän ihmeen venttiili minulla on tuossa ollut?
Nyt kuitenkin kylmäpaine jäi 5kg:een ja on stabiilimpi. Edelleen kuitenkin näyttää että kun koneen kierrättää tosi kuumaksi pienellä vaihteella ajamalla, paine lopulta putoaa 1-1.5 kg tuntumaan tai alle. Mittari ei kuitenkaan mene nollille. En tiedä kuinka tarkka tuo mittari on, maksoi 16e. Väliaikaisen anturin kiinnitys myös vuoti reilusti öljyä kierteiden välistä niin että auton pohja on nyt hieman öljytty. Kuinka äkkiä vaikuttaa painelukemaan kuumalla öljyllä?
Vaihdoin ÖP-anturin uuteen tavalliseen ja valo ei nyt syttynyt 20km moottoritiematkalla. Vainoharhainen olo kuitenkin jäi. Uskaltaako tällä nyt mihinkään pidemmälle lähteä...?
-
Itsellä parista mitattu öljynpaineita,kylmänä ollut 6-7bar muutaman sekunnin kunnes laski 0,5-1,0bar,riippuen onko millainen sää ulkona. Lämpimällä koneella kovilla kierroksilla muistaakseni johonkin 4bar paikkeille sai nousemaan. Lämpimänä tyhjäkäynnillä 1-1,5 bar.
-
Aion hankkia paremman öljynpainemittarin joka näyttää asteikon alapään tarkasti, ja tiivistää anturin kunnolla. Sitten reissu Lahteen ja takaisin. Mitenköhän saisi öljyn lämpötilan näkyviin?
-
Ajoin tänään xc90:llä töihin Helsinkiin moottoritietä n.40km, eikä sytyttänyt öljynpainevaloa. Perillä kuitenkin odottivat vikakoodit ECM-640a ja ECM-641a. Nämähän ovat nokka-akseleiden ajoitusventtiilit joita käytetään öljynpaineella. Olisiko siis niin että paine on juuri valon syttymisen yläpuolella, mutta nuo venttiilit eivät jaksa enää toimia. Minulla oli aikaisemmin jakoremmi irti, mutta mielestäni ajoitukset menivät paikalleen.
-
Tässä vaiheessa taitaa olla selvää että moottori on pilalla... Ei kai turbokaan voi hukata kovin paljon öljynpainetta, varsinkin kun auto ei savuta?
Nyt on kaikki tehty minkä voi tehdä nokkia ja kampuraa irroittamatta.
Rauhallisesti ajaen pystyin ajamaan +1 lämpötilassa moottoritienopeutta ja paineet pysyivät 3,5-4 barin paikkeilla 2200 kierroksella 50km ajan. Kesällä +20c ei varmaan kestäisi. Ja tämä on uusilla Teboil Diamond 5w40 öljyllä ja filtterillä. Kulunut öljy varmaan pudottaa paineet helpommin.
Kun laitoin vaihteen pienemmälle, niin 3500 kierroksella paine alkoi putoamaan. Kun kerran annoin kovemmin kaasua ja kierrokset nousivat 4500, paine romahti nollille ja oli pysähdyttävä. Starttasin uudelleen samantien ja paineita oli 2bar verran loppumatkan kun rauhassa ajelin. Erikoista sinänsä että paine palautuu noin nopeasti, ei tosin terveisiin 3-4 bar lukemiin.
Otin yhteyttä kuluttajaneuvojaan. Hänen mukaansa autoliike ei voi millään paperilla nollata kuluttajansuojaa. Esim. se, että kuntotarkastusta ei ole tehty, ei ole pätevä syy siirtää riskiä asiakkaalle, vaan autoliikkeellä on velvollisuus varmistaa että auto on perusteltuja odotuksia vastaavassa kunnossa. Jos auto olisi myyty maininnalla "ei tieliikennekelpoinen" niin silloin rikkinäisestä moottorista ei voisi valittaa. Toki silloin hintakin olisi matalampi.
Kuluttajaneuvojan mukaan olen oikeutettu hinnanalennukseen. Saas nähdä miten tässä käy. Perjantaina kun soitin autoliikkeeseen, uhkailivat käräjillä ja vaihtoautopäällikkö sanoi että "ei me näistä keskustella ollenkaan". Sävy kyllä muuttui tosin keskustelun kuluessa. Saas nähdä miten käy. Vaatimukseni on varsin kohtuullinen.
-
Varsin huonosti pidetty auto, vaikka siistikuntoinen onkin.
Ihan mielenkiinnosta, miten huonosti tämän auto on pidetty? Ts. onko öljynvaihtovälit olleet jotain aivan järjettömiä, vai mistä tälläinen vika voi juontaa juurensa edes? T: asiasta täysin tietämätön. ::)
-
Tässä on kaksi vaihtoehtoa. 1) moottorissa oleva lika on tukkinut oljynkierron, ja kone on päässyt pyörimään kuivana.
2) öljynpinta on päästetty alas ja kone on päässyt pyörimään kuivana.
Ei moottorit nykyään alta puolen miljoonan väljisty jos öljyistä on pidetty huoli. 25tkm tässä taisi olla öljynvaihtoväli, joka on mielestäni aivan liian pitkä. 10-15tkm olisi sopivampi.
Knoppitietoa, USAssa samat autot joilla öljynvaihtoväli täällä on 20-30tkm, huolletaan ohjelman mukaisesti 5000-7500 mailin välein.
-
Jotenkin luulisin että jos on käynyt kuivana niin laakerit olisivat rikki ja paineet olisivat aina alhaisemmat ja kone voisi kolista,en uskoisi tälläiseen että ne katoavat ja palautuvat... oletko kokeillut toisella öljypumpulla? Mulla olisi niitä noin 6kpl käytöstä purettuja tarkistettuja,ei maksa mitään jos se vain sopii paikalleen (850,v70,c70,s70 5cyl turboista purettuja).
Myös noita lohkoja kansia yms löytyy...
Oletko ottanut öljypohjaa irti? Sen voisi myös katsoa.edit:olihan öljypohjakin katsottu jo alussa.
Ota yv:llä yhteyttä jos tarvitset osia/paikkaa kokeilla noita,mulla on halli ja nosturit yms hollolassa. Itseäkin kiinnostaa mikä tämän aiheuttaa.
-
Kone käy tosi nätisti ja paineetkin on yli 4 bar pitkään (20km) lähdön jälkeen. Turbo on kunnossa, ei vie öljyä eikä savuta.
Kaikki on katsottu, myös öljypumppu. Voisin kyllä sen kyllä kokeilla vielä vaihtaa.
Koneessa oli paljon mönjää, voisikohan siellä pumpun imuputkessa joka jatkuu sihtiputkesta ylöspäin, olla vielä jotain tuketta...? Muuallahan tukkoisuus nostaisi eikä laskisi painetta. Katsoitko tuon videon?
Edit: Huohotinta en ole vielä katsonut. Täytyy varmaan tänään ottaa imusarja irti ja katsoa sekin. Kone ei kyllä huohota tyhjäkäynnillä, mutta voihan se kerätä painetta kierroksilla ja neutraloida öljynpaineen. Tosin tuo ei taitaisi näkyä mittarissa kun anturi vertaa painetta koneen ulkopuoliseen paineeseen.
-
Sellainen tuli vielä mieleen, että voisiko olla niin että öljypohja tyhjenee öljystä isoilla kierroksilla jos paluukanavat ovat tukossa. Tänään kannen yläosa auki ja kanavat tutkintaan ovatko tukossa.
-
Tiedän yhden audi a3 jossa huonot öljynpaineet ja tyhjäkäynnillä vilkkuva öp valo johtui longlife öljynvaihtovälistä ja edellisestä rempasta jossa venttiilikopantiiviste oli pursotettu silikonista ja sitä oli öljysihti täynnä ja palanutta öljymoskaa.
Pestiin öljypohja ja sihti. Ja öljynpaine sen jälkeen ihan hyvä.
-
Otin kannen yläosan auki, ja sieltä ei löytynyt muuta ihmeellistä kuin paljon kuraa.
Parhaimmillaan sitä oli sentin verran sopivassa sopukassa.
Mitään metallisilppua ei löytynyt.
Nokkien laakeripukit näyttivät ihan ehjiltä.
Täytyy varmaan tuo kansi ottaa irti ja pestä. Paikallaa sitä ei saa millään puhtaaksi. Samalla selviää paluukanavien kunto.
Täytyy myös öljypohja ottaa uudelleen irti, ja irrottaa parin kiertokangen pukki ja tarkistaa laakerit.
Eli siis mitään vikaa ei ole vieläkään löytynyt. On se kyllä....
-
En kyllä edelleenkään usko että kone on paskana. Öljynpaineet ei noin vaan romahda laakereista johtuen. Laskevat pikkuhiljaa öljyn notkistuessa.
Etsisin vikaa muualta, tosin äkkiä ei tule mieleen mistä
-
Täytyy ottaa huomenna öljypohja auki. Yhdessä nettivideossa ruotsalainen jamppa purki samanlaisen koneen, ja sanoi että imuputkessa on suunnitteluvirhe. Verkko painuu putkeen jos verkko on tukossa, vaikka sen tulisi olla pohjaklunssin keskellä. Verkko putkessa virtaus rajoittuu reilusti. Voisiko se vastustaa imua niin paljon, että kovilla kierroksilla pumppu alkaa kavitoimaan. Otan silti yhden kangen laakeripukin auki, varmuuden vuoksi. Selvyyden vuoksi, paineet ei romahtaneet 4 barista nollaan, vaan hiljalleen. Motarinopeudessa pysyi 3,5 barissa 40km ajan ja sitten pysähdyin. Ryntäytyksessä sitten laskivat 30sek aikana nollaan.
-
Juuri tuo ryntäytys ihmetyttää.. Väljä kone ei tuosta laske paineita sen enempää.. Jotenkin tuntuu että isot kierrokset/korkea paine laukaisee jotain mikä sit tiputtaa ne nolliin.. Mielenkiintoinen vika
-
Toki kannattaa tsekata kangen laakerit ja tietty kampuran myös kun öljypohja kerta on auki.
-
Voi hyvänen aika millaista kuraa. :o
Teoria: öljypohjassa reilusti kuraa ja kierrosten nosto imee öljysihdin tukkoon. Pysyy sihdissä niin kauan kunnes koneen sammuttaa ja alipaine häviää. Tai jossain muualla kanavissa kun öljypohja on nyt putsattu.
-
Tuo voisi olla mahdollista, mutta kun se tapahtuu vain lämpimällä moottorilla ja pidemmän vedätyksen tuloksena. Siksi ajattelin että tukkoinen kone voisi säilöä öljyt jossain muualla kuin öljypohjassa, tai että pumpun imupuoli alkaa kavitoimaan kun tulee alipainetta ja kuuma öljy kaasuuntuu kupliksi. Tämä shokki sitten jotenkin lukitsee öljynpaineet nolliin. Kaukaa haettu, mutta alkaa olla kaikki jo käyty läpi. Pumpun imupuolta ja itse pumppua epäilen, jos kankien laakeritkin ovat kunnossa.
-
hi
Kannattaisiko koittaa forte moottorin putsaus ohjekmaa ennenkuin purkaa masinan.
toki siinä joutuu lutrailemaan öljyjen vaihdon kanssa mutta kuitenkin voisi antaa osviitta siitä onko voitelukanavat tukossa.
-
Luulen että löysin vian. Otin öljypohjan uudelleen auki, ja imuputken sihteineen tarkasteluun.
Imusihti on ollut aiemmin tukossa, ja öljypumpun imu on vetänyt sen reunastaan irti ja tiivistänyt imuputken suuaukkoa vasten. Sihtihän ei ole täysin läpäisevä, vaan lankojen yhteenlaskettu pinta-ala on pois virtausaukon pinta-alasta. Käytännössä pumppu siis imi öljynsä alle 10mm paksusta pillistä.
Normaalisti sihti on imuputken "klunssin" keskiosassa, jonka pinta-ala on moninkertainen imuaukkoon verrattuna. Silloin se ei kurista virtaamaa, mutta siis imuputkeen tiivistettynä kuristaa.
Mietin vielä että miksi vika ilmenee vain kuumana. Siihen on syynä luultavasti se, että kylmänä kaikki laakerivälykset ovat pienempiä ja öljy jäykempää, joten öljyn virtausta/cm3 ei tarvita niin paljoa. Jos sihti virtaisi normaalisti niin lämpimänä virtaama ja pumpun tuotto olisi yli tuplat nykytilaan verrattuna.
Öljynpaineen romahdus taas johtuu luultavasti kavitoinnista. Kun pumpun imupuolelle tulee riittävä alipaine, öljyyn syntyy höyrykuplia ja käy kuten jarrujen häipyessä: höyry venyy ja paukkuu eri tavalla kuin neste, ja pumppu hörii ilmaa. Täysin selvää ei ole miksi paineet ei palaudu kierrosten laskiessa. Systeemiin varmaan tulee joku ilmakupla jona katoaa vasta kun kone pysähtyy.
Koska sihti on piilossa klunssin sisällä, ei tullut mieleen että se voisi olla rikki. Meinasin leikata tuon auki, ja hitsata&juottaa siihen jatkorenkaan. Siihen päälle sitten laakea sihti jonka myös juotan kiinni. Mistähän löytyisi sopivaa metalliverkkoa...
Volvo on ilmeisesti sittemmin uusinut tuon konstruktion juuri mainitusta syystä. Päivitetty imuputki on muovia, joten taidan pitää tämän metallisen mutta parannella vähän.
Mutta... vaikka vika löytyi niin taidan irrottaa kannen. Kun näin miten paljon moskaa se on syönyt, niin en viitsi laittaa takaisin läjään putsaamatta. Samalla voi 280tkm ajettuun koneeseen tehdä venttiilirempan. Uskon että alakerta on kunnossa. Ainakaan käsikopelolla ei tuntunut välyksiä, ja missään ei ole metallihilettä.
EDIT Turbo 242: Poistettu kaksi linkkiä, jotka johtivat henkilökohtaiseen kansioon. Laita kuvat uudestaan oikealla linkillä. :)
-
Kyllä tuosta imusihdistä kannattaa varmaan aloitella kun on tuon näköinen. Jos paranee niin sitten pari kertaa koneen pesuaineet muutaman tuhannen kilometrin ajolla ennen kun availee konetta. Tai niin itse tekisin... varmaan myös laskisin ennen öljyn vaihtoa dieseliä tai jotain mäntien päälle ja antaisin olla yön yli että männänrenkaat puhdistuisivat samalla jos ovat myös karstassa.
Voihan sen tietysti avata jos haluaa.
-
Meinasin avata kun jo näin pitkälle olen päässyt. Lohkon paluukanavia ei saa oikein muuten puhdistettua. Pikku rempan jälkeen taas ajanee 150tkm.
Aluksi kun vain puhdistin imusihdin, moottorin käytös parani huomattavasti. Siinä kohtaa en tajunnut että sihti on rikki. Likaa ei ollut paljon, mutta silti sen verran että neulansilmä meni melkein tukkoon. On tuo kieltämättä huono konstruktio. Jokaisen kannattaisi tarkistaa imusihtinsä. Luulen että se on kaikissa yli 150tkm ajetuissa rikki, jos on seurannut long-life öljynvaihtovälejä.
-
En taidakaan avata. Tajusin että venttiileissä on kuppisäätö, ja jos venttiileitä hiotaan tai vaihdetaan uusiin niin joutuu hankimaan uudet säätökupit tai ehkä muutamankin sarjan ennenkuin osuu kohdalleen. Liian kallista. Jätetään hattu avaamatta ja koitetaan pulloharjan, bräkleenin ja imurin kanssa putsata yläkautta mitä pystyy, ja öljypohjan kautta loput. Venttiilit ja kansityö olis helppoa ja halpaa mutta nuo kupit arveluttaa. Onko kellään kokemusta kuppisäätöisten venttiilien säädöstä?
-
Eikö näissä ole hydraulit?
Pala säätöjä johonkin turbo nissaneihin ollaan säädelty,saa ne aika tarkalleen kohdalleen jo kasaus vaiheessa kun mittailee etukäteen ja sitten kun on kasa vaihto paloja niin mittailemalla yrittää saada kaikista välykset suunnilleen samaan,mutta saahan siinä vähän varaosia olla.
-
Tässä hydyt on jo vaihtunut säätökuppeihin jotka vaihdetaan kokonaisina. Sitä just pelkäänkin että pitääkö olla roskasäkillinen säätökuppeja a 50€/kpl valmiina kun hommaan rupeaa?
-
Ei välttämättä. Myös venttiiliä hiomalla saa välykset säädettyä.
-
Bräkleeni on munmielestä huono liuottaan kiinnipalanutta terva öljyä. Polttöljy tai kerosiini aka engineflush vois toimia pulloharjan kanssa paremmin töissä on 6mm ylöspäin pulloharjoja joissa pitkä taipuisa varsi. En muista mistä hommattiin.
-
Koska uusi imusihti maksanee sinisellä satasen luokkaa verkkokauppojen hintojen perusteella, päätin korjata vanhan. Lisäksi uusi on muovia, jota en halua.
Leikkasin klunssin auki ja pullistin sinne sisälle uuden imusihdin keittiösiivilästä. Kiinnitys tinapohjusteaineella. Tuo on hieman harvempi kuin alkuperäinen mutta haitanneeko.
Sitten kiinninitin "kannen" takaisin ja kiinnitin ja tiivistin tinalla. Tuon täytyy olla ilmatiivis, koska muuten pumppu voi höriä ilmaa jos öljynpinta pääsee laskemaan 1cm normaalia alemmas.
Purin myös imusarjan irti ja tutkin PCV systeemin. Kuten arvelin, lohkoon menevä ylempi putki oli täysin tukossa. Vaikuttanee ehkä myös öljynpaineisiin isoilla kierroksilla.
Kantta en avaa. Putsaan vain minkä pystyn. Eiköhän näillä saada tuo nyt kuntoon.
-
Hienoa että löytyy korjattavaa, ei tarvitse jäädä miettimään mikä sitä aiheuttaisi. Kutinat näköjään osoittautui oikeaksi tuon huohottimen kohdalla, kannattaa uusia se järjestelmä kun auki on.
-
Hienoa että löytyy korjattavaa, ei tarvitse jäädä miettimään mikä sitä aiheuttaisi. Kutinat näköjään osoittautui oikeaksi tuon huohottimen kohdalla, kannattaa uusia se järjestelmä kun auki on.
Hi
,,,en kyllä suosittele laittamaan tuota teese itse tinattua öljysihtiä mihinkään.
jos kerran merkkiliikkeestä saa uuden,olkoonkin sitten muovia,mutta se ainakin toimii oikein.
,,,tuo huohotin järjestelmä on näköjään ollut toimimaton jo pidemmän aikaa
sen voi korjata vain vaihtamalla koko systeemin letkuineen päivineen!
-
Auto tuli kuntoon. Nyt paineet ovat 4-5 Bar välillä kuumallakin koneella, ja ryntäytys lisää paineita, ei pudota niitä.
Kyllä tuo korjattu imusihti on ihan toimiva. Se toimii ihan niinkuin uusi metallinen, ja on itseasiassa parempi, koska verkko on jäykempää kuin alkuperäinen. Ja tuo tina pysyy kiinni kuin tauti. Syylareita, kahvipannuja ja höyrykattiloita on tinattu maailman sivu. Sihdissä ei ole edes öljynpainetta joten turvallisilla vesillä ollaan.
Uusi muovinen imuputki olisi maksanut satasen ja viikon toimitusaika...
Tuo huohotussysteemi on pelkkä muovilaatikko ja letkuja. Jos ne saa puhdistettua niin niitä voi käyttää uudelleen.
-
Auto tuli kuntoon. Nyt paineet ovat 4-5 Bar välillä kuumallakin koneella, ja ryntäytys lisää paineita, ei pudota niitä.
Kyllä tuo korjattu imusihti on ihan toimiva. Se toimii ihan niinkuin uusi metallinen, ja on itseasiassa parempi, koska verkko on jäykempää kuin alkuperäinen. Ja tuo tina pysyy kiinni kuin tauti. Syylareita, kahvipannuja ja höyrykattiloita on tinattu maailman sivu. Sihdissä ei ole edes öljynpainetta joten turvallisilla vesillä ollaan.
Uusi muovinen imuputki olisi maksanut satasen ja viikon toimitusaika...
Tuo huohotussysteemi on pelkkä muovilaatikko ja letkuja. Jos ne saa puhdistettua niin niitä voi käyttää uudelleen.
Tämä oli kyllä kätevää luettavaa, hyvää selvitystyötä ja vieläpä loppuun jaksettu kertoa kokemukset toteutuksesta. P>
-
Hieno homma! Saitko kannen putsattua?
Tekisin lähiaikoina uuden öljynvaihdon engine flushin kanssa. Saisi loputkin kurat pois.
Ja saitko rahaa takaisin myyjältä? :idiot2:
-
Kansi tuli aika hyvin putsattua. Pulloharja, 3litraa löpöä ja tehokas imuri oli työkaluina.
En viitsi myyjältä lähteä nyt kuitenkaan kinuamaan rahaa kun moottori olikin periaatteessa ehjä.
Mutta löytyihän siitä taas uusi vika. Pakopuolen VVT pyörä on väljä. Ei tiivistynyt enää stefaan, vaan ruiskutti öljyt jakopäähän. Tänään aloitin purkamaan niitä irti, mutta on sairaan tiukassa nuo keskipultit. Ei lähtenyt pulttikoneella, ja varren kanssa alkoi lukitustyökalu vääntymään. Eli kansi taas auki ja nokat sellaisenaan koneistamolle. Koitan saada korjattua tuon rikkinäisen. Siitä olikin keskustelua täällä. Postailen kokemukset siihen ketjuun. Öljynpaineen osalta tarina päättyi onnellisesti. Silti, on pakko miettiä mistä tuo V.O.L.V.O on lyhenne. On tämä niin tuskaista ja kömpelöä tämän korjaaminen verrattuna aikaisempiin japseihin. Osat on heppoisia ja jatkuvasti hajoilee jotain. Autosta muuten tykkään kyllä.
-
Noniin, sain VVT pyörät korjattua ja moottorin läjään. Starttasin... EI ÖLJYNPAINETTA!! Ei tippaakaan. Normaalisti lähtee sekunnissa ylös moottorin purkamisen jälkeen, mutta nyt ei millään. Viisari ei siis värähdäkään. Laitoin alkuperäisen öljynpaineanturin paikalleen eikä reiästä tullut vaihdon yhteydessä tippaakaan öljyä. Nyt on sitten taas joku juttu öljypumpussa. Vaihdoinhan minä sinne o-renkaan, stefan ja paperitiivisteen. Kaikki piti mennä oikein paikalleen. Huomenna seitsemättä kertaa(!) jakopää auki. Kyllä tää on yks työmaa tämä auto. Näin huonosti tehtyä autoa en ole koskaan omistanut. Hermot menee moisen romun kanssa.
-
Koko ketjun lukeneena ja jos moottorissa on noin järkyttävän paljon karstaa niin itse öljyn paine vikahan löytyy öljypumpusta,mikäli imusihti on auki.
Kuulet kyllä jos laakerointi olisi pettänyt ja sen takia on paineet hukassa.
Oletan että olet purkanut ö-pumpun atomeiksi ja pessyt karstat pois ja tarkistanut että ylipaine venttiili toimii,se jää hyvin herkästi jumiin jos moottorissa liikkuu paljon karstaa.
-
Niin ja kun saat paineongelman kuriin niin Vaihda myös huohotin pönttö ja puhdista putket myös imusarjan päässä oleva banjopultti.kerran moottorissa on noin kauhee sotku,huohotin pönttö on varmasti valmis. Säästyt jatkossa huohotin murheilta.
Löytyy imusarjan alta lohkon etuseinästä.
-
Noniin, edellisestä postistani kuulsi läpi lievää pahempi turhautuminen. Nyt ongelma on ratkaistu, oli täysin oma moka. Öljypumpun kiinnityksessä oli paperitiiviste mennyt vahingossa väärinpäin ja tukki painelinjan. Läpivienti oli toisella puolella. Tässä mielestäni eurooppalainen ja japanilainen insinöörityö eroaa toisistaan. Japsissa olisi konstruktio sellainen että sitä ei voisi kasata väärin. Tässäkin tapauksessa tiivisteessä olisi hyvin voinut olla läpivienti molemmilla puolilla. Pointsit Volvolle kuitenkin siitä, että reilu tunnissa oli jakopää ja öljypumppu purettu ja kasattu. Alkaa tulemaan selkäytimestä tämä.
-
Hei
Olen suurella mielenkiinnolla seurannut tätä topikkia ja täytyy kyllä myöntää tämän
projektin aloittajalle VOLVO mitalli sinnikkyydestä !!!
,,myös tuo vvt ryörä projekti kuuluu samaan kategoriaan.
ihan vanhan varaosamiehen sydäntä lämmittää kun joku jaksaa tutkia ja selvittää
mistä ongelma milloinkin johtuu!
Tsemppiä :-)
-
Joo hienoa että tekijä jaksoi loppuun asti! Onko tosiaan noin että tolla on ajettu sitä 25tkm öljynvaihtoväliä, ehkä vähillä kilsoilla enemmän kuin vuosi ja sillä saatu kone täyteen karstaa? Vai oliko tuo jäänyt huoltamatta kokonaan?
-
Joo hienoa että tekijä jaksoi loppuun asti! Onko tosiaan noin että tolla on ajettu sitä 25tkm öljynvaihtoväliä, ehkä vähillä kilsoilla enemmän kuin vuosi ja sillä saatu kone täyteen karstaa? Vai oliko tuo jäänyt huoltamatta kokonaan?
Hieman OT
minulla itselläni on saman tapainen ilmeisesti erittäin huonosti huollettu kärry
vvt pyörä jouduttiin vaihtamaan n 175 tkm kohdalla,sanoivat huollossa että
ei ole taidettu öljyjä pahemmin vaihdella tai ylipitkät vaihtovälit tai sitten väärät halpis öljyt syynä kulumiseen.
myöskin öljyloukku oli täysin tukossa joten sekin piti uusia kaikkine putkineen ym.
,,,polttoianesuodatin oli myöskin vaihtamatta ja miltei puhki ruostunut.
moottori toimii nyt aivan ok vedot tallella,mutta käyntiääni kaipaisi venttiilivälyksien säätöä koska ilmeisesti heikkolaatuinen öljy tai liian pitkä vaihtoväli on aiheuttanut mekaanista kulumista venttiilikoneistossa,,,koneisto naksuttaa.
...vaihtelin tuohon masinaan mobil 0w-40 öljyt+suod ja ajoin niillä 3000km ja taas samat öljyt ja 3000km+suod
nyt olen ajellut tuolla n 6000tkm + 2vuotta ja öljynvaihto on ihan kohta
,,,öljynpaineongelmia ei ole ollut missään vaiheessa.
-
Nyt vaikuttaisi pelaavan. Katsotaan saanko huomenna hinattua tällä 1700kg puukuorman. Perushuollot on tehty säännöllisesti huoltokirjan mukaan. Tässä on 25tkm öljynvaihtoväli ja auto on tuotu muutama vuosi sitten Ruotsista. Tulpatkin oli ”Volvo” merkkiset kun ne vaihdoin. Näyttää siis siltä että huolto-ohjelman mukainen öljynvaihtoväli tosiaan rikkoo koneen ennen 300tkm, ainakin tässä tapauksessa.
Entinen omistaja oli lienee säikähtänyt öljynpainevaloa ja mystisiä sähkövikoja ja hankkiutunut eroon. Sain tämän n. 6000eurolla, ja nyt on viat korjattu. Vikakoodeja tulee enää CEM-1D04 ja ECM-531D. Mitähän noi käytännössä tarkoittaa...?
-
PPC1-lukija sanoo seuraavat, mulle tulee ensin mieleen että auto on ehkä viritetty softalla tai EGR suljettu ohjelmallisesti ja nyt se huomaa että softat ei alkuperäiset?
CEM-1D04 ECM, software
ECM-531D Control module
-
Joo, noi ne on, ja kun poistan niin aina tulee uudelleen. Mitenhän nuo softaversiot tai EGR tulppaukset saisi selvitettyä? Tuo on kyllä aika pirteän tuntuinen. Ihan eri luokkaa kuin edellinen 2.9 litrainen S80.
-
Varmaan joku joka kirjoittaa lastuja osaisi tuon parhaiten selvittää