Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Lahti32 - 24.01.2018, 23:11:20
-
Tervehdys
XC90 d5 2005 ml 278000km on alkanut pikkuhiljaa juonitella enemmän. Ensimmäinen oire tuli moottoritielle kiihdytettäessä täysillä, punainen kolmio syttyi mittariin, näytölle teksti " motorsystem service snarast" ja tehot pois. Oikein houkuttelelemalla kulki kahdeksaakymppiä kotiin. Sitten pelasi viikkokausia moitteetta. Päivä päivältä vika on esiintynyt tiheämmin ja varsinkin kovemmalla pakkasella mutta nyt ei pääse enää kilsan pätkää etteikö mene vikatilaan ja saattaa jopa sammua kokonaan. Häiriö valo ei pala. Aina lähtee käyntiin ja vika poistuu mutta tulee heti kohta takaisin. Sen verran paljon jo vaimo sitä starttaili että piti starttikin vaihtaa.
Käytin motomaatin laajassa testissä ja se antoi 48 vikakoodia jotka enimmäkseen poistuivat. Moottoriin liittyviä oli tällaiset:
P0094 Polttoainejärjestelmä vuodonhavaitsin iso vuoto
6805 Ahtopaineen säätely, virheellinen virtaus, katkonainen
2501 Polttoaineen paine liian korkea katkonainen
2505 Polttoaineen paine liian matala katkonainen
4A31 polttoaineen määrän tunnistin
Lisämainintana mielestäni tämä Volvo on laiska, voima tulee viiveellä ja kun on tulossa voimaa, vikatilaan menee heti. Nyt esiintyy lisäksi vaimeaa nykimistä. Saattaisin epäillä myös ettei käy kokonaan viidellä, toisaalta en ole siitä oikein varma.
Mistä lähtisin etsimään vikaa? Vaihdoin ilmansuodattimen ja yritin vaihtaa polttoaineen suodatinta, mutta ei saanut väännettyä auki ilman nosturia. Mustan konekopan alla näkyy keskimmäisen suuttimen vieressä mustaa vuotoa mutta taitaa olla öljyä, ei haise dieselille. Startin vaihdon yhteydessä putsasi siitä mustasta letkusta ja egr venttiilin aukosta sentin kerroksen öljypaskaa pois.
Mitäs kannattas seuraavaksi tehdä?
-
Polttoaineen suodattimen vaihdolla voisi aloittaa, sen jälkeen muita toimenpiteitä..
-
Polttoaineen suodattimen vaihdolla voisi aloittaa, sen jälkeen muita toimenpiteitä..
Tämä ehdottomasti ensin ja sitten kattomaan mitä tullee.
-
Vilkaiseppa turbon putket onko vuotoja ....kiinnitykset ja onko ehyet...
-
..Minä putsasin ahtopaineen anturin nyt viimmeksi, imusarjan päältä. Kyllä taas sutii. :2funny:
-
Polttoainesuodatin oli ihan umpitukossa, musta limainen ja jäinen klöntti. Nyt toimii taas hyvin.
Missä muuten tässä sijaitsee tuo ahtopaineen tunnistin. Ei ole imusarjan päällä niinkuin useimmissa, katselin videoita näistä niin ovat erilaisia.
-
Vm.-04 alkaen(vai oisko jo vm.-03) ahtopaine- ja imulämpöanturi on samassa anturissa välijäähdyttimen vasemmassa päädyssä putkilähdön yläpuolella. Vanhemmissa erilliset anturit välijäähdyttimen ja kaasuläpän välisessä ahtoputkessa.