Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: iiTuner - 10.09.2011, 11:11:48
-
Elikkäs 940 farkkuni lähivalot eivät pelitä :(
Silloin tällöin saattavat toimia, mutta yks kaks eivät enää pala tai eivät syty ollenkaan.
Rele lämpenee kuumaksi, mutta sulake ei pala.
Releen vaihto ei ole auttanut.
Hieman käsi olen näissä asioissa :-[
Mistä kannattaisi alkaa purkamaan ongelmaa?
-
Kun eivät toimi, mittaa sulakkeelta tuleeko sinne kantaan jännite? Voi olla johdot saanu kuumaa siellä sulakekonsolissa.
Käytätkö valoautomatiikkaa vai laitatko aina katkaisijasta valot päälle? Jos käytät automaattia(katkaisija nollassa) voi olla se sulakerasian etureunassa poikittain oleva automatiikkasulake(tai sen pohja) viallinen. En muista sulakkeen numeroa, olisko ollut jotain 25 paikkeilla?
Tai sitten valokatkaisija vaan on loppu. :o
-
Täytyypä mittailla nuo, yleensä automatiikalla mennään.
Jos huomenissa ehtisi katsomaan.
Itsekkin arvelin että on hieman piuhat ottaneet lämpöä, välillä toimii välillä ei.
-
Mikä vuosimalli?
Omassa vm. 95 ei ole valoautomatiikkaa. Valot ovat nolla-asennossa poissa kävi kone tai ei.
Valot päällä valot sammuvat kun koneen sammuttaa.
Parkit päällä parkit palavat koko ajan. Sähköjärjestelmä on valojen osalta sellainen kuin se tehtaalta tullessaan.
Omassa on kikkaillut valorele (valot jäivät päälle) kärkien palettua aikojen saatossa. Ongelmat loppuivat kun vaihdoin releen. Sulakerasian pohjan liittimen tarkistin lämppärin kennon vaihdon yhteydessä (olivat kunnossa).
Valorele voi aiheuttaa tuollaisia ongelmia, koska pitkä- ja lähivalot ovat omilla kärjillään samasta syötöstä. Jossain museon puolella viittasin mätänetin osanumeroihin valoreleeksi.
-
Mikä vuosimalli?
Omassa vm. 95 ei ole valoautomatiikkaa. Valot ovat nolla-asennossa poissa kävi kone tai ei.
Tähän ainakin omassa -95:ssa vaikutta se onko se yksi sulake paikallaan, mikäli sulake pois niin toimii niinkuin kuvasti, mikäli paikallaan, valot palavat myös nolla-asennossa toisinsanoen et et voi sammuttaa valoja kokonaan ollenkaan.
-
Omassa vm. 95 ei ole valoautomatiikkaa. Valot ovat nolla-asennossa poissa kävi kone tai ei.
Ihan pakko, mutta sanotaanko valoautomatiikaksi sitä kun valoja ei voi ollenkaan sammuttaa? Mun mielestä Volvoissa on aina (no, mulla on rajoitettu kokemus, '86 740 ja '97 940) ollut 'automatiikka'. Eli laitetaan valokytkimestä valot päälle ja unohdetaan sen jälkeen koko asia. Ei mitään ihmeellistä pelleilyä kuten 'valot on pakko laittaa päälle jos tarvitsee kaukovaloja' (ja silti ne pitää laittaa pois päältä jolloin lähivalot kuitenkin palavat).
-
Itelläkin on 96vm farkku 940 ja siinäkään ei saa valoja sammutettua jos auto on käynnissä. Tietysti nolla asennossa ei saa pitkiä pysymään...
-
Se on tässä nyt pariin kertaan todettu että se riippuu siitä yhdestä sulakkeesta, onko paikallaan vai ei.
Kaikissa vientimalleisa tuota ei ole. On certain models only. :)
Jos omistaa kyseisen auton ohjekirjan, kannattaa katsoa siitä.
-
Ihan pakko, mutta sanotaanko valoautomatiikaksi sitä kun valoja ei voi ollenkaan sammuttaa? Mun mielestä Volvoissa on aina (no, mulla on rajoitettu kokemus, '86 740 ja '97 940) ollut 'automatiikka'. Eli laitetaan valokytkimestä valot päälle ja unohdetaan sen jälkeen koko asia. Ei mitään ihmeellistä pelleilyä kuten 'valot on pakko laittaa päälle jos tarvitsee kaukovaloja' (ja silti ne pitää laittaa pois päältä jolloin lähivalot kuitenkin palavat).
Siitä Volvot on hyviä että kun valokytkimen kääntää "valot päällä"-asentoon, sammuu kaikki valot kun auton sammuttaa. Esim. Toyotassa näin ei ole. Mutta, jos 940:ssa on sulake 25(?) paikoillaan, ei auton käydessä saa autoa kokonaan pimeäksi koska 0-asennossa syttyy lähivalot.