Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: AKK - 28.01.2018, 16:02:58
-
Nyt alkaa omat ajatukset loppumaan ja foorumin neuvot ja ennakkotapaukset eivät ole auttaneet niin ajattelin kysyä fiksummilta neuvoa.
Eli autona on -98 940 2.3ft.
Ei pitäisi olla chippejä mutta näkee että LH on ollut ennenkin auki.
Kansiremppa tehty syksyllä, oireet alkoivat tammikuussa.
Jäähdytinnestettä vuotaa ainakin jäähdyttimen päädystä joten muuta vuotoa ei voi sulkea pois.
Eli kun kylmänä eli lähellä nollaa ja pakkasen puolella käynnistää niin muutaman sekunnin käy nätisti korotettua tyhjäkäyntiä niinkuin pitääkin. Sen jälkeen tyhjäkäynti laskee 500-600 nurkille, epätasainen käynti sekä ei kestä yhtään kaasun painamista vaan sammuu.
Jos antaa olla vaan niin minuutin parin odottelun jälkeen tyhjäkäynti tasaantuu normaaliksi mutta ennenkuin on lämmin niin ei jaksa oikein liikkua omin voimin.
Tyhjäkäynnillä varsinkin kylmänä jarrupoljin aika kova, mittarin mukaan alipainetta imusarjassa 0.3bar. Suljettu pois jarrutehostin, ilmastointilaite ja cruisen alipainevuodot.
Oireet alkoivat joko siitä kun akku tyhjeni tai sytytysosien vaihdon yhteydessä. Muistini on hieman heikko kumpi oli ensin.
Tähän mennessä tehtyä:
-Ei imuvuotoja, paineistettu laipoilla
-Polttoaine paine kiskossa tasainen 3bar koko ajan, ei vuoda edes sammutuksen jälkeen
-Imm vaihdettu uuteen alkuperäiseen, sitä ennen mitattu maadoitus, virransyöttö 5v sekä tyhjäkäynti signaali 2.3V
-Tulpanjohdot eivät lyö läpi, tulpat uudet samoin pyörijä ja kansi
-Kampiakselin anturi toimii, sammuu irroittaessa
-Tyhjäkäynti kosketin toimii, mitattu sekä käynti muuttuu kun pistokkeen irroittaa
-Taaempi lämpötila-anturi näyttää oikein, sama lukema molemmissa navoissa, EZK:lle menevä johto tarkastamatta
-Tyhjäkäynti moottori puhdistettu ja sormin kokeiltu että ei jumita
-Kaasuläppä puhdistettu ja säädetty ohjeen mukaisesti
-Opitut tiedot nollattu useasti irroittamalla akku useaan kertaa. Ollut irti 1h-24h riippuen kerrasta.
Kun löytyisi luotettava kytkentäkaavio niin voisin mitata kaikki johdot.
Ajatuksia otetaan vastaan
-Antti-
-
Bensan paine kuuluisi olla 3bar +/- imusarjan paine, ei tasainen 3bar koko ajan.
-
Bensan paine kuuluisi olla 3bar +/- imusarjan paine, ei tasainen 3bar koko ajan.
En muuten kokeillut miten muuttuu kaasun mukaan. Minua mietityttää tuo imusarjan paine tyhjäkäynnillä, luulisi olevan suurempi alipaine. Kaasuttaa ja päästää tyhjäkäynnille niin käy -0.8bar mutta laskee taas -0.3bar tasolle. Miten tyhjäkäyntimoottori käyttäytyy? Loppuuko ohjaus kun tk kosketin aukeaa?
-
Enemmän alipainettapitäisi olla, muolla muistaakseni -0,7 bar tyhjäkäynnillä. Jako ok?
-
Enemmän alipainettapitäisi olla, muolla muistaakseni -0,7 bar tyhjäkäynnillä. Jako ok?
Tarkastan huomenna jaon, kävi itsellänikin tämä mielessä. Venttiilivälyksiin en niin usko koska se aiheuttaisi hieman tärinää ja alipaine olisi kuitenkin voimakas. Mutta tutkin ja kerron.
-
Jako kunnossa.
Samoin lämpötila-anturin näyttämä molemmille bokseille.
Samoten virransyötöt bokseille, LH:n ja EZK:N väliset johdot.
Mikäs on normaali tyhjäkäyntiventtiilin ohjausjännite?
Sain jännite-eroksi noin 5v eli toinen karva syöttää 12v ja toinen 7v noin.
Eikös tämä osa ole "portaaton"?
Polttoainepaine käyttäytyy halutun mukaisesti, säilyttää noin 3bar eron sitä mukaan kun imusarjanpaine muuttuu.
-
Vika löytynyt ja korjattu.
Nokka-akselin ja rattaan pieni putkisokka poikki, nokka myöhässä reilusti.
Mitattu puristuspaine 7bar kaikissa.
Luultavasti syy löytyy peilistä mutta vastaisuudessa muille jos samoin käy niin hyvä mitata paineet eikä luottaa ajoitusmerkkeihin.
-
Vika löytynyt ja korjattu.
Nokka-akselin ja rattaan pieni putkisokka poikki, nokka myöhässä reilusti.
Mitattu puristuspaine 7bar kaikissa.
Luultavasti syy löytyy peilistä mutta vastaisuudessa muille jos samoin käy niin hyvä mitata paineet eikä luottaa ajoitusmerkkeihin.
Kuulostaa kyllä huolestuttavan vähäseltä nuo puristuspaineetkin.
-
Kuulostaa kyllä huolestuttavan vähäseltä nuo puristuspaineetkin.
Oli siis matalat siksi että imuventtiilit olivat auki liian pitkään jolloin osat puristusvaiheesta meni takaisin imusarjaan. Nokan uudelleen ajoituksen jälkeen paine normaali eli yli 10bar.