Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: wolf - 29.01.2018, 08:10:20
-
Eli oman 1991 240GL Sedanin alustaa olisin päivittämässä, ja olinkin vailla tietoa mistä kannattaisi hankkia alustan puslia? Ei mitään kivikovia, vaan hyvin perusletkeät ja hyvällä hinta-laatusuhteella.
Iskunvaimentimiksi tarjosivat varaosaliikkeessa joitain Bilsteinin kaasuja 40€/kpl, lienevät tarpeeksi hyvät?
Jousetkin olisi varmaan 27 vuoden jälkeen aiheellista päivittää myös?
-
Siis takapäätä tällä hetkellä tarkoitus jämäköittää pääasiassa.
-
Skandix.de tuolta ostin omaan puslat, jouset, jousilautaset. Pultit kävin hakemassa botnia boltista. Volvon alkuperäiset tosin oli uudenveroiset joten niitä tarvinnu käyttää. Ehjänä lähti auki kun pariviikkoa ennen lähes päivittäin suihkuttelin wd40 kaikkiin irti otettaviin pultteihin.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=65770.0
Aikanaan tollasen ketjunkin aloitin. Sieltä löytyy vinkkejä
-
Itse laittaisin uretaanit joka paikkaan minne uusia tarvii. Muuta haittaa ei ole kuin hieman kovempi tieääni. Tarvike kumihelat on vähän mitä on, liekö nykyään enää edes saa esim. Lemförder, Febi tai TRW paketissa.
-
Mä vaihdoin samaan autoon pariin kertaa takapäähän tarvikepuslat. Kuukauden jälkeen jo ihan lötköt.. sen jälkeen siirryin suosiolla uretaanisiin.
-
Hitto kun jokapaikassa tuntuvat myyvän noita paska puslia. Mistä sais laadukkaampia? Jos ei kuiteskaan ihan uretaaneja haluais laittaa.
Volvon orkkiksetkin aika kalliita
-
Pari vuotta ajellu noilla skandixin puslilla. Eivät olet kivikovat, pehmentyneet siitä mitä olivat ihan uutena. Perän käytös edelleen rauhallista ja hallittavuus hyvä liukkailla keleillä. Itse olen ollut tyytyväinen. Jos sen jouston sieltä haluaa pois niin kannattaa suosiolla laittaa ne uretaaniset.
Volvon puslista selkeästi kallein on tuo panhardin pusla. Jos ne tilaa muualta niin säästää jo pitkän pennin mutta silti uretaaniset on halvemmat kuin volvon kumipuslat.
-
Oliko niin että uretaanien kanssa piti painia siinä että ne pitäs laittaa orkkispuslien kehyksiin? Olenko väärässä?
Ajatuksissa oli kyllä volvoltakin kysellä, mutta mutta.
Tarvike-moottorinkannakekumeja on parit vaihdeltu, veltostuvat kyllä säälittävän nopeasti, en alustan puslia viittis kokoajan olla vaihtamassa.
-
Oliko niin että uretaanien kanssa piti painia siinä että ne pitäs laittaa orkkispuslien kehyksiin? Olenko väärässä?
Tällein ulkomuistista nii taakse ei tarvi vanhoista puslista ulkoholkit kuin alatukivarren takapuslaan, eli siihen mikä jää akseliin kiinni.
Asentaessa ainakin uretaanipuslat on mukavemmat kun ei tarvo prässin kanssa hikoilla S*
-
Jos nuo uretaanipuslat lykkäisin alle, niin tuleekohan hassu ajettava jos vaihdan vain takapään puslat nyt ensin ja edessä on vanhat?
-
Eihän siinä kovin suurta vahinkoa tapahdu arkiajossa. Takapää vain jämäköityy.
-
Miten teillä yleensä ollut autoissa takajousien yläpäiden pidikkeiden kunto? Itsellä tuolla jokseenkin hyvin massan alla, vaikea sanoa onko esim rapistunut ja ruostunut sisältä..? Ja joku kumikin siellä ilmeisesti on?
Säästäisin jonkun satkun jos/kun ei tarvitsisi ainakaan suotta moisia vaihtaa, 50€ kappale kuitenkin.
Skandixilta jousia katselin, 425mm/12mm ja 410mm/12.75mm jousien välillä pähkäilin. Perä ois kiva saada ryhtiin kun tankatessakin perä laskee silmissä ;D
-
Yleensä takajousien kupit on mädät. Jousta ja runkopalkkia vasten tuleva osuus ei niin helposti häviä, mutta kuppi kyllä. Ruuvarilla rassaa jousen välistä onko niistä enää mitään jäljellä.
-
Joo kävin vulvaa tökkimässä, ei ole enää epäselvää tarvitseeko vai ei. Noissa kupeissa ei nähtävästi ole mitään pinnoitetta ollut koskaan. Aika erikoista.
Tuli aika kasa osia tilattua. No, eipähän autovelkaa ole kuitenkaan. :idiot2: