Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Joikhu - 30.01.2018, 08:54:30
-
Morjens,
Opetellaan yhteyseloa vuosimallin 2010 XC60 D5:n kanssa ja lyhyehkön työmatkan takia meinasin laittaa vekottimeen Defan kiinteän ylläpitolaturin (ja pistoke puskuriin helpottamaan elämää). Latureiden kytkennästä on monenlaista keskustelua tälläkin palstalla niin ajattelinpa oikaista ja pyytää vinkin:
- Kuinka asensit ylläpitolaturin konehuoneeseen? Kytkitkö plussan suoraan akkuun vai sulakerasian plussaruuvin alle? Entäs miinus - mistä löytyy konehuoneesta maadoitusruuvi johon pääsisi käsiksi purkamatta puolta autoa? Mihin kohtaan tökkäsit pistokkeen puskuriin?
Kiitokset vinkeistä tahikka linkeistä jo etukäteen!
MJ
-
Morjens,
Opetellaan yhteyseloa vuosimallin 2010 XC60 D5:n kanssa ja lyhyehkön työmatkan takia meinasin laittaa vekottimeen Defan kiinteän ylläpitolaturin (ja pistoke puskuriin helpottamaan elämää). Latureiden kytkennästä on monenlaista keskustelua tälläkin palstalla niin ajattelinpa oikaista ja pyytää vinkin:
- Kuinka asensit ylläpitolaturin konehuoneeseen? Kytkitkö plussan suoraan akkuun vai sulakerasian plussaruuvin alle? Entäs miinus - mistä löytyy konehuoneesta maadoitusruuvi johon pääsisi käsiksi purkamatta puolta autoa? Mihin kohtaan tökkäsit pistokkeen puskuriin?
Kiitokset vinkeistä tahikka linkeistä jo etukäteen!
MJ
Noita ohjeita katsomalla/soveltamalla saa Defankin asennettua :)
http://accessories.volvocars.com/fi-fi/XC60/InstallationInstruction/Pdf/VCC-462277-2
-
entisessä v70 09 oli asennettu sillain että plussa suoraan akkuun ja miinus oli maadoiettu auton runkoon jossain etu-umpion lähellä. Pistoke oli nätisti laitettu sumarin kehykseen ja oli huomaamaton. itse en tykkää tuosta puskurin sivuun asennuksesta ->on ruma. Itse se mutikka oli nätisti mustalla lattaraudalla kiinni syylärin vieressä
-
Kiitokset vinkeistä!
Reuna-asennuksessa on se ongelma kun satut ajamaan auton parkkiin tolpalle joka on auton oikealla puolella - ei normaali Defan lämppäripiuha yllä :).
Linkitetyn ohjeen mukaan umpion alta pitäisi löytyä maadoituspiste johon miinuksen saa tökättyä niin ei tarvitse alkaa uusia reikiä runkoon poraamaan. Lisäksi nostan tässä Volvon suunnittelijoille hattua, voiko umpion irroitus olla yksinkertaisemmaksi tehty :D. Plussan laitan Volvon ohjeen mukaisesti sulakerasian jakopisteeseen (kuten se on vanhemmassa XC70:ssäki).
MJ
-
Helpoinhan tuo on laittaa välipiuha plusjohto sulakerasian plussaan ja maa esim. jousikupin ruuveihin (pikkasen muovia nostaa XC70 mutta sama xc60). Tosin joutuu konepellin aukaiseen ku lataa mutta eihän se joka hetki tarvikkaa olla laturissa. Kerta kuukaudessa riittää hyvin.Liitin pysyy hyvin konetilassa ja kun tarvii lataa niin pistoke kiinni. Tosin tämä lataus soveltuu siin kotopihassa ja jos työpaikalla tms. on toki hieman hankalampaa sillä laturi muiden näkösällä.
(https://thumb.ibb.co/nJRT5n/Laturi.jpg) (https://ibb.co/nJRT5n)
-
Käytetäänpäs tätä ketjua hyödyksi, ettei tarviis pyörää uudestaan keksiä. Eli onko kukaan asentanut tähän uudempaan (2018–>) XC60:seen ylläpitolaturia? Akkuhan on takakontissa, joten minne kannattaisi laturin piuhat kytkeä ja mihin kohtaan puskuria se läpivienti? Entä itse laturin sijoitus? Itselläni lähinnä mietinnässä noi Defan kiinteät laturit tai sitten jotkin CTEKin mallit. Defa lienee vähän hankalampi asentaa, mutta lopputulos vois olla parempi ja kestävämpi. Kiitos jo etukäteen vinkeistä.
-
Käytetäänpäs tätä ketjua hyödyksi, ettei tarviis pyörää uudestaan keksiä. Eli onko kukaan asentanut tähän uudempaan (2018–>) XC60:seen ylläpitolaturia? Akkuhan on takakontissa, joten minne kannattaisi laturin piuhat kytkeä ja mihin kohtaan puskuria se läpivienti? Entä itse laturin sijoitus? Itselläni lähinnä mietinnässä noi Defan kiinteät laturit tai sitten jotkin CTEKin mallit. Defa lienee vähän hankalampi asentaa, mutta lopputulos vois olla parempi ja kestävämpi. Kiitos jo etukäteen vinkeistä.
Itse latasin uudempaa V90 D5 2018 mallia ainakin konehuoneesta. Pikkuakun luona on plus piste ja miinus runkoon. Hyvin toimi Ctekillä kovilla pakkasilla lataus. Pääakku tosiaan oli takakontissa.
-
Eli onko kukaan asentanut tähän uudempaan (2018–>) XC60:seen ylläpitolaturia? Akkuhan on takakontissa, joten minne kannattaisi laturin piuhat kytkeä ja mihin kohtaan puskuria se läpivienti? Entä itse laturin sijoitus? Itselläni lähinnä mietinnässä noi Defan kiinteät laturit tai sitten jotkin CTEKin mallit. Defa lienee vähän hankalampi asentaa, mutta lopputulos vois olla parempi ja kestävämpi. Kiitos jo etukäteen vinkeistä.
Tässä vinkki :):
https://accessories.volvocars.com/fi-fi/InstallationInstruction/Document/VCC-474903-4/XC60(18-)/2018/D4%20AWD/Automatic
-
Itse latasin uudempaa V90 D5 2018 mallia ainakin konehuoneesta. Pikkuakun luona on plus piste ja miinus runkoon. Hyvin toimi Ctekillä kovilla pakkasilla lataus. Pääakku tosiaan oli takakontissa.
Pistin CTEKin piuhan kiinni konehuoneeseen. Pikkuakun kiskoon sen plussan ja siihen maadoituspisteeseen miinuksen. Sitten pujottelin piuhan pään pistokkeineen etusäleiköstä läpi. Mennään nyt ainakin tämä talvi näin ja mietitään kesällä parempaa ratkaisua jos tämä ei meinaa toimia.
-
Minäkin harkitsin kovasti noita edullisia väliaikaislatureita mutta taloyhtiön parkkipaikalla tolpassa en ala pitämään mitään epävirallisia töpselivirityksiä.
Hankin sitten ihan Defan ylläpitolaturin sekä sen johtosarjan. Asensin Defan pistokkeen kiinni siten että se pistää etumaskisäleiköstä sopivasti läpi. Varsinainen Defan ylläpitolaturi on niin pieni ja kevyt että se mahtuu olemaan syylärin kupeessa syylärin kannakkeessa kiinni.
Jos auto vaikka syttyisi tuleen niin ei ainakaan syytetä laittomista viritelmistä.
Moottoritilaan kun ei saa asentaa edes sitä Defan virallista pistorasiaakaan vaan se pitäisi asentaa kabiinin sisään. (Sinne sisätilaan varmaan voisi sen CTEK-laturinkin asentaa)
-
Minäkin harkitsin kovasti noita edullisia väliaikaislatureita mutta taloyhtiön parkkipaikalla tolpassa en ala pitämään mitään epävirallisia töpselivirityksiä.
Hankin sitten ihan Defan ylläpitolaturin sekä sen johtosarjan. Asensin Defan pistokkeen kiinni siten että se pistää etumaskisäleiköstä sopivasti läpi. Varsinainen Defan ylläpitolaturi on niin pieni ja kevyt että se mahtuu olemaan syylärin kupeessa syylärin kannakkeessa kiinni.
Jos auto vaikka syttyisi tuleen niin ei ainakaan syytetä laittomista viritelmistä.
Moottoritilaan kun ei saa asentaa edes sitä Defan virallista pistorasiaakaan vaan se pitäisi asentaa kabiinin sisään. (Sinne sisätilaan varmaan voisi sen CTEK-laturinkin asentaa)
Laitoin viimetalvena edelliseen autoon sen CTEK:n mukana tulleen ns. kiinteän asennuskaapelin ja nätisti sen liittimen siihen akkukotelon viereen. Vaikka tuli 2x päivään käytettyä webastoa ja matkat lyhyitä kovilla pakkasillakin, niin kerran viikkon kun latasi, niin ei tullut missään vaiheessa akku herjaa. Ei ollut siis aina iso vaiva laittaa laturia konepellin alle pikaliittimeen kerran viikkoon ja tämäkin vain kovilla pakkasilla. Latasin ehkä sen 3x koko talvena.