Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Teemu L - 30.01.2018, 12:15:30
-
Mielessä oli tehdä kunnon puhdistus ja kansiremppa 280tkm ajetulle umpilikaiselle mutta toimivalle 2.5t bensamoottorille. Sitten tajusin että niissähän on venttiilien kuppisäätö, ja jos hion tai uusin venttiilit, joudun myös hankkimaan uudet säätökupit. Onko kukaan säätänyt näistä venttiileitä? Kuinka mittaus tehdään? Jollain erikoistyökaluja painetaan nokkaa laakeripukkia vasten ja mitataan kupin ja nokan perusympyrän välinen rako? Sitten oikean kokoinen kuppi hankkimaan, jokaiseen venttiilin tietysti oman kokoisensa x20... kovin on työlästä ja maksanee paljon nuo kupit? Saako niitä vain Volvolta, vai onko yleismittaisia? Kannattaako edes ajatella tätä tekevänsä?
-
Eikös niihin kuppeihin laiteta säätöpalat jolla saadaan välys oikeaksi.
Eli mitataan venttiilin välys jonka jälkeen lasketaan minkä paksuinen pala tarvittaessa laitettava alkuperäisen tilalle.
kaikkihan pystyy mittaamaan kerralla, tietenkin pitää merkata paperille mitat.
Rakotulkki ja työntömitta(digitaalinen, helppo lukea) on erikoistyökalut joilla pärjää.
Nokkaakseli käännetään niin että korkein kohta on kauimpana kupista ja rakotulkilla mitataan välys.
Jos ei toleranssissa niin mitataan säätöpala paksuus ja lasketaan minkä paksuinen on latettava tilalle jotta päästään oikeaan välykseen.
-
Välyksen voi mitata venttiilipari kerrallaan ja muut venttiilit on tällöin ilman paininkuppeja. Kupin paksuus on mainittu sisäpuolella.
-
Joo, koko kuppi menee vaihtoon, ei ole säätöpaloja erikseen. Kysymys kuuluukin, mistä kuppeja saa ja onko ne kalliita?
-
https://parts.volvocarsofnaples.com/a/Volvo_2005_V70-25l-5-cylinder-Turbo/_51507_6697346/Cylinder-head/GR-389538.html
Näköjään on eri mitoituksella kupit. tuolla on niitä mittoja mitä niille on annettu. googleen valmiste numero ja sitä kautta kokeilla löytyykö myyjiä.
Ebay ainakin tarjosi jotain.
-
Katselin että 15€/kpl + rahti olisi hintaa kupeilla. Tuplahinta hydr. nostimiin verrattuna. Tulee venttiilien säädölle hintaa yli 300€ jos menee kerralla oikein. 150tkm ajettuja moottoreita alkaa saada 500eurolla. Jääpi säätämättä.
-
tuon verran ajettu moottori ja jos kannesta istukat ja venttiilit hiotaan koneistamolla niin säätökuppeja menee yleensä 1-5kpl
-
Eikös niihin kuppeihin laiteta säätöpalat jolla saadaan välys oikeaksi.
Eli mitataan venttiilin välys jonka jälkeen lasketaan minkä paksuinen pala tarvittaessa laitettava alkuperäisen tilalle.
kaikkihan pystyy mittaamaan kerralla, tietenkin pitää merkata paperille mitat.
Rakotulkki ja työntömitta(digitaalinen, helppo lukea) on erikoistyökalut joilla pärjää.
Nokkaakseli käännetään niin että korkein kohta on kauimpana kupista ja rakotulkilla mitataan välys.
Jos ei toleranssissa niin mitataan säätöpala paksuus ja lasketaan minkä paksuinen on latettava tilalle jotta päästään oikeaan välykseen.
Jos tarpeeksi lyhentää vakioventtiiliä, niin kupin säätöpalan voi saada väliin (välys vakiona 2-3 kymppää). Näistä ei nuo välykset vaan hirveästi muutu käytön myötä, ellei venttiilin istukassa tapahdu muutoksia. Tällöinkin vain välys pienenee eikä kasva. Eli empä tällaista murehtisi.
-
Juttelin koneistamon kanssa. Jos venttiilit hiotaan niin välykset saadaan kuntoon venttiilin varsia lyhentämällä, ja se on ihan pätevä konsti. Hintaa kansityölle sis. Venttiiliväkyksen säätö tulee 300-400eur.
Jos taas vaihdetaan uudet venttiilit, niin ne voivat olla alkuperäisiä lyhyemmät. Silloin tarvitaan kaikki uudet kupit ja hinta pompsahtaa.
Näissä kupeissa ei ole säätöpaloja, vaan vaihdetaan erimittainen kuppi.
-
Paloi pakoventiili 380 000 km ajetun S80 1999 B5244s koneesta.
Venttiilien tiivistyspinnan sorvissa hionnan ja seetien työstön jälkeen aloin tutkimaan välysten säätöä.
Hioin kiinteiden paininkuppien tappien ja venttiilien pääistä kulumat suoriksi, niistä muutamasta joissa pinta oli kulunut hieman kuopalle.
Mittasin paininkuppien korkeuden mikrolla ja merkitsin ylös. Kaikisssa ei ollut paksuutta merkattu ja osahan oli jo muuttunut kuluman/hionnan seurauksena.
Laitoin kupit aluksi alkuperäisille paikoille ja mittasin venttiilien välykset.
Imupuolen välykset sain vaadittuun 0,20 mm kuppeja järjestelemällä.
Pakoventtiileiden kuppien tapeista tarvitsee seuraavaksi ottaa jokaisesta 0,08-0,12 mm, jotta saan niihin vaaditun 0,4 mm välyksen.
Kunhan pari uutta pakoventtiiliä tulee, niin selviää niiden välykset. Todennäköisesti niiden välys on vielä hieman pienempi.
Sellaistakin jo mietin ennakkoon miten toimia jos välys olisi jossain venttiilissä liian suuri.
Yksi vaihtoehto olisi tilata jostain maailman ääristä korkeampia kuppeja.
Itselle helpompi, halvempi ja nopeampi ratkaisu olisi hioa venttiilin tiivistyspinnasta hieman lisää pois.
Onnistuu välyksen pienentäminen tahnahionnallakin, mutta se leventää kosketuspinnan leveyttä tarpeettomasti.