Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Reziina - 30.01.2018, 16:55:04
-
Muutama kysymys nelivetoon liittyen nyt kun itselläni sellainen on vuosimallia 2001. Koneena 2,4T automaattivaihteistolla ja ajettu 300 000km.
AUTOMAATISTA:
Kylmillä öljyillä vaihtaa siististi mutta lämpöisillä öljyillä muuttuu tökkivämmäksi ja joskus nostaa liikaa kierroksia kun hidastaa hieman alle 40km/h ja painaa kaasua väärällä hetkellä, sitten töksähtää.
Öljyt vaikuttaa likaisilta tikusta tarkastettaessa, mutta ei haise palaneelle. Huoltokirjan mukaan ne on vaihdettu 100 000km sitten. Varasin öljynvaihdon ja toivon sen auttavan vaivoihin.
Onko paikalla ketään kellä öljynvaihdot on auttanut asiaan? Entä kannattaako öljyn sekaan pistää mitään lisäainetta (varsinkaan nyt ekassa vaihdossa sadantuhannen jälkeen?)
KULMAVAIHTEESTA:
Moottoriöljyjä vaihtaessa huomasin että kulmavaihteen pohja on aavistuksen öljyinen. (Tosin minun omistamistani autoista kaikkein puhtain pohja tähän saakka ;D) Lueskelin että nämä kulmavaihteet ovat kuuluisua vuodoistaan.
Miten kulmavaihteesta tarkastetaan ja vaihdetaan öljy? Mitä öljyä? Onko minkälainen homma purkaa ja tiivistää?
Ilmeisesti se booriholkkikin on syytä uusia samalla. Mistä sen saa huokeimmin hankittua?
VISKOKYTKIN:
Ilmeisesti ei pysty huoltamaan, vai pystyykö?
Neliveto tuntuu pelittävän kyllä
PERÄ:
Mitä öljyä tuonne ja miten sen vaihto onnistuisi?
KARDAANISTA:
Tulisiko kardaanin niveliä ym. rasvata? Sallitaanko minkäänlaista välystä ristikkonivelessä ja mistä erottaa elinkaarensa päässä olevan tukilaakerin?
Toivottavasti joku jaksaa vastata edes osaan kysymyksistä. Tämä on ensimmäinen neliveto itselle mutta luulen pärjääväni aika pitkälle omin voimin huoltohommissa kunhan saan perustietouden asioista. Kiitsa :)
-
Viisaammat kehottaa vaihtamaan laatikon öljyt noin kuudessakymmenessä tuhannessa. Olen lisännyt vaihdon
yhteydessä aina lisäainetta enkä ole huomannut että olisi haittaa päinvastoin tuntuu auttavan. Kulmavaihteesta
on imettävä oljyt pois kun ei ole tyhjennysroppua. Kannattaa ehkä ostaa volvolta öljyt kun sinne ei mene öljyä
kun alle litra.
-
Muutama kysymys nelivetoon liittyen nyt kun itselläni sellainen on vuosimallia 2001. Koneena 2,4T automaattivaihteistolla ja ajettu 300 000km.
AUTOMAATISTA:
Kylmillä öljyillä vaihtaa siististi mutta lämpöisillä öljyillä muuttuu tökkivämmäksi ja joskus nostaa liikaa kierroksia kun hidastaa hieman alle 40km/h ja painaa kaasua väärällä hetkellä, sitten töksähtää.
Öljyt vaikuttaa likaisilta tikusta tarkastettaessa, mutta ei haise palaneelle. Huoltokirjan mukaan ne on vaihdettu 100 000km sitten. Varasin öljynvaihdon ja toivon sen auttavan vaivoihin.
Öljyt kannattaa tosiaan vaihtaa laatikkoon ensitilassa, jos näyttävät likaisilta. Vaihtelisin itse ensalkuun niitä öljyjä vaikka 10-20tkm välein, niin laatikko puhdistuisi vähän. Ei se öljynvaihto kuitenkaan niin kallista ole, jos tilaa öljyt Saksan suunnalta. Mitä tuohon töksähtämiseen tulee alle 40km/h nopeuksissa, niin suosittelen käymään läpi vetoakselin napapultin sekä vaihteiston tuennat. Itsellänikin kolahti samanlaisissa tilanteissa aiemmin ja syyksi paljastui tuo mainitsemani napapultti.
-
Kiitos vastauksesta!
Mikä lisäaine olisi hyvä? Ei varmaankaan liialti pesevää kannata laittaa ainakaan tämän kertaisessa vaihdossa.
-
Mitä tuohon töksähtämiseen tulee alle 40km/h nopeuksissa, niin suosittelen käymään läpi vetoakselin napapultin sekä vaihteiston tuennat. Itsellänikin kolahti samanlaisissa tilanteissa aiemmin ja syyksi paljastui tuo mainitsemani napapultti.
Jahas, täytyykin lähteä näistä liikkeelle kun öljynvaihto on vasta viikon päästä.
-
Voiko noita automaatin öljyjä vaihtaa "pikkuhiljaa" eli vetästä mitä ropusta tulee pihalle ja laittaa puhdasta sisään .
Vai kannattaako huuhdella?
Omassa S60 huoltokirja näyttää öljyt vaihdetuiksi 200tkm sitten, mutta öljy on vaalean ruskeaa, jossa punahtava sävy.
-
Huuhdellen nuo pitää vaihtaa, jos haetaan sitä oikeaoppista tapaa.
-
Volvolla vaihtoivat niin että laskivat ropusta pois niin paljon kun tuli ja saman verran lisäsivät. Auto käyntiin ja kävivät
vaihteet useamman kerran läpi. Ja taas ropusta pois niin paljon kuin tuli ja saman verran lisää ja taas auto käyntiin
ja vaihteet läpi. Niin useasti että tulee punaista öljyä ulos. On kai paikkoja jossa se suoritetaan koneellisesti.
Olen käyttänyt lisäaineena rvs:ä.
-
Usein puitu asia:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=94909.0
-
Kulmavaihteeseen ja perään GL5 75W-90. Perään voi laittaa myös GL5 SAE 80. Imemällä tulee pois mikä tulee.
Visko huoltovapaa.
Kardaanin laipat voi irroittaa ja rasvata. Uusiakin saa netistä. esim 31216176. boorit vaihtelee.
Omassa 410 tkm kardaani muuten ok.
Kulmavaihde hieman hikoilee pohjalle. Holkki just vaihdettu tiivisteineen.
Vaihtestokauppa, esim. sieltä holkki, ja oikeat tiivisteetkin varmaan löytyy kun kysyy.
Automaattiin vaihtaa öljyt kaverin kanssa helposti, tai sitten vie huuhtelukoneeseen huoltamoon.
-
Hyvää tietoa, kiitos!
Vielä semmoinen hölmö kysymys että mistä tiedän kuinka paljon sinne laitetaan öljyä? Tuskin on mittatikkua? ;D
-
Hyvää tietoa, kiitos!
Vielä semmoinen hölmö kysymys että mistä tiedän kuinka paljon sinne laitetaan öljyä? Tuskin on mittatikkua? ;D
On siellä tikku. Mittaa minkä verran tulee ulos ja saman verran sisään.
-
Muutama kysymys nelivetoon liittyen nyt kun itselläni sellainen on vuosimallia 2001. Koneena 2,4T automaattivaihteistolla ja ajettu 300 000km.
AUTOMAATISTA:
Kylmillä öljyillä vaihtaa siististi mutta lämpöisillä öljyillä muuttuu tökkivämmäksi ja joskus nostaa liikaa kierroksia kun hidastaa hieman alle 40km/h ja painaa kaasua väärällä hetkellä, sitten töksähtää.
Öljyt vaikuttaa likaisilta tikusta tarkastettaessa, mutta ei haise palaneelle. Huoltokirjan mukaan ne on vaihdettu 100 000km sitten. Varasin öljynvaihdon ja toivon sen auttavan vaivoihin.
Onko paikalla ketään kellä öljynvaihdot on auttanut asiaan? Entä kannattaako öljyn sekaan pistää mitään lisäainetta (varsinkaan nyt ekassa vaihdossa sadantuhannen jälkeen?)
Noniin nyt on öljyt vaihdettu ja ajoin kotipihaan naapurikorjaamolta. Kohta lähden testailemaan muuttuiko laatikko miksikään. Olihan ne vanhat öljyt aika likaiset.
Voiko tuota automaatin muistia nollata itse ja miten?
-
Imin juuri kulmavaihteesta öljyt pois ja sieltä tuli mielestäni hyvän imuroinnin tuloksena 0,55l öljyä. Kulmavaihde on hieman tihkuttanut öljyä, joten paljonko laitan uutta öljyä? Kiire ;D
-
...kun se täyttöproppu on niin alhaalla niin kuuluuko täyttää niin paljon että alkaa valumaan ulos?
Ainakin löysin ohjeen jossa vm. 2006 D5 vaihdettiin näin
Edit: ..ja näin teinkin, toivottavasti oli oikein tehty
-
Seuraavaksi olisi vuorossa peräöljyjen vaihto. Luulen löytäneeni oikean propun viskokytkimen läheisyydestä, perämurikan kuskinpuoleisesta etukulmasta. Avasinkin sen jo ja olisin imaissut tyhjäksi, mutta perän sisuskalut ovat niin lähellä etten saanut letkua mahtumaan/taipumaan sisälle ilman väkivaltaa ja väkivaltaa en halunnut käyttää, joten homma jäi huomiseen.
Onko täällä joku tehnyt öljynvaihdon vastaavaan perään? Autohan on vm. 2001 xc70 viskolla. Vinkkejä ja kokemuksia saa laittaa tulemaan :)
-
(https://thumb.ibb.co/nFQj0n/IMG_20180219_103002.jpg) (https://ibb.co/nFQj0n)
Peräöljyt on nyt imetty pois. Ostin puuilosta 3/5mm silikoniletkua, jonka työnsin öljynvaihtopumpun omaan letkuun. Taipuisa ja ohut silikoniletku meni hyvin ahtaasta kolosta perämurikan pohjalle, tosin tyhjennys vei 12 voltin pumpulla yli puoli tuntia vaikka peräöljyt oli ajettu lämpöiseksi. Öljyä tuli pois 6,5 dl mikä taitaa olla ihan hyvä saavutus. Lueskelin jostain että täyttötilavuus olisi 7 dl
-
(https://thumb.ibb.co/hVcsmS/IMG_20180219_113056.jpg) (https://ibb.co/hVcsmS)
upload photo (https://fi.imgbb.com/)
Vanhoilla (300 000 km ajetuilla(?)) ja uusilla öljyillä on hieman värieroa ;D
-
Kas pitäisi varmaan itsekin vaihtaa samalaisesta kulkineesta perän öljyt. Kulmavaihteen vaihdoin viimekesänä mutta perä unohtui. Täytyy ootella kevääseen kun vaihdoin tässä hiljattain moottoriöljyt pakkasella mittatikun kautta imemällä, kun en viittinyt alle konttailla, niin oli pumpun letkut aika jäykkää tavaraa. No lämmin öljy ne siten notkisti :D
-
Noniin, nyt kun on kulmavaihteen ja perän öljyt vaihdettu niin on aika palata automaattilootan kimppuun.
Siitä vaihdettiin öljyt korjaamolla. Propusta valutettiin mitä tuli ja saman verran uutta. Öljynjäähdyttimen letkun nipasta ulos mitä yhdellä käynnistyksellä tuli ja uutta sisään. Yhteensä 7 litraa uutta öljyä, eli vanhaa jäi vielä järjestelmään. Aluksi tuntui että laatikon käytös olisi muuttunut parempaan mutta ei ne vaivat häipynyt.
Tarkoitus on vaihtaa itse öljyt uudestaan hieman perusteellisemmin ja lisätä x1r -lisäainetta 6%.
Lueskelin myös ulkomaisilta palstoilta että monet on vaihtanut nuo kolme solenoidiventtiiliä laatikosta hyvin kokemuksin. Jenkeistä saisi postikuluineen ja tulleineen n. 200 euroon. Vaihtokaan ei ilmeisesti ole paha rasti. Kukaan tehnyt tätä?
-
En ole tehnyt, mutta lueskellut monestakin paikasta. Jos vaihtaa pelkät solkut niin on aika säätäminen ja tarvii sopeuttaa myös vidalla. Jos vaihtaa koko venttiilipöydän niin vaati sopeuttamisen myöskin, mut tuo säätäminen jää pois. Näin oon ymmärtänyt. Viisaammat korjatkoon. Youtubessa oli video jossa ukko sahas solenoidit auki ja putsas ja laittoi kasaan ja alkoi pelittää, mutta tuo solkkujen auki sahaaminen ei näyttänyt kivalta puuhalta.
-
Tuossa on hyvät ohjeet:
http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=228
-
Juu katsoin myös itse kyseisen solenoidin puhdistuvideon. Voi olla että kävisikin ihan näppärästi mutta voi olla että menee pieleen ja tarttee kuitenkin uudet. Jenkeistä kestää kuitenkin osat tulla ja Suomessa aika suolaiset hinnat :-\ Kokonaiset venttiilipöydät taitaa myös olla aika kalliita.. uskaltaiskohan kokeilla tuota puhdistusta ;D ... uusi solenoidikopan tiiviste on helppo tehdä itse
-
Juu ovat aika suolaisen hintaisia. 400-600€ taitavat halvimmillaan olla kunnostetutkin
-
Hieman asiaa mietittyäni, taidan kokeilla noiden solenoidiventtiilien avausta ja puhdistusta. Autohan se vaan on ja jos homma menee pieleen niin se vaan seisoo sitten hetkisen ;D
No jokatapauksessa pistin tilaukseen 20 litraa Mannolin vaihteistoöljyä ja ne pitäisi vaihtaa ensin jottei likanen öljy pääse taas tekemään ilkeyksiään.
Kuinkahan paljon solenoidikopan irroituksessa menettää sitä uutta öljyä?
Tilasin 20 litraa öljyä sillä ajatuksella että se riittää kahteen vaihtoon
-
Tarkastelin jo aiemmin päivänvalossa moottorin ylätukikumia mutta vasta tänään kirkkaassa valossa totesin että kyllä se on melko halkeillut ja loppu. Olisi kiva jos tuon uusimisella jo lähtisi pahimmat töksäytykset pois
-
Tarkastelin jo aiemmin päivänvalossa moottorin ylätukikumia mutta vasta tänään kirkkaassa valossa totesin että kyllä se on melko halkeillut ja loppu. Olisi kiva jos tuon uusimisella jo lähtisi pahimmat töksäytykset pois
Ei valitettavasti vaikuta paljoakaan.
-
Uusittavahan tuo on niin sitten näkee.. ainakin moni on tuosta maininnut liittyen automaattiin
-
Juu toki kannattaa vaihtaa, mutta ei se tuota ongelmaa poista.
-
(https://thumb.ibb.co/cXh5iS/IMG_20180307_140639.jpg) (https://ibb.co/cXh5iS)
(https://thumb.ibb.co/kNbWOS/IMG_20180307_134842.jpg) (https://ibb.co/kNbWOS)
Automaattiöljyt vaihdettu nyt toistamiseen. Korjaamolla vaihtoi 7 litraa (yksi tyhjennys jäähdyttimen kautta) ja likasta öljyähän sinne jäi. Vaihdoin kierrättämällä 12 litraa Mannolia. Alkutuntuma vaihdon jälkeen on se että 3-4 nykäys on pehmeämpi ja n. 40km/h tapahtuva kierrosten nousu ja nykäys on pienempi. Seuraavaksi vielä solenoidit esiin ja puhtaaksi.
(Tänään oli muuten ensimmäistä kertaa tyhjäkäynti huomattavan epätasaista lämpöisellä koneella. Tätä ei ilmaantunut uudestaan enää seuraavilla käyttökerroilla. Pitää ilmeisesti kaasuläppä puhdistaa, mutta kysymys kuuluukin voiko kaasuläpän virheellinen toiminta olla osasyyllinen tuohon kierrosten nousuun ja nykäykseen tietyllä nopeudella?)
Justus oli oikeassa, tukikumilla ei ollut tekemistä vaihteen kytkeytymisen nykäisyssä, paitsi pieni nariseva ja venyvä ääni vaihteenkytkeytyessä poistui)