Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Jorze - 02.02.2018, 10:39:01
-
Ostin ensimmäisen diesel autoni.Olen aika tumpelo sen kanssa.Jos huoltokirja pitää paikkansa hiukkasuodatin vaihdettu noin 70000km sitten.Mistä tiedän sen kunnon,kuin se regenerointi ilmenee.Syttyykö jokin valo johonkin?Entä se urea säiliö kuin sen täyttö,en edes tiedä onko tässä mallissa en ole alle kurkistanut vielä.Auto on Volvo V50 1,6 D 2008.Kyselen vielä lisää kun opettelen tätä foorumiakin tv jore
-
Auto tekee regenerointia määrävälein ja tarpeen tullen. Ei sitä mistään huomaa, eikä siihen tarvitse kiinnittää huomiota.
Ureaa siinä ei ole, mutta Eolys-nimistä lisäainetta pitää lisätä noin 60 tkm välein. Auto herjaa sitten, jos sitä ei lisätä. Auto herjaa myös siitä, kun hiukkasloukku on tullut vaihtoikään. Vaihtoväli on 120 tkm, voit päästä vähän pidemmälle, jos on paljon maantieajoa.
-
Regeneroinnin huomaa siitä että alkaa haista paska (jos polttoainelämmitin ei ole päällä) tai sitten siitä että polttoaineen hetkellinen kulutuslukema alkaa näyttää matka-ajossakin 8-10 litran lukemia.
-
Ainakin V50 d5:ssa regeneroinnin huomasi hetkellisen kulutuksen lukemasta:
regenerointi käynnissä ollessa moottorijarrutuksessa kulutus ei mene millään nollaan, hetkellinen kulutus oli kokoajan 0,5 - 1,5 L/100km. Ja samoin jos 5. vaihteella ajoi vakkari päällä noin 70kmh mittarin mukaan, hetkellinen kulutus ilman regenerointia pyöri jossain 4,5 - 5,0 litran tietämillä kun regeneroinnin kanssa hetkellinen kulutus oli pari-kolme litraa korkeampi.
D5:ssa regenerointi tapahtui 300km - 1000km välein riippuen ihan siitä, ajoiko miten paljon lyhyttä matkaa ja siitä miten täynnä hiukkassuodatin oli.