Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: volvo850aut - 10.09.2011, 22:36:43
-
En ainakaan pikasesti löytänyt mitään vastaavaa joten tein uuden.
Elikkä.
Kyseinen rakkine alkoi tekemään semmosta kivaa settiä että heti kiihdyttäessä se vaihtaa todella nopeasti suurimmalle vaihteelle ja pahimmassa tapauksessa tahtoo moottorikin hyytyä kun nopeutta ei löydy kun vasta 20-40. Kickdown ensin reagoi mutta sitten kun alkaa kiihtymään niin vaihtaa kesken kiihdytyksen suurimmalle, mutta joskus jos sattuu menemään vaihteen loppuun asti niin vaihto on jotenkin erikoinen eli nopea irroitus ja hetken hiljaisuus ja sitten nopea kytkentä. Pakki toimii moitteettomasti aina mutta kun kytkee mille tahansa eteenpäin menevälle vaihteelle niin moottori meinaa puutua ihan kunnolla vaikka auto ei liikukkaan ja kun lähtee liikkeelle niin auto tahtoo lähteä kun höögel vaagen eli meinaa liikennevaloissa tulla edessä menevän puskuri tutuksi.
Mutta sitten joskus laatikko toimii todella hienosti. eli vaihdot pehmeitä, mutta napakoita ja järkevään aikaan.
Sport moodi pikkuisen parantaa tilannetta, mutta ei paljoa.
Satunnaisesti loota tekee myös sellaista että kun menee liikennevaloihin ja jarruttaa niin tuntuu kun joko turbiini lukko jäis päälle 1 vaihteella tai joku 2 tai 3 vaihde koittaa vetää kokoajan. Kun auton väkisin pysäyttää niin kuuluu jysäys (ei kylläkään mikään kova) ja sitten veto lakkaa.
joskus kuuluu käynnistyksen jälkeen eteenpäin lähtiessä semmonen tsirp tai tsig ääni, miten sitten sen osais kuvailla. Kuuluu todella nopeasti ja sitten ei kuulu enää uudestaan ennenkö viilenee ja seisoo.
Kiitos jo tässä vaiheessa :)
-
VAU, mielenkiintoista....
Olisko vähän lisä infoo ?
Paljonko ajettu, koska lootan ölpät vaihdettu viimeks, onks loota ollut auki joskus (n. milloin)
Onko eroo, lämmin- / kylmäkone ?
-
juu eli autolla on ajettu 247 tkm ja ei ole väliä onko kylmä vai kuuma kone. öölit vaihdettu gulffin dex 3seen noin 4000 km sitten. tällähetkellä öljyt lähestulkoon uuden näköiset.
-
Kun laatikkoon vaihdettiin ne öljyt varmaakin huuhtelemalla ja vaihtomäärä siteen oli se 12 litraa.Missä kunnossa vanhat oli palaneet ja pahan hajuiset vai kirkaat .Toimiko laatikko samalailla enne öljynvaihtoa.Autollaa ja laatikollaa noin vähän ajettu joten jos niitä öjyvaihtoja tehty ainaa alta 100tkm niin ei se kotikorjaajaa voi paljon muuta tehdä kuin viedä auto automaatteihin perehtyneen korjaajan hoiviin.Et ole vikakoodeja ottanut askista ja oletko tarkistanut öljymäärään ettei ole liikaa ei liian vähän sekä onko viellä kirkkaat ja raikkaan hajuiset
-
öölit vaihdettiin liikkeessä ihan rutiinin omasisesti perus huoltona. sekoilu alkoi viikko sitten. öljyä on lämpösenä noin milli ylämerkin yläpuolella. öljyt on semmoset kirsikan väriset. vikakoodeja ei ole ja ajoin testi ohjelman 2, 3, 4 niin kaikki toimii sähköisesti ainakin paikallaan. solenoidien nakse kuuluu myöskin ja moottori booaa.
-
Katso se lasku monta litraa öljyä meni jos alta 10 litraa niin tuo sekoilu alkoi siitä että vaikka irronut lika on sekoittanut laatikon.Katso ja kerro tulos.
Tuota PNP kytkin on putsattu ettei siellä ole mitään häikkkää ja missään ei ole rispaanutta johto jokin pyörimisnopeusanturin johto voi sekottaa koko systeemin.
http://sirbendy.co.uk/autoswitch/
-
10 litraa
-
Eli huuhtelemalla suoritettu se on hyvä jos huollossa vaihdetttu niin et sitten tiedä missä kunnossa ne vanhat öljyt oli. Olet tarkistanut nämä nykyiset öljyt käy tuohon laatikkoon.
Mobil ATF SHC (Kovaan ajoon) tavalliseen ajoon MOBIL ATF.
-
ainakin häme oli sitä mieltä että mikä tahansa dex3 luokitukseen menevä käy.
-
Tuohon kommentiin ei voi sanoa juuta enkä jaata.Mutta siitä huolimatta laatikko sekoilleen viikon päästä öljyjen vaihdosta??
-
vajaa kuukausi. mutta täytyy selvitellä. ihmetyttää vaan kun välillä laatikko toimii kuin unelma.
-
Katso se linkki ja tarkista ne sähköpiuhat kunnolla ettei missään ole nirhaumaa ja sekoittaa laatikon toiminnan.Korjaamoilla on työtakuu voithan kysäistä jos tarkistasivat ettei mikään piuha tai muu ole irronut öljyjen vaihdossa tai piuha siirtynyt ja pinta menny rikki kun 1 kuukauden päivät ajelli ja antaa häiriötä.
Vähän sama asia kun tuollaa Biliassa kaveri käytti Volvoaan helkkaromoinen äänni ajettaessa syy oli se että sisälokasuoja otti vetoakselin suojakumiin kiinni.
-
tarkistettu ja ainut on nopeusanturin piuhaa on edellinen omistaja jatkanut. mutta arvot oli oikeat vaikka johtoa heiluteltiin
-
Mitsiköhän noita johtoja pitää jatkaa kun yhtenäinen johto niitä häiriöitä en synny niin helposti kosteus hapetuminen ja ynnä muut seikat aiheuttaa aina näitä sähköhairiöita ,jos jokin Pelle Peloton on omistanut kulkineen.
-
ottaako nopeusmittari samasta myös nopeutensa? nimittäin kun mittari tekee semmosta 2-4 mm sahaavaa liikettä joskus.
-
Kyllä sama nopeustunnistin antaa tiedon sinne miittaristoon kanssa ja alkaako se laatikon vika silloin kun se mittarii liikkuu .Jos vaikka sekoittaa sen systeemin.
http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=en&u=http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php%3Ff%3D1%26t%3D27122&ei=TGVsTveJMse68gOUiKkb&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=4&ved=0CFoQ7gEwAw&prev=/search%3Fq%3Dnopeusanturit%2BVolvo%2B850%26hl%3Dfi%26client%3Dopera%26hs%3DjvK%26rls%3Dfi%26channel%3Dsuggest%26prmd%3Divns
-
Yksi tuollainen 850 GLT kärsi uutena samanlaisesta ongelmasta. Bilia / valmistaja etsi vikaa ja lopulta 120 vai 140tkm ajettuna laatikko vaihtui takuuna uuteen, ikääkin oli jo kertynyt. (vasta silloin asentajakin totesi vian koeajolla).
Eivät ikinä kertoneet mistä vika johtui, jos edes tiesivät.
-
Tässäkin tapauksessa kun huoltohistoriia ei kerrottu jos autolla ajetaan 20 vuotta samoillaa laatikkoöljyillä jonka jälkee vaihdetaan uusii ja nykyajan öljyihin niin helposti tulee häiriötä laatikkoon,Totean lopuksi
-
edellisen omistajan aikana huoltohistoria loppuu 170 tkm. lopusta en tiedä. itse en ole ajanut edes 10 tkm. pystyyköhän tuota lootaa pesemään? mitenkään aukasematta? uudet öölit ja testi ohjelma 3 pyörimään niin neste liikkuu? sitten vaan taas uutta ööliä. onko tässä muuten suodatin samalla tavalla kun jenkeissä?
-
Ns normisuodatinta ei ole.On sellainen sihti joka on voinut mennä tukkoon joten kyllä se on kovempi homma availla se laatikko,Jos veisit ammatimiehellee ajaa autolla pätkän kertoo kyllä mikä on vikana ja kannattaako korjata?
-
tietääkö kukaan jyväskylästä laatikko specialistia?
-
Vika http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=57518.0
Korjaamot http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=24341.0 vie Siekkiselle Maaningalle ei ole sen jälkeen ongelmia
-
mulla se vaan ei ole lämmöstä riippuvainen ja mulla vaihtaa nopeesti neloselle asti. täytyy kattella jos suodattas nuo öljyt ja kattos onko sielä paljon roinaa liikenteessä...
-
Et satummoisin tiedä koska toiseksi viimeinen lootan öljynvaihto on tehty ?
Kävi vaan mielessä, et jos on ollut tosi p###kaset ölpät aiemmin ja suodatin ois osittain tukossa.
Eiköhän näissäkin oo se lähinnä sihti tyyppinen suodatin jota ei vaihdella, ainoastaan putsataan tarvittaessa.
Jos se suodatin olis osittain tukossa, ei puhdistunut huuhteluvaihdossa tarpeeksi ?
Muoks.
Muistan vain jostain lukeneeni tapauksesta, jossä olpät oli vaihdettu huuhtelemalla mut silti loota oikutteli.
Sitte oli suodatin kaiveltu esiin ja se oli ollut täynnä jotain saissee, suodattimen puhdistuksen
jälkeen loota toimi taas normaalisti, mut sulla ei tietenkään välttämättä ole samaa juttua.
-
näkee huomenna... lasken suodatin kankaan läpi öölit pois ja katton mitä löytyy....
-
noniin. auto oli korjauksessas palaneen pako venan takia ja siksi homma vähän seisoi. eli auto kävi myöskin automaatti ekspertillä ja katteli öljyyjä ja sanoi että vika on ilmeisesti sähköissä kun öljyt on niin hyvän näköset. ja itsekkin olen sitä mieltä koska laatikko tekee vaihdot niin puhtaasti ja ei luista yhtään. Onko ihmisillä ollut minkälaisia ongelmia sähköjen kanssa ton automaatin kanssa? itte meinasin kun tuo nopeusmittari sekoilee että olisko vika sieläpäin? kun tietääkseni nopeustieto menee nopeusmittarin läpi?
-
Ota sieltä laatikosta ne vikakoodit jos sähköinen vika jotain silloin on jäänyt muistiin.Päästään tässä korjaamisessa eteenpäin.Onko tuttua hommaa niiden koodien otto sieltä konehuoneen boksista.Jos ei ole kyllä neuvotaan tai hakua käyttämällä sekin selviää.
-
Voi olla et oon pahasti hakoteilläkin, mut jostain vaan sellanen muistikuva
ettei noilla autom.lootilla oo sähkösiä ohjauksia, vaan puhdasta hydrauliikkaa/mekaniikkaa.....
-
Onhan noissa jonkun verran. Eco, sport ja winter.
-
Onhan noissa jonkun verran. Eco, sport ja winter.
No joo.... ::)
Onhan ittellänikin toi winter-painike jolle en oo kylläkään edes kokeilemalla löytänyt mitään hyöty käyttöö :o ::) :P
Mut mitkä tosta kasipätkästä löytyy ?
-
Toi vaihteiston ohjaus on ainut mikä jäi kärrystä mieleen, toimivien sähköikkunoiden lisäksi. Aiemmin tuli kerrottua että vaihtoivat lootan takuuseen, hmm. kohtuu kilsoilla, kun ei osannut vaihtaa.
Miten toi "sähköinen ohjaus" muuten käytännössä toimii? Melkein väittäisin että vika on siellä. Silloin 90-luvun alussa olivat sormi suussa, luulisi että tänäpäivänä ton ohjauksen voisi ohittaa tarpeettomana ja laatikko pelaisi kuin unelma...
-
vikakoodeja ei ole boxissa ja laatikkoa ohjataan neljällä sähkö solenoidilla. kahdella vaihteita ja yhdellä painetta ja komannella turbiinia. muuten toimii kyllä täysin mekaanisesti. Volvon alkuperäset paperit löytyy nyt...
-
Noniin.
Tehdääs vähän väliaika tietoja.
Öljyt: tummahtavan punaset. Sinisen poikien mielestä ihan hyvät. Omasta mielestä jenkkien laatikoiden kanssa tapelleena aika tummaa ja metallia tuntuu olevan rutkasti mukana...
Vikakoodit: Ainut koodi mikä on tullut tähän mennessä on 1-2-4 eli joku vaihteen katkaisija? Tämäkin koodi tuli aamulla kun lähdin liikkeelle ja nopeusmittari alkoi sekoilla. Nollasin koodin ja ei ole enää palannut.
Nopeusmittarin sekoilu: Sekoilee satunnaisesti missä tahansa nopeudessa mutta eniten 70-100 välillä alkaa sekoilemaan. Anturi on irroitettu ja putsattu ja johdon tarkistettu. Mittaristo on vaihdettu ja ilmeisesti korjasi nopeusmittarin heittelyn.
Lootasta kuuluvat äänet: liikkeelle lähtiessä kuuluu jotenkin kuvailtuna tsing ääni. Ei ole väliä onko moottori lämmin vai kylmä. Joskus pysähtyessä alkaa armoton jurina kun turbiinin lukko ei irtoa.
Turbiinin lukko: Kun turbiini innostuu menemään päälle jo 2 vaihteen vaihdossa niin hyvin todennäköisesti pysähtyessä turbiini jurisee siihen asti kunnes auto on ihan täysin pysähtynyt. Uuden vaihdelaatikon ohjainyksikön jälkeen tuntui kun turbiinin häiriöt olis pahentunut vaikka boxi toimii toisessa autossa ihan oikein.
Vaihtojen heittely: Joskus vaihdelaatikko toimii todella pitkään niinkuin mitään vikaa ei olisikaan. mutta sitten yhtääkkiä saattaa alkaa sekoilu vaikka mittaristokin on nyt vaihdettu. Seuraavana vaihdoin vaihdelaatikon ohjainyksikön toiseen ja vaikutusta ei tuntunut olevan.
Ammattilaisen mielipide: Ala-Könni, Jyväskylä. Turbiini hajonnut ja ei toimi oikein. Aiheuttaa metallihilettä joka sekottaa laatikon TAI Sähkö hepeneissä häikkää mutta kun vikakoodeja ei tule niin syy olisi solenoideissa mutta sillon ollaan taas vaihtoehto ykkösessä. Korjausarvio noin 3000€
Mitä mieltä on raati?
-
Kuten tuolla aloitusviestissä kyselin onko öljyjen joukossa rautaa.Kun vastaus tuli että metallihilettä on öljyn joukossa .Niin komentti on että ilmeisesti siellä sisällä on jotain pahasti vialla.Eli loota pitäsi avata ja sitä rataa korjaus etenee.Mutta kannattaako sijoittaa tuota 3 rahaa tuohon hommaa jos minulta kysyt ei .Jos rahapusiissa on 3 rahaa käy ostamassa sillä toimivaa manuaalilaatikollinen Volvo
-
tääkin on että kun läträsin sen öljynäytteen kanssa purkissa niin sillon se helmeilee. magneettiin se metalli ei tartu. ihmetyttää vaan kun on niin satunnainen vika :/
-
Kaadoit öljyn paperipyyhkellä vuoratun siivilän läpi oliko siellä sitä metallihilettä paljon.Jos se siivilä(laatikon öljysuodatin) on niin tukossa ettei turbiini saa öljyä ja ei toimii tällöin oiken kun öljypaineet heittää.?
-
Joskus pysähtyessä alkaa armoton jurina kun turbiinin lukko ei irtoa.
Kerroin aiemmin samanlaisesta joka oireili samoin.. Nyt kun muistutit, sekin sammuili satunnaisesti jurinan saattelemana, sen lisäksi ettei osannut vaihtaa ylöspäin oikeassa järjestyksessä. Tietty, kärry oli silloin uusi.
-
Meinasin vaan että onkohan näissä ollut joku mallivika kun tämäkin yksilö on aika niitä alkupään vehkeitä? eli loota ei varsinaisesti ole paskana mutta momentti anturit sanoo mitä sattuu??
Ja lootan öljyt on suodatettu kertaalleen ja tiheään kankaaseen ei jäänyt nähtävästi mitään mutta sitten suppiloon jossa oli magneetti niin jäi vähäsen mutta ei voi kait olettaa että loota olis koskaan täysin metallihileetön?
Onko kellään kokemusta forten automatic gearbox threadmentistä?
Ja onkohan kellään tietoa onko missään saatavilla kyseiseen lootaan räjähdyskuvaa? Todennäköisesti vaihdan lootan toiseen nyt niin vois ton vanhan ottaa lihoiksi ja kattoa mikä mättää...
-
No, jos oli niin turha vedota enää. Kollegalla oli samanlainen, täysin oireeton. Itsellä jopa sijaisauto -seuraavan vuosimallin GL ts. 140hp jäi tienpäälle. Eikä heti herännyt.. oli pelti auki vielä kun omaa (n. viikon kuluttua) hain pois. ;D
Aikaa tietysti on kulunut about 20v.. Jos toi sun yksilö on punainen ja rekkari OFX... niin historia ei lupaa hyvää. Lootan vaihdon jälkeen pelasi muistaakseni hyvin. Em. kärry oli ensimmäisiä mitäSuomeen saatiin. Edes ilmastointia ei ollut saatavilla..
-
nii meikäläisen auto on tuotu usasta muuttoautona. tiiä sitten vaikuttaako se asiaan?
-
Tuskin.