Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: M.M.A - 04.02.2018, 17:20:33

Otsikko: S60 2.5t huohotinko jäässä?
Kirjoitti: M.M.A - 04.02.2018, 17:20:33
Lähdin katoksesta, auto ei ollut lämmityksessä. Ajoin noin pari kilsaa kaikenkaikkiaan ja huomasin että putkesta tuuppaa paksua savua, sinertävää. Takaisin varovasti kotiin ja pikatsekkaus, jäähdytysnesteen pinta normaali, normaali pieni paine. Öljykorkin avauksessa sihahti, hiukka kylmälimaa korkissa, öljytikussa ei. Vain öljyä mutta pinta oli laskenut. Nyt kylmä hiki persiissä ku töihin aamulla pitäis mennä. Vinkkejä?
Otsikko: Vs: S60 2.5t huohotinko jäässä?
Kirjoitti: Lankku - 04.02.2018, 19:11:12
Huohottimelta turbon imuputkeen menevä putki pitäisi kokeilla puhaltaa kevyesti paineilmalla. Imuputkelta huohottimelle päin on helpoin. Samalla myös rassaa putken liitoskohdan imuputkeen, jossa on huohottimen lämmitinvastus. Sillä kohtaa reikä on aika pieni ja tukkeutuu joskus jo pelkästään kuivuneesta öljykarstasta. Joko seisottaa vähän aikaa lämpimässä tilassa tai antaa käydä öljytikku ylhäällä koneen lämpimäksi, jotta putki sulaa auki.
Otsikko: Vs: S60 2.5t huohotinko jäässä?
Kirjoitti: M.M.A - 04.02.2018, 19:52:49
Olisko sitten niin että huohotin on jäässä(paljon pätkäajoa) ja tuota putkea pitkin tuupannut öljyä ja siksi kone poltti sitä? Mitään muuta en havainnut kuin öljyn pinnan laskun.  Noin sentti puolitoista ylärajasta.
Otsikko: Vs: S60 2.5t huohotinko jäässä?
Kirjoitti: deeviis06 - 04.02.2018, 23:02:59
Mulla oli samanlaisessa koneessa viime talvena vastaava ongelma,imusarjan alla oleva huohotin systeemiin kuuluva pönttö oli jäässä ja sulas kyllä kun oli yön tallissa,mut tutkivat korjaamolla ja ko.pönttö oli vielä tukossakin.. vaihdatin sen kun piti reissuunkin lähteä ei arvannut luottaa ettei jämähdä uudestaan.
Otsikko: Vs: S60 2.5t huohotinko jäässä?
Kirjoitti: Lankku - 05.02.2018, 00:03:17
Jos huohotinpurkki itsessään on tukossa ja turbon imupuolelle menevä putki on auki niin silloin voi tehdäkin noin. Mutta jos putki on tukossa, ei sen läpi kulje mitään. Koneeseen tulee ylipaine öljytilaan ja se työntää öljyä läpi sieltä mistä helpoiten läpi menee. Stefat, turbo, jne.
Otsikko: Vs: S60 2.5t huohotinko jäässä?
Kirjoitti: M.M.A - 05.02.2018, 11:03:47
Kiitoksia vastauksista. Auto lähtee tänään hinurilla pajalle ja ottavat yöksi sisälle sulamaan, huomenna työn alle. Katsotaan mitä löytyy.
Otsikko: Vs: S60 2.5t huohotinko jäässä?
Kirjoitti: M.M.A - 07.02.2018, 17:14:36
Auto suli yön yli pajalla ja aamulla kaikki normaalisti. Kävivät läpi eikä mitään ihmeellistä. Eli huohottimen purkki ja letkut nyt ainakin menee vaihtoon.
Otsikko: Vs: S60 2.5t huohotinko jäässä?
Kirjoitti: M.M.A - 08.02.2018, 18:13:27
Siellähän oli huohottimen purkki ja osa letkuista tukossa töhnästä. Näyttivät kun hain auton. Ihmekös iski jäähän kun reiät ja letkut menneet umpeen lähes jokainen. Uusiksi meni purkki, letkut, öljyt ja suodatin. Lisäksi öljytila ja suodattimen kotelo pestiin. Matka jatkuu...
Otsikko: Vs: S60 2.5t huohotinko jäässä?
Kirjoitti: Tome- - 08.02.2018, 18:30:30
Siellähän oli huohottimen purkki ja osa letkuista tukossa töhnästä. Näyttivät kun hain auton. Ihmekös iski jäähän kun reiät ja letkut menneet umpeen lähes jokainen. Uusiksi meni purkki, letkut, öljyt ja suodatin. Lisäksi öljytila ja suodattimen kotelo pestiin. Matka jatkuu...

Oliko kallis homma?
Otsikko: Vs: S60 2.5t huohotinko jäässä?
Kirjoitti: Kraft - 08.02.2018, 19:47:03
Turbollisiin taitaa mennä 200€ ja rapiat, kun taas vapaastihengittäviin osat maksaa n. 100€, noihin työt päälle. Varmaan 2-3h ammattimieheltä.

Ja jos joskus tukkoon menee, niin öljytikku ylös ajon ajaksi, ei kerää painetta silloin. Pieni ensiapu ainakin ennen lopullista huoltoa.
Otsikko: Vs: S60 2.5t huohotinko jäässä?
Kirjoitti: M.M.A - 08.02.2018, 20:16:10
Huohottimen osat sisältäen imusarjan tiivisteen 108€ siniseltä, siihen päälle öljyt(jotkut longlifet) ja suodatin, klemmareita niin 100€ lisää, tais olla kallista öljyä :) Työt 260€ sisältäen öljytilan ja suodatinkotelon pesun.

Kehoittivat vaihtamaan öljyt puolen vuoden välein kun mulla tulee lähinnä pätkäajoa. Tai sitten ajelee pitempää reissua välillä. Täytyy keksiä mihin lähtis:) Taidan käyttää vaan välillä tikku tai korkki pois paikoiltaan.
Otsikko: Vs: S60 2.5t huohotinko jäässä?
Kirjoitti: Kraft - 08.02.2018, 21:48:13
No jos on Castrolia niin kallista on, vaan ei huonoa. Turbollisiin on mun mielestäni myös yksi letku enemmän kun vapareihin, ja sillon kun itse uusin omaani noita, kateltiin sitä osaa varaosavastaavan kanssa niin 92€ maksoi, eli olisi ollut n.200€, mutta kun on vapari niin selvisi satasella.

Eihän sun nyt tarvitse käyttää tikkua ylhäällä eikä korkkia auki kun järjestelmä on uusittu, nyt vaan kiinnittää tosiaan öljynvaihtoväliin huomiota, varsinkin jos tulee vain lyhyttä ajoa. Vaihto/tarkistusväli tuolle huohottimelle on 150tkm.

ps. nuo klemmarithan on jotain 4€ kappale.  ;D
Otsikko: Vs: S60 2.5t huohotinko jäässä?
Kirjoitti: M.M.A - 08.02.2018, 22:24:39
No autolla on ajettu 156tkm niin toi 150tkm on aikas osuva. Ja klemmareita tais mennä seitsemän :)