Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Teemu L - 05.02.2018, 10:06:48
-
Nyt kun olen saanut moottorin öljynpaineongelman ratkaistua ja koneen mekaanisen sisäpuhdistuksen tehtyä, olikin jo aika löytää uusi vika. Pakonokan VVT pyörä liikkuu nokan suuntaisesti n.5mm. Mitään erikoista ääntä en ole huomannut, mutta kannen yläosan kasauksen jälkeen en saanut stefaa enää tiivistämään tuota ja jakopää öljyyntyi. Ostin auton 3 viikkoa sitten, ja ajamaan en ole oikein vielä päässyt koeajojen lisäksi.
Onko pyörien väri tarkoituksella niin että imu on sininen ja pako on harmaa? Vai olisiko imupuoli joskus vaihdettu kun siinä on alle 1mm klappi pitkittäissuunnassa? Entä ovatko uudet VVT pyörät kokonaan klapittomia pitkittäissuunnassa?
Aloin purkamaan noita irti, ja kaiken sai taas purkaa ympäriltä että sain ajoitustyökalun kiinni. Eikös se ole yksinkertaisuudessaan niin, että nokkien hahlot ovat linjassa keskenään, eli suora tanko menee molemmista läpi?
Tein ajoitustyökalun 3mm paksusta lattaraudasta ja jätin jakohihnan vielä paikalleen. VVT pyörän keskipultti ei inahtanutkaan, ja lukitustyökalu alkoi vääntyä. Edes pulttipyssy ei auttanut imupuolella. Pakopuolelle se ei mahtuisikaan. Ihan normaali kierre näissä taitaa kuitenkin olla, ja 120Nm momentti?
Eli taas kannen yläosa auki ja nokat käteen. Ehkä ne pyörät saisi sitten helpommin irti.
Tarkoitus oli korjata väljä VVT pyörä sorvaamalla pinnat kuntoon, ja tekemällä sopivan paksuinen laakeriprikka sinne väliin. Tämän vinkin luin toisesta ketjusta. Liittyykö VVT pyörän avaamiseen jotain vippaskonsteja, vai onko kasassa normaalisti pultein tms? En ole noita saanut vielä irti käsiini jotta olisin päässyt tarkastelemaan. Jos on kovin vaikea, niin sitten on parempi hankkia uusi VVT pyörä.
Ja tämä projekti on mallia ”koneremppa lumihangessa”. Autotallissa on tällä hetkellä entisöintiprojekti, joten volvoa joudun korjaamaan ulkosalla -10 pakkasessa. Onneksi on teltta tuulensuojassa.
-
vvt pyörät pako 9497786 imu 8642284 saisitko jostai oikean lukitustyökalun lähtee helposti pultti auki
-
Ei käy ihan suora latta lukitukseen, nokkien urat ovat epäkeskeisesti. Tai voihan sitä lukitukseen käyttää kunhan korjaa nokkien asennon oikeaksi ennen kuin kiristää nokkapyörät kunnolla. Ajoitusmerkkien ollessa kohdallaan imunokan ura on keskilinjan yläpuolella ja pako alapuolella. Helpohko sihdata päälikannen saumasta. Tähän mennessä kaikki on auenneet joko koneella tai käsin kääntämällä, kunhan lukitustyökalu on tarpeeksi jämäkkä.
Nokkapyörät ovat eriväriset ja taitaa niissä joissain lukeakin Intake ja Exhaust. Onhan noita tullut vastaan joissa on oletettavasti alkuperäiset ja toisessa on huomattavasti pienempi välys.
-
Tarkoititko Lankku että toinen kuluu nopeammin kuin toinen, vai että niissä on uutenakin akselin suuntaista välystä?
Täytyy jostain hankkia nopeasti oikea lukitustyökalu. Onkohan kellään tähän hätään lainata Helsinki - Mäntsälä akselilla?
Nyt on VVT pyörät irti. Täytyi ottaa nokat käteen ja sitten ne lähti pulttikoneella kun otti lukkopihdeillä kiinni.
Otin pakopuolen pyörän auki. Hioin niittien kannat siististi pois. Eihän siellä muuta damagea ole kuin vastinpinnat kuluneet. Sen verran on materiaalitekniikan opintoja takana, että heti näkee että tuo kulumisominaisuus on tuonne tarkoituksella jätetty. Kuluminen on tapahtunut ainoastaan yhdeltä puolelta, muiden osien ollessa kulumattomia. Ei olisi homma eikä mikään pintakatkaista tuota kulunuttakin pintaa valmistuksen yhteydessä, ja VVT pyörä olisi ikuinen. Ilmankos niitä jatkuvasti menee. Ei ole tyyppivika vaan rahastusta.
Pyörän sisällä on kymmenkunta osaa sisältäen muutaman hammaspyörän. Osia ei tarvitse sovittaa, ajoittaa tms, vaan on helppo purkaa ja kasata.
Huomenna mentävä tuttuun koneistamoon juttelemaan noiden molempien korjauksesta. Jos ketään kiinnostaa niin noiden korjauksesta voisi tehdä jonkun standardi diilin. Korjaus tulee olemaan huomattavasti halvempi kuin uusi pyörä, ja kestänee varmaan yhtä kauan tai kauemmin kuin uusi, jos samalla vaikka karkaistaan tuo pehmeä pinta. Sehän on kuin laakeripinta. Ei laakereissakaan ole mitään pehmeää.
-
Tarkoititko Lankku että toinen kuluu nopeammin kuin toinen, vai että niissä on uutenakin akselin suuntaista välystä?
Täytyy jostain hankkia nopeasti oikea lukitustyökalu. Onkohan kellään tähän hätään lainata Helsinki - Mäntsälä akselilla?
Nyt on VVT pyörät irti. Täytyi ottaa nokat käteen ja sitten ne lähti pulttikoneella kun otti lukkopihdeillä kiinni.
Otin pakopuolen pyörän auki. Hioin niittien kannat siististi pois. Eihän siellä muuta damagea ole kuin vastinpinnat kuluneet. Sen verran on materiaalitekniikan opintoja takana, että heti näkee että tuo kulumisominaisuus on tuonne tarkoituksella jätetty. Kuluminen on tapahtunut ainoastaan yhdeltä puolelta, muiden osien ollessa kulumattomia. Ei olisi homma eikä mikään pintakatkaista tuota kulunuttakin pintaa valmistuksen yhteydessä, ja VVT pyörä olisi ikuinen. Ilmankos niitä jatkuvasti menee. Ei ole tyyppivika vaan rahastusta.
Pyörän sisällä on kymmenkunta osaa sisältäen muutaman hammaspyörän. Osia ei tarvitse sovittaa, ajoittaa tms, vaan on helppo purkaa ja kasata.
Huomenna mentävä tuttuun koneistamoon juttelemaan noiden molempien korjauksesta. Jos ketään kiinnostaa niin noiden korjauksesta voisi tehdä jonkun standardi diilin. Korjaus tulee olemaan huomattavasti halvempi kuin uusi pyörä, ja kestänee varmaan yhtä kauan tai kauemmin kuin uusi, jos samalla vaikka karkaistaan tuo pehmeä pinta. Sehän on kuin laakeripinta. Ei laakereissakaan ole mitään pehmeää.
On kiinnostusta.
Myös kiinnostus sille, jos nokan/nokat vetää kiinteäksi ja hoidan koneeseen uutta ohjelmaa sen jälkeen...
-
15x5mm kuusiokolo ruuveilla kasaan!, yhdet korjatut on varastossa :) jos jollain tarvetta
-
Tarkoititko Lankku että toinen kuluu nopeammin kuin toinen, vai että niissä on uutenakin akselin suuntaista välystä?
On kulunut nopeammin. Joskus molemmat on lähes yhtä väljät päittäin. Joskus toisessa kohtuullinen välys kun toinen tulee jo stefasta ohi. Uusissa ei tainnut kummoista välystä olla, ei ole tullut tosin pahemmin kokeiltuakaan.
-
Ok, nyt koitan saada molempiin jonkun millin osan välyksen, ettei lämmettyään ala laahaamaan. Nokan lukitustyökalu löytyy näköjään Biltemasta. Onko se pätevä, kestääkö pyörän 120Nm kiristyksen?
-
Tämä sarja vissiin? http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Moottori/Nokka-akselin-lukitussarja-2000038107/
Näyttää ainakin sen verran järeältä että pitäisi kestää.
-
Ok, nyt koitan saada molempiin jonkun millin osan välyksen, ettei lämmettyään ala laahaamaan. Nokan lukitustyökalu löytyy näköjään Biltemasta. Onko se pätevä, kestääkö pyörän 120Nm kiristyksen?
Olen 0.10mm välyksen noihin laittanut! tuo bilteman sarja itselläkin on
-
Olikos se nyt niin VVT pyöriä kiinnittäessä, että:
-Nokat työkalulla lukkoon
-Kampiakselin ajoitus merkkiin
-Nokkapyörät niin että löysät on poissa moottorin pyörimissuuntaan
-Nokkien ajoitusmerkit kohdalleen kotelon merkkien kanssa.
-Remmi paikalleen
Tällainen fiilis on, koska muutenhan konetta pyöritettäessä pyörimissuuntaan (myötäpäivään) nokkien merkit eivät sattuisi kohdalleen, vaan olisivat VVT:n säätövaran verran jäljessä.
-
Olikos se nyt niin VVT pyöriä kiinnittäessä, että:
-Nokat työkalulla lukkoon
-Kampiakselin ajoitus merkkiin
-Nokkapyörät niin että löysät on poissa moottorin pyörimissuuntaan
-Nokkien ajoitusmerkit kohdalleen kotelon merkkien kanssa.
-Remmi paikalleen
Tällainen fiilis on, koska muutenhan konetta pyöritettäessä pyörimissuuntaan (myötäpäivään) nokkien merkit eivät sattuisi kohdalleen, vaan olisivat VVT:n säätövaran verran jäljessä.
Voi olla että tarkoitat samaa, mutta siis nokat lukkoon, kampuran merkki kohdalleen ja sitten vvt niin että säätövara on vasten moottorin pyörimissuuntaa. Eli merkki kohdalleen, niin siitä pitäis yksikön säätö osan olla niin että sitä voi kääntää vasten moottorin pyörimissuuntaa.. perkele kun on vaikee selittää yksinkertanen asia
-
Eli kun pyörä on merkissä ja nokka lukittuna, hihnapyörään tarttuessa sitä saisi pystyä kääntämään vain vastapäivään sen vvt säädön verran?
-
Eli kun pyörä on merkissä ja nokka lukittuna, hihnapyörään tarttuessa sitä saisi pystyä kääntämään vain vastapäivään sen vvt säädön verran?
Kyllä.
-
Tuosta karkaisusta senverran, että liukupinnoissa ei voi olla kahta samankovuista pintaa vastakkain, koska tulee kiinnileikkausominaisuus. On tullut vanhana koneistajana noita liukulaakereita värkkäiltyä n.kappaletta.
-
Sanos Vikki, mahtaisko laakeripronssinen prikka kestaa tai messinki?
-
Mites kuulalaakerit tai vetonivelet on tehty? Eikös sekä kuulat että vierintäpinnat ole aika kovia?
-
Pitää huomata eräs perusjuttu, eli kuula ja rullalaakerit ovat vierintälaakereita, ei siis liukupintoja. Vaikeahan se on sanoa mikä siellä kestää jos esim on ollut vastakkain jonkun lajin teräs ja karkaistu teräs, jotka hyvin voideltuna kestää aika kauan.
-
Nyt on välykset korjattu sorvaamalla kulunut liukupinta sileäksi, ja vaihtamalla väliprikka hieman paksummaksi. Saas nähdä miten kestää. Hintaa tuli kahdelle pyörälle yhteensä 50€
-
Kuten tuossa sanoin, on vaikea arvata mikä materiaali siellä kestää, normaalistihan liukupintoihin sopii esim alumiinipronssi. Noin olisin itekkin tehnyt kuten Teemi L teki. Oikeilla välyksillä on uutta vastaava. Prikan matsku tosin jäi pimentoon.
-
Nyt on välykset korjattu sorvaamalla kulunut liukupinta sileäksi, ja vaihtamalla väliprikka hieman paksummaksi. Saas nähdä miten kestää. Hintaa tuli kahdelle pyörälle yhteensä 50€
Missä teetit?