Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: ceravyn - 10.02.2018, 04:31:10
-
(http://ceravyn.net/vrcf/IMG_6526.jpg)
Pitkäaikainen haave toteutui kun Trafin tietokannan mukaan kahdeksastoista 200 -sarjan Bertone ylitti pohjanlahden viimevuoden loppupuolella saapuen Pirkanmaalle. :)
Malli ei lienee täälä esittelyjä sen kummemmin kaipaile, tekniikasta sanottakoon että harvinaisempi M46 manuaalilla varusteltu versio, voimanlähteenä B27E ja 180tkm on kertynyt mittariinkin. Vuosimallia -78, musta sekä sisältä että ulkoa ja vinyylikatolla kuten tyyliin kuuluu.
Tarkoituksena olisi hillitysti omaa persoonallisuutta lisätä autoon lähinnä pienten yksityiskohtien muodossa, mutta mitenkään ei ulkoasua muuten tulla muokkailemaan.
Moottorin kanssa on vähän vielä suunnitelmat kesken mutta kutoskoneessa pysytellään, B280 luotettavampana saattaa ilmaantua joskus pellin alle.
Kuvia tuleepi lisää sitämukaa kun kerkiää ottamaan. :)
EDIT: Lisätään hieman tarinaa auton historiasta ym.
Tosiaan ei ensimmäinen Volvo miulla :) eikä ainoa. Käyttöauton virkaa toimittaa 940 -97 Tbo maltillisilla tehonnostoilla.
Nyt oli kuitenkin ollut jo useampi vuosi suurimmaksi osaksi taukoa harrastuksesta kunnes jostain keskustelusta alkoi taas vanha haaveilu Bertonesta ja viime syksyllä alettiinkin sitten "vitsillä" katsella näitä 262c malleja ympäri Eurooppaa. Lähinnä alkujaan vaan uteliaisuudesta, että millaisia sitä olisi olemassa vielä nykypäivänä. Virossa olisi ollut, Saksassa muutama, Suomessakin joskus pyörähti nettiautossa yksi yksilö ainakin myynnissä mutta kunto oli usein.. huonohko.
Eteläruotsista osui sitten silmään ilmotus mustasta 262c:sta johon oli tämä modernimpi keula- ja perämuutos toteutettu. B27E moottorilla, manuaali, vähäiset kilometrit ja kuvista päätellen äärimmäisen hyvässä kunnossa niin sisältä kuin ulkoota. "Vitsillähän" tätä oli sitten pakko lähteä paikanpäälle katsomaan ja "vitsillä" allekirjoitettiinkin sitten kauppakirjat samalla reissulla ja se mikä alkoi vitsistä... noh, nyt on Bertone ;D tuli siinä myös Göteborgin Volvomuseossa vierailtua samalla reissulla :) niilläkin oli Bertoneita!
Auton menneisyydestä selvitettiin senverran, että yksilö oli tuotu Saksasta Ruotsiin 80-luvun puolivälissä jonka jälkeen Trafikstyrelsenin tiedoista paljastui kolme omistajaa, hirveä nippu liki virheettömiä katsastustietoja ja lukuisia liikennekäytöstä poistoja talvikausien ajoilta joten historia vaikutti hyvältä. Viimeisin omistaja oli myyjän kertoman mukaan Tukholmalainen juristi joka oli autoa kunnostanut ja ilmeisesti pitänyt edustuskulkineenaan kunnes oli sen halunnut vaihtaa uudempaa vuosimallia olevaan vastaavaan, liekö sitten moottorista vai vinyylikatosta eroon pääsemiseksi.
262C mallista on ollut vaikea löytää kunnolla tietoa millä kokoonpanoilla näitä on oikein saanut joten alkujaan luulin, että manuaaliaskikin olisi tähän jälkikäteen vaihdettu kunnes netistä kaivettu Owner's manual paljasti tuonkin ominaisuuden alkuperäiseksi. Muita kummallisuuksia ovat roiskeläpissä olevat röyhkeät kruunut joiden alkuperä ei myöskään ole selvinnyt. Nettiä selailemalla ei ole toista yksilöä vastaavilla ylivedetyillä yksityiskohdilla tullut vastaan. Tästä kappaleesta puuttuu myös vakionopeudensäädin, jonka Owner's manual väittää "vakiovarusteeksi" kaikissa 262C malleissa. ???
Jokatapauksessa! Hieman erilaisempi yksilö katsastettiin Pirkanmaalle saapumisen jälkeen onnistuneesti kehujen ja suuren uteliaisuuden kera (muutkin asiakkaat halusivat käydä hallissa katselemassa :D ) ja samantien laitettiin FINnittömät kilvet tilaukseen. Beskattnings brev tipahti joulukuussa postiluukusta ja autoveroahan tästä kertyi huimat alle 100 euroa. Vertailumalliksi verohallinto oli valinnut BMW 420i A Business Coupe:n.
Semmosta. Nyt on sitten Bertone. :idiot2:
-
(http://www.ceravyn.net/vrcf/front.jpg)
(http://www.ceravyn.net/vrcf/rear.jpg)
(http://www.ceravyn.net/vrcf/fseat.jpg)
(http://www.ceravyn.net/vrcf/bseat.jpg)
Kuvia kuten luvattu ja kunnon pesua odotellessa. :)
PRV koneeseen tehty hieman tuttavuutta, tulpat vaihdettu yhtä lukuunottamatta (oikeanpuoleisessa kannessa yksi tulpankolo on liian kapea hylsylle :idiot2: ) ja muutamia hapertuneita letkuja löydetty imusarjan tietämiltä. Jo kotiin ajettaessa huomattiin myös etteivät lämmöt nouse volvomaiseen tyyliin joten uusi termostaatti tuli tilattua skandixilta ja odottaa asentamista. Koska aikaisempaa kokemusta on kertynyt lähinnä rivinelosista, on tässä jonkinverran ihmeteltävää ja tutustumista ennenkuin tekniikkapuolelle uskalletaan koskea sen kummemmin, vaan eipä sille ihmeitä tarvitse ainakaan näillänäkymin tehdäkkään. Kunhan sen viimisenkin tulpan saisi jotenkin ulos :D
-
Joku tuunannut sitä, faceliftaamalla uudet valot eteen ja taakse, puskurit. Takaluukkukin näyttäisi olevan ~10v tuoreemmasta tapauksesta.
PeRVosta peukku, itse on tota korimallia (262C) arvosta yhtään, ihan hirveä! :D
Tossa mustassa nahkasisustassa on kyllä jotain S*
Jostain patongista tuoreempi 24V PeRVo ja siihen mutka tai kaksi kaveriksi :D
-
Eikös tämä ole jo "facelift"-malli,-81 ???
Hieno peli O0
-
Joku tuunannut sitä, faceliftaamalla uudet valot eteen ja taakse, puskurit. Takaluukkukin näyttäisi olevan ~10v tuoreemmasta tapauksesta.
PeRVosta peukku, itse on tota korimallia (262C) arvosta yhtään, ihan hirveä! :D
Tossa mustassa nahkasisustassa on kyllä jotain S*
Jostain patongista tuoreempi 24V PeRVo ja siihen mutka tai kaksi kaveriksi :D
Tuo "facelift" oli tiedossa jo ostettaessa ja oli itseasiassa yksi syy miksi tämä yksilö alkoi kiinnostamaan muita enemmän :) Makuasioita, mutta mie oon aina tykännyt tuosta loppupään 200 -sarjan tyylistä ja jotenkin mustaan matalakattoiseen tuo jykevä laatikkomaisuus sopi mielestäni erittäin hyvin. Olisin varmaan itse halunnut tämän muutoksen joskus myöhemmin kuitenkin tehdä, jos sitä ei edellinen omistaja olisi ollut järjestänyt valmiiksi :D
PRV olisi kyllä ainakin näillänäkymin tarkoitus pitää. Alkuun oli mielessä vaikka mitä moottorinvaihtosuunnitelmia aina B230FT:stä suorakutoseen, mutta kotiin ajamisen aikana tohon V6 luonteeseen ja omaperäisyyteen tykästyi senverran, että jos jotain niin tosiaan joku uudempi ja vähän luotettavampi yksilö. Näitä kun tutkin niin tämä B27 lienee juuri se mistä tälle moottorityypille huono maine on kertynyt, B280 tai muut uudemmat oli jo ne öljykanavat kai porattu suuremmiksi, eivätkä nokat kulu samaan tahtiin? Pitänee selvitellä mistä peugeoteista noita löytää, tämä kesä mennään kuitenkin näillä... :)
Eikös tämä ole jo "facelift"-malli,-81 ???
Hieno peli O0
Ei olisi, mutta on tehty. -78 :)
-
Hieno laitos ja fiksusti toteutetut muutokset joku tehnyt ulkokuoreen, jos todellakin on -78 vuotinen.
Eihän noita juuri muut huomaa kuin Volvoharrastajat.
Olen aina luullut että 262C Bertonet olisivat kaikki automaatteja, mutta hyvä näin.
Kabiiniin ehkä aikakauteen sopivaa radiota kiinni?
-
Hieno laitos ja fiksusti toteutetut muutokset joku tehnyt ulkokuoreen, jos todellakin on -78 vuotinen.
Eihän noita juuri muut huomaa kuin Volvoharrastajat.
Olen aina luullut että 262C Bertonet olisivat kaikki automaatteja, mutta hyvä näin.
Kabiiniin ehkä aikakauteen sopivaa radiota kiinni?
Mie luulin myös että nämä ovat aina automaatteja, mutta kyllä tuo manuaali ainakin oman selvittelytyön mukaan olisi alkuperäisvaruste tässä.
Pioneerin purkaminen on jo aloitettu, tilalle tulee ehdottomasti jokin Volvon oma radio. Sähköantennista (kuuluisi olla) olen kahden vaiheilla; toisaalta se olisi luksustyyliin sopiva ja keskikonsolissa olisi tälle "Ant Up/Down" kytkinkin valmiina, mutta toisaalta tuon kytkimen tilalle voisi keksiä jotain muuta ja pitää tuon nyt kiinni olevan piiskan. Katsotaan mihin ajatukset muotoutuvat... :)
-
Pitänee selvitellä mistä peugeoteista noita löytää, tämä kesä mennään kuitenkin näillä... :)
Renault Laguna ja Safrane on myös hyviä osoitteita! :)
-
Yksi askel eteen ja kaksi taakse. Viimeisenkin tulpan sain väännettyä pois kun motonetista löytyi ohutreunaisempi tulppahylsy, vaan nyt ei mene uusi tulppa enää paikoilleen :facepalm: Alkupään kierteet lienee mennyttä... Tulppa kuitenkin tuli lopulta ihan kiltisti pois, ei vastustanut eikä tuntunut jäävän jumiin joten tuskin koko kierteet nyt pilalla olisivat.
Termostaatin vaihdoin ja kävin noutamassa bensansuodattimen, kilventaustat jotka passasivat FINnittömille kilville, ynnä muuta pientä.
2.7l PRV näyttää nykykunnossaan tältä:
(http://www.ceravyn.net/vrcf/kone.jpg)
Sisätilan valaistusta tuli tutkiskeltua ja palaneiden polttimoiden tilalle tulikin sitten hieman erilaista väriä :)
3D-tulostimella tehty läpikuultavasta muovista alkuperäisiä vihertäviä muoviosia mukailevat valonheijastuspalikat ja 5mm LEDejä polttimoiden tilalla;
(http://www.ceravyn.net/vrcf/3dkuvut.jpg)
(http://www.ceravyn.net/vrcf/lightsback.jpg)
(http://www.ceravyn.net/vrcf/lights.jpg)
Pikkuhiljaa... :)
-
hyvän näköistä rupee olemaan tunnelmaa autossa -H-
-
Ostitko jyväskylästä tämän?
-
hyvän näköistä rupee olemaan tunnelmaa autossa -H-
Kiitosta :)
Ostitko jyväskylästä tämän?
Ruotsista tuotiin viimevuoden lopulla.
-
Joskus olin pari vuotta sellasessa sitikka kunnostamossa (vanhoja romuja vain) niin PRV oli hyvässä maineessa. Tietenkin laatu oli siellä vähän häilyvä käsite... Varsinkin 24v PRV on hyvä moottori.
-
Joskus olin pari vuotta sellasessa sitikka kunnostamossa (vanhoja romuja vain) niin PRV oli hyvässä maineessa. Tietenkin laatu oli siellä vähän häilyvä käsite... Varsinkin 24v PRV on hyvä moottori.
Onkohan enää 24v mallissa yhtään samaa osaa kuin vanhassa pervossa.
-
Onkohan enää 24v mallissa yhtään samaa osaa kuin vanhassa pervossa.
Ei niissä ulkoisesti mitään hirveitä eroja ollut. Saman näköisiä OHC koneita 12v ja 24v. Se uudempi Rellu/PSA V6 on valovuoden edellä ja takoromuilla jo vakiona. Enempää en ranskalaisista sitten tiedäkkään. :D
-
(http://www.ceravyn.net/vrcf/rengasta.jpg)
Peltivanteet ja "hieman" aikansa nähneet hakkapeliitat saivat väistyä kunnon vanteiden tieltä :) alkuperäiset GT-vanteet löysivät paikkansa. Samalla tuli pestyä pyöränkotelot ja rengaskoko vaihtui ns. pykälää suurempaan.
(http://www.ceravyn.net/vrcf/rengasta3.jpg)
Korin esipesuakin jo aloiteltiin mutta voimat loppuivat kesken. Ensikerralla.
-
Kiinnostasko coronat "harvinaisine" alumiinipölykapseleineen? Taitaa olla 262c mainoskuvissa yleensä paikallaan :)
-
Kiinnostasko coronat "harvinaisine" alumiinipölykapseleineen? Taitaa olla 262c mainoskuvissa yleensä paikallaan :)
Ei kiitos :) GT-vanteet kuului vm -78, Coronat tietääkseni -79 ja siitä eteenpäin. Coronoita on myös niin useassa muussa mallissa että pitäydyn näissä harvinaisemmissa ;)
-
Kevät tulee :)
Sitä myötä Bertonekin on nyt pesty sekä vahattu.. Perushuoltoja on jatkettu bensansuodattimen vaihdolla ja löysivätpä ne rekisterikilvetkin viimeinkin paikkansa. Ratin keskiössä ollut, aikoinaan hopeanvärinen kruunukin tuli maalailtua uudelleen :)
(http://ceravyn.net/vrcf/ratt.jpg)
Tekniikan valmistuessa ja ulkokuoren sekä sisustan alkaessa näyttää pikkuhiljaa omanlaisilta on äänentoisto ollut nyt seuraavana pohdintalistalla. Tässä kun on jokin aikakautensa Pioneerin soitin ja hattuhyllyllä ilmeisesti samaan sarjaan kuuluvat kaiuttimet jotka särkevät jo pienemmilläkin äänenvoimakkuuksilla melkoisesti. Ovipahvien takanakin on jotkin kaiuttimet koska myös sieltä kuuluu ääntä (särinää) mutta pahveja en ole vielä uskaltanut lähteä irroittelemaan. Tarkoituksena olisi aikakauden hengessä pysyä ja hankkiutua eroon Pioneereista (niin kaiuttimista kuin soittimestakin) ja keksiä jotain tuolle hattuhyllylle jonka verhoilu on rei'itetty noille kaiuttimille. Lisäksi tutkitaan minkälaista kaiutinta ovipahvien alle mahtuu/on saatavilla ja jatketaan Volvon alkuperäisen soittimen metsästämistä. Ideoita on muutamia, saa nähdä mikä sitten toteutuu. :) Missäännimessä tähän ei kuitenkaan tule mitään modernin soittimen näköistä.
-
Noh, kerettiinhän me tällä parisen viikkoa ajella kun kevät alkoi. Sitten alkoi ilmastointilaite puhaltamaan kitkerää muovinkäryä hyttiin :'(
Onneksi tapahtui lähellä kotitallia joten virrat kiinni, akku irti ja vaurion määrää tutkimaan:
(http://ceravyn.net/vrcf/IMG_1964.JPG)
(http://ceravyn.net/vrcf/IMG_1992.JPG)
(http://ceravyn.net/vrcf/IMG_1982.JPG)
:'(
Parisen viikkoa motivaatio kadoksissa kun juuri kesän alkaessa kesäautot hajoaa talliin, mutta nyt ois tarkoitus tätä alkaa kunnostamaan. Kojelaudan valokatkaisijalta aina tuonne releelle asti keltainen piuha sulanut täysin ja vienyt tottakai mukanaan muutamia muita. Johtosarjaa tutkiessani olin ihmeissäni ettei tämä oikeasti palanut ihan liekeillä ja maantasalle. Vielä en tiedä, mikä tuon palon aiheutti ja miten tästä nyt selvitään... (uutta vanhaa johtosarjaa jostain purkuautosta vai kokonaan omat piuhat ajovaloille?) mutta jotenkin ois tarkoitus tällä vielä kesämiittiinkin tulla.
Tuo keltainen piuha menee siis siihen isoon (ilm. pitkien valojen) releeseen joka kontakteja ja ulkokuorta katsoen näyttäisi kuitenkin itsessään ehjältä, mutta pienemmät releet vieressä on ottanut rajusti siipeensä ja toisesta yksi kontaktipinta näyttänyt sulaneen lähes irti. Autosähköt <3
-
Ettei siellä olisi joku käynyt tuunaamassa lisävalokytkentöjä tai muuta vastaavaa huonosti ja tästä johtuen poltti orkkisjohtoja?
Pistää silmään hiukan abiko ryöstäjä, joita ei orkkisjohdoista löydy...
-
Ettei siellä olisi joku käynyt tuunaamassa lisävalokytkentöjä tai muuta vastaavaa huonosti ja tästä johtuen poltti orkkisjohtoja?
Pistää silmään hiukan abiko ryöstäjä, joita ei orkkisjohdoista löydy...
Joo siinä releiden alla oli ihan älytön kasa niin abikoryöstöjä kuin rosvoliittimiäkin, eli selkeästi on jotain tuunailtu. Liekö liittynee tuohon keulan osien vaihtoon jos/kun vissiin ajovalot on samalla vaihdettu..
Myöskään noita kahta relettä ei löydy mistään netin oppaista vaan "headlight relay" pitäisi vissiin olla jossain kuskin jalkotilassa. Joskin samassa tallissa olevassa 244:ssä (sama vuosimalli -78) on pyöreäkoteloiset liki vastaavannäköiset releet pultattu jotenkuten tuohon samaan kohtaan... Tiedä sitten ??? 200 -sarja on miulle vielä senverran uusi että varsinkaan tähän sähköpuoleen ei ole kerennyt tutustua laisinkaan. :-\
-
(http://ceravyn.net/vrcf/IMG_1964.JPG)
Tässä näkyy orkkis valorele.
-
200-sarjan volvossa on yllättävän paljon sulakkeettomia johtoja ja sitten kun joku tuollainen johto on siellä keskellä johtosarjaa, niin siinä onkin sitten askartelua kun sitä koittaa korjata takaisin kasaan.
Sinänsä tuon "facelifitn" ei pitäisi vaikuttaa sähköhin. Valojen määrä pysyi ihan ennallaan ja vanhoilla paikoillaan, tietysti siihen valaisimeen liittyvä pistoke on voinut muuttua, mutta eipä sekään mitään rosvaripatentteja edellytä.
Ehkä jos siinä on ollut jenkkikeula jossain kohtaa, sinne on voitu näperrellä lisää syöttöjä että on saatu tehokkaat tuplavalot?
Tuo auto taitaa muuten olla oikeasti -77 mallia. Bertonet on yleensä valmistettu edellisenä vuonna, lisäksi tuo vanhempi PRV kone on ollut vuoteen -77 asti, sen jälkeen uudempi jossa kaksiosainen imusaraja.
Mä olen joskus kauankauan sitten koonnut listan näistä PRV koneista: http://gamma.nic.fi/~pakana/264/PRV-v6-v1.90.html
-
Vastoinkäymiset (lähes) voitettu ja Bertone mönki jälleen ulos tallistaan.
Kojelaudan purkamisen ja johtosarjan kutistesukkien puukottamisen jäljiltä paljastui 5 vaihtokuntoista johtoa joista yksi (valokatkaisijalta ajovalojen releelle, keltainen) sulanut lähes täysin ja toinen (virranjakoblokilta sulakkeeton plussa valokatkaisijalle) käynyt selkeästi kuumana, mutta ilmeisesti keltainen antautui ennen tätä. Muut kolme vaihtoon mennyttä johtoa olivat sivullisia jotka olivat sulaneet näiden kahden mukana niin ettei sähköteipillä enää selvitty.
Parannuksia johtosarjaan tehtiin senverran että jokaiselle virranjakoblokilta lähtevälle piuhalle on nyt 30A sulake. Lisäksi ajovalot vedettiin lopulta Bilteman relesarjalla joten alkuperäisjohdoissa kulkee enää heräte näille.. Kirkastuivatkin vielä kaupanpäälle.
Miinuksena sitten: takavalot ei toimi vilkkua lukuunottamatta, kojelaudan valot ei toimi, parkkivalot ei toimi, radio ei toimi. Selvisi mitä virkaa ne rosvoilla ja abikoryöstöillä kytketyt "ylimääräiset" releet toimittivat :) Sisustan valojen toimimattomuus voi johtua väärin kytketystä himmenninpotikasta, sen johtoja tuli vähän arvottua kojelautaa takaisin kasaan laitettaessa.
Noh, internet kertoo että uudemmissa (86->) malleissa kuuluisi olla toinenkin valorele hansikaslokeron takana. Ilmeisesti siis keulamuutoksen yhteydessä tälläinen on löytänyt paikkansa myös tähän yksilöön.
(http://www.240turbo.com/headlightrelaymelt.jpg)
Tälläinen pitäisi olla uudemmissa hansikaslokeron takana kuulemma ja vieläpä altis liittimien korroosiosta johtuvalle kuumenemiselle. Täsmää.
(http://ceravyn.net/vrcf/IMG_1953.JPG)
Ja tälläiset löytyivät rosvoliittimillä ym. alkuperäiseen johtosarjaan kytkettyinä valoreleen viereltä. Nämä jätin nyt tahallaan pois johtosarjaa uudelleen kasatessani, osittain nähdäkseni mitä ne tekevät ja osittain koska noh, ne olivat onnettomasti kytkettyinä ja kärsineet myös palamisvaurioita.
Oletan, että jos ajovaloja ei olisi nyt kytketty tuolla Bilteman relejohtosarjalla niin nekään eivät nyt toimisi ilman näitä. Vaan miten tästä nyt saadaan kaikki valot palamaan ja ilman mitään epämääräisiä sähköpatentteja... :buck2:
-
Tulkitsin vanhojen autosta ottamieni kuvien perusteella noiden kahden ylimääräsen releen kytkennät ja lopputulos on seuraava:
(http://ceravyn.net/vrcf/valokytkennat.jpg)
Tämä nyt ei vielä hirveästi miulle avannut näiden käyttötarkoitusta kun en tiedä, mitä nuo keulaan menevät johdot oikein ovat.
Jokatapauksessa johtosarjan ollessa kytkettynä "normaalisti" ilman rosvoliittimiä ja ajovalojen ottaessa virran bilteman relesarjan kautta (heräte on alk.per. johtosarjan H4 liittimestä) on valotilanne edelleen seuraava:
- Lähivalot toimivat normaalisti valokatkaisimen ollessa päällä
- Vilkut toimivat täydellisesti edessä ja takana, mukaanlukien hätävilkku
- Peruutusvalot toimivat
- Kaukovalot eivät toimi, rele ei edes naksahda
- Parkkivalot eivät toimi
- Takavalot eivät toimi
- Jarruvalot eivät toimi
Voiko nämä kaikki olla em. tavalla kytkettyjen kahden releen takana vai olisiko alkuperäinen ajovalorele pamahtanut?
EDIT: niin tai valokatkaisija kojelaudassa?
-
Nyt melkein suosittelisin investoimaan sähkökynään. :)
Tutkiskelin hieman Haynesin 260-sarjan kirjaa, siellä on näköjään sähkökaavat vm-75 ja -78 autoihin, 76-78 kaaviota ei ole, mutta mielestäni valojen osalta nuo ovat kytkennältään samoja, mutta värit muuttuu mahdollisesti parissa kohtaa.
Jos tuo oli nyt Ruotsista uitettu, niin siellä on kenties ollut huomiovalot, eli suoraan virtalukolta ajovalokytkimen kautta tuleva johto kaksilankaisen parkkipolttimon 21W puolelle, -77 mallissa ehkä ruskea (ei saa selvää, 78vihreä-punainen).
Itse ajovalojen kytkentä on hyvin yksinkertainen. Virtakiskolta (lienee sa akun vieressä oleva "pääjako") Menee 2,5mm2 punainen suoraan valokytkimelle, josta lähtee edelleen valkoinen parkeille ja keltainen valonvaihtoreleelle, jossa menee joko lähivalolle, tai sysäyksen jälkeen kaukovalolle. Se valonvaihdin on siis sysäysrele. Releelle tulee kaukovaloja varten mustaa johtoa pitkin jatkuva sähkö virtakiskolta. Myös sysäyskäämi saa sähkön tätä kautta, viiksi on maadoittava. Releeltä lähtee kummallekin ajovalolle oma johtonsta, lähivaloille menevä sähkö jatkaa takaisin palaneen polttimon valvontayksikölle, josta palaa lampun kannalle. Kaukovalot menee suoraan lampulle.
Valokytkmeltä valkoinen parkeille syöttävä menee sulakerasialle, jossa ne ovat todennäköisesti kaksi laitimmaista sulaketta. Etuparkeille menee sulakkeelta suora johto, takaparkit menevät palaneen polttimon valvontamodulin läpi. Sulakkeilta lähtee myös mittari/kojelauta valoille sähkö.
Jarruvaloille syöttö tulee virtapaneelilta (todennäköisesti) 2,5mm2 punaista johtoa pitkin kolmelle sulakkeelle. Yksi näistä jatkaa (vihreää tai vihreä-punainen johto) jarruvalokytkimelle, josta edelleen (sini-punainen johto) palaneen lampun valmvontamodulille josta eteenpäin kahta johtoa pitkin auton perään.
Noista puuhapatenteista on tosi paha mennä sanomaan mitään järkevää. Tuo voisi olla jokin valonvahvistin patentti.
-
Haynesin 240-sarjan kirjan kytkentäkaavioiden avulla tuota on yritetty tulkata.
Ilmeisesti toinen noista releistä nyt vaan jotenkin ohjaa takavaloja ja toinen parkkivaloja. Sitä että miten en vieläkään tiedä, mutta laitoin 40A yleisreleet samankaltaisesti kytkettynä ja valot palasivat toimintaan ympäri autoa. Toisen releen irroittamalla sammuu parkkivalot ja toisen irroittamisella takavalot...
Se mitä tuosta nyt sai selvää niin ajovalojen kytkennät ovat kuten kirjassakin: virtakiskolta punainen (johon nyt lisäsin sen 30A sulakkeen) valokatkaisijalle, valokatkaisijalta keltainen releelle, josta lähivaloille ja kaukovaloille. Näihin ei siis oltu koskettu eikä löytynyt patentteja. Sensijaan kytkentäkaavion mukaan valokytkimeltä pitäisi ilmeisesti mennä valkoinen suoraan sulakerasian kahdelle alimmalle sulakkeelle, josta parkeille ym. Tässä on kuitenkin jonkinlainen viritys välissä sillä valokatkaisijan valkoisen ja yhdenkään sulakerasian pinnin välillä ei yleismittarilla katsottuna ole kontaktia lainkaan. Sitä, mihin tuo valkoinen on nyt sitten vedetty en tiedä, sillä se katoaa kojelaudan sisälle näkymättömiin.
Kaipa nuo pitää sitten jättää niinkuin olivatkin. Toivottavasti kestäisivät nyt parempien liitosten, sulakkeiden ja 40A releiden avulla pidempään. :idiot2:
Epäilen kuitenkin edelleen myös, että valorele olisi kärsinyt jotain vahinkoa vaikka ulkoisesti näyttääkin ehjältä, pitkät valot eivät edelleenkään mene päälle kunnolla, rele ei naksahda. Alkuun eivät toimineet lainkaan, mutta jonkinaikaa kun viiksestä naksuttelin niin se "väläytystoiminto" lähti kuitenkin itsestään toimimaan, eivät vaan jää pysymään päälle. Löysin tuohonkin jotkut ohjeet releen kunnon testaamiseen, pitäisi vaan jaksaa irrottaa jälleen, noh.. onneksi kesäyöt ovat valoisia...
Jokatapauksessa, kaukovalojen puute on pieni murhe ja auto on muuten ajokuntoinen jälleen, joten miitit ym alkavat näyttää todennäköisemmiltä taas! :)
-
Hejs, turinoidaanpas tähänkin taas pitkästä aikaa :)
Valosotkut tuli selviteltyä ja johtosarja parsittua kasaan melko pian viimeisten postausten jälkeen ja eipä tuon kanssa sen jälkeen pitkään aikaan ollutkaan mitään. Pitkät lähtivät toimimaan releen vaihdolla.
Sisustan pieni hienosäätö jatkui tämän jälkeen lähinnä yksityiskohdilla, noita kuluneita kromeja tuli maalailtua myös tuuletinritilöistä ja sekaan samaa vivahdetta kuin muihinkin aksentteihin, jotta väriteema pysyy niin valoisalla kuin pimeälläkin näkyvissä ;)
(http://ceravyn.net/vrcf/IMG_7045.JPG)
Näitten jälkeen 2019 meni oikeestaan melko ongelmitta. Nyt 2020 alkukeväästä vaan sanoi puhaltimen moottori sitten itsensä irti. "Huurteenpoisto ei toimi" ja oikean etupyöränlaakerin ääntää joten leima jäi saamatta ja melko pian tämän jälkeen alkanut koronakevät menikin sitten työkiireissä (hoitsu, korjailen työkseni ihmisiä) joten tuollahan tuo on nyt sitten tallissa nököttänyt.
Nyt kesällä keräsin motivaationrippeitä ja lähdin netistä kauhukokemuksia luettuani vissiinkin kolmatta kertaa purkamaan kojelautaa, tällä kertaa etsimään sitä puhallinmoottorin koteloa..
(http://ceravyn.net/vrcf/IMG_7970.JPG)
Ja moottorin löydyttyä vikakin antoi itsensä ilmi kertavilkaisulla :o
(http://ceravyn.net/vrcf/IMG_7985.JPG)
Motonetistä uusi moottori ja hetki ihmettelyä kun vanhasta lähti X-määrä piuhoja ja uudesta vain plussa ja miinus. Kytkentäkaavioita plärättyä selvisi, että näissä vanhoissa on vissiin useampia käämejä suoraan tuossa moottorissa ja uudemmissa vain yksi ja vastuspaketilla rajoitetaan nopeutta. Niin ja koska tämä on sitä vanhempaa sarjaa niin sitä vastuspakettiahan tässä ei sitten ole...
Koska vastukset on ikäviä ja hukkaavat energiaa niin ei sellaista nyt tähän myöskään tule ja nopeussäätö tullaan tekemään portaattomasti PWM:llä kunhan posti kuljettaa palikat perille. Siihen asti:
(http://ceravyn.net/vrcf/20200630.jpg)
Nyt ois vielä pyöränlaakeri ja uudestaan leimaan vielä loppukesäksi.. Kaikkien lukemieni perusteella se vissiin vaatis jonkinlaista prässiä jotta saa suorassa uudet ulkokehät upotettua pyörännapaan, joten taitaa mennä korjaamolle :-\
- Cera
-
Mitäs projektille kuuluu? (Enpäs ollut huomannut tätä säiettä vaikka aina silloin tällöin käyn täällä piipahtamassa.) Oma vm 1981/B28E/BW-55 keissini on lepäillyt tallissa nyt pari vuotta kun on ollut kaikenlaista muuta kiirettä tässä. Alkuperäisten suuttimien kanssa tuli ongelmia homma jäi talliin kesken. Aiemmin jouduin rakentamaan konehuoneen johtosarjan kokonaisuudessaan uudestaan kun alkuperäisestä olivat eristeet pahan kerran hapertuneet. Ilmastointiakin olen joutunut korjaamaan, ja siinäkin joutuu korvaamaan alkuperäiset letkut liittimineen uusilla.