Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: ptl - 11.02.2018, 12:13:21
-
Esim. eilen oli kolme astetta pakkasta, maantiellä 80-100 vauhdissa puhaltaa vain noin kädenlämpöistä
ilmaa sisälle, vaikka pyynti oli maksimit. Moottorin lämmöt on mittarin mukaan ihan normaalit, eli
viisari on keskellä.
Mitäs tämän kanssa kannattaisi tehdä?
Jäähdytysnestettä on riittävästi ja pakkaskestävyys on OK.
Onko V70:iin monenlaisia termostaatteja? Vaihto kuumimpaan mahdollisen?
Tämä yksilö alun perin Italiaan myyty, onko kaikissa Volvoissa saman tasoiset lämmityslaitteet,
vai onko noihin lämpimämmille markkinoille laitettu esim. pienemmät lämppärin kennot?
Lisälämmitintä tässä autossa ei ole, eikä istuinlämmittimiä, mutta peilien ja takalasin lämmittimet
lienee samanlaiset kuin suomiautoissakin. Moottori tietty lämpiää hitaasti kun lisälämmitintä ei ole,
mutta tämä on ominaisuus (oma valinta, mitäs ostaa tuontiauton), eli ongelma on siis se, että kun
moottorin lämmöt on nousseet normaaleiksi, niin silti puhaltaa vain kädenlämpöistä "pirttiin".
Jos vika olisi lämmityslaitteessa, eli että läpät/lämpötilan säätö ei toimi oikein, niin voiko
tälle tehdä itse muuta kuin kääntelee minimin ja maksimin välillä pyyntiä muutaman kerran?
Pahvia keulalle? Voisiko edes teoriassa auttaa, jos moottorin lämmöt on normaalit, eikä kyse
keskimäärin ole mitenkään arktisista olosuhteista, eli ei ole ollut edes kolmen kympin pakkasia
vielä tälle talvelle täälläpäin.
Mitään ihmeempää vedon tunnetta tms. ei ole. Raitisilmasuodatin on vasta vaihdettu, ja lämppärin
läpi tuleva ilmamäärä vaikuttaa normaalin hyvälle, ilman ei vaan ole niin kuumaa kuin pitäisi.
-Paavo
-
Bensa vai diesel ??
Ensi alkuun voisi olla lämmityslaitteen läppien kalibrointi paikallaan, mutta tuo MIN-MAX-säätimen kääntelyn pitäisi hoitaa sama asia.
Taitaa vaan olla se näiden mallien perusvika= kenno tukossa.
Omaan vaihtui vuosi sitten kenno ja ainakin vaihto kannatti= lämmintä tulee huomattavsti paremmin kuin ennen kennon vaihtoa.
Mielenkiinnosta sahasin vanhan kennon auki ja oli puolet tukossa joten ei mikään ihme ettei lämmittänyt..
-
D5 eli diesel tosiaan.
Jos vika olisi kennon tukkeutuminen, niin onko mitään järkeä harkita
jäähdytysjärjestelmän puhdistamista jollain konetiskiaineella tjsp?
Mitähän kennot suurin piirtein maksaa, ja onko miten työläs vaihdettava?
Jos kennon tukkeutuminen on perusvika, niin mikä ihme sen aiheuttaa?
Mutta ensin tarkoitus eliminoida tietty kaikki helpot viat.
-Paavo
-
D5 eli diesel tosiaan.
Jos vika olisi kennon tukkeutuminen, niin onko mitään järkeä harkita
jäähdytysjärjestelmän puhdistamista jollain konetiskiaineella tjsp?
Mitähän kennot suurin piirtein maksaa, ja onko miten työläs vaihdettava?
Jos kennon tukkeutuminen on perusvika, niin mikä ihme sen aiheuttaa?
Mutta ensin tarkoitus eliminoida tietty kaikki helpot viat.
-Paavo
Dieselit muutenkin hitaita lämpiämään....
Tuskin konetiskiaineella saa sellaista parannusta aikaan kuin kennon vaihdolla.
Kennot about 150€ ja sitä nissensin kennoa ei sitten kannata laittaa kun ei lämmitä sitäkään vähää.
Jos vaihtaa, niin hella/behr kenno ja tilaa suoraan saksasta.
Kennon vaihto sitten akrobatiaa vaativaa työskentelyä kuskin jalkatilassa..
-
Dieselit muutenkin hitaita lämpiämään....
Tuskin konetiskiaineella saa sellaista parannusta aikaan kuin kennon vaihdolla.
Kennot about 150€ ja sitä nissensin kennoa ei sitten kannata laittaa kun ei lämmitä sitäkään vähää.
Jos vaihtaa, niin hella/behr kenno ja tilaa suoraan saksasta.
Kennon vaihto sitten akrobatiaa vaativaa työskentelyä kuskin jalkatilassa..
Tuleeko tähän malliin o-renkaat sokat? ???
-
Tuossa muutamia topicceja aiheesta:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=41883.0
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=57929.0
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3093.15
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=84474.0
-
Tuossa muutamia topicceja aiheesta:
Kiitos, parempia kuin mitä itse löysin.
-Paavo
-
Lainaanpas aihetta sen verran että voisikohan olla vielä jossain muualla fiksattavaa jos sisäkenno (ei ole Nissens) ja termarikin jo vaihdettu mutta ei puhalla todella kuumaa siltikään?
Tilanne parani kyllä kennon vaihdon jälkeen huomattavasti ja voi olla että tilanne on jo paras mahdollinen mutta nyt ajellut välillä diesel Grand Vitaralla missä oikeasti kabiinissa tulee hiki, ei Volvo lämpene ikinä noin paljoa vaikka pyynnit pyöräyttää kaakkoon.
Ei Volvossa kylmä tule mutta eikö D5:sta saa hukkalämpöä vain tarpeeksi vai vieläkö on mahdollisia vikapaikkoja?
-
Bensa 2.4 V70 2002 ja lämpöä riittää, ei voi pitää yli 22:n, yleensä ei yli 21:n ilman, että tulee hiki. Ainakin bensavolvot lämpiää. :)
-
Tähän senverran päivitystä että vikaa lienee myös termostaatissa.
Parikymmentä kilsaa (suurin osa maantietä 80-100 km/h) niin jäähdytysnesteen lämmöt OBD:n kautta tarkasteltuna reilu 70 astetta, vajaa 10 pakkasta, ja lämppärin säädöt "perusasetuksissa", eli puhallinnopeus 4-5/7, puhallus jaloille ja maksimipyynnit lämpötilalle.
Sitten pienen pysähdyksen jälkeen perään 30-40 kilsaa, taas pääosin maantietä 80-100km/h, jäähdytysnesteen lämmöt sai yhdeksäänkymppiin kun laittoi puhaltimen nollille, ja kolmosvaihteella reilu 3000rpm vajaa 10 kilsaa.
Sisälle tuli melko lämmintä kun jäähdytysneste oli 85-90 asteista. Sisälle tuleva ilma jäähtyi selkeästi kun nesteen lämpötila tippui kahdeksaankymppiin ja alle.
Illalla kotia tullessa 13 pakkasta, lämppärin säädöt taas "perusasetuksissa", vajaa 10 kilsaa, lämpimästä hallista lähtö, 56 astetta jäähdytysneste kotiin tullessa, jäähdyttimen ylävesiletku melkein kuuma, samoin alavesiletku selvästi lämpimän oloinen.
Eli vaihdetaan termari eka, ja tarkastellaan tilannetta uusiksi.
-Paavo
-
Lainaanpas aihetta sen verran että voisikohan olla vielä jossain muualla fiksattavaa jos sisäkenno (ei ole Nissens) ja termarikin jo vaihdettu mutta ei puhalla todella kuumaa siltikään?
Tilanne parani kyllä kennon vaihdon jälkeen huomattavasti ja voi olla että tilanne on jo paras mahdollinen mutta nyt ajellut välillä diesel Grand Vitaralla missä oikeasti kabiinissa tulee hiki, ei Volvo lämpene ikinä noin paljoa vaikka pyynnit pyöräyttää kaakkoon.
Ei Volvossa kylmä tule mutta eikö D5:sta saa hukkalämpöä vain tarpeeksi vai vieläkö on mahdollisia vikapaikkoja?
Oisko tähän kellään mitään ajatuksia, tänään aamulla -25 ja aika rapsakkaa ajelua.
Pahvi keulilla ardic päällä ihan tarkeni, ei mitenkään lämmin. Ardic sammutettuna lämmöt pysyi viisarin mukaan normaalissa mutta ei juuri kyllä lämpöä piisannut kabiiniin.
Voiko viime talvena vaihdettu kenno olla taas tukossa? Viallinen sisälämpötila-anturi? kalibrointitarvetta sisäsuuttimien ohjausläpissä?
-
Voiko viime talvena vaihdettu kenno olla taas tukossa? Viallinen sisälämpötila-anturi? kalibrointitarvetta sisäsuuttimien ohjausläpissä?
Omassa tehty nuo kaikki mutta ei t-paidalla talvella ajella.
Minkä valmistajan kenno ? En oikein usko kennon tukkeutumiseen..
Sisä-lämpötila anturin puhdistus varmaan paikallaan, jos ei ole aikaisemmin tehty..
Kuskin jalkatilassa oleva kennon höyrystimen anturi saattaa antaa väärää tietoa, vaikka liittyy enemmänkin ilmastointiin..
-
Omassa tehty nuo kaikki mutta ei t-paidalla talvella ajella.
Minkä valmistajan kenno ? En oikein usko kennon tukkeutumiseen..
Sisä-lämpötila anturin puhdistus varmaan paikallaan, jos ei ole aikaisemmin tehty..
Kuskin jalkatilassa oleva kennon höyrystimen anturi saattaa antaa väärää tietoa, vaikka liittyy enemmänkin ilmastointiin..
Behr/Hella kenno eli pitäs olla orkkista vastaava. Vois koittaa putsailla tuota anturia seuraavaksi.
-
Kyllä D5 on lämmin auto, jos kaikki kunnossa. Itselläni - 03 ja tarkenee.
Ilman Ardiccia nostaa tosi hitaasti lämmöt, sillä paljon vaikuttaa lämpiämisen hitauteen kun on ohjelmoitu egr pois käytöstä.
Ardicin kanssa ei ongelmaa.
-
Tässä piti illan päälle heittää 250 km lenkki ja pakkastakin oli sopivasti niin kerkesi tutkiskeleen.
Epäilen kyllä vahvasti jotain mysteeriä noissa läppien ohjauksissa. Autom. säätelyn kun ottaa pois ja laittaa manuaalipuolella puhaltamaan keskisuuttimista niin tulee kyllä riittävän kuumaa vaikka oli -20 ulkona.
Otin lisäksi egr tulpan pois kun jostain muistaakseni luin joskus että vaikuttaa lämpenemiseen, en kyllä ihan ymmärrä että miten voisi paljoakaan vaikuttaa.
Täytyy koittaa tota kalibrointia.
-
Termostatti vaihdettu, paikalleen meni http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/306434/9341?ajoneuvo=1334
-9 ja testilenkkiä maantiellä, pääosin 80km/h. Lämpiää edelleen hitaasti (kun Italiantuonnissa ei ole lisälämmitintä),
mutta nyt ylävesiletku pysyy kylmänä kunnes jäähdytysneste lämpenee lähelle yhdeksääkymppiä.
Pyynnit 22, puhallus alas ja puhallinnopeus auto, 80km/h ja jäähdytinnesteet 84-85. Eikö D5 vaan tuota tarpeeksi
hukkalämpöä, ja/tai pitäisikö keulasta tukkia kaikki ilmanottoaukot?
Jos noita keulan aukkoja kannattaa tukkia, niin löytyykö siihen jotain siistiä valmista ratkaisua, vai askarrellaanko
esim. pahvista tai jostain vastaavasta?
-Paavo
-
Eipä nämä juuri tuota hukkalämpöä..
Omassa tuo alempi aukko on peitetty kumimaton palalla, nyt kovimmilla pakkasilla laitoin yläosankin tukkoon..
Jos ei halua askarella, niin tuosta:
http://www.varaosa.fi/Pages.php?page=Maskisuojat.html#Volvo
-
Hmm omassa 2003 V70 D5:ssä on pyynnit 19 asteessa kun muuten tulee talvitakissa kuuma vaikkei ole edes tykkejä jalassa. Ja orkkiskenno vielä alkuperäinen. Sentään jäähdytysnesteitä olen joskus vaihtanut pesuaineen kanssa, mikä nyt ainakin ehkäisee tukkeutumista.
-
Mulla ei ole dieselissä lisälämpöä. Löytyy kuitenkin lohkolämmittimen tapainen öljylämmitin. Ei säteilylämmitin. Muutama tunti kovalla pakkasella lämmössä ja lämmöt nousee todella nopeasti. Keula ylhäältä sekä alhaalta tukossa. Työntää n. 10min päästä niinkin kuumaa että alkaa kengät kärytä. Kyllä tarkenee Volvossa.
-
Mulla ei ole dieselissä lisälämpöä. Löytyy kuitenkin lohkolämmittimen tapainen öljylämmitin. Ei säteilylämmitin. Muutama tunti kovalla pakkasella lämmössä ja lämmöt nousee todella nopeasti. Keula ylhäältä sekä alhaalta tukossa. Työntää n. 10min päästä niinkin kuumaa että alkaa kengät kärytä. Kyllä tarkenee Volvossa.
Varo ettei liika lämmitys irroita sisäverhoilua liimauksistaan.... Eikä penkit ala palamaan. Tai sun kengät...
-
Varo ettei liika lämmitys irroita sisäverhoilua liimauksistaan.... Eikä penkit ala palamaan. Tai sun kengät...
Kengät ainakin kuivuvat hyvin.