Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Jkaes - 11.02.2018, 16:13:00
-
Auto on vm. -91 740 b230f. Nopeusmittarista on varmaan kysytty ennenkin. Onko mittari vai vetopyörästössä kiinni oleva anturi viallinen, kun liikkeelle lähtiessä mittari jonkin aikaa toimii ja sitten viisari putoaa nollaan? Kylmillä ilmoilla on toiminut joten kuten, mutta lämpimillä ei enää yleensä lainkaan edes liikkeelle lähtiessä. Mittarin viisari kyllä käynnistäessä yleensä heilahtaa. Tätä on jatkunut jo pari vuotta ja koko ajan on mennyt pahemmaksi. Nyt on tilanne se, että toimii enää hetkittäin silloin tällöin.
-
Jos on abs jarrut ja ne toimii niin ei luultavasti ole vikaa anturissa. Itse eilen korjasin 945 vm -94 mittariston kolvaamalla kaikki uusiksi ja kannattaa myös vaihtaa konkat jos ne ovat vuotaneet. 8)
-
Kiitos vastauksesta. Ei ole ABS jarruja tässä autossa. Olisi hyvä jotenkin saada varmuus asiaan ennen mittariston irrottamista, kun ei ole kokemusta näistä hommista.
-
Tuolla on paljon tietoa näiden nopeusmittareista:
https://www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalSpeedometerRepair.htm
Voi testata anturin esim. noin:
REAR SENDER TEST:
Faults are usually either in the gage itself or the rear sender.
A very effective and easy way to diagnose the rear sender is to disconnect the rear connector on the differential case and connect two long pieces of wires to the plug coming from the vehicle wiring, bring the “extension” wires inside the car, start the car, and start shorting the wires at a pace of 4-5 shorts per second. If the gage is OK you should start to read a speed over 15MPH. The faster you short, the higher the speed.
Eli anturin liitin irti, siihen sopivat jatkopiuhat ja virrat päällä sitten iskemään piuhoja yhteen, pitäis alkaa näyttämään jotakin nopeutta.
Itsellä on nopeusmittarin konkat oksentaneet tavarat pellolle, oireilee hyppäyttämällä viisarin lukemaan ~75 km/h aina kun kytkee virrat päälle. Yleensä nopeusmittari herää henkiin kun lähtee liikkeelle ja näyttää oikein, paitsi ei ikinä laske alle 30. Välillä auton liikkuessakin nopeusneula hyppii missä sattuu.
-
Kiitos vastauksesta. Kokeilin nyt tätä eikä nopeusmittari liikahtanut lainkaan. Vika näyttää siis olevan mittarissa.