Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Reziina - 11.02.2018, 22:39:10
-
Onkohan muilla tullut vastaan samanlaista pikkuvikaa:
Autossani vasen etuvilkku temppuilee n. 30% ajasta niin että vilkutusrytmi on sairaan nopea ja ainoastaan sivuvilkku ja takavilkku vilkkuu..
Vaihdoin vasemman etuvilkun polttimon ja kontaktipinnat tuntuivat olevan kunnossa mutta silti se temppuilee
Ärsyttävä pikkuvika
-
Vaihda polttimonkanta. Taitaa maksaa Volvolta noin 13e polttimon kanssa.
-
Komppaan Lankkua. Itselläni oli sama riesa ja se korjaantui vilkun kannan vaihdolla.
-
Kokeillaanpa tuota, kiitos!
-
En mä jaksanut lähteä Volvon tiskille hakemaan uutta kantaa kun lämppärin kennon o-renkaatkin piti tilata joten otin vanhan kannan käteen ja kääntelin polttimon runkoon koskevia kontaktipintoja niin että polttimo istuu siinä tiukemmin.. nyt tuntuu toimivan
-
Sama ongelma täällä oikeassa etuvilkussa. Auto on XC70 2.5T vm 2006. Alkoi yhä useammin tulla "Bulb failure Right turn sign" -ilmoituksia.
Aukaisin vilkun, polttimo oli yleismittarilla katsoen ehjä. Vaihdoin varmuuden vuoksi, kun oli keltainen lakkakerros alkanut lehteillä irti lasin päältä. Taivutin kosketinliuskoja kun epäilin kosketusvikaa. Eipä auttanut. Sitten löysin tämän keskustelun, ja heti Biliaan ostamaan uusi lampunkanta. Maksoi 10,50 euroa ja mukana oli uusi polttimo.
Asennuksen jälkeen totesin vian säilyneen. Yleismittarilla katsoen lampunpitimen kehältä noin 0,2 ohmin vastus konetilan oikeanpuoleiseen maadoituspisteeseen, eli lampun maadoitus kai kunnossa. Lampunpitimen keskikoskettimelta mitattu keskimäärin noin 6-7 voltin jännite oikealle vilkutettaessa, eli näyttäisi tulevan katkottua 12 volttia, niin kuin pitääkin.
Herkkä digitaalimittari ei kylläkään kuormita vilkun virtapiiriä, joten jännite saattaa näkyä vaikka virta ei juuri kulkisikaan.
Seuraaksi Haynesin käsikirjan (nr 4263, Volvo V70 & S80) kytkentäkaaviot esiin. Valitettavasti ovat niin yleisluonteisia, tyyliin akku-katkaisin-lamppu-maa, ettei niistä ollut apua. Varsinkaan kun johtojen värimerkinnätkään eivät täsmänneet, nekin kai vaihtelevat vuosimalleittain.
Nyt sitten kaipaan hyviä vihjeitä vianhakuun!
-
Mulla se korjaantui tosiaan kokonaan kontaktipintoja vääntelemällä. Niitä polttimon kannan sivuilla olevia pintoja väänsin niin että polttimo oli ahdas menemään paikalleen, mutta eipä ole sen jälkeen enää herjannut
-
Omastani vika löytyi lopulta siitä jatkoliittimestä joka on peltiklipsillä kiinni oikean ajovaloyksikön yläreunassa. Kun on itsellä niin iso käsi että työkäsineet on kokonumeroa 11, niin tuli ohimennen väännettyä ajovaloyksikön alareunassa olevaa pyöreää liitintä, ja vilkku rupesi toimimaan oikein. Onnea kesti kaksi päivää, mutta selvisi kuitenkin että oltiin jo käyty lähellä vikakohtaa. Seuraavaksi lähimmästä liittimestä se sitten löytyikin.