Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: dislokaatio - 14.02.2018, 16:03:21
-
Elikkä siis mistä voisi johtua että kun on ilmastointi päällä niin kompressori vähän väliä lähtee pyörimään ja sammuu? Ainakin tyhjäkäynnillä tämän huomaa helposti äänestä ja kierrosten putoamisesta hetkellisesti, ajossa en ole huomannut mitään sen kummempaa.
Tätä siis tapahtuu vaikka olisi mitkä asetukset ilmastoinnissa; täysi lämmitys, täysi viilennys, automaattipuhallus, täysi puhallus yms. Autoon kyllä tulee viileätä sekä lämmintä.
Tässä vielä videopätkä tuosta: https://www.youtube.com/watch?v=FP16h8iecAA&feature=youtu.be
Autoon on tehty ilmastointihuolto muutama kuukausi sitten missä tehtiin ilmastoinnin putsaus, kylmäaineen täyttö sekä vaihdettiin raitisilmasuodatin.
-
Naksuttiko se se sitä ilmastointia silloin kun huolto oli tehty jos ei ja toimi normaalisti niin nyt luultavasti alkaa kaasut olla vähissä (vuotaa jostain) ja se mangneetti kytkimen välys voi myös olla liian iso,viisaammat neuvokoot lisää.
-
Naksuttiko se se sitä ilmastointia silloin kun huolto oli tehty jos ei ja toimi normaalisti niin nyt luultavasti alkaa kaasut olla vähissä (vuotaa jostain) ja se mangneetti kytkimen välys voi myös olla liian iso,viisaammat neuvokoot lisää.
Auton ostosta lähtien on tämä sama homma ollut. Tosin kun menin huoltamaan tuon niin sanottiin että oli todella vähissä kylmänesteet, eikä edellisellä omistajalla ollut tietoa että milloin viimeksi huollettu.
Ei varmaan pitäisi nesteen puutteesta tuo johtua kuitenkaan, en tiedä ::)
-
Mikä siis on ongelma? Näyttää toimivan juuri niin kuin pitääkin.
-
Magneettikytkimen välyksen voisi tietysti säätää, aika yksinkertainen operaatio:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=163.0
Mutta ottaen huomioon tällä hetkellä vallitsevat olosuhteet, ei sen kuulukaan käydä pitkiä aikoja kerrallaan...
-
Mikä siis on ongelma? Näyttää toimivan juuri niin kuin pitääkin.
Tuo ääni ja kierrosten putoilu joka kerta kun kompura menee päälle on hieman rasittavaa tyhjäkäynnillä ja seistessä. Tuo on-off naksahtelu kuuluu suhteellisen lujaa, ja kun tätä tapahtuu kuitenkin näin tiheään tahtiin niin ajattelin että siinä voisi olla jotain vikaa. Jostain olen lukenut että ei pitäisi näin tiuhaan tahtiin mennä on-off, varsinkaan jos laittaa asetukset: täysi viilennys, täysi puhallus, sisäilmakierto. Mutta kuten sanoin ainakin minulla on aivan sama mitkä asetukset laittaa niin tätä tapahtuu todella tiuhaan.
-
Jollain sopivalla testerillä (VOL-FCR, Autocom/Delphi) kun katselee ilmastoinnin paineita, siitä voi jo päätellä paljon.
Olisiko niin, että siellä jostain vuotaa (kuivain?) ja vaikka täytetty hiljattain niin paineet alhaiset?