Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: arska11 - 14.02.2018, 16:37:14

Otsikko: 850 Glt nokat vai T5:sen?
Kirjoitti: arska11 - 14.02.2018, 16:37:14
Eli kuinka erotan ihan maalikon keinoin 850 Glt:n ja T5:sen nokat toisistaan, kun päällisin puolin en erota mitään ja nokkapyörien päissä on sama M-merkintä kuin T5:sen nokissa.

Pitääkö olla joku astemittari tai vastaavaa? ???
Otsikko: Vs: 850 Glt nokat vai T5:sen?
Kirjoitti: arska11 - 14.02.2018, 18:01:10
Nokka pyörissä olevien numerosarjojen ja ulkomaalaisen foorumin perusteella nuo olisivat Glt:n nokat, mutta ei niissä kyllä silmillä eroa näe T5:sen nokkiin...

Sitten seuraava kysymys, eli meneekö nuo suoraan paikalleen glt:n jakomerkeillä vai pitääkö nokkapyörät ajoittaa eri kohtaan?

Ketkä on näitä glt:n nokkia kasipätkiinsä laittanut, kertokaas sitten ;D
Otsikko: Vs: 850 Glt nokat vai T5:sen?
Kirjoitti: Lankku - 14.02.2018, 20:14:58
Turbon ja vaparin nokissa on eri nosto, vaparissa suurempi.
Otsikko: Vs: 850 Glt nokat vai T5:sen?
Kirjoitti: arska11 - 15.02.2018, 09:30:17
Turbon ja vaparin nokissa on eri nosto, vaparissa suurempi.


Joo...sen tiesinkin, mutta kun ihmettelin sitä tuossa että silmällä ei eroa huomaa...?
Että ei siinä nähtävästi paljon enempää ole..
Jakomerkeistä jos joku osaisi sanoa, miten kannattaa laittaa?
Volvoforums.comissa oli yx heppu kokeillut monet ajoitukset ja väitti parhaan vaihtoehdon olevan -2 astetta pakonokka ja +2 astetta imunokka, mene ja tiedä...
Otsikko: Vs: 850 Glt nokat vai T5:sen?
Kirjoitti: Timo_R - 15.02.2018, 10:15:15
Ei ole kovin iso ero, mutta en jaksa muistaa paljonko. Tämän ohjeen mukaan itse pistin :

https://www.ipdusa.com/files/product/321/PI%20401%20CAM%20TIMING%20TOOL%20INSTRUCTIONS.PDF



Tässä lainaus pähkinänkuoressa :

A popular upgrade to Volvo 5 cylinder turbocharged engines, without variable valve timing, is to
replace either one or both of the factory camshafts with camshafts from a non turbo engine of the
same family. These non turbo cam shafts have more lift (total valve opening) and longer duration
(total time the valve is open). Non turbo intake camshafts have 0.020 inch more lift and 7 degrees
more camshaft duration. The non turbo intake cam also starts its opening 4 degrees sooner than the
turbo camshafts. So if a non turbo intake camshaft were to be used in a turbocharged engine, and
the same overlap were desired, then the intake cam would need to be retarded by 4 degrees from the
factory base setting.
Non turbo exhaust cam shafts have 0.014 inch more lift (total valve opening) and 3 degrees longer
duration (total time the valve is open). The non turbo exhaust cams start opening 2 degrees later than
the turbo cam shaft. So to maintain the same overlap, a non turbo exhaust cam in a turbocharged
engine would need to be advanced 5 degrees from the factory base setting.
Otsikko: Vs: 850 Glt nokat vai T5:sen?
Kirjoitti: arska11 - 15.02.2018, 13:52:30
Ei ole kovin iso ero, mutta en jaksa muistaa paljonko. Tämän ohjeen mukaan itse pistin :

https://www.ipdusa.com/files/product/321/PI%20401%20CAM%20TIMING%20TOOL%20INSTRUCTIONS.PDF



Tässä lainaus pähkinänkuoressa :

A popular upgrade to Volvo 5 cylinder turbocharged engines, without variable valve timing, is to
replace either one or both of the factory camshafts with camshafts from a non turbo engine of the
same family. These non turbo cam shafts have more lift (total valve opening) and longer duration
(total time the valve is open). Non turbo intake camshafts have 0.020 inch more lift and 7 degrees
more camshaft duration. The non turbo intake cam also starts its opening 4 degrees sooner than the
turbo camshafts. So if a non turbo intake camshaft were to be used in a turbocharged engine, and
the same overlap were desired, then the intake cam would need to be retarded by 4 degrees from the
factory base setting.
Non turbo exhaust cam shafts have 0.014 inch more lift (total valve opening) and 3 degrees longer
duration (total time the valve is open). The non turbo exhaust cams start opening 2 degrees later than
the turbo cam shaft. So to maintain the same overlap, a non turbo exhaust cam in a turbocharged
engine would need to be advanced 5 degrees from the factory base setting.



Joo, luin tuon myös tuolta volvoforums.comista, mutta kiitti vinkistä.
JoonasH:n kanssa laiteltiin yv:tä myös ja asia on aikas selkeä nyt.