Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Aabelix - 16.02.2018, 22:20:17
-
Tuossa jokunen tovi sitten meni nopeusmittari otsikonmukaisesta harrastuskulkineesta mykäksi, oireet oli että välillä toimi välillä ei.
Mittaristo jo joskus aiemmin purettu ja juotokset käyty läpi koko mittariston pohjakalvolta, ja nyt irroittelin sitten koko nopeusmittarin ja purin sen, ja konkka oli kussut ja käytännössä pilannut piirilevyn, tilalle asensin uuden kondesaattorin, mutta nyt ei ole eloa lainkaan, lähinnä ihmettelin osaluetteloa el.komponenteista mitä muilta foorumeilta löytyy niin ainakaan tuossa 93 nopeusmittarissa tuntui komponentit olevan ihan erilaisia.
Sen mitä muilta foorumeilta lukenut niin suurinmassa osassa kertoillaan että perämurkulan anturi ei juurikaan ikinä mene rikki, piuhat takaa mittaristolle on testattu että jatkumoa löytyy.
Nyt lähinnä kiinnostaisi että passaako erivuosimallista oleva nopeusmittari. Bildelbasenilla OLI kokonainen vm. 93 mittaristo, mutta se meni nenänalta toiselle tarvitsijalle.
-
1993 ja 1994 on samalla varaosanumerolla.
-
Minulla on saman vuosimallin auto B230FD moottorilla, myös nopeus- ja matkamittari toimimaton. Tuli juteltua varaosa-autojen purkajien kanssa. Eräs sanoi, että pelkän nopeus+matkamittarin saa helpommin, se on samalainen useammassa eri vuosimallissa.
Koko mittariston vaihto on ongelmallinen, näitä on useampia erilaisia 940 Volvoissa, liittimet eroavat ja myös piirilevy.
Itse onnistuin ostamaan romutettavasta -93 Volvosta Suomessa koko mittariston, se tuli joltain autokorjaamolta Itä-suomesta.
Ruotsissa ei meinannut millään löytyä koko mittaristopakettia, huomasinkin, että vm 1993 on vaikein saada,
mutta esim. vm. 1995 alkaa jo olla helpommin saatavilla. Omaa mittaristoa en aio kokeilla ennenkuin huhti/toukokuussa, vaikka ostin nykyisen mittariston jo muistaakseni viime vuoden puolella. Odottelen lämpimämpiä kelejä. Noissa Volvoissa on ainakin USA:ssa ollut eroa mittarien liittimissä (litteitä töpseleita). Olisikohan siellä noin 5 kpl leveitä liittimiä, kun otat koko mittariston irti. Minun Volvooni joku korjaamo vaihtoi loppukesästä lämmityslaitteen hanan. Toivottavasti siellä ei laitettu väärin lämmönsäätimen vaijeria. Kun syksymmällä yritin vetää mittaristoa syliin päin, joku piteli vastaan. Muistelen, että joskus aiemmin se tuli nätisti aika pitkälle kuskin sylin suuntaan pois paikaltaan. En kyllä paljoakaan voimaa käyttänyt vedossa.
Minulla nopeusmittari ei enää toimi lainkaan, mutta vielä 2 kk sitten se välillä innostui toimimaan. Matkamittari ja trippi sen sijaan tuottavat lähes kuusinkertaisella nopeudella kilometreja mittariin. Joskus nekään eivät toimi, mutta ilmeisesti se on juuri silloin, kun nopeusmittari toimii.
Ajelen perstuntumalla ja osittain myös kierroslukukumittarin lukeman avulla.
Olin jo melkein valmis maksamaan noin 350€ pelkästä nopeusmittarista, mutta sitten useammassa (saksalaisessa) varaosien nettikaupassa selvisikiin, että tavaraa ei saakaan enää. Yksi kauppa jäi testaamatta. Ankarasti sai nettiä selailla, ja paljon turhaa työtä tehdä.
Jos olet nähnyt dokumetoituina "vääriä" kondensaattoreita, ollaan luultavasti liikuttu molemmat jollain USA:n Volvo-forumeilla. Euroopan mallien piirilevyissä voi olla eroa USA:n malleihin. Itsekin olen kerran vaihtanut mittariston pohjalevyn. Sekin maksaa nykyään yli 160 €. Tästä vaihdosta lienee jo melkein 10 vuotta aikaa. Nykyinen Volvoni on ollut minulla 1 kk vaille 16 vuotta. Nyt uskoisin vian olevan nopeusmittarin piirilevyllä, ehkä kondensaattoreissa.
Keväämmällä aion yrittää myös saada varaosamittariini (jos mittaristo sopii muuten) kilometrejä lisää. Siihen kyllä löytyy temput. Netissä oli ohje, miten sen pystyi jollain kännykällä ja virtajohdoilla tekemään. Ei taida ohje olla kirjanmerkeissäni.
-
Onko konkassa samat voltit ja etenkin, laitoitko sen oikeinpäin ?
-
tarkistitko oliko konkan sisukset syövyttänyt piirilevyn johdinkuvioon katkoksia tai vaihtoehtoisesti satiaisten jalkoja oikosuluissa?
omassa piti putsailla, kaivella ja vähän uusia näitä kun oli useammalta konkalta tullut puklu (-91 USA)
Erojahan näissä voi olla varsinkin -90-94 välillä runsaasti kun lähes vuosittain jokin mittaristoon vaikuttava muutos on tehty
-
Voiko Vollella ajaa jos mittaristo on poistettuna korjauksen ajaksi?
-Pitäisi omaa alkaa tutkimaan. Mittari ensin jumittui 40kmh lukemaan vaikka pysähtyi. Alkoi kuitenkin toimimaan kun 40kmh ylittyi. Kun jälleen hiljensi niin jumittui siihen 40 lukemaan . Virran sammutuksessa putosi nollille mutta kun laittoi virrat niin hyppäs 40-lukuun. Välillä toimi oikeinkin. Nyt ei enää nouse ollenkaan.
-
Voiko Vollella ajaa jos mittaristo on poistettuna korjauksen ajaksi?
Veikkaisin että voi ajaa.. mutta ei taida ladata ja ecu luulee että kaasuttelet paikoillas ja moottorijarrutus menee pitkäksi jos ei kytkintä paina tai automaatilla pole jarrua kovemmin. Ja vikakoodi pukkaa sit uuden tai korjatun mittaristoon loistamaan.
-
Juotin mittariston kaikki tinaukset uudelleen mutta nopeusmittari pysyy toimimattomana. Matkamittari toimii joten anturi lienee kunnossa.
Korjaako joku noita nopeusmittareita ammattitaitoisesti jos veisin pelkän mittariston korjaukseen. Nettivaraosa ei ainakaan löytänyt mittaristoja joissa olisi liittimet samalla lailla kuin mulla.
(https://thumb.ibb.co/m1eE3S/20180303_150856.jpg) (https://ibb.co/m1eE3S)
(https://thumb.ibb.co/bAm0cn/20180303_150944.jpg) (https://ibb.co/bAm0cn)
image upload (https://fi.imgbb.com/)
-
Mulla on ainakin yks tommonen vanhemman mallin mittaristo.
-
Onko konkassa samat voltit ja etenkin, laitoitko sen oikeinpäin ?
Jännite noissa elkoissa voi olla suurempi entä alkuperäinen, muttei pienempi. 100uF/25v originaali ja omassa hyllyssä oli 100uF/63v, ja väärinpäin suht hankala laittaa kun piirilevyssäkin +/- merkinnät ;D
-
Senverran päivitystä asiaan että signalin tulon perämurkulalta varmistin, eli yleismittari vaihtojännitteelle ja kiinni nopeusmittariin tulevaan liittimeen niin hyvin nousi jännitelukemat. Neljännen kerran purin piirilevyn irti ja kaikki mahdolliset komponentit on nyt mitattu toimiviksi ja piirin jatkumot testailtu. Nyt Toshiban IC:stä etsinnässä dokumentit, mutta ovat suht iäkästä sarjaa ettei kovin helpolla löydy.
-
Juotin mittariston kaikki tinaukset uudelleen mutta nopeusmittari pysyy toimimattomana. Matkamittari toimii joten anturi lienee kunnossa.
Korjaako joku noita nopeusmittareita ammattitaitoisesti jos veisin pelkän mittariston korjaukseen. Nettivaraosa ei ainakaan löytänyt mittaristoja joissa olisi liittimet samalla lailla kuin mulla.
(https://thumb.ibb.co/m1eE3S/20180303_150856.jpg) (https://ibb.co/m1eE3S)
(https://thumb.ibb.co/bAm0cn/20180303_150944.jpg) (https://ibb.co/bAm0cn)
image upload (https://fi.imgbb.com/)
Onko tuo minkä vuosimallin mittaristo 1991 - 1992 ?
-
Onko tuo minkä vuosimallin mittaristo 1991 - 1992 ?
1992 mallissa tämä on.
Mittaristossa on leimattu päiväys.
(https://thumb.ibb.co/k6fVTS/20180303_150908.jpg) (https://ibb.co/k6fVTS)
-
Kuten jo ehdotettiin, jos ei löydä samanlaista koko mittaristoa. Ottaa vanhasta mittaristosta nopeusmittarin.
Hankin jostain 740 mittariston, jossa oli vuosiluku 1983. Siitä nopeusmittari 940/vm93.
Liitinpisteet olivat vähän eri paikassa, mutta löytyivät helposti.
-
Kuten jo ehdotettiin, jos ei löydä samanlaista koko mittaristoa. Ottaa vanhasta mittaristosta nopeusmittarin.
Hankin jostain 740 mittariston, jossa oli vuosiluku 1983. Siitä nopeusmittari 940/vm93.
Liitinpisteet olivat vähän eri paikassa, mutta löytyivät helposti.
Olis jotain valokuvia tuon mittariston purkamisen tueksi niin ehkä hirvais alkaa moiseen touhuun :(
-
Olis jotain valokuvia tuon mittariston purkamisen tueksi niin ehkä hirvais alkaa moiseen touhuun :(
https://www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalSpeedometerRepair.htm
Löysinkin tollasen mittarinrotjausohjeen. Jos siinä 740 mittarissa on liitokset jotenkin eri lailla niin kuinka sen saa käymään tuohon 940 taustalevyyn oikein kun nuo kontaktit näyttäs olevan noissa ruuveissa.
-
Olis jotain valokuvia tuon mittariston purkamisen tueksi niin ehkä hirvais alkaa moiseen touhuun :(
Niin no ei ihan markettikolvilla kannata lähteä tuusaamaa vaikkei nuo juotokset olekaan pienemmästä päästä, silti suosittelen ihan säädettävälämpöistä juotosasemaa.
-
Tuossapa joitain kuvia, sen mitä selaillut niin sanotaan että 1993 ja 1994 samalla varaosanumerolla, mutta ihan erilaiset liittimet niissä näyttäneet olevan. Tuo 3544278 näyttää olevan sellainen numero mikä antaa oikean mittariston.
(https://thumb.ibb.co/d1xJYS/IMG_20180110_134637.jpg) (https://ibb.co/d1xJYS)
(https://thumb.ibb.co/d9RZ7n/IMG_20180110_230339.jpg) (https://ibb.co/d9RZ7n)
(https://thumb.ibb.co/iZHJYS/IMG_20180304_174428.jpg) (https://ibb.co/iZHJYS)
(https://thumb.ibb.co/gH1CtS/IMG_20180304_174433.jpg) (https://ibb.co/gH1CtS)
-
Olis jotain valokuvia tuon mittariston purkamisen tueksi niin ehkä hirvais alkaa moiseen touhuun :(
Enpä ymmärtänyt ottaa kuvaa silloin. Ja monta vuotta sitten vaihdoin. Yksi yhteen ne liittimet eivät olleet
-
Enpä ymmärtänyt ottaa kuvaa silloin. Ja monta vuotta sitten vaihdoin. Yksi yhteen ne liittimet eivät olleet
Välillähän tuo näperellessä unohtuu että kun muistaisi napsia kuvia, no näin talvipimeällä kun tuuskaa niin tuo otsalamppu tuntuu melkein kasvaneen kiinni kalloon, monesti miettinyt että kun olisi vielä kunnollinen kamera tuossa Nitecoressa ;D :D
-
Ilmeisesti tuon mittaristolootikon uskaltaisi avata varovasti.
-
Onhan se perämurikan anturi ehjä kun kerta kilometrilukemat toimii oikein?
-
Löysin vanhan 940 nopeusmittarin ja 740 kehikon
940 oli merkinnät p + - ja a.c. Tuon p:n kohdalle olin vielä merkinnyt S+
740 mittaristossa taas + - ja G ja abiko, johon kenties signaali tulee
ja vaatii tosiaan kovin käyttöä
jospa joku muistaisi miten nämä kytketään
-
Hieman päivitystä asiaan, bildelbasenilla näkyy taas yksi sopiva mittaristo olevan mutta tietävät että on harvinaisempaa mallia niin ovat sen sitten hinnotelleetkin 300e http://www.bildelsbasen.se/118-W299334.html (http://www.bildelsbasen.se/118-W299334.html).
No sitten kaivelemalla löytyi hyvää tekstiä ja kuvia ihan tuosta 1993 nopeusmittarin piirilevystä komponenteista http://cleanflametrap.com/speedo7.html (http://cleanflametrap.com/speedo7.html) .
Piti sitten jälleen kerran irroitella mittaristo ja purkaa nopeusmittari totaalisesti atomeiksi irroittamalla kaikki komponentit jotta pääsi hiomaan suojalakat pois piirilevyltä ja lakan alta löytyikin elkon liemen syövyttämä katkos, katkos kuntoon uutta lakkaa ja komponentit takaisin kiinni ja testille toteamaan että mittari alkoi toimimaan hienosti :D :D