Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: JanMac - 11.09.2011, 21:08:05

Otsikko: Service ei suostu jäämään pimeäksi (-95 850)
Kirjoitti: JanMac - 11.09.2011, 21:08:05
Olispa mukavaa saada tuo viimeinenkin oranssi pois kojetaulusta.
Koodit - B2 (cruise)       1-2-2 ei anna kuitata pois
             A2 (Moottori)    palaa kokoajan himmeänä kun kytkee diagnostiikka johdon, ei anna mitään koodeja ei voi kuitata
             A7 (mittaristo)  1-2-2 Kuittaantuu, antaa 1-1-1 ja valo sammuu, mutta uudelleen virtoja päälle laitettaessa syttyy
                                               kaksi kertaa "kestänyt" virrat , mutta lähdettäessä liikkeelle on välittömästi syttynyt taas  >:(

Eikös tuo service ilmaise vain ja ainoastaan huoltoajan tai kilometrien tulleen täyteen ? Miten se antaa virhekoodeja ? Toinen ihmetyksen aihe
on se miksi se vilkuttaa, eikös sen pitäisi palaa koko ajan ?
Hjelppiä ?
             
             
Otsikko: Vs: Service ei suostu jäämään pimeäksi (-95 850)
Kirjoitti: pomo - 11.09.2011, 21:12:51
Eikös tuo service ilmaise vain ja ainoastaan huoltoajan tai kilometrien tulleen täyteen ?
Miten se antaa virhekoodeja ?
Toinen ihmetyksen aihe on se miksi se vilkuttaa, eikös sen pitäisi palaa koko ajan ?         
Kyllä.
Ei mitenkään.
Alkuun se ei palakkaan koko aikaa vaan sammuu tietyn ajan jälkeen, myöhemmin sit palaa koko aika.

Oikaiskaa joku jos annan väärää tietoa.   :P
Otsikko: Vs: Service ei suostu jäämään pimeäksi (-95 850)
Kirjoitti: V70XC99 - 11.09.2011, 23:38:32
Lainaus
Alkuun se ei palakkaan koko aikaa vaan sammuu tietyn ajan jälkeen, myöhemmin sit palaa koko aika

Tollanen muistikuva mullakin on.
Ootko kokeillu ottaa akunnavat irti joksikin aikaa ? (En kyllä muista aikaa, itte pidin viimeks n. tunnin verran)
Jos et niin kokeile, edellyttäen et sulla on jenkkakoneen turvakoodi ylhäällä jossain.
Otsikko: Vs: Service ei suostu jäämään pimeäksi (-95 850)
Kirjoitti: Grahik - 12.09.2011, 03:52:49
Mittaristohan voi antaa vikakoodeja, huoltovalon nollaus ei liity näihin mitenkään.
Huoltovalo palaa jonkin aikaa ajoon lähtiessä ja sammuu sitten.

(Perustan kokemukseni VDO mitskuun, Yazakia ei ole vielä mua kävellyt vastaan.)
Otsikko: Vs: Service ei suostu jäämään pimeäksi (-95 850)
Kirjoitti: JanMac - 13.09.2011, 20:17:26
No tässä se vaan vilkuttaa koko ajan. Akun navan irroituksella tuli sama vaikutus kun vikakoodin nollaamisella.
Mikähän tuo mittariston koodi 1-2-2 sitten on ?
Voisi olla jotain isompaa vikaa kytkennöissä kun A2 palaa koko ajan. Pitääkö sitä avata taas kojelauta ja nypätä se prkl lamppu irti...
Otsikko: Vs: Service ei suostu jäämään pimeäksi (-95 850)
Kirjoitti: Axu85 - 13.09.2011, 22:19:25
No tässä se vaan vilkuttaa koko ajan. Akun navan irroituksella tuli sama vaikutus kun vikakoodin nollaamisella.
Mikähän tuo mittariston koodi 1-2-2 sitten on ?
Voisi olla jotain isompaa vikaa kytkennöissä kun A2 palaa koko ajan. Pitääkö sitä avata taas kojelauta ja nypätä se prkl lamppu irti...

Se 1-2-2 on moottorin/veden lämpötilamittariin perustuva.
Itse en tiedä missä tämä anturi on. (voi olla vaihdon tarpeessa)
Otsikko: Vs: Service ei suostu jäämään pimeäksi (-95 850)
Kirjoitti: Koo Pee - 13.09.2011, 23:27:28
Oliskohan se termostaattikotelossa oleva moottorin lämpötila anturi sama asia?
Sijaitseepi siinä ohjaustehostimen vierestä moottorille menevän paksun ylävesiletkun
moottorinpuoleisesa päässä :P. >tuo anturi voi vaikeuttaa myös moottorin ohjauksen toimintaa jos vikatietoa antaa.
Otsikko: Vs: Service ei suostu jäämään pimeäksi (-95 850)
Kirjoitti: JanMac - 14.09.2011, 19:06:50
Autossa oli flekti rikki kesällä jolloin lämmöt nousi koneessa ja myös mittari näytti sen. Sitten jumitti heti perään termostaatti auki ja taas vajaa lämpö näkyi loogisesti mittarissa.
Nyt kun kummatkin ovat kunnossa lämpömittari on vakaasti hieman puolivälin yli.
Joten anturi vika on poissuljettu ?
Otsikko: Vs: Service ei suostu jäämään pimeäksi (-95 850)
Kirjoitti: Koo Pee - 14.09.2011, 21:53:24
Jep, jos vielä siniseltä haettu molemmat ei vika niissäkään.>vaikuttanee siihen koneen tehoon ja käyntiinkin huomattavasti jos pakkasarvoja heltelläkin  tyo anturi ohjausyksikölle lykkää.

Debil tms. jos ei muuten selviä?>voi nollautua heidän laitteella/tiedoilla nopeastikkin tai sitten ei.

Tuo lämpömittari muuten näytti komiasti normaalia ,kun pelleilin ottamalla anturin piuhan
irti>ja flekti jäi huutamaan vaikka sammutti auton ja otti virta avaimet pois>otappa näistä selevää kyllä ne tietokoneet tulee liian nopeasti vanhaksi autoilussakin :P.

Otsikko: Vs: Service ei suostu jäämään pimeäksi (-95 850)
Kirjoitti: V.O.N - 15.09.2011, 10:22:38
Autossa oli flekti rikki kesällä jolloin lämmöt nousi koneessa ja myös mittari näytti sen. Sitten jumitti heti perään termostaatti auki ja taas vajaa lämpö näkyi loogisesti mittarissa.
Nyt kun kummatkin ovat kunnossa lämpömittari on vakaasti hieman puolivälin yli.
Joten anturi vika on poissuljettu ?
Ei välttämättä ole poissuljettu. Kokemukseni perustuu tosin tuohon omaan V70, jonka vikakoodit kyllä luetaan ja nollataan OBD:n kautta.
Kuitenkin tuossa kesällä näytti lämpötilan anturin vikaa (sytytti myös "lambdavalon"), mutta lämpömittarin näytössä ei ollut häiriötä.
Flektikin jäi sammuttamisen jälkeen puhaltamaan joksikin aikaa. Kun sitten vaihdoin tuon termarikotelon luona olevan anturin, nuo
viat häipyivät.
Mullakin muuten olivat lämmöt käyneet korkealla ennen tuota, kun kevättalvella ylävesiletkun kiinnitys murtui jäähdyttimen päästä ja päästi nesteet pihalle.
Onneksi kävi parkkiksella, ja pystyin sammuttamaan koneen heti, niin ei tullut muita vaurioita. Rikkoisiko ylikuumeneminen tuon anturin?
Otsikko: Vs: Service ei suostu jäämään pimeäksi (-95 850)
Kirjoitti: hevonen - 15.09.2011, 17:39:19
Rikkoisiko ylikuumeneminen tuon anturin?
Kokeile ensin irroittaa se liitin tuosta anturinjohdosta vähäksi aikaa... ja takas kiinni. Mielellään virrat päällä. :)
Otsikko: Vs: Service ei suostu jäämään pimeäksi (-95 850)
Kirjoitti: JanMac - 15.09.2011, 21:31:43
Otin liittimen irti virrat päällä 10 sekunniksi. ei mitään havaittavaa vaikutusta. Valo vilkkuu. Käynnistin auton kävi muutaman sekunnin alkoi röpöttää ja sammui, lambda valo syttyi ja flekti alkoi
huutaa eikä se edes sammunut vaikka otti avaimen virtalukosta. Aika dramaattiset seuraukset siis - yhdestä mokomasta lämpöanturista  :)
Eiköhän tämä todista viimeistään että anturi on kunnossa.
Jotain muuta pojat pitää keksiä.