Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Rusty - 20.02.2018, 18:49:28
-
Heipä hei hyvät toverit
Ongelma on tämä. Takasumuvalo lakkasi toimimasta yllättäen. Polttimoita on kokeiltua uusia jo kahdet, sulakkeet katsottu ja peräkärryn pistoke vaihdettu uuteen. Ei auta. Aina kun auton käynnistää tulee ilmoitus, että polttimovika takasumuvalo. Perän muut valot toimivat eli rekisterikilven valot, parkit, vilkut ja ne pienet huomiovalot. Mikä tässä voisi olla pielessä? Mitään muutoksia tai outoja tapahtumia ei ole ollut.
-
Kuka tietää missä näille härpäkkeille menevät johtosarjat kulkevat? Epäilen joko johtovikaa tai valon pohjaosaa, olisikohan hapettunut?
-
Johdot ainakin menee jossain koteloiden alla, mitä pienen pätkän seurasin niitä. Täytyisi alkaa ruuveja irrotella jos haluaisi ne paremmin näkyviin. Hapettumista tai vastaavaa ei kannassa näkynyt, kaikki näytti varsin hyväkuntoiselta..
Edit: ja eikös sumuvalo ole samassa polttimossa parkin kanssa? Virtaa siis kannalle tulee.
Lisäinfoa sen verran, että kojetaulussa syttyy kyllä sumuvalon merkki ja sumuvalokytkimen pieni merkkivalo syttyy myös.
-
Auton takasumuvalo katkaistaan ohjelmallisesti, kun perävaunun parkit ottaa virtaa.
Tuleeko takasumuvalon nastaan virtaa? Pistorasian nasta 2.
-
Täytynee testata ihan mittarilla mutta ainakaan peräkärrytesterin valo ei syttynyt sumarin kohdalla.
-
koita hioa kevyesti ja taitella niitä kynsiä sielä kannassa ja crc:tä vielä ryyppy
-
Yleensä tarvikejohtosarjat(veikkaisin että tässä on sellainen) ottavat sumuvalon virran suoraan auton johtojen välistä. Jos on tehty sarjan ohjeen mukaan, niin normaalisti liitokset on tehty on latta-abikoilla ja koukun rasian saa poistettua välistä ilman sen kummempia johtohommia. Liittää vaan auton johtosarjassa olevat abikot toisiinsa. Liitos on todennäköisesti sähkökeskuksen ja valon välisissä johdoissa. Jos ei halua ohittaa kärryn sumuvaloa, niin taitaa mennä rasia vaihtoon. Ja kunnon rasvat uusinnan yhteydessä napoihin.
-
Miiistäs rasiasta tässä oikein puhutaan? Peräkärryn pistokkeen johdot kääntyvät jonnekin muovien taakse heti pistokkeelta ja sisäpuolelta suurin osa johdoista menee kanssa muovien sisässä.
-
Yleensä tarvikejohtosarjat(veikkaisin että tässä on sellainen) ottavat sumuvalon virran suoraan auton johtojen välistä. Jos on tehty sarjan ohjeen mukaan, niin normaalisti liitokset on tehty on latta-abikoilla ja koukun rasian saa poistettua välistä ilman sen kummempia johtohommia. Liittää vaan auton johtosarjassa olevat abikot toisiinsa. Liitos on todennäköisesti sähkökeskuksen ja valon välisissä johdoissa. Jos ei halua ohittaa kärryn sumuvaloa, niin taitaa mennä rasia vaihtoon. Ja kunnon rasvat uusinnan yhteydessä napoihin.
Edit tämän lausunnon osalta, näkyy tarvikesarjoissa olevan versioita joissa katkaistaan auton takasumuvalon johto...
poistettu väärä lausuma
Mulla ei ollut kytketty alunperin 2. nastaan mitään, joten 13-napaisen muutoksen jälkeen takasumuvalo paloi sekä autossa että vaunussa. Takasumuvalosoftan asennuksen jälkeen auton valo sammuu kun kärry kiinni. Jos jostain kosketushäiriöstä johtuen auto luulisi kärryn olevan kytketty ja sammuttaa auton takasumarin, kärryn vilkun merkkivalo vilkkuu myös mittariston oikeassa alakulmassa.
Edit,
Jos siellä on joku tarvikesarja, sen tekijä olisi hyvä tunnistaa ja katsoa sieltä asennusohje mistä johto on katkaistu.
Volvon alkuperäissarjassa pistorasian johto on kiinteä ja rasia on valettu takaosalta hartsiin.
-
Pistorasian sisus oli valettu hartsiin joten lienee alkuperäisasennus? Se nyt tosiaan vaihdettiin merkkiliikkeen ohjeen perusteella. Uusi rasia on varmasti sumuvalokytkimellä varustettu. Pitäisikö tässä sitten takakontin muoveja alkaa aukomaan, jotta näkisi piuhojen kunnon?
-
Pistorasian sisus oli valettu hartsiin joten lienee alkuperäisasennus? Se nyt tosiaan vaihdettiin merkkiliikkeen ohjeen perusteella. Uusi rasia on varmasti sumuvalokytkimellä varustettu. Pitäisikö tässä sitten takakontin muoveja alkaa aukomaan, jotta näkisi piuhojen kunnon?
Jos siellä on alkuperäinen sarja ja trw-boksi, rasiassa ei pitäisi olla mitään sumuvalokytkintä.
-
Onpas tämä nyt hankalaa. Mistäs tuo boksi löytyy? Pitäisikö sitä ropeltaa sitten jos sieltä on piuhoja irti tai löysällä?
-
Onpas tämä nyt hankalaa. Mistäs tuo boksi löytyy? Pitäisikö sitä ropeltaa sitten jos sieltä on piuhoja irti tai löysällä?
Tuolla sivu 38.
http://accessories.volvocars.com/fi-fi/V70(00-08)/InstallationInstruction/Document/VCC-162257-1/2005/all/all/default/V70%20(00-08)%202005
Mutta volvon alkuperäisellä kytkennällä se auton takasumuvalo ei mene tuonne koukkuhommiin, vaan se sammutus tehdään ohjelmalla.
-
Boksi löytynyt. Asennusohjeen mukaisesti sininen piuha kytketään liittimeen jos takasumaria käytetään. Minulla se oli irtonaisena, joskin teipattuna joten ei se ainakaan itsekseen ole irronnut. Onko mahdollista, että kun auto on käynyt merkkiliikkeessä huollossa ja on laitettu tietokoneeseen kiinni, jokin asia on mennyt pieleen siinä yhteydessä? Tuntuu vaan jotenkin oudolta, että aivan yhtäkkiä sumari lakkaa toimimasta. Pitäisikö nyt tuosta boksista tai sen kaapeleista selvittää jotakin? Kaapeleista, jotka ovat boksissa tai kaapeleista jotka menevät autoon, sinne sulaketaulusta vähän sivummalle? Kyseisen kytkentäpaikan näkee paneelien takana ja siellä on muun muassa teksti: Tail 1. Tämä kyseinen kytkentäpaikka näkyy tuossa edellisen linkin asennusohjeessa.
-
Boksi löytynyt. Asennusohjeen mukaisesti sininen piuha kytketään liittimeen jos takasumaria käytetään. Minulla se oli irtonaisena, joskin teipattuna joten ei se ainakaan itsekseen ole irronnut. Onko mahdollista, että kun auto on käynyt merkkiliikkeessä huollossa ja on laitettu tietokoneeseen kiinni, jokin asia on mennyt pieleen siinä yhteydessä? Tuntuu vaan jotenkin oudolta, että aivan yhtäkkiä sumari lakkaa toimimasta. Pitäisikö nyt tuosta boksista tai sen kaapeleista selvittää jotakin? Kaapeleista, jotka ovat boksissa tai kaapeleista jotka menevät autoon, sinne sulaketaulusta vähän sivummalle? Kyseisen kytkentäpaikan näkee paneelien takana ja siellä on muun muassa teksti: Tail 1. Tämä kyseinen kytkentäpaikka näkyy tuossa edellisen linkin asennusohjeessa.
Tuo on hyvä tieto. Takasumuvaloa ei ole kytketty koukulle, joten ei siellä ole mitään muutakaan siihen liittyvää.
Voit unohtaa sen koukun tuossa ongelmassa. Vika on pelkästään auton alkuperäisessä kytkennässä.
Lampun kanta /polttimo?
-
Polttimoita on tosiaan kokeiltu jo kahdet uudet. Pitänee kokeilla vielä kolmaskin, varmuuden vuoksi. Se muovilipare jossa polttimo on kiinni, eli kanta, näyttää kyllä tosi hyvältä. Ei hapettumia tai muutakaan mystistä. Piuhat ovatkin sitten vähän nihkeässä paikassa tavoitella mutta eikai siinä muukaan auta, kuin yrittää niitä ropeltaa jotenkin. Nehän menevät sinne valotolpalle muttakun sen edessä on jotakin tukirakenteita/metallirakenteita jotka hankaloittavat käsittelemistä melko lailla. Pitänee varmuuden vuoksi myös tarkastaa ne muut liitännät jotka löytyvät paneelien takaa, siitä sulaketaulun oikealta puolelta.
-
Miiistäs rasiasta tässä oikein puhutaan?
Koukussa on rasia, kärryssä pistoke ;)
Edit tämän lausunnon osalta, näkyy tarvikesarjoissa olevan versioita joissa katkaistaan auton takasumuvalon johto...
Ei voi kytkeä noin näissä volvoissa.
Kyllä voi, on noita tullut useampaan autoon laitettua. Mallikohtaisessa tarvikejohtosarjassa ei yleensä ole sumuvalolle mitään releytystä vaan virta otetaan suoraan sumuvalojohdon välistä. Muille valoille on ohjainmoduulia vastaava palikka.
Pitää tarkentaa vielä, että loppuiko sumuvalo palamasta aiemman polttimonvaihdon jälkeen vai omia aikojaan? Joskus on tullut vastaan irronnut kontaktiliuska lampunkannan alta. Kun kannan laittaa paikalleen se työntää liuskan edeltään sivulle, eikä valo pala.
-
Itsekseen lakkasi toimimasta. Yhden kerran kun auton käynnisti, tuli tieto että polttimovika.. Tosin, ongelma on nyt ratkaistu enkä tiedä pitäisikö tässä itkeä, nauraa vai hävetä.. Ehkä enimmäkseen viimeistä. Koska ajattelin kokeilla varman päälle, hain vielä kolmannen polttimon.. Sepäs mokoma sitten toimiikin. Eli sain kaupasta kaksi viallista polttimoa jossa kummassakin parkki toimi mutta sumuvalolanka ei.. Elämä osaa olla ihmeellistä taas kerran autonomistajana..
-
Ihmettelin itsekin miksi katsastuksessa tuli huomautus toimimattomasta takasumuvalosta.
Etsinnän jälkeen syylliseksi paljastui tämä Bilteman (vastuksellinen) LED adapteri joka muuntaa 13 napaisen liitännän 7 napaiseksi.
Toimii muutoin hyvin vaan auton takasumuvalo ei toimi kun adapteri on kiinni, ilman tätä adapteria taas perävaunun LED valot eivät toimi kunnolla auton CANBUS väylän kanssa (välkkyy)
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kuljetustarvikkeet-ja-hinaaminen/sovitinkaapelit/sovitin-2000035485
"LED-valoilla varustetun perävaunun sähkökytkentään. Sisäänrakennettu vastus CANBUS-valonhallinnalla varustettuja autoja varten. Liitetään auton ja perävaunun väliin 13-napaisella liitännällä.
Sovitin poistaa mahdolliset ongelmat, joita LED-lamppujen käyttäminen perävaunun taka-, suuntavilkku- tai jarruvaloissa saattaa aiheuttaa."
-
Niin montaa kertaa ei oo vielä tarvinnu 13 napasta rasiaa tutkailla että muistais, että olikos niissäkin joku katkasija niinkuin 7 napasessa, vai tunnistaako se vaan tuon adapterin väylässä, että "jotain" on kytketty perään ja ei sytytä auton sumaria. Useimmiten vastaavat ongelmat on löytyny toisinpäin, eli autossa matkustaa jatkuvasti kytkettynä oleva 7->13 adapteri.
-
Melkein kaikissa vastaan tulleissa autoissa koukunrasian adapteri on estänyt auton sumuvalon palamisen.
-
Niin montaa kertaa ei oo vielä tarvinnu 13 napasta rasiaa tutkailla että muistais, että olikos niissäkin joku katkasija niinkuin 7 napasessa, vai tunnistaako se vaan tuon adapterin väylässä, että "jotain" on kytketty perään ja ei sytytä auton sumaria. Useimmiten vastaavat ongelmat on löytyny toisinpäin, eli autossa matkustaa jatkuvasti kytkettynä oleva 7->13 adapteri.
Vaikea oli löytää 13-napaista rasiaa jossa ei ole mikrokytkintä. Viime talvena kun vaihdoin uudemman veturin 7-napaisen 13-napaiseksi,vääntelin vaan ne vehkeet irti häiritsemästä. Trailerboksin softa hoitaa auton takasumarin sammutuksen kun kärry kiinni.
09 vuonna kun tein saman edelliseen taisi kaikki 13-napaiset joita kattelin olla ilman kytkintä.
-
Melkein kaikissa vastaan tulleissa autoissa koukunrasian adapteri on estänyt auton sumuvalon palamisen.
Jos siellä on Volvon sähkösarja, adapteri ei vaikuta kun sammutus softalla.
Edit.
Mainittu vastuksilla varustettu adapteri saattaa kyllä sotkea - ei oo kokemusta.