Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Reziina - 23.02.2018, 15:31:12
-
..sellainen proggis siis tällä kertaa..
Auto on V70xc, vm. 2001
Toisaalta luin että tuohon malliin menisi 7,2V akku/akut.. vastalauseita?
Eniten jäin kuitenkin miettimään sitä mahdollisuutta, että poistaisi akku-sireeniyhdistelmän ja yrittäisin korjailla sitä kaikessa rauhassa, eli pistäisi auton kasaan ilman sireeniä. Aiheuttaako tämä mitään ylimääräisiä häiriövaloja/koodeja?
Tällä hetkellä auton ajotietokoneeseen ilmestyy välillä "huolla hälytin" -ilmoitus ja kun tarkemmin tutkin niin ilmeisesti edellinen omistaja on nypännyt sireenin sulakkeen pois.
-
..sellainen proggis siis tällä kertaa..
Auto on V70xc, vm. 2001
Toisaalta luin että tuohon malliin menisi 7,2V akku/akut.. vastalauseita?
Eniten jäin kuitenkin miettimään sitä mahdollisuutta, että poistaisi akku-sireeniyhdistelmän ja yrittäisin korjailla sitä kaikessa rauhassa, eli pistäisi auton kasaan ilman sireeniä. Aiheuttaako tämä mitään ylimääräisiä häiriövaloja/koodeja?
Tällä hetkellä auton ajotietokoneeseen ilmestyy välillä "huolla hälytin" -ilmoitus ja kun tarkemmin tutkin niin ilmeisesti edellinen omistaja on nypännyt sireenin sulakkeen pois.
Kun otat sirenin pois ei virheilmotus siitä muutu.
Jos akut ei ole vuotanut piirilevyä piloille niin akkujen vaihto voi pelastaa sireenin.
7,2 on oiken ja tossa vähän videonkin tynkää... https://www.youtube.com/watch?v=vm_qGUegzw8
-
Okei, kiitos!
Lähinnä sitä mietin ettei tule ilman sireeniä ajeltaessa mitään sellaisia merkkiliikkeen kuitattavia vikakoodeja ;D
-
Morjensta :)
Tuossa ylhäällä olevassa FAQ-osiossa löytyy aiheesta lisää tietoa,
jos et vielä kattonut.
Itse vaihdoin romikselta "uuden käytetyn" hälyttimen ja hyvin on jo vuosia pelannut 8)
:arkkupakastin: -00 S80
-
Ei tule ongelmia mitä tarttis kuittailla.
Kun avaat niin kuten ristus mainitsikin patterin piuhojen kunto, onko ottanu piirikortit kipeää ja miten paljo patteri vuotanu määrittää kannattaako korjata vai ettiä mieluummin käytetty ehjä.
Emännän autoon joutu hommaa sisuksien huonon kunnon takia uuden kortit ja patterin piuhat ehjän sireenin johon vaihoin entistä varten hommatun uuden patterin. Löyty lähes heti foorumin kautta niin viikon verran oli vanha kokonaan autosta pois.
-
Olen itte avannut ja vaihtanut akut ilman toivottua tulosta. Olivat vanhat vuotanut mutta piirilevy näytti hyvälle. Ostin sitten eBaystä uuden käytetyn ja toimii hyvin.
-
Moi.
Ilmaantui vastaava ongelma.
Lähinnä alkoi mietityttämään minkä on tuon sireenin kannalta se mAh määrä mikä riittää.
Korvike patterina mainitaan 320mAh ja voltteja 7,2V.
Tuossa ei taida olla patterille nis latausta, vai onko ?
Minulla kun on useitakin Akkuja 18650 3,7V joissa 3000mAh. Näitä tosin saa heikompinakin. Eli jos noista tekis vastaavan patterin. Tosin nuo kun ovat akkuja, niin ei taida virta pysyä niissä iäisyyksiä, ja se että 65mm pitkiä ja 18mm paksuja pötiköitä.
Aliexpressillä taas on tuommosia 7.2V 2500mAh Ni-MH Rechargeable Battery
eli tohtiiko alkaa noilla leikkimään, vai tilailla suoraan se aiemmin mainittupaketti ?
https://www.aliexpress.com/item/4001032067016.html?spm=a2g0o.detail.1000014.1.491963b9Y5n9vW&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.13338.177931.0&scm_id=1007.13338.177931.0&scm-url=1007.13338.177931.0&pvid=d68dbd08-b202-4dba-96cc-785980398c45&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreOtherSeller,scm-url:1007.13338.177931.0,pvid:d68dbd08-b202-4dba-96cc-785980398c45,tpp_buckets:668%230%23131923%2345_668%23808%233772%23853_668%23888%233325%232_3338%230%23177931%230_3338%233142%239890%234_668%234328%2319923%2393_668%232846%238115%23807_668%232717%237560%23227_668%231000022185%231000066058%230_668%233422%2315392%23544
-
Eivät enää välttämättä lähetä noita NiMH akkuja, ainakaan lentorahtina. Akkukaupasta jotian vois soveltaa https://www.akkukauppa.com/cameron-sino-samsung-18650-li-ion-akku-juotoskorvakkeilla-2kpl-2900mah-1.html
-
Kyllä alkuperäinen on ladattava akku, joko NiMH tai NiCd. Ehkä ainakin uudemmissa NiMH. Tuolle on oma tapansa ladata. Sen sijaan 18650 on litiumkenno jota ladataan omalla tavallaan, yleensä jollain järjellisellä virralla ja jännite rajoittaen 4,2 volttiin. Jos jännite menee tuon yli niin voi lämmetä ja pullistua, pahimmillaan syttyä tuleen. Sarjaankytkennässä jos on kaksi eri kuntoista kennoa niin toinen voi hyytyä ja toisen kennojännite nousta turhan korkeaksi. Voihan tuo toimia mutta on aina se riski, että auto kohtaa sisäänrakennetun Malmö-ilmiön.
-
Tilaa siellä ei paljoa ole. Orkkis akku on sellaisessa mustassa muovikotelossa jonka jouduin veistelemään pois että sai edes tuon ebaysta tilaamani tarvikeakun sinne mahtumaan eikä tuokaan iso ole. On juurikin tuo 320mAh ja 7,2V.
(https://i.ibb.co/4Yq76Gb/IMG-20200503-151113.jpg) (https://ibb.co/4Yq76Gb)
-
Oiskohan ollu jossain vaiheessa nuo 18650 akut olleet jotain muuta kuin Lioneja.
No, Aliexpressiltä löytyy kesympiä, volttimäärä sama mutta mAh pienempi. Ja kyntkentää näytti olevan 3 johtoa. Ja on siellä kyllä laaja kirjo muitakin. Paljoko alkuperäisissä akuissa on mAh, kiinan yhdessä ehdokkaassa on 2500mAh ja 7,2v Tuo saattas sopiakkin, tosin toimitusaika aika pitkä. https://www.aliexpress.com/item/4001032066681.html?spm=a2g0o.detail.0.0.723b5adbv8140x&gps-id=pcDetailBottomMoreThisSeller&scm=1007.13339.169870.0&scm_id=1007.13339.169870.0&scm-url=1007.13339.169870.0&pvid=26f3d4c8-2996-43dd-a01a-886b213bbe45&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreThisSeller,scm-url:1007.13339.169870.0,pvid:26f3d4c8-2996-43dd-a01a-886b213bbe45,tpp_buckets:668%230%23131923%2378_668%23808%233772%23853_668%23888%233325%232_668%234328%2319928%23349_668%232846%238115%23807_668%232717%237560%23227_668%231000022185%231000066058%230_668%233468%2315608%23138
Tuolla muu tarjonta verrokiksi.
https://www.aliexpress.com/item/4000171670754.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.329d7ee4rPQiDQ&ad_pvid=202011101219371913357150758600003879406_5&s=p
-
Kiinasta löytyi muutama aika edullinen vaihtoehto, toimitus aika vain pitkä.
Valmis paketti.
Car Alarm or Electronic throat Battery Ni-MH 7.2V 330mAh Button Rechargeable Cell for Volvo-8637399 Size: 26*52mm
https://www.aliexpress.com/item/32995597447.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.5f29348fbA8Lvb&algo_pvid=2514ff0a-1e0a-4247-974f-e3fc7577eb8c&algo_expid=2514ff0a-1e0a-4247-974f-e3fc7577eb8c-0&btsid=0bb0624616069334302911273eca0c&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
Ni-MH 2/3AAA 7.2V 350mAH Rechargeable Battery Size: 20*21*58mm w/SYP plug 6SHY
https://www.aliexpress.com/item/32588228968.html?spm=a2g0o.detail.1000060.3.6c5736cb9lq5ZH&gps-id=pcDetailBottomMoreThisSeller&scm=1007.13339.169870.0&scm_id=1007.13339.169870.0&scm-url=1007.13339.169870.0&pvid=ce41c2ca-367d-4133-9a69-f961a3aa4d08&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreThisSeller,scm-url:1007.13339.169870.0,pvid:ce41c2ca-367d-4133-9a69-f961a3aa4d08,tpp_buckets:668%230%23131923%230_668%23808%233772%23853_668%23888%233325%232_668%232846%238115%23807_668%232717%237567%23988_668%231000022185%231000066058%230_668%233468%2315612%23301
Irto nappeina 1,2V 80mAh Ni-MH
https://www.aliexpress.com/item/1005001646116586.html?spm=a2g0o.detail.1000014.59.4fc95047k0S4FW&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.13338.177931.0&scm_id=1007.13338.177931.0&scm-url=1007.13338.177931.0&pvid=5ef26354-8263-460a-89ba-05daa28c11fd&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreOtherSeller,scm-url:1007.13338.177931.0,pvid:5ef26354-8263-460a-89ba-05daa28c11fd,tpp_buckets:668%230%23131923%230_668%23808%233772%23853_668%23888%233325%232_3338%230%23177931%230_3338%233142%239890%234_668%232846%238115%23807_668%232717%237567%23988_668%231000022185%231000066058%230_668%233422%2315392%23114
-M-
-
Itse olen käyttänyt tälläistä ratkaisua millä korvannut pariin tuollaiseen sireeniin akut: https://www.starelec.fi/product_info.php?cPath=67_128_1435&products_id=19275
Eli ihan suomesta tilannut juotettavalla korvakkeilla olevat NiMh akut x2, jolloin tuo vaadittava 7.2 volttia tulee. Ainakin itsellä toiminut hyvin.
-
Teinpä akkuremontin S80:iin.
Hankin saksan Amazonista akun speksillä 7,2 V / 320 mAh. On vähän isompi kuin alkuperäinen, mutta mahtuu kotelon sisään. Kiinnitys pitää soveltaa. Amazonin akun piti olla oikein merkkituote, GP Batteries, mutta ihan merkitön sieltä saapui.
Omassa akku oli varmaan vielä ihan ok, mutta akulta piirikortille tuleva liitin oli hyvin hapettunut. Innostuin kaivamaan, ja löysin uuden, oikeanlaisen liitinrungon ja liittimet suomalaisesta nettikaupasta nimeltä Triopak. Toimitusnopeus ja -kulut 5/5. O0 Tässä linkkivinkit, jos vaikka jollekin olisi näistä hyötyä. Tietysti johdot voisi tinata myös suoraan piirilevyyn.
Liitin valmiissa johdonpätkässä (https://www.triopak.fi/fi/tuote/SXH-200BK22)
naarasliitinrunko (https://www.triopak.fi/fi/tuote/XHP-2)
akku (https://www.amazon.de/dp/B00YYMOFGU?ref_=pe_3044161_443408631_E_304_dt_1)
-
Onkohan tuo häly ollut vakiovaruste?
Omasta S80 tuota modulia joskus etsin, kun kojetaulun ledi ei ole vilkkunut minun aikana. Ei löytynyt, joko ei ole koskaan ollutkaan tai poistettu viallinen.
Hyvin on toistaiseksi säilynyt ilmankin. Tosin Kuopion slummissa, josta tuon hain, oli jäljistä päätellen yritetty sorkkaraudalla ikkunan karmista sisään.
-
Itse olen käyttänyt tälläistä ratkaisua millä korvannut pariin tuollaiseen sireeniin akut: https://www.starelec.fi/product_info.php?cPath=67_128_1435&products_id=19275
Eli ihan suomesta tilannut juotettavalla korvakkeilla olevat NiMh akut x2, jolloin tuo vaadittava 7.2 volttia tulee. Ainakin itsellä toiminut hyvin.
Sopiiko nuo akut -03 V70 D5 paikalleen? Eli mahtuvatko olemaan siellä kotelossa?