Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: renny - 12.09.2011, 08:22:06

Otsikko: 740 M47 vaihteiston tukikumi
Kirjoitti: renny - 12.09.2011, 08:22:06
Moro! Nyt pitäis tietää onko siellä joku metallilätkä tukikumin ja lootan välissä? Tuli vaihdettua 86-geeällään kartaanin keskilaakeri ja tukikumi ja yhä tärrää. Käytin irti kannatinraudan vaihteiston takapäästä ja putsasin suurimmat kivet ja muut moskat poies. Joku pala näytti kyllä joltain latan pätkältä mutta rankkasin sen kiveksi kun oli murentunut pieneksi.
Täytyy Motonetistä käydä ainakin uus gummi.

8-2015   
Nimike
Vaihdel tukikumi Volvo M47 
Hinta
7.90 €
700 8.87->93 5-vaihteinen M47 (suorakaide, ei D/Turbo/AC)

Tiedä en ennenku katson että passaako tuo kumi kun auto on vm-86
Kuvia pari:
http://kuvablogi.com/blog/20073/41/
Kardaanin tukikumi oli vain hieman kärsinyt 26 vuoden aikana,  ;D
Otsikko: Vs: 740 M47 vaihteiston tukikumi
Kirjoitti: AtAi - 12.09.2011, 09:08:10
Kait kardaanin tukikumin jousi oli ehjä/tallessa, vai onko enää seiskassa sellasta.
Otsikko: Vs: 740 M47 vaihteiston tukikumi
Kirjoitti: renny - 12.09.2011, 17:13:22
Kait kardaanin tukikumin jousi oli ehjä/tallessa, vai onko enää seiskassa sellasta.
Ei siellä seiskassa sellaista jousta ole. Epäilen vain sitä vaihdelootan tukikumia koska käytin sen v-laatikon takapään tukiraudan veke siitä kun irroitin kardaanin etupään. Lähti muuten ehjänä ja suosiolla tukilaakerin peltiset "pölysuojatkin". Uus laakeri ja gummi meni sujuvasti paikoilleen.
Täytyy ropeloida sitä laatikon tukikumia ja sitten säädellä tukilaakerin paikkaa jos muu ei auta.
Lähinnä kiinnostaa onko siellä jotakin lattaraudan pätkää laatikon tukikumissa? ::)
Otsikko: Vs: 740 M47 vaihteiston tukikumi
Kirjoitti: pikatraktori - 14.09.2011, 07:51:51
Tukilaakerin asentoa joutuu yleensä aina säätämään ja mustaakseni se on soikeilla reillä kiinni. Syynä tähän on, että se "vajaakardaani" loukkaanttuu kaikista muutoksista  ;). Vaikka säätötöistä ei aina huipputulosta saisikaan, se asettuu yleensä itsestään kun autolla on ajettu 1000 - 2000 km. Joskus saattaa jopa vaatia pystysuuntaista säätöä välilevyillä, jos jousitusta on muutettu.
Otsikko: Vs: 740 M47 vaihteiston tukikumi
Kirjoitti: renny - 14.09.2011, 18:55:17
Kävin lootan uuden tukikumin ( http://kuvablogi.com/blog/20073/41/ ) motonetista. Taisi olla "lahonnut" ja kadonnut pois tuo toinen pultti ja kumiin vulkanoitu latan pala. Pyörittelin sitä haperoa palaa silloin remontin aikaan enkä oikein tiennyt oliko se joku kiven pala vai mikä lie ;D. Varmaan vaikuttaa jo tuo laatikon takapään lasku muutaman millin alaspäin ja aiheuttaa vibraa. Alussa se tärräys :sundaydriver: oli hieman pienempää joten jospa tuon vaihdolla selviäisi. Samaan paikkaan yritin tälläillä sen kardaanin tukilaakerin kannattimen, olihan se siinä melkein kolkytä vuotta ollutkin ;D!

No , huomenna voipi olla jo viisaampi tässä asiassa. Jos ei kaatamalla sada.
Otsikko: Vs: 740 M47 vaihteiston tukikumi
Kirjoitti: renny - 15.09.2011, 14:02:25
Kävin lootan uuden tukikumin ( http://kuvablogi.com/blog/20073/41/ ) motonetista. Taisi olla "lahonnut" ja kadonnut pois tuo toinen pultti ja kumiin vulkanoitu latan pala. Pyörittelin sitä haperoa palaa silloin remontin aikaan enkä oikein tiennyt oliko se joku kiven pala vai mikä lie ;D. Varmaan vaikuttaa jo tuo laatikon takapään lasku muutaman millin alaspäin ja aiheuttaa vibraa. Alussa se tärräys :sundaydriver: oli hieman pienempää joten jospa tuon vaihdolla selviäisi. Samaan paikkaan yritin tälläillä sen kardaanin tukilaakerin kannattimen, olihan se siinä melkein kolkytä vuotta ollutkin ;D!

No , huomenna voipi olla jo viisaampi tässä asiassa. Jos ei kaatamalla sada.

Tärinät loppuivat vaihteiston tukikumin vaihdolla. Kuvista ( http://kuvablogi.com/blog/20073/41/ ) näkyy että gummi on vuosien varrella veltostunut kuten allekirjoittanutkin ;D. Siitä oli vulkanoitu latan pala pultinpätkineen irronut. Ei mikään kumma että tärräski. Loppu hyvin, kaikki hyvin :hello:!