Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kari V - 27.02.2018, 09:29:53
-
Eli, V 70 vm. 2001 kolisee edestä vasemmalta.
Vaihdettu: iskarin yläpään laakeri ja kuminen päällys suojus, koiranluu, raidetangonpää ja vielä kolisee.
Onko vakaajatankon kumien väljistyminen vai mistä etitään seuraavaksi ?
-
Paljonko on autolla ajettu? Voi olla itsessään vakaajan kumetkin kuluneet. Toinen mikä voisi olla niin tukivarren puslat/alapallonivel.
Iskarit itsessäänkin saattavat kolista jos ovat hajalla/loppu.
-
Nyt tuli semmonen ilmiö, että rupes etunen "vapisemaan" ja kun jarrua painaa niin häviää, olisko se iskari nyt sitten sökö...?
No varasin huomiseksi katsastus ajan, kait se siellä selviää...
-
Laahaako jarrusatula? Noilla oireilla kannattaa ainakin tarkistaa. Joskus kirjoittelinkin tänne oudosta kolahtelusta, joka loppui jarrusatularemppaan. Vapinakin voi tulla jarrusta, mutta aika lujasti pitää jo ottaa kiinni. Kokeile, lämpeneekö vanne ajossa.
-
Alapallo kolisee.
-
Itsellä kolahtaa terävissä kuopissa joku edessä oikealla ja ainoastaan näillä kovilla pakkasilla?
-
Iskarin yläpää? Niin se alkoi vaimonkin autossa kunnes myöhemmin sitten kolisi melkeimpä kokoajan.
-
Jotenkin olettaisi kolinan tulevan alempaa ja ehkä hieman oikeasta reunasta keskelle päin mutta näistähän on vaikea sanoa kun ääni kulkeutuu eri paikkoihin
-
Mulla kanssa kolisi/paukahteil, vaikka väljää ei mistään löytynyt, vaikka monta kertaa etsittiin korjaamossa. Syyksi mulla paljastui etujousen alapään kierteellä olevat jotkut suojakumit, jotka olivat väärässä paikassa/poissa paikoiltaan. Ne kun laittoi paikalleen, niin ei enään kolise/pauku.
-
Mulla kanssa kolisi/paukahteil, vaikka väljää ei mistään löytynyt, vaikka monta kertaa etsittiin korjaamossa. Syyksi mulla paljastui etujousen alapään kierteellä olevat jotkut suojakumit, jotka olivat väärässä paikassa/poissa paikoiltaan. Ne kun laittoi paikalleen, niin ei enään kolise/pauku.
Ja näitä kumieristimiä on kahta sorttia, pre-facelifteissä se on vaan sellainen pieni kumi sen jousen alla, joka monesti sieltä katoaa ajan kanssa, facelifteissä tämä ongelma poistui kun se kumi on huomattavasti isompi ja "jykevämpi".
-
Apurungon kiinnityspultit löystyy, ainakin XC:ssä, miksei näissäkin. Kannattaa kokeilla kiristää.
Sent from my SM-G930F
-
Okei, tämä pitää tarkastaa sillä itsellä on xc. Ihan tarkalleen en nyt hoksaa mitä apurungolla tarkoitetaan mutta täytyypä könytä auton alle ;D
-
Apurunko on moottorin alla oleva kehikko. Neljällä isohkolla pultilla kiinni rungossa ja puslat välissä.
Sent from my SM-G930F
-
Okei, kiitos! Onko siinä apurungossa jotain muuta kiinni?
-
Noin kaikki. Tässä kuva: https://lh4.googleusercontent.com/-i7gipiDhRtA/U7qCe61KjvI/AAAAAAAAHv0/vwF8PVjMbPQ/w800-h449-no/004_apurunko.jpg
Nuo pultit on muistaakseni näitä sems-ruuveja, eli kun on kerran kiristetty momenttiin ja avaa, niin pitää vaihtaa uusiin.
-
Täytyy kokeilla momenttiavaimella läpi. Thäänks!
-
Nonnin, leimalla käytetty ja kolinaa ei katsuri löytänyt. Iskaritkin loistolukemilla. Siis edestä kuskin puolelta... Mitäs sitten ?
-
Alapallo kolisee.
Eipä katsuri löytänyt pallosta vikaa...
-
Tais kolinan syy löytyä, kun painaa jarrua veto päällä kuoppiin, niin eipä kuulu mitään kolinaa !
On kuulemma yksi vika, että jarrusylinterin pultit ja holkkikumit väljistyy ja aiheuttaa kolinaa...täytyy kokeilla nämä vaihtaa ...
-
Kun jarruttaa niin kolina loppuu, taitaa olla jarrusylinterin pultit ja holkkikumit väljät...ja tulipa toinen oire, rupes oudosti normiveto päällä nykimällä "jarruttamaan", joka korjaantuu jarrun painamisella...
-
Etupuolen löysällä olevat napultit voi aiheuttaa kaikenlaista häröä.
-
Etupuolen löysällä olevat napultit voi aiheuttaa kaikenlaista häröä.
Siis pyöränlaakerin pultti, vai mikä ?
-
Pyörännavan se keskipultti joo. Löytyy pyörä kiinni kun vanteesta irroittaa sen muovisen keskikupin.
-
Siis pyöränlaakerin pultti, vai mikä ?
Noup, vetarin pään pultti, näissä on joskus ongelmana napapultin löystyminen ja siitä tulee juuri nuita abs yms häiriöilmoituksia..
Omaan laitoin xc-sarjan pultit joissa on kuminen lätty siinä kannan alla eikä ole en jälkeen ollut ongelmia..
-
Kuuluuko vetarin liukua yhtään akselin pituussuunnassa? Itsellä on vm.2001 xc jossa tämmöistä liikettä on oikeanpuoleisessa vetarissa. Onko xc:n napapulteissa tuota löystymisen mahdollisuutta?
-
Kaikissa pulteissa löystymisen mahdollisuus, kannattaa ne tarkistaa ja tarpeen mukaan vaihtaa, ovat venyviä pultteja, joten kun on kerran käynyt momentissa niin uusi tilalle. Jos vanhaa kiristelee niin on riski että menee poikki. Toinen on se että löystyy heti uudestaan, maksaa n.10€ tuo pultti sinisellä.
http://www.matthewsvolvosite.com/images/2001_volvo_xc_axle_removal_1.jpg
Tuossa vielä havainnekuva pultin sijainnista.
-
No nyt löyty etusen kolinan syy ! Etujarrusatulan liukupultit + kumit uudet molemmille puolille ja kolinat hävisi !!!
-
Kaikissa pulteissa löystymisen mahdollisuus, kannattaa ne tarkistaa ja tarpeen mukaan vaihtaa, ovat venyviä pultteja, joten kun on kerran käynyt momentissa niin uusi tilalle. Jos vanhaa kiristelee niin on riski että menee poikki. Toinen on se että löystyy heti uudestaan, maksaa n.10€ tuo pultti sinisellä.
http://www.matthewsvolvosite.com/images/2001_volvo_xc_axle_removal_1.jpg
Tuossa vielä havainnekuva pultin sijainnista.
Pistin varmuudeksi napapultin tilaukseen. Eivät varaosamyynnissä osanneet sanoa onko siinä kumista lättyä. Onkohan näitä parempia pultteja ollut ensimmäisistä xc-malleista alkaen? Noh eipä ollut paha hinta pultille, alle 7 euroa. Onkohan näissä pulteissa mitään hyötyä/haittaa jos laittaisi kunnon kierrelukitetta siihen? .. tietty purkaessa aina ketuttaa enempi..
-
Pistin varmuudeksi napapultin tilaukseen. Eivät varaosamyynnissä osanneet sanoa onko siinä kumista lättyä. Onkohan näitä parempia pultteja ollut ensimmäisistä xc-malleista alkaen? Noh eipä ollut paha hinta pultille, alle 7 euroa. Onkohan näissä pulteissa mitään hyötyä/haittaa jos laittaisi kunnon kierrelukitetta siihen? .. tietty purkaessa aina ketuttaa enempi..
Siinä pultissa on lukite valmiina. Pultti on lujuusluokaltaan perus 8.8. Jos ei luota siihen valmiiseen lukitteeseen, niin korkeintaan Locktite 243-luokan lukitetta kierteeseen. Tuo lähtee vielä ilman lämpöä auki.
-
Löytyi omasta autosta kolahtelujen syy. Vakaajatangon oikeanpuoleinen korikumi on väljä. Onko tosiaan niin että tähän ei saa uutta kumia pelkästään?? Minkälaisia korjauksia olette tehneet?
-
Löytyi omasta autosta kolahtelujen syy. Vakaajatangon oikeanpuoleinen korikumi on väljä. Onko tosiaan niin että tähän ei saa uutta kumia pelkästään?? Minkälaisia korjauksia olette tehneet?
Näihin on ollut saatavilla sellainen paketti, jossa tulee kumi ja panta, ainakin taakse..
Kun se kumi on vulkanoitu siihen tankoon kiinni niin virallinen korjaus taitaa olla tangon vaihto..
-
Autodocilla on eteenkin niitä kumeja. Vakaajan hela -nimellä tunnetaan.
-
Löytyi omasta autosta kolahtelujen syy. Vakaajatangon oikeanpuoleinen korikumi on väljä. Onko tosiaan niin että tähän ei saa uutta kumia pelkästään?? Minkälaisia korjauksia olette tehneet?
No nyt löyty etusen kolinan syy ! Etujarrusatulan liukupultit + kumit uudet molemmille puolille ja kolinat hävisi !!!
Mielenkiintoista ja hyvä että löytyi syy. Omassa kikottimessa on kolme poikkeavaa ääntä alustasta nyt tunnistettu.
Itselläni V70:ssä kuuluu vasemmalta edestä ajoittain, joskus, harvakseltaan oikealle käännettäessä pieni kopsahdus vasemmalta puolelta.
Toinen mikä on kuulunut ajoittain viimeisen 5tkm ajan, on jos ajaa töyssystä alas ja varsinkin renkaat käännettynä oikealle niin napsahdus tai "jousimainen kolahdus" etuvasemmalta joka selkeästi tuntuu napsahduksena myös pedaaleissa ja jalkatilan pohjassa.
Kolmas ääni, on hiljainen ja vaimea muljuava ääni edestä vasemmalta jos ajaa epätasaisella pinnalla, kuten jäätyneellä loskalla. Kun laittaisi superpallon tai muun kumipallon peltipurkkiin ja hissukseen sitä löysin rantein heiluttelisi, jos näin kuvaisin.
Jotain on jostain löysällä tai kulunut löysäksi. Vielä 5tkm seuraavaan huoltoon. Jos joku osaisi tai viitsisi antaa vinkkiä jonkun näistä kolmen aiheuttajasta niin olisin todella kiitollinen.
-
Tarkista ensin napapultit, sen jälkeen tukivarsien puslat, sitten jäljelle jää varmaan iskarit/niiden yläpäänkiinnitykset. Paljonko on autolla ajettu ja mitä on tehty?
-
Tarkista ensin napapultit, sen jälkeen tukivarsien puslat, sitten jäljelle jää varmaan iskarit/niiden yläpäänkiinnitykset. Paljonko on autolla ajettu ja mitä on tehty?
Terve Kraft. Ja kiitos nopeasta vastauksesta ja vinkeistä.
235tkm ajettu -06 V70, kaasupeli. Ruotsin tuontiauto ja tuotu suomeen 220tkm ajettuna. Tappavan tasaisesti huollettu 200tkm saakka ruotsissa Bilialla ja Mekonomenilla, mutta en tiedä mitä niissä on tehty normaalien määräaikaishuoltojen lisäksi. Suomessa 220tkm tehty öljynvaihto- ja suodattimien vaihto myyjäliikkeessä, joka myös tarkastuttanut auton autotohtorilla vailla moitteen sijaa. Jousilautanen vasemmalla näyttää ainakin siltä kun se olisi kaivettu esiin jostain toisen maailmansodan aikaisesta sotalaivan hylystä... Eli veikkaan että iskarit on vielä myös alkuperäiset.
226tkm kohdalla uusittu Debilillä vasen vetoakseli (SKF) ja molemmat jarrut levyineen ja paloineen eteen sekä vasemman puolen koiranluu. Mietin vaan että onko Debilillä jäänyt jotain tekemättä tai huomioimatta huollon aikana? Luulisi ainakin että kun moiset kilkkeet sinne on vaihdettu niin oltaisiin samalla muitakin alustan kuluvia osia tarkastettu ja katsottu läpi?
Vedin parit tiukemmat "lappu lattiaan" jarrujenhuoltojarrutukset reippaasta vauhdista lumisella tiellä. Tuntuu että hieman tasottui ääntely. Ehkä, lienee toiveajattelua ja selektiivistä kuuloa... :idiot2:
-
Yleensä jollei merkintöjä ole muista kuin öljynvaihdoista niin mitään muuta ei sillon ole tehtykään, sehän sen huoltokirjan pointti on että kaikki mitä tehdään merkataan ylös. Tietysti en osaa sanoa Mekonomenin käytännöstä sitten. Koiranluutkin pitäisi kyllä pareittain vaihtaa, eivät edes ole kalliita nimittäin.
Iskarit on varmastikin ehtoopuolella noilla metreillä. Vetoakseli kun on vaihdettu niin voisin melkein lyödä vetoa että uutta napapulttia ei ole laitettu, vaan kiristetty sopivasti vanha takaisin paikalleen ja olisi nyt löysällä. Nehän kannattaa melkein jo oman mielenrauhan takia vaihtaa kun ovat sen 6€/kpl ja tarve on 2 kpl. Valitettavasti nykyään on huollot niin aikataulutettuja että ei paljoa ylimääräistä tehdä kun pitää jo saada toinen auto työn alle, näkee sen täälläkin sinisen toiminnassa.
Iskarin yläpäät jos ovat alkuperäiset, niin aivan varmasti ovat halki siitä vulkanisoinnin kohdalta ja aiheuttaa todennäköisesti jonkinlaista kopsetta. Tokihan se voi myös olla sama juttu kun aiheen aloittajalla, eli liukutapit väljät, eivät nekään taida tolkuttomia uutena maksaa.
Jarrupalatkin saattavat kolista jollei ole alkuperäistä tai sitä vastaavaa tavaraa siellä, laatueroja kun on valitettavan paljon.
Huohotin kannattaa näistä tarkistaa että missä kunnossa on, ettei rupea lykkäämään öljyjä pihalle: https://www.youtube.com/watch?v=-RmtGPqSVEw
Napapultti: https://www.matthewsvolvosite.com/images/2001_volvo_xc_axle_removal_1.jpg
Iskari/yläpää: https://www.youtube.com/watch?v=_4I5_gt8nyc
-
Yleensä jollei merkintöjä ole muista kuin öljynvaihdoista niin mitään muuta ei sillon ole tehtykään, sehän sen huoltokirjan pointti on että kaikki mitä tehdään merkataan ylös...
Kraft, tuhannet kiitokset vastauksesta ja hyvästä sellaisesta. Nyt on jotain mistä aloittaa. Laitan Debilille sähköpostia asiasta, muotoilen asian oikein diplomaattisesti ja asiallisesti. 8)
Kiitos kanssa vinkistä tuon huohottimen suhteen. Konepelti on ollut säännöllisesti auki ja öljyjä tullut tarkasteltua, mitään poikkeavaa ei ole tullut vastaan eikä öljyä kone tunnu syövän lainkaan. Mutta tarkastetaan ehdottomasti huohotin. Jarrupalojen laatu-/sopimattomuusongelmat ovat myös tuttu juttu. Entisessä autossa kaikki muut palat kirskuivat ja vinkuivat, paitsi orkkispalat.
-
Yleensä jollei merkintöjä ole muista kuin öljynvaihdoista niin mitään muuta ei sillon ole tehtykään, sehän sen huoltokirjan pointti on että kaikki mitä tehdään merkataan ylös. Tietysti en osaa sanoa Mekonomenin käytännöstä sitten. Koiranluutkin pitäisi kyllä pareittain vaihtaa, eivät edes ole kalliita nimittäin.
Iskarit on varmastikin ehtoopuolella noilla metreillä. Vetoakseli kun on vaihdettu niin voisin melkein lyödä vetoa että uutta napapulttia ei ole laitettu, vaan kiristetty sopivasti vanha takaisin paikalleen ja olisi nyt löysällä. Nehän kannattaa melkein jo oman mielenrauhan takia vaihtaa kun ovat sen 6€/kpl ja tarve on 2 kpl. Valitettavasti nykyään on huollot niin aikataulutettuja että ei paljoa ylimääräistä tehdä kun pitää jo saada toinen auto työn alle, näkee sen täälläkin sinisen toiminnassa.
Iskarin yläpäät jos ovat alkuperäiset, niin aivan varmasti ovat halki siitä vulkanisoinnin kohdalta ja aiheuttaa todennäköisesti jonkinlaista kopsetta. Tokihan se voi myös olla sama juttu kun aiheen aloittajalla, eli liukutapit väljät, eivät nekään taida tolkuttomia uutena maksaa.
Jarrupalatkin saattavat kolista jollei ole alkuperäistä tai sitä vastaavaa tavaraa siellä, laatueroja kun on valitettavan paljon.
Huohotin kannattaa näistä tarkistaa että missä kunnossa on, ettei rupea lykkäämään öljyjä pihalle: https://www.youtube.com/watch?v=-RmtGPqSVEw
Napapultti: https://www.matthewsvolvosite.com/images/2001_volvo_xc_axle_removal_1.jpg
Iskari/yläpää: https://www.youtube.com/watch?v=_4I5_gt8nyc
Omassa autossa Sinisellä tehdyt määräaikaishuollot on merkitty huoltokirjaan. Ilmastointi- ja Haldex-huollot on merkitty. Alustanosien vaihtoja ei ole merkitty. Kaikista löytyy tieto kun kysyy tiskiltä.
Vetoakselin mukana tulee uusi napapultti. Pyöränlaakerin mukana tulee uusi napapultti. Jos sitä ei vaihdeta asennuksen yhteydessä, on se kyllä asentajan tietämättömyyttä/ammattitaidottomuutta.
-
Bilia on merkinnyt omaan huoltokirjaan leimalla ja työnumerolla sekä määräaikaishuollot että Essential-huollot, jälkimmäisessähän ei sininen tee kaikkia huolto-ohjelman juttuja mutta se ei ole tuosta eroteltavissa.
-
Iskarin yläpäät jos ovat alkuperäiset, niin aivan varmasti ovat halki siitä vulkanisoinnin kohdalta ja aiheuttaa todennäköisesti jonkinlaista kopsetta.
Kikotin kävi tänään "jälkitarkastuksessa" noin 10tkm viiveellä Debilissä. SKF:n toimittaman vetoakselin mukana tullut napapultti oli kireällä kuten pitääkin. Nivelet ja iskarit itsessään kunnossa, ei poikkeavaa ilmi.
Ehdottivat että tarkastavat samalla juurikin nuo iskarin yläpään kumilevyt. Vasemmanpuolimmainen oli halki, juuri kuten arvelit ja vaihtoivat sen samalla. Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki foorumitoveri Kraftille. Ja Debilille myös. -H-
Nyt ainakin kuulostaa siltä, että se muljuava ääni epätasaisella "superpallo peltipurkissa" olisi hävinnyt. Myös tasaisella ajettaessa ratti ei tärise enään samalla tavalla kun ennen. :3/4 jättää sen:
-
Omasta seitenkymppisestä yksi havainto etupään kolinoista. Nyt alla Nokian Hakka 8 ja jos rengaspaine putoaa 2,5 bariin, pitää auto raivostuttavaa kolinaa jostain päin edestä. Kun renkaisiin laittaa 2,7 baria painetta, kolinat poistuu. ??? Rengaspaineen nosto myöskin vaikuttaa auton suuntavakauteen, nuo nykyiset on viimeiset Nokialaiset nastarenkaat mitä minun autossa nähdään.
-
Hyvä että tuli kuntoon! :)
Iskarin yläpäät on se heikko lenkki näissä.