Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Taavi.H - 12.09.2011, 21:36:26
-
Eli satunnaista nykimistä kosteilla keleillä toi on nyt viikon-parin ajan pitänyt. Sen verran satunnaista on ollut, etten tuon tilapäiskulkineen kanssa ole jaksanut liiemmin moista pikkuvaivaa tutkia. Tänään meni sitten ihan mahdottomaksi nykiminen. Ja ei muuta kuin motonettiin hakemaan uudet tulpat, virranjakajan kansi ja pyörijä. Ajattelin että noi nyt ei paljoa maksa ja hyvä aloittaa. Virranjakajan kannen vaihtelin, mutta ei se vanhakaan pahan näköinen ollut, hieman hapettuneet kontaktipinnat mutta muuten ihan ok. Ei mitään pskaa sisällä tms.
Kokeilin käyntiin, ihan samalla tavalla käy. Tyhjäkäyntiä hieman aaltoillen, ottaa kierroksia hieman tahmaten ja paukuttaa kun kaasun päästää.
Seuraavaksi lediboksista valoja vilkuttelemaan. LH sanoo että 1-1-1 mutta sytkän nastasta tuli 2-1-4. Eli jos nyt oikein tulkitsin, niin asentoanturia herjaa.
Lähdenkö kauppaan anturiostoksille vai kannattaisiko jotain muuta kokeilla ensin? Ai niin, mistäs toi asentoanturi löytyy? :smoke:
Tulppia ja pyörijää en siis vielä vaihtanut, ne odottaa tuolla ja kyllähän nekin sinne vaihtuvat. Mutta jotenkin en usko että ne nyt olisi tässä se selitys.
-
Asentoanturin putsausta kokeilisin. Voi olla millin kerros kytkinpölyn ja öljyn seosta pinnassa. Siellä se on kytkinkopan päällä kiinni 10mm pultilla
-
Selkeästi kosteudesta aiheutuva ongelma, tänään aamulla töihin ajaessa (n. 30km) ei kylmällä koneella nykinyt lainkaan. (liittynee siihen miten sytkän ja ruiskun ohjaukset toimivat kun kone on kylmä?). Koneen lämmettyä nykiminen alkoi mutta noin kymmenen kilsan ajon jälkeen kone toimi taas ihan normaalisti.
Pitänee toi anturin liitin ja itse anturi ottaa tarkasteluun iltasella.
-
No niin, hetki puuhasteltu auton parissa. Asentoanturin johdon kuori oli haljennut juuri anturin yläpuolelta, arvaan että tuosta pääsi sisään kosteutta sotkemaan hommaa. Putsailin ja puhaltelin ilmalla, suihkin crc:tä, putsailin vielä ja lopuksi reilusti sähkömiehenteippiä päälle. Ei tuo varmaan ikuinen korjaus ole (::)), mutta meneehän nyt ainakin hetken. Saa ainakin leimalla käytettyä. Mahdollinen uusi omistaja voi sitten vaihdella tarpeen tullen uutta osaa tilalle.
Nollasin vikakoodin, käytin autoa hetken, totesin että käynti parani selvästi. 1-1-1 sanoi koodiboksikin. Samalla sitten tein vähän paremman liitoksen oikean puolen etupyörän abs-anturin katkenneeseen johtoon. Kävin koeajolla, totesin että hyvin käy ja absikin toimii.
-
Liekkö tuossa -88 B200E:ssä samanmoinen anturi olemassa?
Jos kaikki nuo meikäläisenkin käyntiongelmat johtuu sit siitä :idiot2: ;D
-
Joku 200-sarjan guru varmaan kohta kertoo että onko vai ei B200E:ssä samanlainen sytkä kun tässä omassani. Itse kyllä epäilen tätä.
Mutta tokihan sen voi kurkistaa: pakosarjan puolelta lapmun kanssa tiirailet kytkinkopan päälle, siellä se anturi on 10mm kantaisella pultilla kiinni. Räikkälenkki on kova sana irroituksessa kun ei edes pienellä hylsyräikällä oikein mahtunut.
-
Liekkö tuossa -88 B200E:ssä samanmoinen anturi olemassa?
Jos kaikki nuo meikäläisenkin käyntiongelmat johtuu sit siitä :idiot2: ;D
Ei ainakaan 80-luvun alun K-jettikoneissa ole.
-
Joku 200-sarjan guru varmaan kohta kertoo että onko vai ei B200E:ssä samanlainen sytkä kun tässä omassani. Itse kyllä epäilen tätä.
Mutta tokihan sen voi kurkistaa: pakosarjan puolelta lapmun kanssa tiirailet kytkinkopan päälle, siellä se anturi on 10mm kantaisella pultilla kiinni. Räikkälenkki on kova sana irroituksessa kun ei edes pienellä hylsyräikällä oikein mahtunut.
240 K-Jeteissä on normaali kärjetön jakajasytytys. 88 vuosimallissa Hall-anturi jakajalla. 700 K-Jeteissä taisi olla Renix tai EZK. Vuosimallin 88-90 Volvot ovat sisältäneet "kaikki" Boschin ruiskutyypit joten aiheessa saattaa mennä helposti sekaisin.
-
No niin, hetki puuhasteltu auton parissa. Asentoanturin johdon kuori oli haljennut juuri anturin yläpuolelta, arvaan että tuosta pääsi sisään kosteutta sotkemaan hommaa. Putsailin ja puhaltelin ilmalla, suihkin crc:tä, putsailin vielä ja lopuksi reilusti sähkömiehenteippiä päälle. Ei tuo varmaan ikuinen korjaus ole (::)), mutta meneehän nyt ainakin hetken. Saa ainakin leimalla käytettyä. Mahdollinen uusi omistaja voi sitten vaihdella tarpeen tullen uutta osaa tilalle.
Nollasin vikakoodin, käytin autoa hetken, totesin että käynti parani selvästi. 1-1-1 sanoi koodiboksikin. Samalla sitten tein vähän paremman liitoksen oikean puolen etupyörän abs-anturin katkenneeseen johtoon. Kävin koeajolla, totesin että hyvin käy ja absikin toimii.
Palataanpa tähän teemaan vielä...
Vaihtelin sitten noi tulpatkin kun ne oli tullut ostettua. Vanhoissa NGK:n tulpissa ei silmämääräisesti sinänsä mitään vikaa ollut. Ja pientä käyntihäiriötä palasi tämän jälkeen. Huomaa erityisesti kaupunkinopeuksilla tasaisella kaasulla ajaessa pienen nypytyksen säännöllisen epäsäännöllisesti. Ja joskus myös tyhjäkäynnillä.
Onko noi boschilaiset tulpat sitten jotenkin huonot tähän vai mistä lie kyse? Tulpanjohdot on vielä vaihtamatta, mutta en kyllä ala tämän takia niitä uusimaan.
-
itsellä ollut bosch ytrium tulpat vuosia ilman ongelmia. Kiero virranjakajan kansi jos se on venakopan päässä?
-
itsellä ollut bosch ytrium tulpat vuosia ilman ongelmia. Kiero virranjakajan kansi jos se on venakopan päässä?
200-sarjalaiseen ei mahdu kannen takapäähän mitään. Jakaja löytyy lohkosta.
-
niimpäs olikin, joka tapauksessa tulpan merkillä ei hirveästi ole väliä.
-
Virranjakajan kansi siis on vaihdettu.
Enpä minäkään usko tohon että tulppien merkillä sinänsä olisi vaikutusta. Oudosti vaan sattui yhteen tulppien vaihdon kanssa tämä. Pitänee vielä tarkistella että onhan kaikki kunnolla kiinni ym perusasiat.
-
Tulpanjohdoille ja puolanjohdolle vastusmittaus olis hyvä liike näin seuraavaksi, helppo ja halpa tarkistus.
-
Tulpanjohdoille ja puolanjohdolle vastusmittaus olis hyvä liike näin seuraavaksi, helppo ja halpa tarkistus.
Olisko laittaa noille ohjearvoja? Mun pitäs kans mitata...
-
Olisko laittaa noille ohjearvoja? Mun pitäs kans mitata...
Tarkkaa arvoa ei voi sanoa, vaihtelee 4kohm ja ylöspäin, mutta sanotaanko että paljoa yli 10 ei sois olevan. Mulla 240 kävi vähän huonosti tyhjää, kun vastukset oli 4kOhm, 11kOhm, 40kOhm ja +200kOhm :P.
-
Johtoja tarkastellessa hyvä taivutella niitä johtoja riittävästi...
Liitoksien osat kannattaa tarkistaa puristaako ne riittävästi liitosta tulppaa ja virranjakajankanteen..