Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Akilrl85 - 05.03.2018, 08:04:54

Otsikko: Raidetangon klappi v70
Kirjoitti: Akilrl85 - 05.03.2018, 08:04:54
https://youtu.be/mj1egYtGesI

Auto on -05 V70 T5 Tuolla tavoin klappaa tanko. Onko nämä korjattavissa? Mikäs sielä menee että noin klappaa? Onko joku korjannut näitä? Sorville ja jyrsimelle tarvittaessa pääsen kyllä.

Otsikko: Vs: Raidetangon klappi v70
Kirjoitti: vikki - 05.03.2018, 13:18:20
Hammastanko näyttäs olevan hajonnut.(kolariko ?). Voi olla aika tyyris ja kannattaa katella purkuosaa.
Otsikko: Vs: Raidetangon klappi v70
Kirjoitti: Lankku - 05.03.2018, 14:10:45
Monessa on samanlainen tai lähes samanlainen välys, ei sinällään mitään poikkeuksellista. Aika isokin välys kelpaa vielä katsastuksessa. Korjaamaan ei olla ruvettu, toinen tilalle vaan jos on tarvinnut saada välys pois.
Otsikko: Vs: Raidetangon klappi v70
Kirjoitti: vikki - 05.03.2018, 14:18:49
Aika paljon on päittäivälystä, jos nyt tulkitsin oikein.
Otsikko: Vs: Raidetangon klappi v70
Kirjoitti: Akilrl85 - 05.03.2018, 14:38:24
eihän tuo ole päittäisvälystä. Onkos näissäkin erikiristyksen säätö? Onko joku sitä säätänyt? Ratissa tuntuu paikallaan kääntäessä pieni värinä.
Otsikko: Vs: Raidetangon klappi v70
Kirjoitti: vikki - 05.03.2018, 16:09:44
Zoomattuna näkyy hyvin väljä ja on kyllä aikas kulunut pusla. En tiedä onko siinä vastakappaleessa joka on liukupintana takapuolella säätömahdollisuutta, mutta siellä pitäs olla mahdollisuus saada auki ainakin. Se naputus tulee siitä että ratin akselin päässä oleva ratastanko alkaa olla viittävaille ylilyödä hammastangossa. Eipä kannattas enää ajella koska voi viedä lepikkoon jossain vaiheessa.
Otsikko: Vs: Raidetangon klappi v70
Kirjoitti: Grimmy - 06.03.2018, 09:12:11
Joo, itellä oli samanlainen.

Tuohon voi vaihtaa holkin tuohon raidetankoon, mutta itse tehtynä helpointa on vaan vaihtaa koko raidetanko. Tuo on jo aika iso välys, siinä ja siinä pääseekö katastuksesta läpi. Tyyppivika.
Haulla löytyy täältäkin aiheesta paljon. Aloitat sillä että selvität mikä raidetanko sulla on. Sitten vaan uutta tilalle. Tuo on jo sellainen välys että pyörien suuntauskaan ei enää onnistu.
Otsikko: Vs: Raidetangon klappi v70
Kirjoitti: Akilrl85 - 06.03.2018, 10:57:39
Tarkoitatko että sen vastinmännän sieltä voi vaihtaa joka on raidetankoa vasten toisellapuolella ku matoruuvi? Löytyyköhän noita jostain?

Askartelu ei ole ongelma. Tähän budjettiromuun en laitaa euroakaan ylimääräistä jos joku on korjattavissa.
Otsikko: Vs: Raidetangon klappi v70
Kirjoitti: vikki - 06.03.2018, 11:20:57
Sitä vastinetta tiukkaamalla yleensä jumii laitaan kääntäessä ja kato onko rattaalla löysää joka voisi johtua vastakappaleen kulumisesta. Jos vaan viittii purkaa, niin aika helppohan sinne on uudet puslat laittaa ja samalla säätää kulmavaihteen välys lähemmäksi. Tuo paikallaan kääntely on sitten myrkkyä koko etupään alustalle hammastanko mukaanlukien. Itse teen niin että auto on edes vähän liikkeessä rattia kääntäessä.
Otsikko: Vs: Raidetangon klappi v70
Kirjoitti: Akilrl85 - 06.03.2018, 13:40:51
Sitä vastinetta tiukkaamalla yleensä jumii laitaan kääntäessä ja kato onko rattaalla löysää joka voisi johtua vastakappaleen kulumisesta. Jos vaan viittii purkaa, niin aika helppohan sinne on uudet puslat laittaa ja samalla säätää kulmavaihteen välys lähemmäksi. Tuo paikallaan kääntely on sitten myrkkyä koko etupään alustalle hammastanko mukaanlukien. Itse teen niin että auto on edes vähän liikkeessä rattia kääntäessä.

Eli onko puslat joista puhut siis puslat kääntävälle rattaalle vai onko itse hammastangolla myös kuskin puolella läpimenopusla?

Mistä näihin voisi saada varaosia?
Otsikko: Vs: Raidetangon klappi v70
Kirjoitti: vikki - 06.03.2018, 15:22:37
Ei ole tullut purettua volvon tankoa, mutta siniseltä voi kysyä osia. Voihan sen koneistaa helposti, jos on koneet käytettävissä, eli avartaen rungon ja siihen vaikka valmiin puslan lukiten paikalleen, mutta linjaus pitää osua kohdalleen alkuperäisen linjauksen kanssa. Ite kattelisin purkuosaa, muutaman kympin investointi ehkä.
Ratinakselilla oleva on yleensä kuulalaakeroitu ja tuskin väljä.
Otsikko: Vs: Raidetangon klappi v70
Kirjoitti: Akilrl85 - 07.03.2018, 21:07:44
Omassa autossa osa numero 7852 501 929

Tuolla rimpsulla löytää ebaystä ainaski kaikkien muitten autovalmistajien tankoja. Käyköhän mikään muu numerosarjan osa tähän?
Otsikko: Vs: Raidetangon klappi v70
Kirjoitti: Akilrl85 - 08.03.2018, 08:39:00
Kait niillä nyt jotakin commonalityä ja modularisuutta on ollut suunnittelussa? Mikä noissa tangoissa olisi niin erilaista että on 28 eri osanumeroa eikä mitkään kävis keskenään? Tuskin ne sitä alarunkoakaan ole 28 eri varianttia piirtäneet etteivät kävisi keskenään. Kaippa se rattiakseli nyt samaa reittiä tulee.

Omastani en löytänyt tarraa, ehkä se on vaan paskan peitossa. Tuo valussa oleva numero lienee valunumero. Sama valunumero näyttäisi löytyvän muistakin tangoista eri osanumerolla. Yleisen revisiosäännön mukaan jos osa ei ole vaihdettavissa takaisinpäin, ei käy revisiointin vaan on otettava uusi numero. Tämän perusteella voisi kuvitella että valu on pysynyt samana. Ainakin pitäisi saada runkoon kiinni.

Mitähän mahdollista sitten on muuttunut eri tankonumeroiden välillä ja onkohan nämä muutokset sovellettavissa?

Mistä tietää onko omani servotronicci vai miksi sitä kutsutaan?
Otsikko: Vs: Raidetangon klappi v70
Kirjoitti: Lankku - 08.03.2018, 12:08:56
Valkea tarra on tangon takapuolella keskivaiheilla. Näkyy juuri katsomalla vakaajantangon ohi. P-alkuinen numero on Volvon, vaikka P ei ole osa varaosanumeroa. Tankoja on kolmella erilaisella painelinjojen liitännällä. Kaksi kierrettävillä, erona se että liitäntöjen koot on eripäin. Ja yksi painettavilla jossa putket kiristyy ruuvattavalla laipalla.

Servotronic taisi olla ajonopeuden mukaan muuttuva tehostus. Rattiakselin juureen tulee johto jos se on.
Otsikko: Vs: Raidetangon klappi v70
Kirjoitti: Akilrl85 - 08.03.2018, 20:30:50
Lueskelin foorumilta että ovat sinisellä luvallisesti kerran saaneet kiristää tuon vasteen. Onkos mitään nyrkkiperseeseensääntöä miten lujaan sen sais kiristää vai ottaako vain "löysät poi"? Varmaan vaan pyöritetään 17 lenkillä kellon suuntaan niin menee kireemmälle? Mikä tuo kumitutti kiristysmutterin keskellä on?