Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: vellu_volvo - 05.03.2018, 16:15:08

Otsikko: B234f kansiremontti
Kirjoitti: vellu_volvo - 05.03.2018, 16:15:08
B234f syö jonkin verran öljyä ja on pieniä oireita kansipahvista. Minkälainen homma on remppailla tuo 16v kansi? Ajattelin jos ois vaihtanu kaikki yläpään tiivisteet ja läpänny venttiilit, kun kilometrejä on jo kertynyt sen 432tkm. Lähinnä mietityttää tuo venttiilin varren kumien vaihto ja itessään venttiilien irrotus. Minkälaisella työkalulla tuosta saa venttiilit irti ja uudet kumit paikalleen? Mitä muuta huomiotavaa tuossa remontissa on? Meneeköhän harrastelijalla tuo homma 12h sisään?
Otsikko: Vs: B234f kansiremontti
Kirjoitti: Timo_R - 05.03.2018, 16:54:08
Ei se mikään ihan pikkuhomma ole, mutta tehtävissä toki. Aika vauhdilla saa hommia painaa 12 tuntiin, jos se kattaa autosta irrottamisen ja takaisin asennuksen.

Ihan tämmösellä bilteman puristimella (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Moottori/Venttiilijousen-puristin-2000016984/) olen tehnyt, mutten jaksa muistaa että onnistuuko tuolla vakiona vai pitääkö muokata tuota päätä joka tulee jousilautasta vasten.
Taisi olla niin, että tuossa riittää nipinnapin ulottuvuus, mutta tinakonetta varten joutuu tekeen jatkopalasen.  ???


Tässä kuvassa näyttäisi siltä, että puristimessa on "vakiopää" paikallaan :
(https://timor.pic.fi/kuvat/Volvo/b234f_kansi3.jpg/_smaller.jpg) (https://timor.pic.fi/kuvat/Volvo/b234f_kansi3.jpg)

Tämän näköinen kansi on kun pari päällimmäistä kantta irrottaa. :
(https://timor.pic.fi/kuvat/Volvo/2011/tuplajouset.jpg/_smaller.jpg) (https://timor.pic.fi/kuvat/Volvo/2011/tuplajouset.jpg)



Mestarit hioo venttiilit käsin tutilla, mutta itse olen käyttänyt akkuporakonetta. Pätkä esim. M8 kierretappia jonka päälle pätkä sellaista kumiletkua joka on riittävän tiukka venttiilin varteen, jolloin sillä on helppo pyöritellä. Samalla kun pyörittää niin painelee venttiiilautasesta esim. ruuvarin kädensijalla tms.

Välikannessa ei ole tiivistettä, joten kannattaa hommata suosiolla sopivaa tasotiivisteliimaa esim. Volvolta tai Loctitelta. Mitään moottorisilikonia ei kannata kokeilla.

Venttiilinvarret kumit on usein aika piukassa, ja kannattanee hakea tälläiset pihdit :
https://www.esska-fi.com/esska_fi_s/Venttiilin-varren-tiiviste-pihdit-Pituus-250-mm-943100001780-13380.html

Takaisin uudet kumit saa sopivalla hylsyllä / holkilla painamalla.
Otsikko: Vs: B234f kansiremontti
Kirjoitti: vellu_volvo - 05.03.2018, 17:04:11
Selkee homma, kiitoksia kattavasta vastauksesta. Ehkäpä varaan tuohon sitten kaksi päivää aikaa niin ei tule turhan kiirus. Mitä kansipahveja tähän suosittelette? Motonetistä näytti olevan yläpään tiivistesarja 90e luokkaa. Sitten vaihdan samalla jakopään hilut ja öljypumpun rattaan pultin yms.

Edit. Kiinnostaa myös tuon hihnan oikea kireys, kun se näissä mahtaa olla aika tarkkaa. Jotain nyrkkisääntöä tuohon?
Otsikko: Vs: B234f kansiremontti
Kirjoitti: Timo_R - 05.03.2018, 21:47:44
Selkee homma, kiitoksia kattavasta vastauksesta. Ehkäpä varaan tuohon sitten kaksi päivää aikaa niin ei tule turhan kiirus. Mitä kansipahveja tähän suosittelette? Motonetistä näytti olevan yläpään tiivistesarja 90e luokkaa. Sitten vaihdan samalla jakopään hilut ja öljypumpun rattaan pultin yms.

Edit. Kiinnostaa myös tuon hihnan oikea kireys, kun se näissä mahtaa olla aika tarkkaa. Jotain nyrkkisääntöä tuohon?


Eiköhän tuo motonetin setti ihan pätevä ole. Yleensä ainakin noi tarvikesetit ovat Volvoissa olleet kohtuullisen hyviä.

Jos jakopäänkin teet, niin muista tasapainohihnat kiristimineen myös....ainakin tarkistaa, tai poistaa  :juhau:


Hihnan kireyteen itse ainakaan en ole sen kummemmin huomiota kiinnittänyt. Tiedä sitten onko enemmän urbaania legendaa, että olisi jotenkin erityisen tarkka kireydestä  ???
Otsikko: Vs: B234f kansiremontti
Kirjoitti: vellu_volvo - 05.03.2018, 22:10:18
Joo, jospa sillä pärjäis. Tasapainohihnan katkasin autosta jo heti kaupanteon jälkeen pois, kun ei ollut varmuutta sen huolloista yms. Tuntuu toimivan hyvin ilman sitäkin.
Otsikko: Vs: B234f kansiremontti
Kirjoitti: TVS - 05.03.2018, 23:15:58
Hae suosiolla ohjaritkin, ei oo kalliita ja tuntuu olevan mieluusti vähän väljänlaisia. Itse tein juuri noin kun suunnittelit, hitusen pölläyttää öljynkäryä kun vedättelee reilummin ahdoilla ja hyppää jarrulle niin selkeän öljynkäryn kuulemma työntää, ei näkyvästi ole enää pölläytellyt ahtimen öljynpaluun tiivistelyn jälkeen mutta käry jarruttaessa on yhä. Toki voihan tuo ahdinkin teoriassa pölläyttää... ::)