Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Jymppa - 13.09.2011, 01:23:17
-
Elikkäs autona toimii 240 volvo vuodelta 83, siinä nyt on tupannut tämmöinen ongelma tälläkertaa, että mittaristossa palaa himmeästi akun latausvalo (punainen), käsijarruvalo, brake failurevalo (molemmat punaisia) ja vielä rikkinäisen polttimon valo (keltainen) ja olen huomannut että akku ei lataudu, niin voiko olla että valot palavat himmeästi koska akun varaus on niin alhainen, vai onko se maadoitusvika? vai pääseekö vuotamaan jonnekkin kun on virrat päällä? (unohdin mainita että valot palavat himmeästi kun moottori on joko käynnissä tai virrat muutenvaan päällä)
mutta merkkivalot toimivat kuitenkin normaalisti, esim kun laittaa käsijarrun päälle niin käsijarruvalo syttyy kirkkaana palamaan kuten kuuluukin, tällöin muut valot hieman kirkastuvat.
(taitaa palaa muuten öljyn merkkivalo myös himmeänä, en muista tähänhätään)
-
Mittaamalla akun navoista selviää onko laturissa latausvika. ;) Lähtisin siitä liikkeelle.
Omassa 242:ssa aikoinaan meni laturi vaihtoon niin se ilmoitti siitä seuraavasti. Sytytysvirran kun laitto päälle niin läheskään kaikki varotusvalot ei syttyny ja auton käydessä laturin merkkivalo ei syttynyt. 10km matkalla alkumatkasta jännite putosi niin paljon että vahvistimet putosi pois päältä.
-
joo! sain korjattua, kaikki johtui siitä että jarrutehostimen letku (mikä menee imusarjaan) oli katkennut! oletan että siitä syystä on pitänyt palaa "brake failure" valo mutta syttyikin kaikki valot mittariin himmeänä, nytten kun on uusi letku niin ei pala enää valot ja jarrut toimii kuten kuuluukin jne. joten kaikki siis toimii (vielä vähän aikaa ainakin :D )
-
Öö, ei pitäisi olla jarrutehostimen letkulla yhteyttä latausvikaan mutta hyvä jos tuli kuntoon siinä sivussa :idiot2:
-
joo, itseasiassa ei tullutkaan, siinä kun säädettiin niin samalla katosi ne himmeästi palavat valot mutta äskön kun olin lähdössä liikenteeseen niin paloivat silti himmeästi, joten empäs lähtenytkään :( kertokaas jotain vinkkejä mikä saattaisi olla vikana :))
-
Laturin hiilet loppu, akku huono, maajohto hapettunu, johdot laturin takana löysällä, sulakkeissa hapettumaa. Paljonko on latausjännite?
-
Plus-johto menee startille ja jatkaa matkaansa siitä laturille. Koneen alla menee myös heräte samassa. Tarkasta ensimmäisenä nämä johdot samoin kuin laturin maadoitus. Tarkasta myös muut johtoniput.
Jos johdot ovat varmasti kunnossa niin sitten vika löytynee laturista.
-
johdoista en mene takuuseen, enkä latausjännitteestä tiedä, äsken muuan ystäväni katsoi yleismittarilla ja sanoi että on ihan fine, mutta sillon valot eivät palaneet mittaristossa (se että palaako ne valot vai ei johtuu vissiin kuun asennosta), auttaisiko perinteinen laturin koputtelu jollain? tossa kahdeksan maissa lähden vaihtamaan hiilet laturiin ja sitten selviää sekin vika.
-
Tommonen varoitusvalojen himmeästi kiiluminen tapahtui itsellä silloin kun laturista oli liukurenkaat loppu. Varmaan hiilten loppuminen voi tehdä saman.
Laturia koputtelemalla voi ehkä selvitä maantien laidasta vähän matkaa kotiin, mutta varsinainen korjaus se ei ole.
-
Lataussäätimen ja hiilten (samassa paketissa) vaihtoon menee vartti sätkätaukoineen. Hintaa säätimellä on parinkympin tienoilla. Tuon näköinen se lankunkin laturi on (kuvassa traktorin Bosch):
(http://www.autosahko.net/kuvat_tuotteet/img_405.jpg)
Takapäästä vaaleata kikkaretta kiinnipitävät kaksi ruuvia irti niin säädin ja hiilet lähtevät irti.
Säädin-hiilipaketti näyttää tuolta:
(http://www.merteil.fi/kuva-data/2807.jpg)
Vaihdosta ei tosin ole pitkäksi aikaa iloa jos liukurenkaat ovat pahasti kuluneet. Liukurenkaiden kunnon näkemiseksi laturi pitää irrottaa. Liukurenkaatkin saa vaihdettua mutta helpommalla pääsee kun hankkii kunnostetun vaihtolaturin, hintaa vaihtolaturille tulee hieman alle satku.
-
jooh, eipä naurattanu ku vaihettii ne hiilet.. ei auttanu sitte pätkääkään. nytte sitte ostan jostai käytetyn/uuden laturin....... kertokaa jos omistatte : D
edit: mutta se valojen kiiluminen loppu heti! ei enää pala ollenkaan ylimääräisiä valoja himmeästi. palaa vaan jos on tarve.
-
jooh, eipä naurattanu ku vaihettii ne hiilet.. ei auttanu sitte pätkääkään. nytte sitte ostan jostai käytetyn/uuden laturin....... kertokaa jos omistatte : D
edit: mutta se valojen kiiluminen loppu heti! ei enää pala ollenkaan ylimääräisiä valoja himmeästi. palaa vaan jos on tarve.
Missä kunnossa se laturi muuten oli? Oliko ne liukurenkaat hyvät eikä loppuun kuluneet? Vaihdoitko laakerit samalla jos startti oli pöydällä?
-
nyt on vaihettu koko helvetin laturi 740 volvosta, taitaa olla joku 100a amislaturi tjms mut nytten ainakin pelittää, loppuenlopuksi olikin vissiin kyse vain maapiuhasta, mikä oli irronnut koneen kyljestä... mut lataapahan nyt perkele! :D
-
nyt on vaihettu koko helvetin laturi 740 volvosta, taitaa olla joku 100a amislaturi tjms mut nytten ainakin pelittää, loppuenlopuksi olikin vissiin kyse vain maapiuhasta, mikä oli irronnut koneen kyljestä... mut lataapahan nyt perkele! :D
Jos laturilla on kokoa, ei se tarkoita että se on joku amislaturi. :facepalm: Itsellä on 940:ssa 100A laturi koska siinä toimii kaikki sähköllä. ::) Omassa 242:ssa on 55A laturi koska siinä ei toimi alunperin kuin valot sähköllä. ::)
-
Jep, menikin pääsiäinen vituiksi.
Lähin kotoa ja n. 10km jälkeen sytty alarivi palamaan himmeänä.
Otin täyskäännöksen ja ajoin kotiin, jossa sitten mittasin jännitteen käynnissä akulta 11,5v.
Tämän jälkeen putsasin akun navat ja kiristin laturin hihnoja.
Auto käyntiin ja taas toimi. Jännite akulta ja laturilta n.14v.
Sitten taas liikkeelle ja 5km jälkeen sama juttu, auto sivuun ja sain laturilta 12,6v.
Ei muuta kun taas kotiin ja jännite 12,2v sammutettuna ja hanskat tiskiin.
Eli aloitetaanko lataussäätimestä+hiilistä? Ja onko motonet kamaa, en ainakaa keksinyt mikä se olisi tuolta (saa opastaa)... niin Boschin laturi.
Varmaan johtoja kannattaa tarkastaa mutta sen verta hämäräksi meni etten kauheesti tutkinut missä menevät. Onko koneen+laturin maadotukset missä päin ?
240 -91 B230F
-
ja volvoonki muuten käy ford taunuksen laturi ohc koneesta ja sen osat hiilisiltoineen.aikoinaan ku oli 244 volvo raggari ja laulu käytössä niin tanarin osia lataukseen käytin,erona vaan että laturi oli kumi puslattu volvossa ja kahella remmillä vaikka ykski riitti ???
-
Vitutus lieventynyt ja onglemaa lähetty ratkomaan, eli olisko noista jompi kumpi sopivia ?
(huonot noi mätänetin sivut kun ei saa suoraa linkkiä vaan vie etusivulle)
(http://i45.tinypic.com/2u8i72h.png)
-
Noita 9.90e tullu itse ostettua ja aina hyvin toimineet.
-
(http://www.merteil.fi/kuva-data/2807.jpg)
Noita 9.90e tullu itse ostettua ja aina hyvin toimineet.
Eli ton pitäisi olla tuon näkönen kikare?
En siis ikinä ole latureihin koskenut ja mitään niistä tiedä, mutta ton säätimen/hiilten vaihtoon ei vissiin ole kun vanha pois ja uus tilalle ? :P
-
(huonot noi mätänetin sivut kun ei saa suoraa linkkiä vaan vie etusivulle)
Jokaisessa tuoteikkunassa on alhaalla suoralinkki, jonka avulla linkitys onnistuu.
-
Eli ton pitäisi olla tuon näkönen kikare?
En siis ikinä ole latureihin koskenut ja mitään niistä tiedä, mutta ton säätimen/hiilten vaihtoon ei vissiin ole kun vanha pois ja uus tilalle ? :P
akun kenkä irti, hiiisillan kaksi ruuvia irti ja nostaa pois, laturia ei tarvitse välttämättä irrottaa. Voit tarkistaa ensin hiilien ja laturin kunnon, tiedät kummanko ostat. Joskus on myös johtovikaa siinä moottorin alla, ehkä kiinnikkeen luota murtunut.
-
Jännitteensäädin lähtee helposti pois paikaltaan. Kaksi ruuvia auki ja vetää ulos. Uuden laitossa ei kannata hermoja menettää. Helposti menee se vartti, että löytää oikean liikeradan, että asettuu paikoilleen.
-
Kiitosta hyvistä neuvoista.
Kävin myörimässä tuolla auton alla kun meni pakkasen puolelle että ei lätäkössä tarvinut maata :facepalm:
Toisen ruuveista sain irti mutta toinen ristipää näyttääkin nyt pyöreeltä kuopalta, sen verta tiukassa oli... eli varmaan tarvii koko laturi ottaa irti että saa tuon auki :P
Sen verta ahtaat oltavat tuolla on, alakautta (vakio maavaralla) mahtuu juuri pää sivuttain olemaan :D, ja yläkautta ei näe ruuvin kantaa ollenkaa ja rukari muljahtaa vielä helpommin :-\
-
Lähti se irti, mutta väänsin sen säätimen irti toisen ruuvin ollessa vielä kiinni ja tais murtua muutakin kun tuo ruuvin ympärys.
(http://i50.tinypic.com/30ixph3.jpg)
Ja laturin päästä taitaa nyt puuttua jokin kosketuspinta ? Tai tuolta se näyttää nyt. Kuva nyt on tosi huono mutta puuttuu toiselta puolelta tuo kupari "juttu". Vai pitääkö sen olla tuommoninen?
(http://i47.tinypic.com/jv17d4.jpg)
Eli ilmeisesti koko laturi vaihtoon ? :-\
-
Noniin tossa on jo parempi kuva, eli selvästi mennyt poikki tuolta juuresta.
(http://i49.tinypic.com/33nl08m.jpg)
Ja tuosta laturin tyyppikilvestä saanut selvää, mutta jos tuo volvon koodi loppuu tuohon mistä alkaa hapettumat alkaa.
Niin sillä koodilla tulee googlen kautta 65A latureita.
Motonet tarjoo http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=13-2211 tuollaista 55a akkutunnistinliitännällä (mikä se on?)
Ja vähän tehokkaampaa mitä alkuperäinen http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=13-2212
Eli voisiko tuo jälkimäinen voisi passata tähän ? :P Vai onko noilla amppeerimäärillä "mitään väliä" että voiko laittaa mahd. suuren kunhan vaan sopii paikalleen ?
(http://i45.tinypic.com/e6ta2t.jpg)
-
Noissa b2x0f koneissa taitaa olla vakiona tuo 70A laturi. Siinähän on se jäähdytin erilainen kuin noissa pienemmissä (jos ei tyyppikilvestä saa selvää).
Laturi Volvo 87-> 70A 13-2212 B200/230 87->93 70A, säätimellä/ei akkutunnistinta [1987 - 1993] 139.90€ Pantti 50.00
Eli suht iso säästö, kun onkii katkenneen pultin pois. Motonetissä jos palauttaa entisen laturin, niin uusi pitää olla vastaava (jotta tuota panttia ei tartte maksaa).
-
Palataas vähän takasin päin.
Selitin vähän ehkä huonosti mutta kun sain tuon jänniteensäätimen pois väkivallalla ja tuo toinen ruuvi jäi laturiin kiinni. Niin se ruuvi lähti kyllä sitten papukaijapihdeillä ja laturi siltä puolin ehjä.
Mutta tuo irto metalli osa mikä näkyy tuossa aiemmassa kuvassa, luulin sen lähteneen tuolta laturista, mutta se onkin tuon jänniteensäätimen osia.
(http://i50.tinypic.com/30ixph3.jpg)
Eli vielä epäselvää että onko tuo laturi "kunnossa" vai puuttuuko tuosta jokin osa. (Tuohon siis kuvittelin tuon em. metalliosan)
(http://i50.tinypic.com/24eop4y.jpg)
Eli vielä on mahdollista selvitä 9,90€? :D
-
Onko latauksen merkkivalo ehyt?
-
Onko latauksen merkkivalo ehyt?
Kyllä se ainakin toimi kunnes onglemat alko, ja kun lataus ei toiminut niin paloi himmeänä muiden merkkivalojen kanssa, kuten ylempänä selitin.
-
Kyllä se ainakin toimi kunnes onglemat alko, ja kun lataus ei toiminut niin paloi himmeänä muiden merkkivalojen kanssa, kuten ylempänä selitin.
ok, onko laturissa minkälaiset urat tai välystä missään suunnassa?
-
ok, onko laturissa minkälaiset urat tai välystä missään suunnassa?
Jos tarkoitat liukurenkaan uria nii ei nyt sormenpäässä mielettömiä tuntunut, silmä nyt ei oikein taivu tonne.
Ja välystä ei tuntunut.
-
Eli vielä epäselvää että onko tuo laturi "kunnossa" vai puuttuuko tuosta jokin osa. (Tuohon siis kuvittelin tuon em. metalliosan)
(http://i50.tinypic.com/24eop4y.jpg)
Eli vielä on mahdollista selvitä 9,90€? :D
Ei puutu mitään, ehjä on. Samanlaisen laturin sisuksista (ja kuluneista liukurenkaista) kuva:
(http://i3.aijaa.com/b/00845/12021080.jpg) (http://aijaa.com/ozFO38)
-
Ei puutu mitään, ehjä on. Samanlaisen laturin sisuksista (ja kuluneista liukurenkaista) kuva:
(http://i3.aijaa.com/b/00845/12021080.jpg) (http://aijaa.com/ozFO38)
Kiitoksia -H-
Huomenna sitten hakemaan jänniteensäädin motonetistä, jos niiden saldot pitää paikkaan niin pitääkin mennä vantaan sijasta helsingin motonettiin :P
-
Säädin vaihdettu ja taas lataa, toiminut jo 150km. Kiitos ohjeista :pomo:
Mutta jänniteitä tarkkailessani huomasin että lataa 14,4v
Ja kun auton sammuttaa ja mittaa heti jänniteen nii se on 13,6v jotenkin tuntuu melko kovalle ?
Parin tunnin päästä kun kattoo uudelleen niin on tippunut 12,5v joka kuulostaakin normaalille.
-
Mutta jänniteitä tarkkailessani huomasin että lataa 14,4v
Ja kun auton sammuttaa ja mittaa heti jänniteen nii se on 13,6v jotenkin tuntuu melko kovalle ?
Parin tunnin päästä kun kattoo uudelleen niin on tippunut 12,5v joka kuulostaakin normaalille.
Kuulostaa ihan normaaleilta luvuilta. Latausjännite on just mitä sen pitääkin olla.
Heti sammutuksen jälkeen akun navoissa näkyy "jäämiä" tuosta latausjännitteestä, tipahtaa alle 13 voltin jonkin ajan sisään.
-
Jännitteensäätimen asennuksesta.. Onko heitellä jotai niksejä miten sais tuon uuden asettumaan paikalleen helposti?
-
Jännitteensäätimen asennuksesta.. Onko heitellä jotai niksejä miten sais tuon uuden asettumaan paikalleen helposti?
Irto laturilla, jos vois harjoitella, niin helpottas. Paikallaan ollessa saattaa eka kerralla hurahtaa vartti.
-
Pika kyssäri, mihin menee laturilta se lyhyt maa johto? En tunnu minnekkään ylettävän :) 240 volvo..
-
Pika kyssäri, mihin menee laturilta se lyhyt maa johto? En tunnu minnekkään ylettävän :) 240 volvo..
Sellaseen paikkaan mistä saa maita. Original ratkasu taitaa olla moottorinkannakkeen pultti.
-
Irto laturilla, jos vois harjoitella, niin helpottas. Paikallaan ollessa saattaa eka kerralla hurahtaa vartti.
Kyllähän se sinne sujahti. Tosin joutu laturin ottaa pöydälle mutta taas lataa ja kukkuu !
-
Sellaseen paikkaan mistä saa maita. Original ratkasu taitaa olla moottorinkannakkeen pultti.
Eli jatkamaan piuhaa >:(
-
Eli jatkamaan piuhaa >:(
Mieluummin ehkä pitempi tilalle, ylimääräisten liitosten minimoimiseksi.
-
Sellaseen paikkaan mistä saa maita. Original ratkasu taitaa olla moottorinkannakkeen pultti.
Trööt! Original ratkaisu on kylläkin laturin korvakon pultti.
-
Trööt! Original ratkaisu on kylläkin laturin korvakon pultti.
jeps! juurikin näin!
-
Trööt! Original ratkaisu on kylläkin laturin korvakon pultti.
Hahaa, näinhän se oli :) Aivopieru kun ei itse muistanut :idiot2:
-
Herätellääs vähän vanhaa lankaa. Itselläni ilmeni samaa merkkivalojen himmeästi palamista. Uusi jännitteentasaaja hiilineen korjasi kuitenkin vian. Tasuria vaihtaessani huomasin kuitenkin liukurullien olevan melko huonossa kunnossa. Ulommaisesta puuttuu kuparipinnoitekin puolesta matkasta. Millainenhan operaatio noiden vaihto on? Itse rullat eivät ainakaan motonetissä paljoa maksa. Onko operaation suorittaneita?
-
Niitä liukurullia saa ostettua ja on vaihdettavissa. Vaatii laturin avaamisen, laakeri pois ja sitten pääsee juottamaan johtimia irti rullasta. Uudet rullat tilalle, johtimuen huolellinen juotos, johtojen teippaus akseliin ja suositeltavaa että uudet rullat sorvataan jotta ovat täydelliset. Eli ei mikään helpoin homma.
Googleen laturin kollektorin vaihto