Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: RR_racing - 08.03.2018, 10:05:12

Otsikko: S40 -98 T4 paukkuttaa
Kirjoitti: RR_racing - 08.03.2018, 10:05:12
Tässä muutaman viikon pähkäillyt ja lueskellut aiheista mutta tunnu vikaa löytyvän. Elikkä silloin tällöin pelaa moitteitta ja useinmiten alkaa vedätyksessä paukuttamaan ihankuin kuuluisi vapaavirtaus suodattimesta tai sitten bybassi alkaa hakkaamaan edes takaisin. Joskus myös on niin että 1 ja 2 vaihteella kestää vetää  mutta kun lyö 3 tupaan niin meno lakkaa noin 3000 kierroksen kohdalla ja sama alkaa taas. sellaistakin on tehnyt että ei paukuta mutta ei vaan n. 3000 jälkeen ota enempää kierroksia vaan hyytyy ja kun samantien laittaa kytkimen pohjaan ja lappu lattiaan niin ei meinaa ottaa kierroksia edes ilman vetoja. niin ja pitäisi olla vakio ohjelma tiädä siitä sitte

tehty mm.
-ilmanmassamittaria kokeiltu uutta
-bybassin kalvo vaihdettu (oli halki)
-1 puola oli halki + johdot toiset+ tulpat (tulpat orkkis laitettu)
-ahtoja säädelty hukkiksen tangolla 0.9 ja 0.6 mutta ei vaikutusta asiaan.

Vikakoodina näyttää 1 lambdaa ja ilmanpaine anturia. voiko risa lambda tehdä tuollaista tai ilmanpaine anturi mukamas??

yritetäämpäs selvittää tämä mysteeri sitten... :buck2: :buck2:
Otsikko: Vs: S40 -98 T4 paukkuttaa
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 08.03.2018, 19:14:09
Bensapaineensäädin tai bensapumppu hajonnut, eikä jaksa pitää painetta enää rasituksessa. Yhdestä autosta oli aikoinaan hajonnut kumpikin samaan aikaan. Bensapaineet kannattaa mitata.
Otsikko: Vs: S40 -98 T4 paukkuttaa
Kirjoitti: Nikomikael - 09.03.2018, 21:46:00
Voisin tähän samaan ketjuun laittaa oman kysymyksen jos sopii kun saman tyylistä vikaa täälläkin. Eli v40 1.9 t4 vm97, saman tyyppinen ongelma kun aloittajalla mutta ei tahdo ottaa edes paikallaan kierroksia. Siinä 2000-3000rpm kohdilla alkaa rötääminen, silloin tuntuu pahiten tekevän kun kaasun laskee ja samantien antaa uudelleen kaasua. Jos kaasun lyö nopeasti pohjaan voi välillä ottaa kierroksia lähes normaalisti mutta hitaasti painaessa osakaasulla röpöttää pahiten. Koneen lämmetessä kunnolla alkaa hieman paremmin toimimaan mutta kylmällä koneella ei tahdo edes paikaltaan päästä kun ei kestä kaasua. Mafin olen putsannut, tulpat vaihtanut, letkuja tarkistellut ja korjaillut, puolat ja johdot tarkistanut joissa ei päällepäin näkyviä halkeamia tai muita vaurioita. Mitähän luokkaa ehjissä puolissa ensiö ja toisio vastus? Omissa toisio vastus luokkaa 12 kohm, ensiö vastusta en nyt muista mitä näytti. Tulpat on tosiaan aivan mustat kun hetken käyttää ja ottaa irti että viittaisi käyvän rikkaalla tai sitten katkovan sytytystä? Vikakoodit luin semmosella halppis testerillä, aluksi ei näyttänyt mitään koodeja eikä vikavaloja palanut mutta kun otin lambdan piuhan irti auton ollessa käynnissä syttyi luonnollisesti lambdan vikavalo ja koodi tuli siitä. Poistin vikakoodin mutta nyt syttyy aina hetken päästä vikavalo ja herjaa lambdan lämmitys piiriä. Lambda kyllä ilmeisesti on sökö, ei antanut mitään elon merkkejä kun koitin yleismittarilla mitata. Mutta voiko noin "radikaali" vika johtua lambdasta? Pahoittelut jos tuli viesti väärään paikkaan, tämä on eka viesti tällä foorumilla  ::)
Otsikko: Vs: S40 -98 T4 paukkuttaa
Kirjoitti: RR_racing - 10.03.2018, 17:37:54
Bensapaineensäädin tai bensapumppu hajonnut, eikä jaksa pitää painetta enää rasituksessa. Yhdestä autosta oli aikoinaan hajonnut kumpikin samaan aikaan. Bensapaineet kannattaa mitata.

Tuota vähän pohtinut ja pitää laittaa syyninkiin ens viikolla bensanpaineet. Katsotaan jos sieltä häiriötä löytyisi!

Lambda oireita kyllä oon nähny lieviä että auto on nykinyt tasakaasulla ajettaessa mutta ei ainakaan vielä vastaan ole tullu että mitään radikaalia vikaa aiheuttaisi.
Otsikko: Vs: S40 -98 T4 paukkuttaa
Kirjoitti: RR_racing - 13.03.2018, 11:47:34
Millä skaalalla bensanpaineet pitäisi olla täydellä ahdolla? sain lukemiksi tyhjäkäynnillä n. 3bar ja vedossa meni 5.5barin tienoille ja kun alkoi taas rykimään laski sinne 4bar  kieppeille
Otsikko: Vs: S40 -98 T4 paukkuttaa
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 13.03.2018, 17:55:09
Kyllä tuo 2.5-3 bar tyhjäkäynnillä on normaali. Samoin bensapaineensäädin pitäisi toimia, kun kerran bensapaine nousee ahtojen myötä. Tosin voihan tuo rykiminen johtua siitäkin, jos on vanha bensapumppu että ei jaksa tuottaa tarpeeksi kovemmilla kierroksilla. Lambdan vikakoodikin saattaa tulla juurikin siitä että kone vetää kovilla kierroksilla laihalle, kun bensaa ei tule tarpeeksi.

jos auto on vakio niin se toimii muuten vaparinkin bensapumpulla.
Otsikko: Vs: S40 -98 T4 paukkuttaa
Kirjoitti: Eempex - 13.03.2018, 19:55:37
Paineensäädin on ahtojen mukaan kertova, eli jos se on mitattu vedossa 5.5bar, niin pitäisi ahtoja olla silloin 2.5bar...
Bensan paineet pitäis olla tyhjäkäynnillä 2.4bar.

Onko ahdot tarkistettu kunnon mittarilla?
Kannattaa vielä tarkistaa puolat uusiksi. Ottaa sen kumitulpan pois ja katsoo onko halkeamia. Pienetkin vaikuttaa jo paljon. Esim Bilteman puolat toimii hyvin, itsellä semmoiset jo toista vuotta.  ;)
Otsikko: Vs: S40 -98 T4 paukkuttaa
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 13.03.2018, 20:30:27
Ettei olisi paineensäädin hajonnut jotenkin että nostaa liikaa bensapainetta ja kone menee liian rikkaalle ?....muistelen kans että nämä eivät toimi kunnolla, jos IMM on halpa tarvike tai väärä lambda.
Otsikko: Vs: S40 -98 T4 paukkuttaa
Kirjoitti: sukka - 16.03.2018, 16:12:02
Vastaavia oireita oli itsellä -95 850 t5 mallissa kun ostin uuden halvimman IMM:n aikoinaan. Purkaamolta hain köyhänä opiskelijana sitten toisen ja alkoi toimimaan.
Otsikko: Vs: S40 -98 T4 paukkuttaa
Kirjoitti: kupari s40 - 16.03.2018, 16:49:47
evap venttiilit jos on niin tarkistanu letkujen ohella pitääkö takaiskut? Nuohan viallisena päästää ali/ahtopaineet menee vääripäin riippuen kumpi tai kummatkin vena jos fuskaa.
Imusarjan puoleinen jos fuskaa päästää ahdot läpi, jos toinenkin vuotaa pääsee paineet myös imuputkeen asti. Samalla jos vena/ venat vuotaa on raju alipainevuoto kun ei olla ahtopuolella.
Otsikko: Vs: S40 -98 T4 paukkuttaa
Kirjoitti: RR_racing - 16.03.2018, 18:21:18
Täytyy toista paineensäädintä kokeilla ja toinen puola vaihtaa ja tutkailla asiaa. Nuo takaiskuventtiilit onkin toho laitettu jotkut romiset tingentangelit vähän sen näköset että aivan paskaa. Syynättävä nekin lävitte. Käyn nämä katekoriat läpi ensin ja palataan asiaan kun pääsee etenemään asiassa
Otsikko: Vs: S40 -98 T4 paukkuttaa
Kirjoitti: kupari s40 - 17.03.2018, 15:49:33
Tulppaat 3kpl irtoletkupätkil joihon ruuvi tulpaksi imusarjasta, imuputkesta ja solenoidilta evap ja voi testata noin sen mahdollisten vuotojen vaikutus ni ei tarvi purkaa sitä letkuvenahäkkyrää venojen imutestiin
Otsikko: Vs: S40 -98 T4 paukkuttaa
Kirjoitti: RR_racing - 27.03.2018, 18:46:49
Nonii  taas vähän testailin kun vähän löyty motivaatiota ja laitoin letkut luttuun imusarjalta ja imuputkesta mutta ei vaikutusta. Vaihdoin toisen pa pumpun käytetyn tosin ja alkoi sen jälkeen pelaamaan hetken mutta se lohtu oli muutaman vedon mittanen voi olla että sattumaa että alkoi pelaamaan. Pa paineensäätimen letkun vaihdoin myös vähän isompa/sopivamman kokoiseen. Toinen vanha puola kun otin päästä tulpan irti niin oli noin sentin halki kärjestä ja huomenna tulee uusi että sekin nyt sitten laitettu ja katotaan mitä vaikutusta. Samalla kun tankkivarusteen otin pois niin todettua tuli että mittari ei pidä paikkasa. Näytti bensavaloa ja tankki oli puolillaan  >:( pa säätimen nyt vielä hankin toisen ja ahtopaineensäätimen. Yksi kaveri jossaan vaiheessa puhu että ahdin olisi tehnyt samanlaista sille kun hukkiksen läppä oli väljä mutta tästä katoin ja olihan se väljä mutta laitoin sen täpillä kiinni takasin niin että portti suljettuna 100 varmasti ja täppi kylkeen niin ei enää heilu sekään holtittomasti.
Otsikko: Vs: S40 -98 T4 paukkuttaa
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 27.03.2018, 19:30:44
Bensamittari alkaa näyttämään muistaakseni väärin, jos laittaa ne anturin johdot väärinpäin. Hukkista ei olis kannattanut hitsata jumiin, koska paineet karkaavat varmasti ja äkkiä kanget solmuun, kansipahvi palaa yms. Paineet karkaa kans äkkiä, jos kiristää tankoa liikaa...

ainahan nuo integroitujen hukkaporttien läpät ovat vähän väljiä ja eihä se tiivisty kunnolla jos ei pääse liikkumaan..
Otsikko: Vs: S40 -98 T4 paukkuttaa
Kirjoitti: RR_racing - 27.03.2018, 21:55:51
En hitsannut sitä jumiin vaan akseliin niitatun läpän takaisin akseliin kiinni. Kun helisi akselilla. Mutta sellasia oiretta kuvaamaan vielä että siis toimii välillä välillä ei suuremmaksi osaksk ei mutta kun lähtee kiihdyttämään ja tuntee että kohta alkaa paukutus niin hellittää kaasua ja kiihyttää rajamailla että alkaa oireilu niin meno on vägän sellaista kuin polttoaine olisi lopussa. Täytyy katsoa paluu puoli voisko se olla tukossa tai polttoaine suodatin vielä vaihdettava vaikka tuoreelta näyttääkkin. Oli vaan tankkivarustus sellasessa mustassa paskassa ja samoin sihti. Voipihan se olla että jos sen sihdinkin ottaisi kunnolla irti ja kattoisi virtaako siitä kunnolla tavara läpi jos käykin niin että sihti sisältä kun on täysi ja polkaisee niin imaisee sihdin tyhjäksi ja polttoaine ei pääsekkään samaan tahtiin tulemaan sisälle uudestaan. :idiot2:
Otsikko: Vs: S40 -98 T4 paukkuttaa
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 27.03.2018, 22:28:32
Ettei vaan olisi se sihti niin tukossa, että pumppu ei saa enää imettyä. Näissä ei muuten ole suutintukissa paluulinjaa tankille ollenkaan, vaan se toimii jotenkin tankin luona olevalla säätimellä/paluulla. Onhan sekin mahdollista että polttoainesuodatin on mennyt vanhuuttaan tukkoon.
Otsikko: Vs: S40 -98 T4 paukkuttaa
Kirjoitti: kupari s40 - 28.03.2018, 00:57:18
Ja ne kahen pytyn irto tulpanjohot on varmasti oikeinpäin? Käy raskaasti muttei kierrä ja ampuu hyvin putsariin jos johot väärinpäin, on  kokeiltu  ::)
nimittäin yli 35v ollu ajokortti ja onnistu tuoki tehä nyt eka kertaa kun niitä johtoja aikansa pyöritteli edestä.
Otsikko: Vs: S40 -98 T4 paukkuttaa
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 28.03.2018, 01:12:03
Eikös ole mahdollista sotkea ne puolankin virta/herätejohdot, eli antaisi vääriin sylintereihin kipinän johtojen ollessa väärinpäin. Eli sytyttää 2 ja 3 pytyissä kun pitäisi 1 ja 4 sytyttää.
Otsikko: Vs: S40 -98 T4 paukkuttaa
Kirjoitti: RR_racing - 28.03.2018, 11:22:13
Tulpan johdot on kokeiltu oikein päin on ja virtapiuhatkin testattu toisinpäin ja ei vaikutusta. Laitan kohta uuden puolan kiinni ja lähettävä kokeilemaan. Sekin tuossa kävi mielessä että jos ahtimen akseli hirttäisi välillä kiinni olisikl se sitten mahollista. Akselissa oli muistaakseni pysyy välystä sen verran että juuri tunti mikä minusta normaali.

Päivitys: puolan vaihto ei tuottanut tulosta mutta nyt alkoi sitten käymään joutessaan kolmella  >:( >:( >:(
Otsikko: Vs: S40 -98 T4 paukkuttaa
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 28.03.2018, 17:07:19
Onko puristuksia mitattu ?...ettei olisi vaan joku pakoventtiili palanut tai imuventtiili kantaa/vuotaa. Yhdessä S40 oli vikana huonolle tyhjäkäynnille palanut pakoventtiili. Jos tuon hukkaportin akselin menee kiinni hirttämään, niin paineet karkaavat todella helposti yli 1bar, että kannattaa varoa.

voi siellä kansipahvikin vuotaa.
Otsikko: Vs: S40 -98 T4 paukkuttaa
Kirjoitti: RR_racing - 28.03.2018, 21:17:15
Koneremontti vasta tehty ja kaikki pistetty uusiksi ja edelleenkään ei hukkaporttia ole hitsattu kiinni vaan hukkaportin akselissa oleva läppä takaisin akseliin. Mutta vika ehkä selätetty. Laitan huomenna tietokoneella tarkemmat selitykset ja yhteenvedon.
Otsikko: Vs: S40 -98 T4 paukkuttaa
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 28.03.2018, 22:20:13
Kävi nähtävästi ajatusvirhe kun luin aikaisemmasta viestistä että hukkaportin akseli, vaikka luki että ahtimen akseli. Mikäli noin kävisi niin varmasti työntäisi sinisen pilven pakoputkesta hajonneiden turbon laakereiden takia.

onhan remonteissa mahdollista että kasatessa käynyt joku vahinko, josta se vika tulee.
Otsikko: Vs: S40 -98 T4 paukkuttaa
Kirjoitti: RR_racing - 29.03.2018, 12:20:35
Noniin elikkäs autohan nyt alkoi eilen ainakin koeajojen jälkeen toimimaan ja vetää normaalisti joka vaihteella ja kulkee niin pirusti. Hommaahan nyt sekoitin ihan itse kun oli puhetta polttoaine määrästä ja että mittari näyttää väärin mutta katoin ilmeisesti hieman väärin. Ajelin vaikka bensavalo paloi ja näytti FUEL ajotietokoneessa. NNoh pihalla sitten sitä käyttelin ja testailin eri juttuja ja auto alkoi käymään kolmella ja sitten sammui. Ihmettelin että no nytkö se sitten levisi totaallisesti. startattiin ja painoin suutintukin venttiilistä ja tuli vain ilmaa-->bensaloppui-->tankkaus ja lähti pelamaan normaalisti ja siitä lähtien pelannut hyvin elikkä mulla kuitenkin kun laitoin uuden puolan ja ei pelannut niin ilmeisesti oli niin vähän polttoainetta että haukko ilmaa väliin ja tästä syystä ei lähtenyt puolan vaihdon jälkeen pelaamaan heti (omaa hölmöyttä se siinä). Vähän jäi vielä epäilyttämään kun mielestäni bensaa oli tankissa reilusti kun yksikön otin irti ja ajoin noin 100km koeajoa sillä mutta kai taso hämäsi sitten/ kun puola oli risa niin vei pirusti polttoainetta. Nythän sitten muutakun kovaa ajoa ja katsotaan josko se puolasta olikin vain kiinni. Kiitoskia vastauksista tulihan sitä tarkastettua monta kohtaa varuiksi kuitenkin  ;D :D