Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: ande2 - 10.03.2018, 18:44:08
-
Tuli ostettua V50 2007 2.4 Geartronic. Ei ole kokemusta vastaavasta automaatista niin rupesin miettimään kuuluuko ton töksähtää kun vaihtaa esim P:sta D:hen tai R:älle? Mielestäni vaihto on melko raju.
Muuten vaihtaa kyllä ajossa sulavasti.
Kuuluukohan sen olla tuollainen vai onko jotkut tukikumit loppu? Jos oikein seisoo jarrulla niin ehkä töksähdys ei niin selkeä.
-
Lootan öljyt vaihtoon, jos niiden vaihdosta ei ole tietoa..
Ja mieluiten huuhtelemalla tuo vaihto.
-
Joo öljynvaihtoon varattu aika. Voiko sen vaikutus olla niin iso?
Vertasin kaverin v50 2009 dieseliin niin se ei klonksu noin paljon. Mutta onkohan se powershift lootalla vaikka se samanlaiselta näytti.
Toi eka huolto menee kaupan piikkiin joten olisi hyvä saada kaikki ongelmat siihen. Voiko toi ylätuki aiheuttaa tällaista? En tiedä sitten voiko olla isompaa ongelmaa kun ajossa kuitenkin pelaa normaalisti.
-
Joo öljynvaihtoon varattu aika. Voiko sen vaikutus olla niin iso?
Vertasin kaverin v50 2009 dieseliin niin se ei klonksu noin paljon. Mutta onkohan se powershift lootalla vaikka se samanlaiselta näytti.
Toi eka huolto menee kaupan piikkiin joten olisi hyvä saada kaikki ongelmat siihen. Voiko toi ylätuki aiheuttaa tällaista? En tiedä sitten voiko olla isompaa ongelmaa kun ajossa kuitenkin pelaa normaalisti.
1.6D, D2 ja 2.0D on Powershift lootalla.
Mulla on uudenkin V40:n loota (momentinmuunnin kuten sulla) töksähtänyt kylmänä jonkun verran, mutta eiköhän tuo erityisen raju töksähdys sullakin johdu iästä ja öljyistä ja sitten kun on kylmä loota, niin vielä pahenee.
Ei sillä käytännön kannalta ole oikeastaan mitään merkitystä, mutta toki ihan ymmärrettävää että siitä haluaa eroon. Itsekin koittaisin varmasti ratkaista tuota jos olisi liian raju töksähdys.
Toinen yleinen ongelma vanhoissa askeissa on tuo että 2. -> 3. vaihteelle (toki joku muukin vaihto voi olla samanlainen) vaihtaessa nykäisee enemmän tai vähemmän, etenkin kylmänä.
-
Nyt tuli vaihdettua öljyt, ei vaikutusta töksähtelyyn, nyt tuli sitten toinen sivuääni eli metallinen klonk kun vaihtaa R:älle. Onkohan syynä vaan puhtaamar öljyt niin äänet kuuluu paremmin?
Tuntuisi että tulee ensin se töksähdys kun vaihde menee päälle ja sitten puoli sekuntia jälkeen kuuluu klonk, tätä ei ollut ennen huoltoa :-\
-
1.6D, D2 ja 2.0D on Powershift lootalla.
Tähän pikku korjaus, 2.0D -09 saattaa olla vielä perinteinen 5v automaatti. 1.6D 109hv ei ole saanut koskaan automaatilla.
-
Tähän pikku korjaus, 2.0D -09 saattaa olla vielä perinteinen 5v automaatti. 1.6D 109hv ei ole saanut koskaan automaatilla.
Ai Fordin kone 5v mehumaijalla? Melkoinen sekasikiö.
-
Onko muka 2.0D saanu jollain muulla automaatilla kuin powershiftillä? :O Eikö tuo powershift tullut -08 faceliftin yhteydessä 2.0D moottorin pariksi? Aikaisemmin ei ollut kuin manuaalina saatavilla?
-
Noniin klonksu ääni on jatkunut nyt kokoajan eli kun laittaa peruutusvaihteen päälle niin ensin kuuluu töksähdys sitten perään klonk. Tässä on nyt kuukausien kuluessa vaihdettu moottorituet ja vetarit, äänet ne vaan pysyy.
Mites, tapahtuuko vaihteen vaihto näissä laatikoissa niin että joku mekaaninen tanko laittaa vaihteen sisään vai hoituuko se hydraulisesti vai miten? Mietin vaan että voiko ongelma olla jotenkin niin että vaihde ei täysin mene ”silmään” vaan jää siihen rajalle ja sitten tippuu paikoilleen josta syntyisi se klonk ääni. En tiedä onko tossa mitään järkeä mutta en enää keksi mitä muita liikkuvia osia tossa voisi olla. Meneekö toi peruutusvaihde paikoilleen eri tavalla kuin muut koska ongelma on pelkästään kun vaihtaa siihen?
Jos joillain on jotain vinkkiä niin otan mielellään vastaan.
-
Noniin klonksu ääni on jatkunut nyt kokoajan eli kun laittaa peruutusvaihteen päälle niin ensin kuuluu töksähdys sitten perään klonk. Tässä on nyt kuukausien kuluessa vaihdettu moottorituet ja vetarit, äänet ne vaan pysyy.
Mites, tapahtuuko vaihteen vaihto näissä laatikoissa niin että joku mekaaninen tanko laittaa vaihteen sisään vai hoituuko se hydraulisesti vai miten? Mietin vaan että voiko ongelma olla jotenkin niin että vaihde ei täysin mene ”silmään” vaan jää siihen rajalle ja sitten tippuu paikoilleen josta syntyisi se klonk ääni. En tiedä onko tossa mitään järkeä mutta en enää keksi mitä muita liikkuvia osia tossa voisi olla. Meneekö toi peruutusvaihde paikoilleen eri tavalla kuin muut koska ongelma on pelkästään kun vaihtaa siihen?
Jos joillain on jotain vinkkiä niin otan mielellään vastaan.
Onko napapultit varmasti kiinni? Siis pyörän navan. En ole varma onko kyseisessä mallissa moisia mutta ne on ne navan keskellä olevat. Vanteen keskellä oleva pikkukansi pois niin näkyy
-
On joo vaihdettu, kiristetty momenttiin, ylikiristetty, kerran jo luulin että korjaantui mutta olikin sattumaa että hetkellisesti ei kolahtanut.
-
Klonksuuko jos 2, 4 tai 5 vaihteella nostaa kaasun ja painaa uudestaan, mutta 3 vaihteella ei?
-
Nopealla kokeilulla väittäisin melkein että en saa klonksua millään vaihteella aikaiseksi ajossa