Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Diesel - 10.03.2018, 18:51:51
-
Moikka
Onko kokemuksia/mielipiteitä em. vikailmoituksesta ?
Tänään ilmestyi näyttöön normaaliajossa tollanen herja kun kaupunkinopeuksilla ajelin suoralla tiellä.
Auto XC60 D4 AWD 2014
-
Sillä aikaa kun odotellaan tietävien vastauksia niin kerrotko kilometrit ja huolto-historian mikäli mahdollista. Voimalinjan öljyt kannattaa vaihtaa säännöllisesti vaikka ei varsinaisesti huolto-ohjelmaan kuulukaan. 2014 mallissa ei enää ole haldex lamellikytkimessä suodatinta ja katson että tällöin öljynvaihto on entistä tärkeämpää. Usein näistä ensimmäisenä meneekin juuri sen haldexin pumppu joka ei onneksi ole ylettömän kallis (joitain satasia).
Aihe on lähellä minunkin sydäntä kun minullakin on 2014 XC60 AWD :) Ensimmäistä talvea mennään..so far so good.
-
130000 km ajettu.
Huolto ohjelman mukaan on huollettu.
-
Joo,harmittaa...
XC60 on kyllä todella mukava auto.
Nyt vaan tämä vika...
Vikakoodin lukuun tietysti pitää mennä ja vian korjauksen hinta-arvioon.
-
Vaihdatuta nyt viimeistään kulmavaihde- ja peräöljyt. Pelkäänpä että haldex öljyt vaihtuu nyt joka tapauksessa. Nuo vaihdot on maksullisia lisätöitä eli ei kuulu ohjelmaan
-
No joo... eipä tullut tänään enää virheviestiä.
Mikä lie ?
Katotaan jäikö mitään vikakoodia ?
Mistä sanoista muuten tulee toi Volvon ”Vida” ?
-
No joo... eipä tullut tänään enää virheviestiä.
Mikä lie ?
Katotaan jäikö mitään vikakoodia ?
Mistä sanoista muuten tulee toi Volvon ”Vida” ?
Oisko jossain ohjausboxissa häikkinää. Ilmeisesti niitäkin joskus menee. Toivotaan et se oli joku kosteus tms häiriö vain :)
VIDA on Vehicle Information and Diagnostics for Aftersales eli huollon tietokanta josta voi ladata kytkentäkaavioita, softaa, räjäytyskuvia yms yms
https://www.volvotechinfo.com/index.cfm?event=info.vida.repair
Ja vaihdatuta nyt tosiaan ne haldex-, perä- ja kulmavaihdeöljyt. Jokunen satanen menee mutta kannattaa. Myös jarrunesteet jollei ole vaihdettu
-
Toivotaan.
Ja Ok.
-
Eipä löytynyt vikakoodeista mitään akuuttia korjattavaa...
DEM-P188918 Öljynpainepumpun toiminta-Yleiset sähköviat-Piirin virta kynnyksen alapuolella.
Seuraavassa huollossa vaihdatutan sitten ne perä ja haldex öljyt.
-
Eipä löytynyt vikakoodeista mitään akuuttia korjattavaa...
DEM-P188918 Öljynpainepumpun toiminta-Yleiset sähköviat-Piirin virta kynnyksen alapuolella.
Seuraavassa huollossa vaihdatutan sitten ne perä ja haldex öljyt.
+kulmavaihde :)
Itsekin hiljattain oppinut nämä AWD komponentit niin kyllä kelpaa viisastella 8)
Edit: Kulmavaihde on siis se josta otetaan kardaanille voima. Sangen monen vaihteen ja kytkimen läpi mennään ennenkuin takapyörät saa jotain ;)
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?176088-Angle-Gear-Haldex-or-both
-
Jep hyvä tarkennus
-
Eipä löytynyt vikakoodeista mitään akuuttia korjattavaa...
DEM-P188918 Öljynpainepumpun toiminta-Yleiset sähköviat-Piirin virta kynnyksen alapuolella.
Seuraavassa huollossa vaihdatutan sitten ne perä ja haldex öljyt.
Veikkaan että sihti tukossa. Osien puhdistus ja uudet öljyt. Toivottavasti pumppu on vielä ehjä.
-
No niin..
Vikailmoitus ilmestyi jälleen.
Katotaan saanko vikakoodit luettua huomenna Vidalla niin että löytyis vian aiheuttaja.
Onko turhaa (kallista) vaihdattaa niitä öljyjä voimansiirtoon jos esim. joudutaan kuitenkin vaihtaan vaikka Haldex pumppu ? Siinä samallahan ne öljytkin sinne vaihtuu.
-
Öljyt nyt vaihdettu voimansiirtoon jokapuolelle.
Seuraan tilannetta et auttoiko.
-
No niin Haldexin öljypumppu nyt vaihdettu.
Asia oli juurikin niin kuin mulugren sanoi näistä Haldex asioista.
Pumppu oli rikki ja mustaa töhnää täynnä.
Nyt ei muuta kuin kovaa ajoo taas !
-
No niin Haldexin öljypumppu nyt vaihdettu.
Asia oli juurikin niin kuin mulugren sanoi näistä Haldex asioista.
Pumppu oli rikki ja mustaa töhnää täynnä.
Nyt ei muuta kuin kovaa ajoo taas !
Hyvä että tuli kuntoon. Mitä tänäpäivänä maksaa pumpun vaihto?
-
Pumppu 400€ + siihen öljy 50€ ja työt päälle.
Ei ihan hirveen paha hinta.
-
Hyvä että tuli kuntoon. Mitä tänäpäivänä maksaa pumpun vaihto?
Omaan autoon tuli sama vika, V40 CC T5 (2013), 65000km. 700€ töineen merkkihuollossa. Haldex-pumppu oli sökö.
-
Omaan autoon tuli sama vika, V40 CC T5 (2013), 65000km. 700€ töineen merkkihuollossa. Haldex-pumppu oli sökö.
No kylläpä meni vähillä kilsoilla. Millaista ajoa auto saanut? Möyryätkö talvisin mökkiteitä tms?
-
Haldexpumpun öljynvaihto suositus 60000 thk välein, kertoo kokenut Volvo huoltaja.
Tätä noudatan kyllä itsekin.
-
Pahoittelut vanhan ketjun nostamisesta, mutta otsikko ja keskustelut pohjustavat vikaani hyvin.
Eli viikon päivät kerkesi XC60 majoittua meidän tallissa, kunnes tänään illasta kojetauluun tuli otsikonmukainen vikailmoitus.
Laitoin myyjälle samassa viestin tiedoksi, ennen kuin ruetaan vaihtotöihin. Voivat päästä hieman jakamaan kustannuksia.
Lähtötiedot:
Volvo XC60 2013 (MY14) D4 AWD manuaali.
Ajettu 240 tkm.
Huoltokirjassa maininta 129tkm (08/2018) kohdalla vaihteisto- ja vetopyörästön öljynvaihdot.
Eli öljynvaihtoväli ainakin pitkänä.
Diagnosoitu Delphillä sen verran, että vikakoodit nollattu, mutta nelivedon vikakoodi pysyy.
Delphissä koodi P188913, vaikkei googlaamalla tällä koodilla löytynyt kuin muutama kyrillinen nettisivu.
(https://i.ibb.co/XZ26X2P/IMG-20210928-200933443.jpg) (https://ibb.co/XZ26X2P)
Otin auton pois töpselistä ja peruutin auton pois tallista. Liikkeelle lähtiessä kojetaulusta oli kuitenkin vikailmoitus poistunut. Koitin yhdellä syrjäisellä sivutien parkkipaikalla houkutella nelivetoa, johon oli nurmikko päässyt rehottamaan, ja mielestäni vetoa ei kuitenkaan takapyörillä ollut. Jäljistä ei oikein voinut tuolla pimeässä päätellä mitään. Eikä aiemmista nelivedoista kyllä ole kokemustakaan.
Takaisin talliin ja vikakoodin nollaukseen, mutta sama vikakoodi on ja pysyy.
Carcomille laitoin jo päiväseltään tarjouspyyntöä huolloista, mutta tämä pitää vielä katsoa uusiksi, mikäli myyjäliike osallistuisi kustannuksiin tämän osalta.
Eli mahdollisesti pumpun vaihto öljyn vaihdon yhteydessä(?) Pienin mahdollinen korjaustoimenpide lienee DEMin liittimien kontaktipintojen puhdistus.
-
Pumppu on haldex gen5 sen varsin helppo vaihtaa itsekin. Kahdella pultilla kiinni. Motonetistä Volvon öljyä 1l.
-
Minulla oireili haldex pumppu siten,että välillä liikkeelle lähtiessä ja samalla kaartaessa oikealle kuului jurinaa takapenkin alta. Volvolla sihti puhdistettiin, uudet ölpät ja pumppu kalibroitiin(sähköiset arvot olivat aivan normaalit). Näin toimikin jonkun viiikon kunnes alkoi uudelleen.
Tehtaan ohje oli että koko haldex möykky uusiksi ja hintaa jotain 4000€ eikä mitään goodwilliä vaikka oli vasta 118tkm ajettu autolla. Vein muualle ja vaihdettiin kokeeksi käytetty pumppu ja sen jälkeen ei ole ollut mitään ääniä.
Oire vaan oli erikoinen kun ei muuten tullut esiin kuin kaartamalla liikkeelle lähtiessä- ei vikakoodeja milloinkaan.
No niin Haldexin öljypumppu nyt vaihdettu.
Asia oli juurikin niin kuin mulugren sanoi näistä Haldex asioista.
Pumppu oli rikki ja mustaa töhnää täynnä.
Nyt ei muuta kuin kovaa ajoo taas !