Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: ceebbari - 11.03.2018, 10:50:57

Otsikko: D5 ja voiman puute
Kirjoitti: ceebbari - 11.03.2018, 10:50:57
Auto toimii ihan ok mutta se viimeinen potku puuttuu. Pääsin kokeilemaan sitä lämä lattiassa ja 185 oli mittarilukema mihin hyytyy. Välillä tuntui ettei kaasusta tapahtunut mitään, kun yli 3000rpm painoi pohjaan.
Mitään koodeja ei ole antanut. Mistähän sitä lähtis etsimään. Toki koodit luetaan lähtöön.  Koneena siis harmaakantinen 185hv
Otsikko: Vs: D5 ja voiman puute
Kirjoitti: ceebbari - 11.03.2018, 14:12:24
Uudella yrityksellä hyytyikin jo 130 mittarinopeuteen. Kierrokset nousi mutta ei vaan kulkenut. Kick down toimi mutta vedot uupui. Ihan kun olis ollut asuntovaunu perässä. Mitään vikailmoituksia ei anna.
Lopulta jopa 80km/h oli 4000prm ja tuskan takana.
Sammuttamalla auto kaikki toimii taas ihan ok.
Otsikko: Vs: D5 ja voiman puute
Kirjoitti: jp_olli - 11.03.2018, 20:16:03
Livedatasta katsomaan onko pakokaasujen lämpöantureiden arvot järkeviä ja toki muutkin arvot tarkastaa, että ovat johdonmukaisia.
Otsikko: Vs: D5 ja voiman puute
Kirjoitti: cman - 13.03.2018, 13:29:42
Hiukkassuodatin tukossa? Yleensä tästä tulee vikakoodi herkästi.
Otsikko: Vs: D5 ja voiman puute
Kirjoitti: ceebbari - 13.03.2018, 14:56:54
Koodit luettu ja tulos oli:

P0404 Exhaust gas recirculation-circuit range/performance
P2080 Exhaust gas temperature sensor circuit range/performance (Bank 1 sensor 1)
P0404
P0101 Mass or volyme air flow-circuit range/performance problem
P2015 Intake manifould runner position sensor/switch-circuit range/performance (bank 1)

Mistä kannattaisi lähteä eteenpäin?
Omalla lukijalla ei pääse käsiksi pakokaasun lämpötiloihin.
Olisiko kellään pääkaupunkiseudulla aikaa jossain vaiheessa auttaa live datan muodossa?
Auto toimii edelleen ihan ok. Viat ilmenee vasta reilusti poljettuna. Mitään valoja ei siis sytyttele silloinkaan.
Sen verran lisäystä että pyörreläppien välitanko oli irti ja korjaussarja siihen nyt ainakin tilattu. Tuo P2015 viitannee siihen...
Otsikko: Vs: D5 ja voiman puute
Kirjoitti: Volvo_2010 - 13.03.2018, 15:54:02
Hiukkassuodattimen lämpötila-anturi sökö. Mulla oli samat oireet ja vikakoodit. Mitään häiriövaloa ei syttynyt ajossa.
Otsikko: Vs: D5 ja voiman puute
Kirjoitti: ceebbari - 16.03.2018, 22:45:59
Kävin vuelä perusteellisemmassa koodin luvussa sekä poistossa. Samalla vaihdettiin polttoainesuodatin ja lukittiin pyörreläpät auki. Hiukkassuodattimen vastapaine oli 1,2-1,3mbar, eli se ei ainakaan ole tukossa.
Ajoin juuri mökille ja sen pätkän toimi temppuilematta. 120km/h reilu pätkä. Pitää vielä tsekkaa jossain välissä tuo pakokaasun lämpötila kovassa ajossa
Otsikko: Vs: D5 ja voiman puute
Kirjoitti: hessu80 - 17.03.2018, 08:25:47
Kävin vuelä perusteellisemmassa koodin luvussa sekä poistossa. Samalla vaihdettiin polttoainesuodatin ja lukittiin pyörreläpät auki. Hiukkassuodattimen vastapaine oli 1,2-1,3mbar, eli se ei ainakaan ole tukossa.
Ajoin juuri mökille ja sen pätkän toimi temppuilematta. 120km/h reilu pätkä. Pitää vielä tsekkaa jossain välissä tuo pakokaasun lämpötila kovassa ajossa
Minusta tuo on turhankin pieni vastapaine toimivalle hiukkasloukulle. Onko dpf poistettu ja softattu? Silloin syttyy huonommin vikavaloja.
Otsikko: Vs: D5 ja voiman puute
Kirjoitti: ceebbari - 17.03.2018, 09:21:44
On se ainakin sitä poltellut minun aikana, eikä ainakaan tehoa ole lisätty samalla
Otsikko: Vs: D5 ja voiman puute
Kirjoitti: jp_olli - 17.03.2018, 13:23:17
Vai olisiko tuo kuitenkin eropaineen / paine-eron lukema? Mittaushan tehdään dpf-kennon molemmin puolin.

Mittaustulos on kai otettu tyhjäkäynnillä? Veto päällä yläkierroksilla pitäisi eropaineen olla karkeasti ~200-300mbar molemmin puolin.
Otsikko: Vs: D5 ja voiman puute
Kirjoitti: ceebbari - 17.03.2018, 16:16:57
Tyhjäkäynnillä juu otettu