Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Kaldonia1 - 11.03.2018, 12:56:34
-
Volvon automaattiaskeista jupistaan paljon hyvää ja vähän ikävämpääkin.
Nyt kysyisin volvoilijoilta kommentteja erilaisten öljynvaihtotiheyksien merkityksestä. Onko suositeltua tai yleistä vaihtoväliä tiheämmästä öljynvaihdosta mitään hyötyä?
Itselläni on nykyisin vaimon nimissä oleva S80 D vm. -03, johon olen vaihdattanut automaattilaatikon öljyt kolme kertaa. Ensimmäisen kerran ammattilaisella ja virallisesti, kaksi viimeistä kertaa kaverini vaihtoi ostamaani Mannolia. Ja hyvin pelittää! Vaihtovälit ovat olleet 80, 60 ja viimeksi 40 tkm.
Muuan laivojen konemiehenä ja omistajana vuosikymmeniä häärinyt vanha jäärä sanoi minulle kerran, että liian tiheään et voi automaattiaskin öljyjä vaihtaa!
-
Eikai mihinkään voi liian tiuhaan vaihtaa öljyjä.
Itse oon vaihdattanut suositellun 60tkm välein noita Volvojeni vaihteistoöljyjä.
Itse oon taas mekaanikko toiselle merkille jossa ei ikinä vaihdeta vaihteistoöljyjä. Ei oo huolto ohjelmaa tälle, jotkut asiakkaan haluavat vaihdattaa kun ovat ostaneet sen ~200tkm ajetun.
Vastuu siirretään asiakkaalle ja öljyt ja öljypohja uusitaan. (Pohja sisältää suodattimen)
Yksi tapaus oli sellanen jossa öljypohjan irroitus paljasti kulumaa vaihteistossa. Hilettä öljyn seassa.
-
Jos mä vaihtaisin moottoriöljyt 10tkm välein ja laatikkoöljyt 40tkm välein niin vuodessa menisi öljyhommiin rahaa noin 700Eur. Veikkaanpa että Volvon kommentti asiaan olisi että älä hyvä mies..
-
Onko moottoriöljyn ja öljynsuodattimen vaihtaminen 10 tkm:n jälkeen parempi kuin suositeltu 15 tkm:n vaihtoväli?
Vaihdatan aina autojeni moottoriöljyt 10-11 tkm:n jälkeen. Ymmärtääkseni autot ovat OK-kunnossa. 8)
-
Tottakai on parempi, tuoreempi ja puhtaampi öljy voitelee varmasti paremmin kuin musta ja karstoittunut. Itsekin vaihdan 10tkm välein eikä ikinä ole ollut mitään murheita. Kuplaan vaihan öljyt jo 2tkm kohdalla, sen verran paska moottori. :D
-
Vähän semmoinen homma että uutta kun ostaa, niin harvemmin ehtii tulla mitään ongelmia omistusaikana vaikka menis 30 tkm long lifella ja vaihteistoöljyt pysyis aina samana. Vaikka itse aion pitää johonkin +200 tkm nurkille autoa, niin en tiedä vaihtaisiko lootaöljyt vai ei. Vähän sama kun ylimääräiset ruostesuojaukset, ei niistä itse pääse nauttimaan...
-
Omiin tehty moottorin öljynvaihdot 10tkm tai vuosi ja laatikoihin automaatteihin 40-50tkm sekä manuaaleihin 50-60tkm.
Ei tuo moottoriin joku 45€/ 10tkm minusta ole turha kulu jos moottori ja turbot hiljasempia ja kestävät pitempään.
Laatikoissa 200tkm alkuperäisillä öljyillä ajettu automaatti joidenkin tyyppien kohdalla voi olla riski.
Manuaaleissa 2-3l öljyä tilavuudet hinta siinä 30-40€ ja jos enemmin ajetussa alkuperäiset ja huuhteelee kerran toisella 2-3 l niin sekään ole kova hinta kun järestään vaihdot on pehmentyny ja äänetkin voinu hiljetä.
Mieluummin rahani laitan noihin tiheämpiin vaihtoihin kuin esim pling pling tavaraan.
Yhtään automaattia ei ole hajonnut, yksi 496tkm ajettu manuaali kylläki leikkasi kiinni satasen vauhissa motarilla.
Moottoreista hajonnu yksi kolmosen kiertokangen ja kampuran laakeri ja tukkeutuneita nostajia pariin autoon putsailtu tai uusittu sekä yksi turbo jo ostettaessa tiedetty savuttava ollu.
-
Ei tuo moottoriin joku 45€/ 10tkm minusta ole turha kulu jos moottori ja turbot hiljasempia ja kestävät pitempään.
Eikai tuohon hintaan saa vaihdettua mihinkään autoon öljyjä+suodatinta vaikka itse tekisi. Saa kertoa kahdella vähintään näissä nykyajan vehkeissä. Kymmenessä vuodessa menee turbon jos toisenkin verran rahaa viemäriin ::)
-
Eikai tuohon hintaan saa vaihdettua mihinkään autoon öljyjä+suodatinta vaikka itse tekisi. Saa kertoa kahdella vähintään näissä nykyajan vehkeissä. Kymmenessä vuodessa menee turbon jos toisenkin verran rahaa viemäriin ::)
Saa....
-
Saa....
Saa kyllä jostain netistä tilata mahdollisesti piraattiöjyt ja itse vaihtaa. Esim. omaan autoon Motonetista Gastrol joka täyttää vaatimukset on 54€/4l.
Edit: ja oma auto ei ole edes moderni vaan just tuli 10v täyteen ikää.
-
Saa kyllä jostain netistä tilata mahdollisesti piraattiöjyt ja itse vaihtaa. Esim. omaan autoon Motonetista Gastrol joka täyttää vaatimukset on 54€/4l.
Edit: ja oma auto ei ole edes moderni vaan just tuli 10v täyteen ikää.
Motox dieselsyn on hyvä öljy, suht halpa. 20ltr 90e, riittää 3:een vaihtoon.
-
Eikai tuohon hintaan saa vaihdettua mihinkään autoon öljyjä+suodatinta vaikka itse tekisi. Saa kertoa kahdella vähintään näissä nykyajan vehkeissä. Kymmenessä vuodessa menee turbon jos toisenkin verran rahaa viemäriin ::)
Saab 9000 teboil 5w-40 diamond + suodatin vaihettuna alkutalvesta paikallisessa öljyhuollossa 42€ ja S40 samat satsit 45€. Öljytilavuus jos isompi kuin noissa i tulee lisää litrahintaa öljylle.. En jatkossa viitsi itse tuoho hintaa öljyäkään hommata ja käsiä paskata.
-
Saab 9000 teboil 5w-40 diamond + suodatin vaihettuna alkutalvesta paikallisessa öljyhuollossa 42€ ja S40 samat satsit 45€. Öljytilavuus jos isompi kuin noissa i tulee lisää litrahintaa öljylle.. En jatkossa viitsi itse tuoho hintaa öljyäkään hommata ja käsiä paskata.
Siis tohon hintaan sisältyy öljyt ja suodatinkin vai?!?!? :idiot2:
No ei montaa euroa voi jäädä tekopalkkaa firmalle...
-
Siis tohon hintaan sisältyy öljyt ja suodatinkin vai?!?!? :idiot2:
No ei montaa euroa voi jäädä tekopalkkaa firmalle...
Öljyt ja suodatin sisältyy hintaan :)
Laatikonöljyvaihto teki työnä 10€ lisää ja öljyt ( volvon m56 2,1l) sekä rikat siihen oli omasta takaa. Ainut puute tuolla kun ei imuvehkeitä niin saabin laatikon jossa ei ole tyhjennysproppua ölpät (mineraali 10W-30) on imetty kompural lankomiehel.
Automaattiin huuhteluvehkeitä ei tuolta myöskään löydy mutta muuten pyörittämällä vaihto onnistuu.
Ostanut tarvittaessa irtonakin öljyä sekä jäähdytinnesteetkin aina tuolta kun pärjää hyvin kaupan litrahinnoille.
-
iltojeni valon ja aamujeni auringon käytössä olevalla S80 2,4 D A vuoden 2003 mallilla on nyt ajettu 437 tkm. Ja hyvin kulkee ja vaihtaa.
Aikaisemmalla V70 TDI vm. - 99 manuaalilla oli ajettu muistaakseni 477 tkm ja hyvin meni ja kulki.
Sitä aiemmalla V70 vm. -98 TDI manuaalilla oli ajettu reilusti päälle 500 tkm kun myin. Ja hemmetin hienosti pelasi. Kannattaa näköjään öljyjen aikainen vaihtelu, muuta ei voi todeta. 8)
-
Motox dieselsyn on hyvä öljy, suht halpa. 20ltr 90e, riittää 3:een vaihtoon.
Tuo on A3/B3 öljy? Ei käy 2006 ja uudempiin 5syl koneisiin joissa tulee olla A5/B5 ja 4L pänikkä viitisen kymppiä kuten Ribbe sanoi. Ja yksi pänikkä ei riitä..
Saapiko kysyä että mitä suodattimia käytätte?
Oma ex oli 2006 mallia johon vaihtui öljyt 20tkm välein. Möin pois yli 300tkm ajettuna ja eikä syönyt öljyä eikä ollut venttiilikoneiston äänissä moittimista
-
Saa täällä puolestani keskustella myös ölynvaihdoista yleensä ja öljynvaihtoihin liittyvistä yksityiskohdista.
Kiitos.
-
Kuulin just yhdeltä tutulta kuinka tarvikeöljynsuodatin oli sotkenut auton käytöstä.
Ihmeteltiin kahvipöydässä oikein porukalla kuinka alkuperäinen öljynsuodatin oli parantanut auton käyntiä ja vähentänyt valojen vilkkumista.
Kyseessä on bensa-Skoda, jolla ajettu vain noin 170 tkm.
Kysymys kuuluu: käytättekö alkuperäisiä öljynsuodattimia vai tarvikesuodattimia Volvoissa? Mulla on ollut käytössä molempia enkä ole omissa autoissani eroja havainnut.
Mielenkiintoista.
-
Kuulin just yhdeltä tutulta kuinka tarvikeöljynsuodatin oli sotkenut auton käytöstä.
Ihmeteltiin kahvipöydässä oikein porukalla kuinka alkuperäinen öljynsuodatin oli parantanut auton käyntiä ja vähentänyt valojen vilkkumista.
Kyseessä on bensa-Skoda, jolla ajettu vain noin 170 tkm.
Kysymys kuuluu: käytättekö alkuperäisiä öljynsuodattimia vai tarvikesuodattimia Volvoissa? Mulla on ollut käytössä molempia enkä ole omissa autoissani eroja havainnut.
Mielenkiintoista.
Tekee tälle vaikka oman topicin, alkaa turhaan sotkemaan useampaa aihetta samaan.
Ja samaan aiheeseen löytyy jo:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1186.msg28980#msg28980
-
Ensimmäinen S80 matkaa tietääkseni vieläkin pohjoisessa yli 500tkm ajettuna, ihan huoltovälien mukaan ajettuna. Vaihteiston öljynvaihdot sisältyy ammattiauton huolto-ohjelmaan 80tkm välein, siviilimalleissa ei mainita tehtäväksi. Turhaa rehaamista ainakin viitosissa tiheämmät öljynvaihdot, öljytilavuus on senverran iso ja nykyöljyt on hyviä. Kaupunkitakseissa eri asia ja muissa merkeissä esim BMW ajotieturi puolittaa huoltovälit siitä mitä täällä maalla ajetaan, maantieajo ei kuluta niin paljoa.
-
Ensimmäinen S80 matkaa tietääkseni vieläkin pohjoisessa yli 500tkm ajettuna, ihan huoltovälien mukaan ajettuna. Vaihteiston öljynvaihdot sisältyy ammattiauton huolto-ohjelmaan 80tkm välein, siviilimalleissa ei mainita tehtäväksi. Turhaa rehaamista ainakin viitosissa tiheämmät öljynvaihdot, öljytilavuus on senverran iso ja nykyöljyt on hyviä. Kaupunkitakseissa eri asia ja muissa merkeissä esim BMW ajotieturi puolittaa huoltovälit siitä mitä täällä maalla ajetaan, maantieajo ei kuluta niin paljoa.
Ajosuorite tässä on avainasemassa. Jos autolla ajetaan pitkää siivua vaikka 300 km päivässä, ja kosketaan jarruun suunnilleen siirrettäessä vaihdekeppi D => P, niin silloin on ihan ok vedellä samoilla öljyillä pitkään.
Jotkut ajavat sitten 3000 km vuodessa aivan nurkka-ajoa, jossa tulee 300 kylmäkäynnistystä. Sekä moottori että vaihteisto ovat tässä tapauksessa merkittävästi suuremmassa rasituksessa. Kokonaisajosuorite on tosin niin pieni, että auto ruostuu pois ennen kuin laatikko hajoaa.
-
Pitäiis olla myös vaihtoehto ”Suosituksen mukaan 30tkm välein”
-
Öljyt vaihtuvat noin kymppitonnin välein (puuttuu vaihtoehdoista) tai kerran vuoteen, jos ei ole tullut kymppi täyteen. Automaatissa laatikonöljyt 80 000 ja manuaaliinkin joskus, sille en niin ole mitään tiettyä rajaa pitänyt. Tokihan tähän voisi lisätä peräöljyjen/haldex vaihdot...
-
Pitäiis olla myös vaihtoehto ”Suosituksen mukaan 30tkm välein”
Tämä
-
Lisätty "Suosituksen mukaan" äänestykseen. Enimmäkseen vuosimallista riippuen nuo suositukset öljynvaihdoille, joten tietty kilometrimäärä ei oikein yleiseen äänestykseen sovi
-
Itse vaihdan 10tkm välein joka taitaa olla tonikäselle kasalle suositus.
-
Minimissään 10tkm välein molempiin tai kerran vuodessa.
-
15-20tkm välillä vaihtelen, riippuu minkälaista ajoa ollut. Eli auton suosituksen ali reippaasti. Vaihteistoöljyjä mielenkiinnolla vaihtelen sitten kesällä, nyt meno ollut mukavaa pakkasella kun öljyt hieman jäykemmät. Ei tietoa edellisistä vaihteistoöljyn vaihdoista, mutta itselle riittänyt tähän mennessä 50-60tkm vaihtoväli automaattilaatikoissa, eikä ole ollut ongelmia minkäänlaisia.
-
Automaattilaatikon vaihteistoöljylle on erilaisia vaihtosuosituksia, näköjään.
Yhden aikoinaan täältä (edellisestä) Volvolandiasta saamani Volvo-huollon ohjetaulukon mukaan automaattivaihteisen auton vaihteistoöljyt on vaihdettava 80 tkm:n välein.
Tutut Volvo-kaupan ja -huollon miehet ovat sanoneet, että raskaammassa ajossa (taksi?) laatikkoöljyt kannattaa vaihtaa tiheämminkin.
Näyttää sille, että suosituksia tiheämpi vaihto ei ole ainakaan pahasta! 8)
-
Vähän semmoinen homma että uutta kun ostaa, niin harvemmin ehtii tulla mitään ongelmia omistusaikana vaikka menis 30 tkm long lifella ja vaihteistoöljyt pysyis aina samana. Vaikka itse aion pitää johonkin +200 tkm nurkille autoa, niin en tiedä vaihtaisiko lootaöljyt vai ei. Vähän sama kun ylimääräiset ruostesuojaukset, ei niistä itse pääse nauttimaan...
Uudet autot kun myytäisiin niin, että auton hinta sisältää 2-3 krt ruoste suojauksen 10-V aikana, sekä automaattivaihteiston öljyn vaihdon 60tkm välein (esim. 180tkm asti). Saisi vielä hyvän auton 3 ja 4. käyttäjäkin..
-
Uudet autot kun myytäisiin niin, että auton hinta sisältää 2-3 krt ruoste suojauksen 10-V aikana, sekä automaattivaihteiston öljyn vaihdon 60tkm välein (esim. 180tkm asti). Saisi vielä hyvän auton 3 ja 4. käyttäjäkin..
Juuri noin!
Aikoinaan arveltiin, että Volvot ja Meset kestävät koska ovat ostaessa niin kalliita että vielä kolmas ja neljäskin omistaja huoltaa niitä kunnolla. Voi olla. 8)