Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Maikki_S - 13.09.2011, 15:02:03

Otsikko: V70 lisävalojen sähköistys
Kirjoitti: Maikki_S - 13.09.2011, 15:02:03
Autona V70 2005 D5

Tämän osion olen lukenut lävitse enkä löytänyt vastausta aiheeseeni.

Tuleeko konehuoneeseen jokin valmis johto josta voi ottaa ohjausvirran releelle vai ryöstänkö pitkiltä?
Voiko plussan ottaa konehuoneen vasemmassa reunassa olevasta "apukaapeli-paikasta"?

Tarkoituksena ottaa virtoja nii, ettei Can-väylät sekoile...
Otsikko: Vs: V70 lisävalojen sähköistys
Kirjoitti: HenkkaR1 - 13.09.2011, 15:21:08
Minulla on juurikin edellä mainitsemallasi tavalla kytketty ja hyvin toimii =)

Siis apukaapelipaikasta + ja kuskin puolen pitkästä heräte rosvolla.
Otsikko: Vs: V70 lisävalojen sähköistys
Kirjoitti: Maikki_S - 13.09.2011, 16:33:50
Lisänä vielä varmistus siitä, että voiko lisäpitkien parkeille ottaa virrat suoraan normaaleilta parkeilta? Virrankulutus on kuitenkin niin pieni, ettei Can-väylät mene sekaisin?
Otsikko: Vs: V70 lisävalojen sähköistys
Kirjoitti: azzyyr - 14.09.2011, 07:05:33
Muistanko ihan väärin, et edessä saa olla vain yhdet parkit. Joko omat tai sit lisäreiden....

Ja kaiken järjen mukaan myös se "laiton" kytkentä pitäisi toimia, sillä muutaman watin polttimoiden lisäyksen parkkien piiriin ei pitäisi vaikuttaa mihinkään. Tosin en ole kokeillut, joten 100-varma en ole..
Otsikko: Vs: V70 lisävalojen sähköistys
Kirjoitti: maurei - 14.09.2011, 09:10:58
Laki ei salli eteenpäin näkyviä pysäköintivaloja kahdennettuna. Tätä rikotaan kylläkin paljon. Lisävaloihin "ryöstetty" virta auton omista parkeista ei herjannut ainakaan omassa autossani.
Otsikko: Vs: V70 lisävalojen sähköistys
Kirjoitti: Maikki_S - 14.09.2011, 17:39:59
Nyt kun noita valoja aloin tuohon keulalle asentamaan, niin tulikin vastaan ongelma johtojen kulkureittien osalta. Mistä välistä tai raosta on mahdollista saada johdot ritilän lävitse? Vai pitääkö tuo kromiritilä vaan napata pois ensin keulilta?
Otsikko: Vs: V70 lisävalojen sähköistys
Kirjoitti: maurei - 14.09.2011, 18:04:23
Ohjeen mukaan pitää irroittaa ja se tapahtuu hiukan erilailla mallista riippuen. Sitten johdot pujotetaan vasemmalta neljännestä aukosta konehuoneen puolelle. Tämä tieto haettu volvon lisälaitetiedostosta.
Otsikko: Vs: V70 lisävalojen sähköistys
Kirjoitti: HenkkaR1 - 14.09.2011, 21:34:31
Hmm. Mulla näky olevan porattu pieni reikä ilmanoton kehykseen ja vedetty johdot sen läpi konehuoneen puolelle. Ei maha ihan ohjekirjan mukaan mennä, mutta käyhän se näinki..
Otsikko: Vs: V70 lisävalojen sähköistys
Kirjoitti: Maikki_S - 16.09.2011, 08:17:34
Korjausoppaan mukaan ritilän irroittamiseksi pitää ottaa etupuskuri irti.
Onko tähän olemassa jotain kepulikonstia saadakseen ritilän irti ilman puskurin irroitusta?
Otsikko: Vs: V70 lisävalojen sähköistys
Kirjoitti: Jerkki - 16.09.2011, 11:43:34
Korjausoppaan mukaan ritilän irroittamiseksi pitää ottaa etupuskuri irti.
Onko tähän olemassa jotain kepulikonstia saadakseen ritilän irti ilman puskurin irroitusta?

Aiemmasta ja nykyisestä V70:stä olen irrottanu maskin ilman puskurin irroitusta. Ensiksi ota irti puskurin yläreunassa olevat muovi kiinnikkeet (paina pohjaan ja ota pois). Tämän jälkeen puskurin yläreinaa pystyy vetämään sen verran auki, että pitkällä talttapäisellä ruuvimeisselillä saa painettu maskin lukituskynnet alas (kannattaa varata 2 ruuvimeisseliä tähän hommaan). Kun yläreuna on irti niin alareunan lukituskynnet saa pitkällä talttapäisellä ruuvimeisselillä (kapealla) vängättyä auki, kynnen sivusta kääntämällä. Tässä kohtaa kannattaa varoa ettei katkaise väännettävää kynttä. Toivottavasti saat selvää mitä tarkoitan. Jos tarttee, kuviaki voin laittaa.
Otsikko: Vs: V70 lisävalojen sähköistys
Kirjoitti: Maikki_S - 16.09.2011, 12:19:18
Aiemmasta ja nykyisestä V70:stä olen irrottanu maskin ilman puskurin irroitusta. Ensiksi ota irti puskurin yläreunassa olevat muovi kiinnikkeet (paina pohjaan ja ota pois). Tämän jälkeen puskurin yläreinaa pystyy vetämään sen verran auki, että pitkällä talttapäisellä ruuvimeisselillä saa painettu maskin lukituskynnet alas (kannattaa varata 2 ruuvimeisseliä tähän hommaan). Kun yläreuna on irti niin alareunan lukituskynnet saa pitkällä talttapäisellä ruuvimeisselillä (kapealla) vängättyä auki, kynnen sivusta kääntämällä. Tässä kohtaa kannattaa varoa ettei katkaise väännettävää kynttä. Toivottavasti saat selvää mitä tarkoitan. Jos tarttee, kuviaki voin laittaa.

Kokeillaan näillä ohjeilla.
Otsikko: Vs: V70 lisävalojen sähköistys
Kirjoitti: 740 GLE - 16.09.2011, 13:54:58
Edelliseen neuvoon sen verran lisää, että loppuvaihetta helpottaa, jos käyttää (pyöreävartisen) meisselin sijasta teräsviivoitinta tai suorakulmaa.

Erittäin ohuella metallisuikaleella on aika helppo painaa säleikön kiinnikkeet irti ulkopuolelta, kun on ensin yhdesti irrottanut sen säleikön ja tietää missä kohdalla ne kiinnikkeet ovat.

(anteeksi etten voi auttaa sijainnin suhteen, koska ohjeeseen sopiva auto lähti meiltä jo 8 vuotta sitten)