Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: nykyinen volvoilija - 15.03.2018, 17:30:35
-
Meneekö volvo v50 2.0d kannentiivisteitä yleensä.On vaan jäähdytysnestettä alkanut hupenemaan niin että pari kertaa on lämmityslaite alkanut puhaltaa kylmää nesteen vähyyden vuoksi.Neste puhdasta ja moottoriöljyn täyttöaukon korkki aivan puhdas.Maahankaan ei vuoda.Ja pakokaasut ei vesihöryisiä.Mihin voi mennä.Vesipumppukin vaihdettu 50000km sitten ja vesiletkut ei kovia mielestäni.
-
Mille ajalle se on vienyt nestettä ja paljonko on pitänyt lisätä. Mulla viime talvena piti lisätä 0,5-0,7litraa. Kuulin, että reilu Eberin käyttö kuluttaisi jäähdytysnestettä.
-
Eberiä ei ole tuossa.Aluksi vähän laski paisuntasäiliössä.Nyt on 100 jm matkan jälkeen pitänyt lisätä pari litraa.Huomenna käyn korjaamolla ainakin tutkituttamassa onko letkut ja liitokset ok. Kannen tiivisteen vaihto ei oikein innostais.Aika hintava homma on jos siihen joutuu
-
Eberiä kerran ei ole niin toinen mahdollisuus on egr:n jäähdytin.
Vastaavaa hävikkiä on ollut muillakin:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=58035.0
-
Jos olisi egr jäähdytin,niin mitenkähän sen voi todeta.vuotaako mihin.ja minkälainen korjaus tarvitaan? Kiitos muuten vinkistäsi
-
Egr:ltä menee pakokaasut sellaisen pienen pöntön läpi jossa on vaippa missä kiertää jäähdytysneste, sen on tarkoitus lämmittää jäähdytysnestettä. Siitä pöntöstä eteenpäin pakokaasut kulkevat imusarjaan ja palavat moottorissa. Jos se vaippa vuotaa niin kai siinä on teoriassa mahdollisuus nesteen hävitä imusarjaan
-
Jos olisi egr jäähdytin,niin mitenkähän sen voi todeta.vuotaako mihin.ja minkälainen korjaus tarvitaan? Kiitos muuten vinkistäsi
Painetesti letkulähdöistä kait tuolle ainoa ja helpoin tapa todeta vuoto. Ja kuten Vulva man ehtikin jo kirjoittaa niin sisältä murtunut vuotaa pakokaasujen joukkoon tai egr:n ollessa auki myös koneen imupuolelle. Korjaus on vaihtaa uusi.
Syynätkää nyt ensin kunnolla kaikki muut vuotopaikat. Lämppärin kennohan on se vakiokohde. Paisari ehjä ja korkin o-renkaat ehjät ja pitävät jne.
-
Egr:ltä menee pakokaasut sellaisen pienen pöntön läpi jossa on vaippa missä kiertää jäähdytysneste, sen on tarkoitus lämmittää jäähdytysnestettä. Siitä pöntöstä eteenpäin pakokaasut kulkevat imusarjaan ja palavat moottorissa. Jos se vaippa vuotaa niin kai siinä on teoriassa mahdollisuus nesteen hävitä imusarjaan
EGR coolerin tarkoitus on jäähdyttää pakokaasuja. No lämpiää siinä jäähdytysneste samalla, mutta tarkoitus on vähän toisin perin. Jos cooleri vuotaa, niin vesi päätyy imusarjan kautta sylinteriin. Tulee ulos höyrynä pakoputkesta tai jos on hyvin suuri vuoto, niin vesi menee myös öljyn sekaan. Kannattaa siis tarkkailla öljyn väriä ja määrää.
-
Vika löytyi,eikä ollut muuta kuin paisuntasäiliöstä lähtevä letku hankautunut rikki ilmastointukompuran hihnapyörään ja alkanut tietenkin vuotaa sen takia.Ihme vaan että niin lähelle pitänyt laittaa, ja ihmetyttää etten huomannut itse, no eihän sitä ilman auton nostoa nosturille tahdo tuolla lumisella pihalla kaikkea huomata.Pelkäsin jo että kannentiiviste mennyt, ja lähelle tonnin remontti :)
-
Kiitos vielä vinkeistä teille,jotka kirjoititte :) :)