Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Kartsa68 - 16.03.2018, 13:50:19
-
Autoni on Volvo S60 D5 vm. 2008. Kuoppaisella tiellä ajettaessa etupäästä kuuluu pientä klapinaa, ihan kuin jossain
olisi väljyyttä. Ääni kuuluu ihan kuin kuskin puolelta. Autoa on tutkittu AD korjaamolla pariinkin kertaan , mutta mitään
äänen aiheuttajaa ei kuulemma löydy. Katsastuksessakin annettii katsastajalle ohje tutkia asiaa, mutta hänkään ei
löytänyt mitään vikaa, eikä huomautettavaa. Joten onkohan kenelläkään muulla sattunut kohdalle samanlaista on-
gelmaa ja onko vian aiheuttaja saatu selville ? Ajoahan tuo ei haittaa, mutta kun on tottunut siihen , että ylimääräisiä ääniä ei kuulu, niin meinaa vain ottaa hieman "pollaan".
-
Iskarin yläpäät, tai kallistuksen vakaajane on kummatkin semmosia mitä ei katsastusmies löydä jos ei ole kunnon ammatti taitoa tai tiedä mitä etsiä, keulaa kun nostaa niin kummassakin on paino päällä niin ei tunnu väljältä. Paremmin en osaa selittää. Iskarin yläpäät näke kyllä kone huoneesta jos isot raot ja vähän pomputtaa käsin keulaa niin näkee elääkö kovasti. Ja samoin se poikittain menevä kallistuksen vakaaja, sen kyllä löytää kun osaa etsiä, rungon väliset kumit yleensä loppu.... Jos ei sitten ole perinteinen koiran luu??
-
Täällä samanlaista oiretta V70:ssä. Nimenomaan edestä kuskin puolelta kuuluu pientä kolinaa esim. epätasaisella pihatiellä. En ole ehtinyt vielä tutkimaan tarkemmin mutta vaikuttaisi siltä, että kolina pahenee kovemmalla pakkasella ja vaimenee selkeästi kun lämpötila on nollan tuntumassa. Oletko pistänyt merkille, vaikuttaako lämpötila klapinaan?
-
Tutkikaa noi mitä mainitsin, kallituksen vakaajan runkokumit kopotunu, ja varsinkin pakkanen lisää ääntä ainakin niissä, mulla ne oon temppuillu v70, s80, s60 jokaisessa jompikumpi tai iskarin yläpäät.
-
Löytyikö ketjun henkilöillä syyt kolinaan? Vastaavaa kevyttä klapinaa itselläkin kuuluu ja epäilynä nuo iskarin yläpäät.
Koiranluut vaihdettu, samoin alatukivarret puslineen mutta vakaajan runkokumit ja iskarien yläpäät vielä koskematta.. Kummastahan sitä lähtisi tutkimaan, korjaamona toimii katos niin älyttömiin nosturointeihin ei kykene :)
-
Yläpään napinan tuntee kun konepelti auki painelee etunurkkaa ja tunnustelee toisella kädellä iskarin päätä, joten se on ainakin helppo tutkia autoa tunkkaamatta.
Vakaajan kumeja varten nostaa koko etupää ilmaan sen verran että alle mahtuu hyvin
-
Yläpään napinan tuntee kun konepelti auki painelee etunurkkaa ja tunnustelee toisella kädellä iskarin päätä, joten se on ainakin helppo tutkia autoa tunkkaamatta.
Vakaajan kumeja varten nostaa koko etupää ilmaan sen verran että alle mahtuu hyvin
Kiitoksia näistä vinkeistä! Eipä näistä vikaa löytynyt, vein autoa muista syistä nelipyöräsuuntaukseen ja väljyyttä löytyi raidetangon päistä. Toisella puolen sisäpää ja toisella ulompi. Hämmästyttää miten ei katsastukissa ole löytynyt syytä, vaikka kahdesti olen erikseen käskenyt etsiä klopinan alkulähdettä. Noh, osat vaihdettu ja nyt on hiljainen :)