Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Reziina - 21.03.2018, 19:14:35

Otsikko: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: Reziina - 21.03.2018, 19:14:35
Onko teistä kukaan asennuttanut flexifuel -boksia vanhaan autoon? Itsellä vm. 2001 V70xc ja rullattu jo yli 300 000km. Lueskelin jostain että vanhoja koneita olisi leikannut kiinnikkin kun etanoli puhdistaa niin tehokkaasti moottoria.

Mites sitten tehojen käy 2.4l turbossa etanolibensalla? Kulutus tietty nousee.. Kestääkö kaikki letkut ym. viinaa?"
Säilyykö auton käyttäytyminen ennallaan jos käyttää kuitenkin 98 oktaanista kuten tähänkin asti? Viriohjelma on ollut myös mielessä joten onko tästä etanolipäivityksestä siinä mitään esteitä?

Valtio tukisi etanoliautoilua joten voisi olla jopa ihan kannattavaakin vaihtaa viinaan
Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: TOW - 21.03.2018, 19:56:14
Mietin että kannattaisiko kuitenkin vielä harkita?! Meinaan jos auto toimii ja pelaa hyvin? En ole meinaan koskaan keksinyt mikä ilo on ajaa viinalla verrattuna bensaan? Nouseva kulutus vie säästön mitä halvempi menovesi tuo. Menee aika +/- 0 touhuksi säästöjen kannalta. Lisäksi kun kuulemma huoltoväli pitää vielä puolittaa (ainakin öljynvaihtovälin osalta?) niin en kyllä ymmärrä miten tuolla saisi mitään säästöjä ainakaan aikaiseksi?
Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: Kaasuvolvo - 21.03.2018, 20:31:19
Laitata siihen kaasulaitteet, niin voit ajaa halvalla ja puhtaasti ilman ongelmia. Saat tonnin valtioltakin.

http://www.bioenergia.fi/_system/modules/digistore/getImage.asp?fileID=6c6889b4c7d851053c4464cc3c14c46b&title=LVM2017-tuet%20(002).jpg&w=800

http://terragas.fi/index.html
Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: TOW - 21.03.2018, 20:54:10
Tuossa kun on seurannut etanoliautoilun tiimoilta käytävää keskustelua kun on miettinyt perheen toisen kulkineen "humalluttamista" niin ei kyllä ole omasta mielestäni hommassa oikein järkeä.

Moni sanoo että kulutus nousee 40% sen yleensä ilmoitetun 30% sijasta. Mutta että maantieajossa ero on pienempi ja säästö suurempi. Moni sanoo lisäksi että boksin + asennuksen takaisinmaksuaika on jopa 2-3 vuotta polttoaineen hintaerotuksella helposti ja vasta tämän jälkeen alkaa varsinaista säästöä tulla. Ja kun tähän vielä lasketaan puolitettava huoltoväli niin säästö hupenee entisestään.

Kaasuun investointi on huomattavasti suurempi. Säästökin on sitten isompi. Oma tehdasvalmisteinen kaasuvolvo menee noin 5kg/100km kulutuksella eli maakaasulla 100km hinta polttoaineessa on noin 6€. Bensakone viinalla en tiedä tarkalleen mutta olisi varmasti noin 12€ luokkaa jos ajattelee että kulutus olisi bensalla noin 9l/100km luokkaa ja viinalla noin 12l.
Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: Reziina - 21.03.2018, 22:05:56
En ihan vielä torppaa ajatusta  ;D

Tahtoisin tietää mitä mahdollisia ongelmia etanoli on aiheuttanut? Boksi maksaisi alle 400€, muutoskatsastus jotain pientä päälle ja valtiolta tulisi takasin 200€.

https://eflexfuel.fi/e85_muutossarja

Toimisiko tuo boksi ilman mitään lisäohjelmointia Volvo-liikkeessä, kun tuntuu että jokaikisen pikkunippelin kohdalla tulee autoa ohjelmoida  ;D

Entäs se tehon nousu etanolilla? ..onko huuhaata  vai ihan persiissä tuntuvaa?
Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: TOW - 21.03.2018, 22:49:00
En ihan vielä torppaa ajatusta  ;D


Joo ei kannata torpata hätiköiden, kannattaa sen sijaan harkita tarkkaan.

Tuo 30-40% kulutuksen nousu ei tee etanolista mielestäni kovin houkuttelevaa. Mutta jos homman saisi menemään siten, että tuo kulutus nousisikin vain 10-20% vaikka jurnutettaessa tasaisella nopeudella maantiellä 90-100km/h vakkarilla niin sitten se tekisi siitä huomattavasti mielenkiintoisemman. Etenkin paljon maantietä ajavalle. Jos ja jos.
Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: Ribbe - 22.03.2018, 11:02:40
Joo ei kannata torpata hätiköiden, kannattaa sen sijaan harkita tarkkaan.

Tuo 30-40% kulutuksen nousu ei tee etanolista mielestäni kovin houkuttelevaa. Mutta jos homman saisi menemään siten, että tuo kulutus nousisikin vain 10-20% vaikka jurnutettaessa tasaisella nopeudella maantiellä 90-100km/h vakkarilla niin sitten se tekisi siitä huomattavasti mielenkiintoisemman. Etenkin paljon maantietä ajavalle. Jos ja jos.
Käyttännössä se kulutus nousee 30% koska etanolin energia sisältö on 30% pienempi. Tuon boksin ei pitäis vaatia ohjelmointia.
Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: TOW - 22.03.2018, 13:25:39
Käyttännössä se kulutus nousee 30% koska etanolin energia sisältö on 30% pienempi. Tuon boksin ei pitäis vaatia ohjelmointia.

Juu, noin sanoo myös ST1:n mainosmies, että 28% nousu tulee. On ihan tutkittu juttu heidän puolestaan. Monessa käyttäjäpalautteessa tulee myös ilmi palaute, että 30% on alakanttinen ollut heidän autoissaan ja 40% todellisempi.

Skeptikkona suhtaudun tuohon ilmoitettuun 28%:iin samalla tavalla kun muihinkin eri autovalmistajien kulutusilmoituksiin, eli tuskin mene alle ja todennäköisesti menee yli. Niin mielellään siihen promomatskuun ja kataloogiin painetaan niitä pieniä kulutuslukuja että olisi niiden valossa houkutteleva valinta. Siksi jos itse etanolimuunnosta harkitsisin, laskisin kulutuksen tuon 40% mukaan. Jos se kannattaa, niin kaikki siitä vähempi on vaan mukavaa yllätystä ja voittoa voiton päälle.
Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: Ribbe - 22.03.2018, 14:59:21
Juu, noin sanoo myös ST1:n mainosmies, että 28% nousu tulee. On ihan tutkittu juttu heidän puolestaan. Monessa käyttäjäpalautteessa tulee myös ilmi palaute, että 30% on alakanttinen ollut heidän autoissaan ja 40% todellisempi.

Skeptikkona suhtaudun tuohon ilmoitettuun 28%:iin samalla tavalla kun muihinkin eri autovalmistajien kulutusilmoituksiin, eli tuskin mene alle ja todennäköisesti menee yli. Niin mielellään siihen promomatskuun ja kataloogiin painetaan niitä pieniä kulutuslukuja että olisi niiden valossa houkutteleva valinta. Siksi jos itse etanolimuunnosta harkitsisin, laskisin kulutuksen tuon 40% mukaan. Jos se kannattaa, niin kaikki siitä vähempi on vaan mukavaa yllätystä ja voittoa voiton päälle.
Tuo ei ole mitään promoa vaan ihan fysiikkaa. Tietty pitää pysyä ajotyyli samana. Lisäksi nuo jälkiasenteiset voi olla huonompia kuin tehdas versiot, mutta tällä hetkellä bensa on 60% kalliimpaa kuin RE85 niin kuitenkin on 30% halvempaa ajella viinalla.
Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: Reziina - 22.03.2018, 15:24:53
Vielä kun saisi faktaa noista ongelmakohdista liittyen vanhan moottorin reagointiin viinasta  :) ..Voiko sillä saada öljynkiertoon ongelmia jos viina puhdistaa karstoja liikkeelle jne..

Moni mainostaa sitä että etanolilla saa enemmän tehoja irti mutta miten käy jos ahtopaineet pysyy vakiona?
Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: Mustalaatikko - 22.03.2018, 15:50:05
Suvussa yhtä karstoittunutta Priuksen moottoria yritetään hiljakseen puhdistaa Etanolimuutoksella..
Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: Fact0ry - 22.03.2018, 17:25:56
Tein 5000km/2,5kk sitten eFlexFuel-sarjan asennuksen S60 2.5T 2004 -Volvooni. Mittarissa oli asennushetkellä n. 310tkm. Toistaiseksi ei mitään moittimista.

Asennus
eFlexFuel sarjan asennus kesti kaiken kaikkiaan 3 tuntia. Täältä löytyy aiheeseen liittyvä viesti toisesta ketjusta. (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=45657.msg1061293145#msg1061293145) Vertailin tätä ja muita muutossarjavaihtoehtoja, ja jotenkin tästä jäi kaikkein viimeistellyin maku. Asennus oli helppoa ja on ihan kiva katsella kännykällä välillä polttoaineen etanolipitoisuutta ja suutinten käyttöastetta. Mitään ohjelmointeja ei vaadittu, vaan plug&play ja auto kertalaakista käyntiin asennuksen jälkeen.

Kulutus ja takaisinmaksuaika
Kulutus on etanolilla ollut 11-11,7 litraa/100km kun ajo on noin 40/60 suhteessa maantie (60-80km/h) ja moottoritie (120km/h). 95:llä kulutus samassa ajossa on ollut tyypillisesti noin 8,5-9 litraa sadalla. Tämän hetken polttoainehinnoilla ajo maksaa etanolilla noin 10,5-10,9€/100km ja 95:llä noin 12-12,7€/100km. Säästöä tulee siis 10-15% ja kulutus on noussut noin 30%.

Koko tämän 2kk aikana etanoli on pysynyt jatkuvasti saman hintaisena (0,931 €/l st1 käteisalennuskortilla), kun bensan hinta on heilunut alueella 1,30-1,50 €/l. Takaisinmaksuaika muunnokselle riippuu hieman bensan hinnasta, mutta omilla ajoillani puhutaan noin 6kk takaisinmaksuajasta huomioiden valtion maksama 200€ hankintatuki.

Muut käyttökokemukset
Tämäkin ketju näemmä täyttyi kauhutarinoilla.

En tehnyt omalle autolleni yhtään mitään huoltoa etanolimuunnoksen yhteydessä (enkä ole tehnyt sen jälkeen). Öljy ei ole muuttunut etanolipitoiseksi (ei haise, eikä määrä lisäänny), eikä moottori ole mystisesti puhdistunut sisältä öljyntäyttökorkista katsottuna. Aion mennä samoilla huoltoväleillä kun bensallakin, ellei joku asia autossa ala antaa viitteitä muusta. Etanoli kiehuu 78 asteessa, joten normaalilämpöisenä käyvän moottorin öljyyn etanolia ei pitäisi päästä kertymään. Ongelmia voi luonnollisesti tulla, mikäli tarvella moottori ei pääse kunnolla lämpenemään tavoitelämpötilaan.

Moottorin tehoja en osaa arvioida, sillä en ole viitsinyt nastarenkailla paljon täyskaasukiihdytyksiä tehdä. Yleinen ajotuntuma ei muuttunut muutoksen jälkeen yhtään mihinkään. Sokkotestissä olisi mahdotonta sanoa mitä ainetta on tankissa. Ainoa havaittava ero taitaa olla, että noin 50km/h nopeuksissa pintakaasulla esiintynyt pieni satunnainen epätasainen käynti tuntuu kadonneen kokonaan. Pitänee mittailla kesällä 0-100 ja katsoa onko eroa aiempiin.

Käynnistyvyys on ollut samanlaista kuin bensalla, mutta olen kyllä 99% kerroista pitänyt autoa lohkolämppärin päässä ennen käynnistystä. Muutamat oikeat kylmäkäynnistykset -10...-20 asteen pakkasissa ovat vaatineet kaksi muutaman sekunnin käynnistysyritystä, jotta auto on käynnistynyt. Heti käynnistyttyään käyttäytyminen on ollut kuitenkin täysin normaalia. Tuossa eFlexFuelissa pitäisi olla oppiva kylmäkäynnistys, joten ehkäpä useamman oikean kylmäkäynnistyksen jälkeen tuokin tilanne paranisi.

Mitään vikakoodeja autoon ei ole tullut esim. sytytyskatkoksista.

Etanolimuunnoksen yksi hyvä puoli on myös se, että samalla tulee siirryttyä noin 85%:sesti uusiutuvan polttoaineen käyttöön, jonka uusiutuvan komponentin kotimaisuusaste on 100%.
Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: TOW - 22.03.2018, 17:52:00
Tuo ei ole mitään promoa vaan ihan fysiikkaa. Tietty pitää pysyä ajotyyli samana. Lisäksi nuo jälkiasenteiset voi olla huonompia kuin tehdas versiot, mutta tällä hetkellä bensa on 60% kalliimpaa kuin RE85 niin kuitenkin on 30% halvempaa ajella viinalla.

Itse olen päätynyt hieman toisenlaisiin lopputuloksiin ja huomattavasti pienempään laskennalliseen säästöön kun 30%.

Esimerkiksi rouvan Astra, jolle menee 95E10:iä keskikulutuksella 7,7l/100km. Tämä on 1,37€/l hinnalla noin 10,55€/100km.

Jos rouvan Astraan laitettaisiin etanolilaitteet niin kulutus olisi noin 7,7l/100km x 1,3 = 10,01l/100km. Jos etanoli maksaa vaikka 0,97€/l niin etanolilla kustannus on 9,71€/100km.

Erotus on etanolin eduksi taloudellisesti noin 85c/100km tai 8% tällä esimerkillä. Jos etanolia menee yhtään enempi kun se 30% niin homma muuttuu aina vaan epätaloudellisemmaksi, etenkin kun/jos huoltoväli pitää puolittaa ainakin öljynvaihdon osalta mikä kyllä ei sinällänsä ole iso kustannus. Tai siis ei kustannus ollenkaan koska joka tapauksessa ajetaan 10-15tkm vaihtovälillä Astran virallisen 30tkm sijasta.
Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: Tome- - 22.03.2018, 17:58:13
Mielenkiintoista keskustelua täällä. :)

Omissa autoissa ei vielä ole etanolisarjaa, mutta ainakin kahteen kolmesta on tarkoitus laittaa. Mitään muuta erikoista en aio tehdä, kuin polttoainesuodattimen vaihtaa. Kahteen itse asiassa olen jo sen vaihtanutkin ihan muutama hetki takaperin. Öljynvaihtovälitkin kun on mulla autosta riippuen 5-10-15tkm, vaikka pisimmillään suositus olisi 30tkm (puolitetut arvot). Tästä ei siis ylimääräisiä kustannuksia tule.

Äidillä ollut V50:ssä jo pidempään tuo sarja, se ei seuraa kulutusta joten absoluuttista totuutta on vaikea sanoa. Kuitenkin havaintojen perusteella kulutuksen lisäys on pienempi, kuin tuo n. 28%. Kokolailla saman pääsee työmatkoilla bensalla ja etanolilla, mutta faktaa ei tosiaan sen enempää ole laittaa tiskiin.

Niin ja yli 15 asteen pakkasilla se on käyttäny bensaa, kun ei tuosta etanolista silloin taida olla oikein vastaavaa hyötyä. Eberikin pyörii iloisesti E85:llä noin muuten, ei ongelmia.

Edit: Pitäis vaan päättää mihin autoon ensin muutos-sarjan laittaa, tuen kun saa vain auto per vuosi. :-\
Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: TOW - 22.03.2018, 18:10:07

...
Kulutus ja takaisinmaksuaika
Kulutus on etanolilla ollut 11-11,7 litraa/100km kun ajo on noin 40/60 suhteessa maantie (60-80km/h) ja moottoritie (120km/h). 95:llä kulutus samassa ajossa on ollut tyypillisesti noin 8,5-9 litraa sadalla. Tämän hetken polttoainehinnoilla ajo maksaa etanolilla noin 10,5-10,9€/100km ja 95:llä noin 12-12,7€/100km. Säästöä tulee siis 10-15% ja kulutus on noussut noin 30%.

Koko tämän 2kk aikana etanoli on pysynyt jatkuvasti saman hintaisena (0,931 €/l st1 käteisalennuskortilla), kun bensan hinta on heilunut alueella 1,30-1,50 €/l. Takaisinmaksuaika muunnokselle riippuu hieman bensan hinnasta, mutta omilla ajoillani puhutaan noin 6kk takaisinmaksuajasta huomioiden valtion maksama 200€ hankintatuki.

Muut käyttökokemukset
Tämäkin ketju näemmä täyttyi kauhutarinoilla.
...

Jos säästät parhaimmillaan 2€/100km niin hommassa on jo mieltä, varsinkin jos ajat paljon. Meillä rouvan Astraan, säästöt olisivat laskennallisesti ehkä 85-100€ vuodessa kun kilsoja tulee niin vähän? Valtion tuenkin kanssa tämä tarkoittaisi ehkä 2-3 vuoden ajoja takaisinmaksuna ennenkun modauksella alkaisi vasta säästämään. Siksi oma viestini on, että kannattaa tarkkaan laskea ja harkita mitä säästää, jos siis säästö on yksi tärkeimmistä motiiveista asennukseen.

Kauhujutut? Missä? Kuka niitä on kertonut?


PS.
Ja mitä promoon tulee, niin ST1:n esimerkkilaskurissa 95E10:n hinta on kyllä hilattu aika ylös. Laskurissa ysivitosen litrahinta on 1,50€ mikä on aika paljon jos vertaa tämän päivän valtakunnan keskihintaan joka on 1,437€/l ja omilla nurkilla useammalta kylmäasemalta ainetta saa alle 1,40€/l. Luonnollisesti kun bensan hinta hilataan laskurissa ylös, saadaan säästökin lopputuloksessa suuremmaksi.
Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: RILLUV70 - 22.03.2018, 20:27:27
Onko Herra TOW:ä mitään kokemusta ko. laitteista :nohnoh Jos ei ole niin pitäis kokeilla ennenkuin näin kärkevää disinformaatiota täällä levittää! Itsellä on ainaki kulutus pudonnut. Näissä teholaskuissa pitäis ottaa huomioon myös oktaani joka viinassa on kuulemma yli sata.
Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: awd5 - 22.03.2018, 21:27:59
Noissa säästö/takaisinmaksuaika asioissa vaikuttaa asuinpaikka aikalailla. Kuopiossa E85 on maksanut 1,059 koko talven. Nyt viimeksi hinta oli tipahtanut 2 senttiä. Olen aika varma, että taloudellista järkeä ei tällä hinnalla ole, kun bensaa ei tarvitse tankata tuolta asemalta. Tuo tehdasmallin flexifuel 1,8 kyllä toimii hyvin E85:llä, mutta kulutus 10 l on aika järkyttävä tässä 2008 mallin eskortissa. Kesällä kuluu vielä enemmän, jos moottoritiellä ajaa sataa kahtakymppiä. Kylmäkäynnistys on hyvä sekä lämmitettynä että kylmiltään, kunhan akussa on virtaa, että jaksaa pyöräyttää.
Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: TOW - 22.03.2018, 21:29:07
Onko Herra TOW:ä mitään kokemusta ko. laitteista :nohnoh Jos ei ole niin pitäis kokeilla ennenkuin näin kärkevää disinformaatiota täällä levittää! Itsellä on ainaki kulutus pudonnut. Näissä teholaskuissa pitäis ottaa huomioon myös oktaani joka viinassa on kuulemma yli sata.

Disinformaatiota en mielestäni levitä. Tai jos levitän, niin levittää myös ST1 yhteistyökumppaneineen. Keskustelussa puhuttu kulutuksen nousu 28% tai 30% löytyy heidän materiaaleistaan, eikä yksittäisen etanoliautoilijan kokemuksista jotka saattavat vaihdella. Vastaavaan kulutuksen nousuun on päätynyt laskelmissaan nimimerkki Fact0ry. Toiset ovat muiden palstojen keskusteluissa laskeneet yli 30% kulutuksen nousun, jopa 40% jos boksi ja ohjelma ei ole paras mahdollinen, autoon sopiva.


Tuossa maininta 28% nousseesta kulutuksesta.
http://etanoliautoilijaksi.fi/ukk

Ja kritiikki mitä annoin laskurin asetuksessa olevasta hivenen korkeasta bensan litrahinnasta, se löytyy tuosta
http://etanoliautoilijaksi.fi/konversio

Ja tuossa molemmat samassa paketissa eFlexFuelin eli boksin omilla sivuilla mainittuna.
https://eflexfuel.fi/saastolaskuri

Sen verran moni tuttu ja kaveri ajelee etanolilla että lähipiiriin on kertynyt kokemusta. Toisilla säästöä saa aikaiseksi ja homma toimii tämän suhteen, toiset ei kovinkaan paljoa ja homma on jäänyt. Samaan lopputulokseen tulisin itse todennäköisesti päätymään jos laittaisin etanolivehkeet perheen toiseen autoon, jonka kulutus 95E10:llä on 7-8l/100km luokkaa ja ajokilometrit vuodessa 10-12tkm, maksimissaan 15tkm. Ei se disinformaatiota ole, se on matematiikkaa jonka pohjana on maan suurimman etanolivalmistajan tarjoamat luvut juurikin kulutuksen nousuun liittyen.

Ja kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen, että kommentoin keskustelussa ainoastaan säästöpuolta, en tekniikkaa josta en oikeastaan ole kuullut mitään mainittavia ongelmia kerrottavan. Talouspuoli kannattaa jokaisen laskea hyvin tarkkaan ja realistiselta pohjalta. Ettei sitten tulisi pettymyksiä. Hyödyttääkö itseään vai ei? Jos saa kulutuksen nousun pysymään maltillisena ja ajaa paljon, silloin etanoli on varmasti oikein passeli vaihtoehto. Jos kulutus nousee yli 30% ja vuodessa ajettavat kilometrit ovat vähäiset niin ero kavenee. Matematiikkaa tämänkin.

Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: TOW - 22.03.2018, 21:33:57
Noissa säästö/takaisinmaksuaika asioissa vaikuttaa asuinpaikka aikalailla. Kuopiossa E85 on maksanut 1,059 koko talven. Nyt viimeksi hinta oli tipahtanut 2 senttiä. Olen aika varma, että taloudellista järkeä ei tällä hinnalla ole, kun bensaa ei tarvitse tankata tuolta asemalta. Tuo tehdasmallin flexifuel 1,8 kyllä toimii hyvin E85:llä, mutta kulutus 10 l on aika järkyttävä tässä 2008 mallin eskortissa. Kesällä kuluu vielä enemmän, jos moottoritiellä ajaa sataa kahtakymppiä. Kylmäkäynnistys on hyvä sekä lämmitettynä että kylmiltään, kunhan akussa on virtaa, että jaksaa pyöräyttää.

Nimen omaan, juuri tätä olen yrittänyt sanoa. Asia kannattaa laskea tarkkaan eikä hötkyillä pelkän bensaan verrattuna edullisen litrahinnan perässä, alueelliset polttonesteiden hinnat ovat yksi huomioon otettava seikka. Itse asun alueella jossa on polttonesteiden myynnissä kilpailua ja valinnan varaa on asiakkailla ja siksi bensaa löytää läheltä edullisella hinnalla jos vaan viitsii hieman kurvailla tai opetella edullisimmat kylmäasemat ulkoa. Tosin myös RE85 on kohtuullisen edullista täällä.
Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: merkku - 22.03.2018, 21:42:07
Itsellä ollut xc70 2001 2.4T konveroituna nyt kohta 1.5v ja hyvin on toiminut. Mulle aika sama tuleeko säästöä kulutukseen. Kaiken se kuitenkin nielasee. Liian usein saa muutenkin tankata, pääsee tankillisella aika lyhkäsiä välejä. Ja ajattelen että tällä parin tonnin koslalla kun etenee niin halvemmaks se vielä on tullut kuin aikaisemmat pari vuotta vanhat, mutta 15 kertaa kalliimmat edeltäjät. Ja jos tää nyt vie vaikka puolta enemmän polttoainetta niin halvalta se kokonaiskustannuksissa silti tuntuu.

Tankatessa ja käyttäessä tykkään kun lisäaineet ei haise niin pahalle kuin e95:ssä. Ja ennenkaikkea se on mukavaa kun ei litrahinta ole vielä kertaakaan ollut yli euroa. Sama fiilis on sama kuin vielä 2007 oli riisselillä ajellessa.


Vanha viidakon sanonta: ”Jos haluat joskus takaisin kotiin, älä erehdy käyttämään finskiä.”
Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: Justus - 22.03.2018, 23:11:32
Mulla on XC70 2.5T 2006:ssa eflexfuel sarjalla. Asennus on helpohko. Nyt vähän yli kymppitonni takana. 29-30% suurempi kulutus. Tehoissa ei huomaa yhtään mitään eroa. Käynnistyy hyvin pakkasellakin, tosin on yleensä aina lämmityksessä. Joka viidenteen tankkiin oon laittanut bensaa n.20-40l suuttimien puhdistumisen toivossa. Öljyiks vaihdoin castrolin flexfuel autoon tarkoitetut liemet. Meinaan vaihtaa kun 15tonnia tulee niillä täyteen. Ohjehan on 30tkm, joka on ihan liikaa. Ostaessa öljyn suodatin oli aivan karmean näköinen 30tkm vaihtovälillä. Bensansuodattimen ostin, mutta ei ole tullut sitä vielä vaihdettua, eikä sen puolesta ole ongelmaa ollut, vaikka foorumeilla kovin pelotellaan, että voi mennä tukkoon alussa. Kop kop... summa summarum olen tyytyväinen. En oo laskenut paljonko tuolla on säästynyt, mutta tuota hankkiessani katselin laskurilla, että ihan mukavasti säästää. Tosin siinä ei ollut huomioitu tihennettyä öljynvaihtoväliä, mutta olisin sen varmaan muutenkin tihentänyt, joten ei siitä ylimääräistä kustannusvaikutusta mun tapauksessa tullut. Nykyään vielä kun valtio maksaa pari hunttia tuosta niin ei olis kova kynnys edes hankkia. Tuon kun ostin niin oli joku messutarjous menossa, niin oli edullinen. Autolle tein köyttöönottokatsastuksen ja tuo muutos tuli siinä samalla ilman lisäkuluja. Voin suositella lämpimästi.

Sent from my SM-G930F

Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: Reziina - 23.03.2018, 13:32:10
Minä kiitän loistavista kommenteista! En näe tämän viestiketjun perusteella esteitä etanolimuutokselle. Parasta lienee ainakin alkuun lyhentää öljynvaihtoväliä ja vaihtaa polttiainesuodatin.
Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: Justus - 24.03.2018, 01:31:29
Laskuri näytti että säästöä tulis vuodessa mun ajoilla 530€. Saahan tuolla rahalla kivasti lisää RE85:ta.

Sent from my SM-G930F

Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: RILLUV70 - 24.03.2018, 07:09:49
530€+ Trafilta netto 142€ ;) EI PAHA
Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: Slerbahuuli - 24.03.2018, 15:06:56
Asiasta googlettamalla, kysymällä ja tutkimalla ilmenee, käykö muutosboxi haluamaansa automalliin ja miten se toimii siinä.

Volvon "tinakoneista" olen kuullut/lukenut vain positiivista etanolilla. Käyntiinlähtö kylmänäkin ollut hyvää ja kulutuksen muutokset ilmoitetun rajoissa (jotkut jopa päässeet liki samaan mitä bensiinillä omassa ajossaan).

Ex- työkaverin 90-luvun Ibiza, 95:lla noin 8.5l/100km sekalaisessa ajossa, FlexFuel-boxin kanssa e85:lla 8.7l/100km. Tosin kylmänä käyntiinlähtö oli siinä autossa todella surkea.
Seat meni paaliin ja tilalle tuli B-vectra. Siihenkin muutosboxi kiinni ja auto lakkasi toimimasta. Ei vetänyt/kulkenut mihinkään ja sekalaisen ajon kulutus nousi kolme litraa (9.7-->12.5).
Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: Justus - 24.03.2018, 18:15:33
Itse olen päätynyt hieman toisenlaisiin lopputuloksiin ja huomattavasti pienempään laskennalliseen säästöön kun 30%.

Esimerkiksi rouvan Astra, jolle menee 95E10:iä keskikulutuksella 7,7l/100km. Tämä on 1,37€/l hinnalla noin 10,55€/100km.

Jos rouvan Astraan laitettaisiin etanolilaitteet niin kulutus olisi noin 7,7l/100km x 1,3 = 10,01l/100km. Jos etanoli maksaa vaikka 0,97€/l niin etanolilla kustannus on 9,71€/100km.

Erotus on etanolin eduksi taloudellisesti noin 85c/100km tai 8% tällä esimerkillä. Jos etanolia menee yhtään enempi kun se 30% niin homma muuttuu aina vaan epätaloudellisemmaksi, etenkin kun/jos huoltoväli pitää puolittaa ainakin öljynvaihdon osalta mikä kyllä ei sinällänsä ole iso kustannus. Tai siis ei kustannus ollenkaan koska joka tapauksessa ajetaan 10-15tkm vaihtovälillä Astran virallisen 30tkm sijasta.
Vaikka lasket noilla ilmoittamillasi hinnoilla 20tkm säästön niin sekin on jo luokkaa 570€
Ainakaan Tampereella ei ysivitosta oo saanut tuollaiseen hintaan ties koska. Nykyään se on ollut lähempänä 1.4€/l ja välillä yli 1.5€/l. Etanoli on ollu nyt pitkään n. 0.96/l luokkaa ST1 alennuksen kans.
Siitä kun laskee näillä hinnoilla niin säästöä tulee jo likemmäs 700€. Sillä kyllä rahoittaa tiheämmän öljynvaihtovälin ja jää vielä reilusti plakkariinkin.

Sent from my SM-G930F
Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: TOW - 24.03.2018, 19:48:03
Vaikka lasket noilla ilmoittamillasi hinnoilla 20tkm säästön niin sekin on jo luokkaa 570€
Ainakaan Tampereella ei ysivitosta oo saanut tuollaiseen hintaan ties koska. Nykyään se on ollut lähempänä 1.4€/l ja välillä yli 1.5€/l. Etanoli on ollu nyt pitkään n. 0.96/l luokkaa ST1 alennuksen kans.
Siitä kun laskee näillä hinnoilla niin säästöä tulee jo likemmäs 700€. Sillä kyllä rahoittaa tiheämmän öljynvaihtovälin ja jää vielä reilusti plakkariinkin.

Sent from my SM-G930F

Mutta kun meidän toisella autolla ei ajeta kun ehkä 10-12tkm vuodessa, ei 20tkm. Ja halvin 95E10 litrahinta on edelleen alle 1,37€ (1,369) ja useammasta paikasta 1,38 ja 1,39. Ei 1,4 ja 1,5€ väliin.

Ja kuten sanoin jo aikaisemmin, öljynvaihtokuluihin ei meillä etanoli vaikuttaisi koska öljyt vaihdetaan joka tapauksessa kerran vuoteen/10-15tkm.

Jos kilsat ja polttonesteiden hinnat ovat muuta niin sitten asia muuttuu koska kyseessä on matematiikka. Nurkka-autoomme ei kannata mielestäni. "Kilometrinnielijään" varmaan kqannattaisi, mutta kun se on jo kaasu. 

10tkm/vuosi ajolla, 7,7l/100km kulutuksella 95E10, litrahinnalla 1,39e ja 10l/100km RE85 litrahinnalla 0,96l antaa minun laskuissa noin sadan euron säästön vuodessa.

Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: Justus - 24.03.2018, 20:35:56
Mutta kun meidän toisella autolla ei ajeta kun ehkä 10-12tkm vuodessa, ei 20tkm. Ja halvin 95E10 litrahinta on edelleen alle 1,37€ (1,369) ja useammasta paikasta 1,38 ja 1,39. Ei 1,4 ja 1,5€ väliin.

Ja kuten sanoin jo aikaisemmin, öljynvaihtokuluihin ei meillä etanoli vaikuttaisi koska öljyt vaihdetaan joka tapauksessa kerran vuoteen/10-15tkm.

Jos kilsat ja polttonesteiden hinnat ovat muuta niin sitten asia muuttuu koska kyseessä on matematiikka. Nurkka-autoomme ei kannata mielestäni. "Kilometrinnielijään" varmaan kqannattaisi, mutta kun se on jo kaasu. 

10tkm/vuosi ajolla, 7,7l/100km kulutuksella 95E10, litrahinnalla 1,39e ja 10l/100km RE85 litrahinnalla 0,96l antaa minun laskuissa noin sadan euron säästön vuodessa.
Oikeessa olet, tarkalleen 124€-149€, sori, mulla tuli tuohon laskuun joku näppihäiriö.
Mutta kuitenkin mitä enemmän ajaa sen kannattavammaksi tuo tulee ja näissä bensarosvo Volvoissa tilanne on ihan toinen kuin sun pikkukinnerissä.

Sent from my SM-G930F
Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: TOW - 24.03.2018, 21:57:50
Oikeessa olet, tarkalleen 124€-149€, sori, mulla tuli tuohon laskuun joku näppihäiriö.
Mutta kuitenkin mitä enemmän ajaa sen kannattavammaksi tuo tulee ja näissä bensarosvo Volvoissa tilanne on ihan toinen kuin sun pikkukinnerissä.

Sent from my SM-G930F

Eipä mitään veikkonen, niitä sattuu ja saa olla itsekkin tarkkana. Sitä se matematiikka on.  :)

Jos tuo V70 ei olisi kaasu, niin näillä kilsoilla ja polttonesteiden hinnoilla todennäköisesti harkitsisin etanolimuunnoksen tekemistä vakavasti, kun konsensus on että enemmän kilsoja ja enemmän maantieajoa niin sen suurempi säästö, ja vastaavasti mitä enemmän kaupunkia ja vähemmän kilsoja niin säästö on pienempi. Varsinkin, kun etanolilla on maantiematkailun kannalta kiistattomia etuja puolellaan varsinkin kaasuun verrattuna. Kuten huomattavasti kattavampi tankkausverkosto ja mahdollisuus halutessa säilöä menovettä kanistereihin.

EDIT:
Kannattaa myös tutustua tuohon Iida Holmenin vuonna 2016 MTK:lle tekemään tutkimukseen "E85-muutossarjan testauksen tutkimustulokset"

https://www.mtk.fi/jasenyys/jasenedut/energia_edut/fi_FI/E85/_files/96775764045284469/default/E85-muutossarjan_testauksen_tutkimustulokset-raportti-Iida_Hollm%C3%A9n_korjattu.pdf

Kyseisen tutkimuksen sivulta 26 kuviosta 1 ja sivulta 30 kuviosta 4  selviää että noin 7,4l/100km 95E10 keskikulutuksella siirtyminen E85 polttoaineen käyttäjäksi tuotti noin 10 000km ajomäärällä noin 50-135€ säästön. Tämä vastaa omia laskelmiani omalla kakkosautolla koska kilometrimäärät ja kulutukset ovat melko lailla samat. Tässäkin tutkimuksessa ongelmana on se, että otos/testiryhmä on pieni eli vain neljä autoa. Monessa muussa etanoliautoilua koskevassa artikkelissa toistuu sama ongelma, eli asiantuntijat sanovat että kattavasti tutkittua tietoa etenkin pitkällä aikajänteellä tekniikan kestävyydestä ei etanoliautoilusta oikein löydy. Tämä johtaa siihen että kokemukset perustuvat paljon yksittäisten etanoliautoilijoiden kokemuksiin ja silloinkin vain niiltä jotka niistä viitsivät nettiin kirjoittaa.

Myös tuo 28-30% kulutuksen kasvu on omasta mielestäni tulkinnanvarainen, mihin polttoaineen kulutukseen ajoympäristöstä riippuen tällä tarkalleen viitataan? Maantie, yhdistetty, kaupunki? Vai onko kulutuksen lisäys kaikissa sama? Entä onko kasvussa otettu huomioon vuoden ajan mukaan vaihtuva etanoli- ja bensiinipitoisuus (vaikka pitoisuus vaihtuu niin polttonesteen nimi pysyy samana)?

Itse olen muodostanut sen käsityksen, että kyseessä saattaa olla yhdistetyn kulutus. Muutamien viinastelijoiden yhteenniputtamat kokemukset viittaavat omasta mielestäni siihen että kulutuksen kasvu saattaa olla tästä 28-30% pienempää maantieajossa ja vastaavasti mahdollisesti suurempaa kaupunkiympäristössä ja tästä syystä harkitsisin etanolimuunnosta etenkin jos ajo pitkälti maantiellä suoritettua ja sitä on kilometreissä paljon. Mutta kuten aikaisemmin sanoin, monessa artikkelissa törmää toteamukseen että kattavaa ja pitkäaikaista tutkimusta löytyy aiheesta melko vähän ja monesti sekin tuntuu olevan hieman laveaa eikä välttämättä päädy kovin yksiselitteisiin lopputuloksiin.

Halukkaiden kannattaa myös tutustua kyseiseen TechBBS:n viestiketjuun etanoliautoilusta, josta saattaa löytyä vastauksia kysymyksiin. Paljon teknistä pohdintaa ja havaintoja etenkin softan osalta.

https://bbs.io-tech.fi/threads/etanoli-re85.29203/
Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: Jorma - 25.03.2018, 10:09:46
Tässä on hyvin pyöritetty matematiikkaa. Onko kukaan laskenut vertailua jos konepellin alla olisi D5?
Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: D5GT - 25.03.2018, 10:37:37
Etanolimuutoksista on ollut enemmänkin juttua täälläkin foorumilla. Isoja huolia ei lähtökohtaisesti ole. Polttoainetta tehdään rajojen sisäpuolella = vaihtotase ja maan hyvinvonti kiittää. Polttoainetta valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista = ymäristö kiittää. Huono puoli on, että viinan energiasisältö per litra heikompi kuin bensan = kulutus nousee. Polttoaineen hinta on edullisempi, eli se tasaa kulutuseron.

Eiköhän tuon viinankin sisältämästä energiasta maksa lopulta abt saman kuin muista autoon tarkoiteuista polttoaineiksi kutsutuista liemistä. Ympäristö ja kansantalousnäkökulma on jo riittävä motivaattori. Hi-po miehet ja naiset saa viinalla enemmän ruutia.
Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: Justus - 25.03.2018, 10:41:26
Oma arvioni tuosta prosentista perustuu omaan kokemukseen seka-ajolla jota päivittäin teen. Laskin nyt myös kokonais kulutuksen nousun perustuen tekemääni kirjanpitoon fuelio ja spiritmotor softilla, siitä tulee n.20%. Huomiokaa nyt, että siinä on myös joka viidenteen tankkiin lorotettu bensaa, joka näin ollen laskee tuota kokonaisprosenttia. Samalla toki hyötykin pienenee, mutta silti ollaan reippaasti säästön puolella.
Mun käsityksen mukaan tuo boksi vaan pidentää suutinten aukioloaikoja niin et menee 29-30% enemmän soppaa läpi, mut voin olla kyl väärässäkin. Tuo luulo, että menee maantieajossa vähemmän etanolia taitaa nyt kuitenkin johtua siitä, että bensallakin ajettaessa menisi huomattavasti vähemmän ainetta.
Sitten vielä sellainenkin huonio, että ajotietokonehan ei tiedä, mitä tuo eboksi tekee, joten se näyttää samaa kulutusta, kuin bensallakin, vaikka ainetta menee oikeasti sen 30% enemmän.

Sent from my SM-G930F

Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: Mustalaatikko - 25.03.2018, 12:05:44
D5 tuossa kopassa verot 800 vuodessa ja 7.5l/100km vuoden tankatessa laskettu keskikulutus.
Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: TOW - 25.03.2018, 12:54:07

Sitten vielä sellainenkin huonio, että ajotietokonehan ei tiedä, mitä tuo eboksi tekee, joten se näyttää samaa kulutusta, kuin bensallakin, vaikka ainetta menee oikeasti sen 30% enemmän.

Sent from my SM-G930F

Kaikissa tutkimuksissa mihin olen tutustunut, kulutuksen nousu perustuu mitattuun kulutukseen litroissa koska juuri kuten sanoit, ajotietokone ei tiedä mitä mehua koneelle annostellaan boksin välityksellä. Ei ajotietokoneen lukemiin joita itse olen pitänyt kaikissa omissa autoissani lähinnä viihteellisinä. Keskikulutuksen lasken aina itse muitenkin tankatessa, en kiinnitä huomiota juurikaan ajotietokoneen tarjoamaan dataan koska se yleensä antaa liian optimistisia lukemia. Ilkeästi jos haluaisi sanoa, haluaa pitää kuskin ja omistajan tyytyväisenä?
Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: Schwarzwald - 19.04.2018, 17:17:24
Pitääkö Volvon öljypohja laskea alas 500 km jälkeen kuten Saab 9-5 jossa etanolin jälkiasennus tukkii karstalla
öljypumpun imusihdin? Se kun "fiksusti" tehtiin liian tiukasta verkosta... jossei Saabissa sitä tee, niin roju tuhoaa moottorin kun ei öljy siis kierrä. Ja Justukselle käytännön kokemusta kaverin Chrysler Grand Voyager 3.3i:stä, siinä oli useamman vuoden vaihtamatta bensa(pirtu)suodatin ja olikin kiva sitten pihalla laskea tankkia 2 tunkin kanssa ja vaihtaa ja eka ei vielä toiminutkaan vaan vuosi jostain muovipurkin reunasta... sekä pumpun (tankissa oleva) pohjasuodatin oli täynnä "aktiivihiilen" näköistä p-aa joka oii varmaan liuonnut muovista, ja kahtia sahattu pikku bensiinisuodatin näytti myös saaneen hiilikylvyn. Hyvin pyyhkii, muttei kovin kauan, jossei tuota vaihda. Muovitankki liukenee kivasti etanoliin.
Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: Justus - 19.04.2018, 23:39:10
Kyl mä tuon suodattimen meinaan vaihtaa. Hankin heti kun tuon sarjan asensin, ei vaan huvittanut könytä syksyllä/talvella auton alle. Tuskin Volvon tankki liukenee, kun sama tankki on flexfuel mallissakin.

Sent from my SM-G930F

Otsikko: Vs: Flexifuel V70xc
Kirjoitti: Teemu79 - 15.11.2019, 13:44:23
Volvo V70XC vm. -99 malliin asennettiin eflexfuel -boksi kolme vuotta sitten. Työmatka-ajoa tulee noin 14 000 km vuodessa. Boksi maksoi itsensä takas noin kahdessa vuodessa. Kilometrejä oli ennen vaihtoa kertynyt yli 290 tkm.

Kylminä pakkaspäivinä ei lähde ekalla käyntiin kun en työpaikan parkkipaikalla saa autoa esilämmitettyä. Toisella lähtee aina. En ole jaksanut selvittää syytä, ei näköjään aiheuta ongelmia.

Kulutus nousi ~10 litrasta noin 23-24%. Laskettu kolmella peräkkäisellä tankkauksella kun etanolipitoisuus anturin mukaan yli 80%.
Tankilla pitää nykyisin käydä noin 8-10 pv välein kun aiemmin pärjäsi 12-14 pv tankkausvälillä.