Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jallu73 - 23.03.2018, 22:06:04
-
Tulin tuossa laittaneeksi otsikon mukaisen kulkineen, yhteinen matka ei kuitenkaan ole alkanu ongelmitta, jo koeajolla moottorin tehot tippui, vikakoodin lukeminen antoi tuloksen 6805 "paineenmuunnin ahtopaineensäätö" ja "säätöpoikkeama negatiivinen" korjaamolla epäilivät painepuusien vuotoa.
Auto tuli kuitenkin ostettua, kotimatkalla ihmettelin "suhahtelua" konehuoneen puolelta, kotosalla pistin poijan painelemaan kaasua ja itse kuuntelin suhahtelua konehuoneen puolelta suhahtelu tuntuu liittyvän turbon toimintaan ja kuuluu ilmanputsarin kotelolta, vika vai ominaisuus? Seuraavaksi sitten ajotietokone ilmoitti SRS vika, huolla heti. Vikakoodin luvusta tuloksena tuli koodi 0122 "etutörmäystunnistin, etuoikea, tietoliikennevika-jatkuva" elikkäs varsinainen riemurasia tuli hommattua...olisiko kanssaihmisillä ideoita/neuvoja mitäs näiden kanssa kannattaa itse tehdä ja mitä kannattaa jättää ammattilaiselle? Itsellä nyt on jonkinmoinen kokemus autojen rassaamisesta joten ihan kädetön en sentään ole.
-
Ahtimen letku juuri ennen turboa väsyy vanhetessaan ja repeää/menee ruttuun. Siitä tulee vikakoodia ja rajoitettua tehoa. Nuo törmäysanturit jne kannattaa testauttaa emrkkihuollossa kunnolla. Voi olla jokin liitosvika ainoastaan. Mites myyjän vastuu?
-
mulla oli turbon siivet jumissa siitä suhina ja siraus kaikki painepuolen venttiilit vaihdettiin turbon vaihdolla viat korjaantui!
-
Tänään senverta tuli tutkittua autoa että alipainepuolen putket puristelin umpeen yksi kerrallaan, mitään muutoksia en suhahtelujen suhteen huomannut. Törmäysanturit vaihdoin ristiin, mutta suurin yllätys löytyi keskikonsolin sisältä (en saanut kunnolla avattua) mutta jokatapauksessa löytyi ilmeisesti hiiren pesä, ja johtosarjasta, mitä nyt pääsin näkemään juurikin nuita etutörmäysantureiden johtoja oli nakerreltu(or, or/mu sekä or, or/vihr.). Löytyykö mistään korjausoppaita kyseiseen autoon, helpottaisi remontin tekoa, kun aika ei menisi ihmetellessä että miten esim. Keskikonsoli purkautuisi oikein...
Ja ettei murheet loppuisi, tänään lisäilin jäähdyttäjän nestettä toista litraa, kun ajotietokone siitä varoitteli. Onko nuissa tyypillisesti kuinka kovat paineet jäähdytysjärjestelmässä? Meinaan vaan että suhkoht kovat paineet kuullosti olevan kun korkkia availin koneen käydessä...
-
Tuolta löytyy sähkökaavioita:
http://www.volvowiringdiagrams.com
Jonkinlainen kuva keskikonsolista:
https://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=1183051&ukey_make=865&ukey_model=11985&modelYear=2004&ukey_category=7854
-
Olikos tämä Diesel ja lisälämmitin käytössä? Jos niin vakiovastaukseni on että lisälämmittimen väsynyt vesipumppu tuottaa painetta järjestelmään.
-
Tänään tutkin turbon säätövivun toimintaa, vipu tuntui liikkuvan kierroksien muuttumisen myötä. Meisselinkärjellä painellessa vipu liikkui mutta pientä "kitinää"oli havaittavissa. Mistäs löytyy turbon kellolle menevän alipaineletkun toinen pää? Voisi alipaineella tutkia että vuotaako ko. Letku tai kello.
SRS. Vika kohdistui törmäysanturiin, mistäs tuo anturi kannattaa hommata?
Ja vielä, tarjottiin volvo pro vikakoodilukijaa hintaa 99€, onko kokemuksia ko. Laitteesta?
-
Bilteman? Volvo Pro:lla on vikakooditopicissa ihan hyvä maine että pääsee kaikkiin ohjausbokseihin kiinni lukemaan ja nollaamaan koodit. Ei osaa muuta ja vain nuo p2-mallit volvon koneilla. Mutta eipä taida juuri halvemmalla tuota toiminnallisuutta saada.
Eikös ne anturin johdot ollut hiiren järsimiä, saisko ne vielä kuntoon?
-
Tarkoitus on anturin johdot tarkastaa ja korjata kunhan saan aikaiseksi purkaa keskikonsolin, vika kuitenkin varmistui anturiviaksi koska vaihdoin anturit ristiin ja vika seurasi samaa anturia. Eilen tosiaankin pääsin näkemään vain pätkän sitä johtonippua josta oli piuhan kuoria järsitty, sen verta pääsin koukulla nykkimään piuhoja erilleen etteivät pääse keskenään oikkariin. Tuohon keskikonsolin purkuun automaattivaihteisesta autosta olisi hyvä saada vinkkejä...
-
Tuli vielä mieleen että vaikuttaako alipaine suoraan turbon toimintaan vai onko välissä jotain ohjausta, meinaan kun autoon on myyjän mukaan aikanaan tehty optimointia...
-
Tuli vielä mieleen että vaikuttaako alipaine suoraan turbon toimintaan vai onko välissä jotain ohjausta, meinaan kun autoon on myyjän mukaan aikanaan tehty optimointia...
Rikkinäinen alipainejärjestelmä vaikuttaa turbon toimintaan..
-
Tarkoitin tuossa turbonohjauksessa, että kun ko. Auto on myyjän mukaan lastutettu niin miten tuo uudellenohjelmointi voisi vaikuttaa turbon toimintaan, ongelmahan on ilmeisesti siinä että turbo lykkää liikaa painetta 1500-2000 rpm. Välillä koneen ilmantarpeeseen nähden ja siitä johtuu suhahdukset/suhina ilmanputsarin kotelossa.