Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: kkuula - 24.03.2018, 19:05:39
-
Eli otsikon mukainen auto 2.4 bensa vapari 170hp ja sammuu esim. riseykseen hidastettaessa, vaikuttaa siltä ihan kuin vaihteisto ei päästä vapaalle?
Vika ilmaantui kun akunkenkä oli pois radion asennuksen ajan, sitä ennen toimi ongelmitta.
Päästää kyllä esim. alamäessä vapaalle ja ei nykäisen liikkeelle lähtiessä eli neutral control on varmaan poistettu?
-
Mulla sama laite ja teki samaa pari kertaa, mutta vika ei ole enää tullut. Joku ehdotti kaasuläpän putsausta kun ihmettelin sitä täällä. Akunkengän irrotus yleensä korjaa juttuja, mutta ei aiheuta niitä.
-
Kaasuläpältähän tuo vaikuttaisi. Onko vikakoodit luettu ettei sieltä löytyisi mitään?
-
Pitääpä kaivella tuo koodinlukija esille ja lueka huomenna koodit. Mitenkäs tuo kaasuläppä muuten oireilee ja paheneeko sen oireet kuinka pikaisesti?
-
Eli otsikon mukainen auto 2.4 bensa vapari 170hp ja sammuu esim. riseykseen hidastettaessa, vaikuttaa siltä ihan kuin vaihteisto ei päästä vapaalle?
Vika ilmaantui kun akunkenkä oli pois radion asennuksen ajan, sitä ennen toimi ongelmitta.
Päästää kyllä esim. alamäessä vapaalle ja ei nykäisen liikkeelle lähtiessä eli neutral control on varmaan poistettu?
Hi
meikäläisellä oli samat oireet ( ei automaatti )
,,,korjattiin Volvon merkkiliikkeesä päivittämällä moottorin ohjausyksikkö
samalla asentaja myös puhdisti kaasuläppäkotelon.
-
Puhdistus on yleensä hyvä ensiapu, itsellähän oli aikoinaan -00 V70 missä oli tuo Marellin tekemä läppäkotelo, siinä oli sama oire kun hidastit risteykseen ja painoit kytkimen pohjaan niin sammui. Puhdistin läppäkotelon ja sen jälkeen toimi sen aikaa mitä auto minulla oli.
Moottorinvikavalohan se sytyttää jos oikein rikki menee. Epätasainen/Humppaava käynti on yksi oire ainakin.
-
Puhdistus auttoi liian alhaiseen tyhjäkäyntiin mutta tilalle tuli hiemna vaeltava tyhjäkäynti ja välillä kierrokset eivät tahdo laskea alle 1100rpm.
Bilteman volvo vikakoodinlukijalla ei löydy mitään käyntiin liittyviä koodeja, muutama tähän aiheeseen liittymätön koodi kyllä löytyy. Pitänee vielä tarkistaa ettei vaan jäänyt imuilmavuotoja.
Vaparikoneen tapauksessa sen läppäkotelon irroittaminen oli kyllä helppo homma. Puuilosta purkki crc carb & egr cleaneriä ja hammasharja joilla tuli hyvin helposti ja nopeasti puhdasta. :)
(https://thumb.ibb.co/eiviX7/IMG_1904.jpg) (https://ibb.co/eiviX7)
-
Tämän korkea ja heiluva tyhjäkäynti meni melkonopeasti itsestään ohitse.
Kesärenkaiden vaihdossa tunnustelin raudetangon niveliä ja väljäähän siellä on melkopaljon ja sen kyllä tuntee ajaessa kun suoralla auto tahtoo luikerrella melkolialla paljon.
-
Tukivarsien puslatkin vaikuttaa tuohon aika paljon. Vetelee urissa, tuuliherkkyys yms..