Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Reziina - 24.03.2018, 20:10:28
-
https://youtu.be/a2VJGULEHc8
Välillä ajon jälkeen pienen hetken tyhjäkäyntiä käyneenä kone alkaa humppaamaan kuten linkin videosta näkee.
Vika ilmaantuu ekan kerran kun olin vaihtanut moottorin ylätukikumin ja kävin testilenkillä (kumilla ei tietty ole osuutta asiaan mutta tulppien/puolien suojamuovi oli silloin pois) Olen myös tehnyt lähes joka ajolla kovempia kiihdytyksiä kun olen seuraillut ahtopaineiden käyttäytymistä, mutta en ole varma onko silläkään asiaan vaikutusta, voi ollakkin.
Mistä lähtisin eliminoimaan vikaa? Alipaineletkut (kaikki mihin pääsee ylipaine) on vaihdettu turbolta TCVlle menevää lehtua lukuunottamatta. Voiko TCV aiheuttaa tätä?
-
https://youtu.be/a2VJGULEHc8
Välillä ajon jälkeen pienen hetken tyhjäkäyntiä käyneenä kone alkaa humppaamaan kuten linkin videosta näkee.
Vika ilmaantuu ekan kerran kun olin vaihtanut moottorin ylätukikumin ja kävin testilenkillä (kumilla ei tietty ole osuutta asiaan mutta tulppien/puolien suojamuovi oli silloin pois) Olen myös tehnyt lähes joka ajolla kovempia kiihdytyksiä kun olen seuraillut ahtopaineiden käyttäytymistä, mutta en ole varma onko silläkään asiaan vaikutusta, voi ollakkin.
Mistä lähtisin eliminoimaan vikaa? Alipaineletkut (kaikki mihin pääsee ylipaine) on vaihdettu turbolta TCVlle menevää lehtua lukuunottamatta. Voiko TCV aiheuttaa tätä?
Mahdollisesti, mutta saattaa olla alkava kaasuläppä-vikakin..
Kannattaa lukea/luetuttaa vikakoodit.
-
Mahdollisesti, mutta saattaa olla alkava kaasuläppä-vikakin..
Kannattaa lukea/luetuttaa vikakoodit.
Täytyy varmaan hommata Biltemasta toi Volvon lukija ellei jollakin ole ehdottaa parempaa samassa hintaluokassa?
Kaasuläpän voisin puhdistaa, muta hommaan kait ei kannata ryhtyä ennen kuin on uusi tiiviste
-
Tiiviste tietysti uusitaan, muuten alkaa vuotaa siitä välistä. S40 alle 5€ tiiviste sinisel makso ku oman erittäin paskasen ( ajettu 250tkm) kaasuläpän putsasin. Tuos näki alkuun tk haun 700-900rpm väliä lisäksi kaasuläpän ettei mene kiinni kunnolla kun moottorijarrutti niin ei menny hetkellinen kulutus nollaan kuten kuuluu, myös bensa kelpas. Lukijal näytti myös että jää auki tyhjäkäynnillä.
Sul uusittu tcv ilmesesti, vanhahan tais hajota sun toisen topicin mukaan.Jos vanha liimailtu niin ehjää siitä ei tule.
Lukulaite ja sillä laitteellahan voi tehdä myös dataseurantaa ajossa niin näkee esim puolien kunnonkin.
Itel icarsoft kunnon kallis ( airbag, ardic, abs pääsee sisään myös) ja pelkkää moottorin seurantaa varten halvempi 15€ vgate 327 bluetooth palikka johon otettu torque pro tabletil hintaan 3,55€.
-
Itsellä oli samanlaista ongelmaa ja korjaantu VVT solenoidin vaihdolla.
-
Sul uusittu tcv ilmesesti, vanhahan tais hajota sun toisen topicin mukaan.Jos vanha liimailtu niin ehjää siitä ei tule.
Se ei ollut TCV minkä liimasin kasaan vaan se Y-haara josta lähtee letku jonnekkin alipainelaitteelle. TCV on vanha ja ehkä alkuperäinen. Ei ainakaan papereista löydy merkintää että olisi koskaan vaihdettu
Aloitin nyt näin alkuun tulppien vaihtamisella. Mutta töiden takia pääsen vasta myöhemmin tänään testaamaan. Tulppien vaihdostakaan ei ollut mitään dokumenttia vaikka aika iso kuittipino tuli auton mukana.
Tuollaiset oli vanhat -->
(https://thumb.ibb.co/h8fizn/IMG_20180325_183829.jpg) (https://ibb.co/h8fizn)
(https://thumb.ibb.co/gZUyX7/IMG_20180325_175809.jpg) (https://ibb.co/gZUyX7)
Vanhoissa oli pientä kulumaa kärjissä mutta ei muuta havaittavaa vikaa
Huomenna saan tiivisteen VVT-solenoidin alle niin puhdistan senkin sitten.
Ja sitä koodinlukulaitetta täytyy alkaa metsästämään.
-
ok.
Lukijat maksanu ittensä jo takas omien lisäksi myös sukulaisten ja kavereiden autois ( icarsoft 2x S60, 1x S40, 1x V40, 1x V50 ja vgate mm 2x toyota avensis ja 1x corolla) eikä arpomal tai mutulla ole tarvinnu osia vaihtaa tai putsata. Myös kun voi ajossakin testata ja nollata kerta toisensa jälkeen ilman jonku motomaatin tai korjaamon joka kiinnikäytön laskutusta.
-
Itsellä oli samanlaista ongelmaa ja korjaantu VVT solenoidin vaihdolla.
Voisinkos mä napata VVT-solenoidin piuhan irti testimielessä?
Edit: kaasuläppä on vaihdettu reilu 100 000km sitten. Jos nuo kerta paskastuu niin lienee jokatapauksessa puhdistaa se vaikkei siinä vikaa olekkan
-
Voisinkos mä napata VVT-solenoidin piuhan irti testimielessä?
Itse en kokeillu mitä tapahtuu, jos piuhan ottais irti. Antoi itsellä vikakoodin koskien VVT-Solenoidia, joten vaihdoin suoraan koko hommelin. Kannattaa nyt ainakin tiiviste vaihtaa ja putsata. Oma tiiviste mureni aivan täysin, kun yritin irottaa sitä.
-
Jep. Kävin tänään hakemassa uuden VVT tiivisteen. Siinä oleva pieni metallisihtikin on potentiaalinen tukkeutuja. Illalla pääsee puhdistushommiin ja sain uuden läppäkotelon tiivisteenkin niin saa senkin putsattua.
-
VVT solenoidi oli juntturassa.
Ensimmäinen herkistely:
(Naputus tulee virtalähteen katkaisijasta)
https://youtu.be/EBGpjQzxibM
Seuraava:
https://youtu.be/WBUEBqQ1a-Y
Aikani sitä puhdistelin eri aineilla ja tuntui alkavan liikkumaan mutta kuuluuko solenoidin väpättää kun virta on kytketty vai jäädä nätisti ilman väpättämistä toiseen äärilaitaan?
No kuitenkaan tuon puhdistus ei auttanut humppaamiseen mutta olihan se hyvä puhdistaa.
Asiasta kukkaruukkuun.. voisiko porsimassa oleva laturin vapaapyörä humputtaa konetta? Nimittäin kun kuuntelin laturia rautatangon kanssa niin se piti ihmeellistä ääntä samaan tahtiin kuin kierrokset heittää. Joskus aiemmin laturi piti hetken aikaa ajon jälkeen sellaista outoa kovaäänistä ujellusta, tai ääntä kuitenkin. (kyllä tuli laturista). En silloin osannut reagoida siihen sen enempää. Laturi on kuittien mukaan vaihdettu viime vuonna mutta siinä ei puhuta vapaapyörästä mitään.
Noh, huomenna testaan ilman apulaitehihnaa. Edit: hetken järkeiltyäni ei kyllä taida liittyä humputukseen. Koodinlukijaa odotellessa...
Luin muuten koodit viikko takaperin sellaisella halvalla bilteman yleiskoodinlukijalla mutta se ei kait osaa lukea Volvoa koska yhtään koodia ei tullut ;D yhdisti kuitenkin..samalla testasin taloudessa olevan subarun josta löysi yhden koodin
-
Ikäänkuin tyhjäkäynti olisi parantunut. Kävin äsken ekan varsinaisen testilenkin VVT-solenoidin puhdistuksen jälkeen. Alkuun tyhjäkäynti seilasi. Kävin tekemässä lenkin jonka jälkeen seilasi vielä miedosti. Mutta kun vielä poljin kaasua reippaasti paikallaan niin sen jälkeen ei ilmaantunut enään humppaamista. Seuraillaanpa tilannetta.
Apulaitehihnan poisto hiljensi vain hiukan apulaitteista johtuvaa suhinaa.
Erään kerran 9000-Saabissa oli huono tyhjäkäynti ja vaihdoin tyhjäkäyntimoottorin niin fixauksen jälkeen tyhjäkäynti oli edelleen surkea, kunnes tajusin nyppästä akunkengän hetkeksi irti. Nollaus viimeisteli korjauksen ja siitä eteenpäin kävi hyvin.
Onko näissä Volvoissa samanlaisia ominaisuuksia eli moottorinohjaus tottuu johonkin vikaan vastaavalla tavalla?
-
Olen akunkenkä tai sulake irti resetoinu volvotkin, en tiedä auttaako mut jotenki tuntus pelaavan pehmeämmin ja tasaisemmin jo alussa kuin ilman tuota. Tomaattilootat taitaa olla ainakin olla oppivia.
t5 900/9-3/9000 saabishan tuo auttaa kyllä, lisäksihän niissä sopetusvedot (3 vetoa 50-60kmh ylöspäin kolmosella kaasu pohjassa 6000rpm asti) nopeuttaa ecua menemään toiminta-alueelle resetoinnin jälkeen.
-
Tänään oli vuorossa TCV:n hypistely :)
Otin koko mötikän irti ja annoin 12V (noh yli 13V tuli akusta) eikä inahtanutkaan. Luulisi että jännitettä antamalla solenoidi vetäisii kun itse venttiilissäkin lukee 12V ja vielä merkitty + ja - napa erikseen. Olen nyt onnellinen koska luulisi tuon uusimalla nousevan ahtopaineet hieman paremmin.
EDIT: 3 baaria ilmaa vuorotellen joka letkulähdöstä sisään niin johan jumi irtosi ja solenoidi liikkuu iloisesti. Jotta jännitys säilyy niin testailen sitä paikallaan vasta huomenna ja jätin voiteluaineet vaikuttamaan yöksi venttiilin sisään.
Jokatapauksessa uusi kannattanee hankkia.
Onko kenelläkään myydä ehjää?
Tänään ei tyhjäkäynti ole seilannut yhtään joten olen toiveikas sen suhteen että VVT-solenoidi oli siihen syyllinen.
-
Samalla koneella kylmänä käy hetken ravistaen. Ensin oli puolista neljä halki jotka antoivatkin koodin, vaihdettu ja tulpat myös. Nyt tekee tuota ravistelua kylmänä, voisi olla läppäkotelon putsaus ajankohtainen, onnistuuko kaasuläppäkotelon putsaus paikoillaan, alakautta ehkä?
Toisessa volvossani 2.4 vaparissa putsaaminen oli helpompi homma kun on koneen päädyssä näkyvillä.
-
Mulla ei ole tuon VVT-solenoidin puhdistuksen jälkeen tehnyt humppausta kertaakaan, kop kop.
Seuraavaksi ajattelin puhdistaa vielä ennakoivasti kaasuläpän ottamalla sen irti kokonaan kun kerta siihen tiivisteenkin ostin jo.
Pääsisköhän tuon huohotisysteemin ja öljyloukon puhdistamaan ja tarkastamaan kun kaasuläppä on pois paikaltaan?
-
Se ei uutena muistaakseni maksanut koko omaisuutta,mutta on niitä koitettu liotella ja kolistella ja työntää pulloharjaakin sisään.
Multa löytyy käytetty jos haluat tutustua siihen ennen kun oman purat. Hinta 0e.
-
Mikä jottei kiinnostaisikin. Olen töissä käyttänyt sellaista liuotinta (Dovoset), jolla on tähän saakka irronnut karsta kuin karsta joten ihmettelen miksi sitä ei saisi puhtaaksi. Jos sen saisi liotettua puhtaaksi niin täältä lähtee sitten seuraavalle tarvitsijalle puhdistettu yksilö.
-
Dieselin pierburg-venttiili kyllä napsuu kun sille antaa sähköä, onkohan toi erilainen vai rikki.