Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Bensatohveli - 26.03.2018, 18:27:26
-
Mittarissa 230 000km ja murheet alkoi n. kuukausi takaperin kun ei suostunut starttaamaan aamusella. Sahasi ja sahasi mutta ei lähtenyt ilman apuvirtaa.
Vikakoodia tuli vaikka mitä: P2188, P0638 P0101, P00100, P0027, P2178, P2281 eli viittausta ilmamassamittariin, lambda-anturiin ja/tai kaasuläppäkoteloon?
Tyhjäkäyntikin oli aluksi epätasaista, kierrokset pomppi 800 ja 1500 välillä. Vaihdettiinpa Bilteman ilmamassamittariin ja Motonetin lambda-anturiin ja putsattiin kaasuläppäkotelo. Auttoi käynnistysongelmaan ja tyhjäkäyntikin tasaantui. Jäljelle jäi vikakoodit P0101 ja P00100 sekä toisella testerillä "212D -muuttuva lambdasäätö ryhmä 1 liian pieni signaali, jatkuva" ja "1210 -liian suuri virtaus, jatkuva". Samalla alkoi oireilla ajon aikana, kun kierrokset nousi kiihdyttäessä 3000:een siten, että kone tökki/yskähteli kuin sammuisi. Rauhoittuu kun nostaa jalan kaasulta. Toisinaan voi painella nilkka suorana kuin viimeistä päivää ja käy kuin unelma. En tiedä onko vain sattumaa mutta tuntuu että ylämäessä aloittaa tökkimisen alemmilla kierroksilla.
Sattuipa kahdesti myös ihmeellinen tehottomuus ajon aikana n. 80km/h ajossa: lakkasi reagoimasta kaasuun. Vaihde vapaalle, koneen uudelleenkäynnistys ja taas mentiin.
Kaasuläppäkotelo Motonetista alle ja ohjelmoitavaksi Biliaan, sama ongelma jatkuu.
Vitsit vähissä. Mikä neuvoksi? Imupuolelta savulla tsekattu tiiveys ok.
-
Näissä on muistaakseni ollut ongelmaa ettei muut kuin alkuperäiset osat toimi noiden rikkimenneiden tilalle. Eli Boschia ainakin ilmamassamittariksi.
Yksi rikkinäinen osa luultavasti aiheuttaa tuon koodien sarjan, ja veikkaan että ilmamassamittari on syyllinen tässä tapauksessa. Ihan sillä perusteella että on todennäköisimmin rikkimenevä osa.
Entä jos tekee niin että lyö auton käyntiin ja nyppäisee ilmamassamittarin johdon irti, muuttuuko käynti?
-
Noniin! Vaihdoin vanhan ilmamassamittarin (Bosch) takaisin niin johan käy ja kukkuu kuten pitääkin! Vika lienee ollut joko lambda-anturissa ja/tai kaasuläppäkotelossa eniveis? No yhtä kaikki pääasia että toimii.
Iso kiitos vinkistä Kraft!
-
Lambdahan se varmaan on viallinen ollut, vaikka joku saattaa luulla että lambda anturi on ikuinen, niin virallinen vaihtoväli tai suositus on 150tkm.
Hienoa että pelittää taas! O0