Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: DMZ - 27.03.2018, 20:56:23
-
Morjesta, piti rekisteröityä tänne kun satuin saamaan kolaroidun v70 volvon korjattavaksi.
Oikea etunurkka saanut pusun, ja turvatyynyt lauenneet. Umpio särkyi ja puskurin muovit, sekä syylärit (laitoinkin noista osto ilmoituksen.
Uudet turvatyynyt näkyisi löytyvän kohtuu hintaan AVK:lta, mutta mitäs muuta noitten lisäksi pitää vaihtaa? Pitääkö airbag ohjausboksi ohjelmoida uusiksi vai onko pilalla kolarin jälkeen? Ja onko jossain erillisiä törmäys antureita? Niitä en ainakaan äkkiseltään löytänyt keulasta.
-
Ohjainlaitteen voi nollata ja käyttää uudestaan. Itsellä on tähän välineet.
Volvowiringdiagrams.com voisi antaa viitteitä missä törmäysantureita voisi olla.
-
Täytyykö tämä tehdä ennen uusien tyynyjen asennusta irto osalle, vai voipiko tehdä sen jälkeen kun on kasannut auton?
Onnistuuko se nollaus millä tahansa korjaamolla, vai pitääkö olla ihan omanlaiset vehkeet?
-
Nyt olis uudet tyynyt paikallaan, mutta en ole kytkenyt johtoja. Missä vaiheessa se airbag yksikkö nollataan, uskallanko kytkeä tyynyjen johdot, ja sitten käydä korjaamolla?
Tuossa kuva siitä ohjaus yksiköstä
(https://thumb.ibb.co/mn3GBc/Airbag_ohjauw.jpg) (https://ibb.co/mn3GBc)
Mistähän muuten saisi siihen ratin airbagiin auton puoleiset liittimet? entiset oli osittain sulaneet joten mielellään vaihtaisin ne.
-
Yksikön nollauksen voi tehdä ennen kytkemistä autoon tai sen jälkeen. Yleensä kannattaa varmuuden vuoksi korvata bägit vastuksilla ja katsoa, ettei vikakoodeja tule ja sen jälkeen kun kaikki on kunnossa, kytkeä bägit kiinni.
Ratin spiraali kannattaa vaihtaa kokonaan.
-
Onnistuuko tuo yksikön nollaus millä laitteella, ja missä?
Lienee viisain tehdä se irto osalle?
Törmäys antureita ei vissiin tässä vehkeessä ole keulassa, en ole ainakaan löytänyt niitä, vaikka kuinka purkanut ja tutkinut.
-
Meillä pitäisi onnistua. Laitteita on useita.
Uusimmat Volvot joista on nollattu yksiköitä ovat olleet 2017 valmistettuja.
-
Törmäysanturi , se kuula hillossa, on penkkien välissä auton keskellä käsijarrukahvan tietämillä. Ei siis keulassa.
-
Eli tarviiko tuota törmäys anturia vaihtaa tai tehdä sille mitään?
Ja pystynkö nyt kasaamaan auton, ilman pelkoa turvatyynyjen räjähdyksestä ja ajamaan sen korjaamolle airbag yksikön nollaukseen?
-
Eli tarviiko tuota törmäys anturia vaihtaa tai tehdä sille mitään?
Ja pystynkö nyt kasaamaan auton, ilman pelkoa turvatyynyjen räjähdyksestä ja ajamaan sen korjaamolle airbag yksikön nollaukseen?
Vastuu on lukijalla ;)
Ei tavitse vaihtaa, tai irrottaa ja voi ajaa turvallisesti korjaamolle. Valon sammuttamiseksi riittää pelkkä vikakoodien nollaus.
Uudemmissa korimalleissa ns. törmäysmuisti pitää palauttaa takaisin normaali tilaan, mutta sekin onnistuu testerillä ilman fyysistä kontaktia ohjainlaitteeseen.
-
Voinkos vielä tehdä niin, että kytken ensin pelkän ratin turvatyynyn, ja testaan kuinka käy? Jos ei posahda, niin sitten laitan kojelaudan tyynyn johdotkin kiinni.
-
Voinkos vielä tehdä niin, että kytken ensin pelkän ratin turvatyynyn, ja testaan kuinka käy? Jos ei posahda, niin sitten laitan kojelaudan tyynyn johdotkin kiinni.
Mikä ettei.
Turvallisuussyistä kannattaa laittaa virrat päälle niin, että käsi menee virtalukolle ratin ja mittariston välistä, eikä ratin edestä. Toinen vaihtoehto on laittaa ensin "virrat päälle" ja sitten vasta kytkeä akkukaapeli kiinni. Silloin olet turvassa auton takana, jos jotain menee vikaan.
Oletko muuten hokasannut vaihtaa ratin takaa sen kosketinrullan/asentoanturin? Se menee aina rikki, jos ratin bagi tusahtaa.
-
Mikäs tämä rulla/asento anturi on?
Eli en ole hoksannut.
(https://thumb.ibb.co/evxz2S/2018_04_08_2112.jpg) (https://ibb.co/evxz2S)
Meinaatko tuota pyörivää systeemiä missä on bagin johdot kiinni? Se menee vaihtoon, kun nuo liittimet oli osittain sulaneet tyynyyn kiinni.
-
Juurikin tuo. Oli sitten onneksi niin paha, että vian huomasi ihan silmällä :)