Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: max1188 - 30.03.2018, 10:45:28
-
Tuossa jokinaika sitten pahenevissa määrin auto (S60 D5 AWD, 2014) alkoi puoltamaan vasemmalle jarrutettaeesa.
Autolla ajettu n. 70k tuolloin.
Syytä tuohon haeskelin täältä ja muilta foorumeilta joskos olisi muilla samoja ongelmia. Jarrupalat toki loppuessaan tekevät outojakin juttuja, mutta yleensä kuluvat tasaisesti niin hain syytä taka-akselista ja sielä tukivarren (tms..) pusliin jotka antavat periksi ja vääntävät autoa jarrutettaessa vasemmalle.
Auton normi vuosihuolto oli varattuna ja sinne mennessäni kerroin oireista ja pyysin tarkistamaan taka-akselin puslat.
Näinhän asentaja olikin tehnyt, mutta puslien ja muidenkin juttujen ollessa kunnossa takana oli hakenut syytä etupäästä ja sieltähän se löytyi.
Kuvissa näkyy varsin ilmeinen syy puoltoon. Huoltokirjan mukaan oli jarrunesteet vaihdettun n. 50k kohdilla ja todenäköisesti (vaikka ei huoltokirjaan oltu merkitty) vaihdettu etujarrupalat. Ei tosin ollu vissiin ihan oikeita sattunu varastossa olemaan kun oli pantu hieman väärät paikoilleen. Korvakot oli hieman erillaiset kuin paikalleen nyt laitetuissa.
Varsin vastuutonta puuhaa tökätä "melkein" alkuperäisiä paloja vastaavat palat paikoilleen, toinen juttu on se, että miksi n. 50k kohdalla on etujarrupalat vaihdettu...ei kait ole voineet tehtaalta väärillä paloilla lähteä...
Puolto kuitenki on poissa :)
Tämmöistä tällä kertaa ja tarkkana huollossa
(https://thumb.ibb.co/ipEL27/20180119_092100.jpg) (https://ibb.co/ipEL27)
(https://thumb.ibb.co/g7DV27/20180119_092105.jpg) (https://ibb.co/g7DV27)
-
Näyttää olevan 300 millisten levyjen palat, jotka laitettu isompiin jarruihin. :o
Toivottavasti jarrusatulan liukujen holkit eivät ole ottaneet itseensä kovin paljon vinoon väännöstä.
-
Ei Volvon jarruja yleensä noin pienillä kilometreillä tarvii rassata. Tavallisesti kuitenkin vähintään 150 tkm menee alkuperäisillä osilla. Voi olla jotain sanomista myös satulassa. Tosin foorumilta löytyy useampi tapaus, että etujarruista sisempi pala kuluu raudalle, vaikka ulompi on kuin uusi.
-
Juuri noita kilometrejä itekki ihmettelin ku asentaja ilmoitti asiasta että jarrupaloissa vikaa.
Pitää tarkastaa nuo jarrusatuloiden holkit, kiitos vinkistä.
-
Alatukivarren puslat väljät? Kokemusta on.
-
Minkä merkkiset palat? Tarvike?
Tehdas paloja ei missään tilanteessa tarvi vaihtaa 50tkm jälkeen.
-
Nuo jotka kuvissa olivat Volvon leimalla ja yllättäen myös ne jotka meni tilalle.
-
Merkkiliikkeessä vaihdettu, ilmeisesti, niin huoltohistoriassa näkyy osat. Tehtaalla kasattu väärät palat?
-
Kävi kyllä vahvasti mielessä tuo tehtaan virhe, ei nekään asennukset aina mene putkeen.
-
Kannattaa merkkiliikkeen huoltohistoria selvittää jos et uutena autoa ole ostanu. Erikoinen tapaus..
-
En ostannu uutena, kysäsen tuon huoltohistorian samalla kun pitää mutenkin tehä visiitti tuonne Siniselle, haluan selvittää autoon asennetut ominaisuudet (tai niiden koodit) , kuten vaikkapa valmiiksi asennetut johtosarjat tms. jotka helpottavat lisävarusteiden asennuksia.