Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: kapperi - 31.03.2018, 12:15:27
-
Moi, jossain oli ohjeet tuohon pyörreläppien vaihtoon / imusarjan puhdistukseen mutten enää löydä haullakaan sitä. Osaisiko joku linkata ko. Jutun?
-
Rupesinpa purkamaan ilman ohjeita kuitenkin,
Mutta missä yksi läppä?
(https://thumb.ibb.co/h63rC7/IMG_20180401_172959.jpg) (https://ibb.co/h63rC7)
-
Käynyt kierroksen koneessa ja putkesta mäelle :o
-
Niin siinä on varmaan käynyt... Onneksi ei ole kaikki lähtenyt. Oli nimittäin todella haperoa tuo muovi tuossa.
Kaikki tiivistyspinnat ihan loppunut...
Mitkähän tuossa olisi nyt sitten kiristysmomentit suuttimille, imusarjan pulteilla?
Jeesus tuota töhkän määrää, varmaan 30% tukossa kaikista putkista ja imusarjaan tulevassa kumiletkun mutkassa semmoinen 6cm kerros töhkää...
-
Pikainen haku ja tuosta saat ainakin osan ellei kaikkea tarvittavaa.
Rullaa vähän alemmas josta diesel tulee vastaan.
http://www.volvohowto.com/volvo-s60-v70-torque-specs-specifications/
-
Sieltähän ne tarvittavat löytyi, kiitoksia. Toivottavasti olivat oikeat.
Onko muuten oikeasti että tuo imusarja ei enää aukea kahteen osaan? Edellisessä mallissa puhdistus aika paljon helpompaa.
-
Muovinen imusarja ei aukea enää.
-
Ok, onpa typerä parannus...
Olihan siellä töhkää, imusarjaa ei oikein saanut kunnolla putsattua mutta ihan hyvä tuli. 400tkm ajetulle autolle toisaalta ihan hyvä tulos...
Turbo falskaa ehkä pikkuisen mutta ei vakavaa vielä...
(https://thumb.ibb.co/igjtun/IMG_20180401_190443.jpg) (https://ibb.co/igjtun)
-
Onko muuten oikeasti että tuo imusarja ei enää aukea kahteen osaan? Edellisessä mallissa puhdistus aika paljon helpompaa.
Vanhassa ei tarvinnut edes aukoa, kun tukki egr:n. Puhdistuu ajan kanssa itsestään
-
Tuokin töhkä on vain murto-osa siitä materiaalista, mitä on mennyt moottorin läpi, jäänyt varmasti männänrenkaiden väliin, sotkenut venttiilien tiivistepinnat yms..
Voi vain miettiä, mitä tolkkua kun systeemissä on kuitenkin ilmanpuhdistin alkupäässä.
Toki pakokaasuja puhdistetaan.
Menee vähän off-topic mutta samoista syistä, saasteiden vähennys, vaimon bemarissa on jarrutusenergian talteenotto laturilla (akkua ladataan enimmäkseen vain kun töppösen nostaa kaasupolkimelta) - jotta voi ladata, siinä pitää olla tilaa eli akkua pidetään koko ajan 80% varaustilassa ja sitten herjaa talvella alentunutta akun varausta :(
-
Bemarista saa tuon toiminnon pois niin loppuu herjatkin kun lataa akun 100% täyteen ;)
-
Bemarista saa tuon toiminnon pois niin loppuu herjatkin kun lataa akun 100% täyteen ;)
Juu, e-net kaapeli on hankittu ja ko. moodi poistettu. Volvosta olen tukkinut EGR:n ja imusarja hohtaa puhtaana :)
-
Kaikenlaisia typeriä saastelaitteita...
Moottori kasassa, kaasuvaste parani hieman mutta häiritsemään jäi tyhjäkäynnillä terävä naputus... En millään muista oliko jo ennen remonttia.
Ei tosiaan kuulu jos vähänkin painaa kaasua.
-
Selvisi sekin, 5 suutin jäi vuotamaan...
-
Ja samalla jäi 5. suuttimen pääteaste vika. Mitähän tuokin meinaa, kun mitään vaikutusta ei ajolleen ole. Myös pyörreläpät antavat nyt välillä vikailmoitusta, jopa moottorin vikavalon muodossa... Ennen kuin tanko oli irti ja läpät väljät niin ei antanut kuitenkaan vikavaloa...
-
Johtosarjaa vilkuilisin. Tuskin kaikki nyt kerralla hajosi...
-
Omassa autossa on jotain sanomista samalla osastolla, eli tehot hukassa aina silloin tällöin. Mikäs tuota läppäsysteemiä säätelevää servoa komentaa? Itsellä se servo ei tahdo liikkua jokaisella käynnistyskerralla ja se jää nököttämään asentoon, jossa sen kuuluu sammuneena olla, eli perään päin työntyneenä, jolloin autosta puuttuu tehot. Lienee moottorinohjaus rajoittaa tehoa silloin, kun saa väärää infoa sen läppäsysteemin asennosta. Toisella - kolmannella käynnistyksellä se herää eloon ja alkaa säätämään normaalisti kaasuttaessa, jolloin turbokin tulee taas kuvioihin mukaan ja auto on pirteä. Eikä se myöskään tee sammutuksen yhteydessä tätä liikeratojen tarkastusta/kalibrointia. Sormella kokeiltaessa sammutuksen jälkeen servo inisee ja laittaa "hanttiin", muttei liiku kuitenkaan. Vikailmoitusta se ei anna mittaristoon, vaikka auto olisi tehoton ja servo työntyneenä perää kohti. Alkuunsa välikampi löytyi sieltä (yllätys yllätys) imusarjan päästä irronneena, mutta otin pois koko kammen, jolloin tuohon servoon ei ainakaan kohdistu minkäänlaista vastusta, joka pysäyttäisi liikkeen. Eli vapaana ollessaankaan ei suostu aina säätämään. Vika ilmaantui heti sen jälkeen, kun auto oli tankin sisällä olevan siirtopumpun vaihdossa ja uusi pumppu on mallia tarvike. Voiko näillä nyt olla joku kiero yhteys keskenään, vaikka löpöpaineiden kautta startatessa tjsp? Vai onko vaan tämä läppäservo tullut tiensä päähän jumittelemalla.