Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jamiska - 02.04.2018, 14:46:24
-
Tässä kuulemma (tämän Foorumin)mukaan jonkin verran harvinaisemmalla koneella varustettu S80:nen,eli tuolla isommalla 2.9 ltr:lla.
Koneessa ei mitään ongelmia,aj.239600km mutta kertokaapa mikä laatikkoa riivaa kun ei vaihda 2:sta isommalle (80km/h:ssa 4tuhatta rpm).
Yön jälkeen ensimm.5minuuttia liikkeelle lähtö tapahtuu normaalisti 1:llä ja vaihtaa normisti 2:lle mutta sen edemmäs ei vaihteet mene.
Kun moottori on lämmennyt täysin,tai riittää jopa hiukan alllekin niin sitten liikkeelle lähtökin on jo 2:sella (tuntuu kyllä vielä isommalta vaihteelta) eikä isompaa tarjoa,eikä vaihda.
Vikakoodi ilmestyy jo virrat päälle laiettaessa: TEE VAIHDELAATIKON HUOLTO.
Huolto+Onko nyt kyseessä öljyistä johtuva toimimattomuus vai joku muu asia laatikossa?
Olisikohan kenelläkään vastaavaa vikaherjaa ja ongelmaa tullut ja millähän tuon lootan saisi vaihtamaan normaalisti.
Kiitokset mahdollisesta avusta jo etukäteen. :o
-Olisi mukava tietää sekin moniko lovinen laatikko tämän koneen "perään"on liitetty,onko se 5-vai 6-vaiheinen..?
-
Koska vaihteistoöljyt on vaihdettu viimeksi? Jos siitä on pitkä aika, niin ne vaihtoon sekä vikakoodit lukuun.
Ei mitään käsitystä tämän toimivuudesta, mutta voisiko laatikon vikatilan saada pois pitämällä akkua irti jonkin aikaa...
-
Huoltokirja on melkinpä yksi täydellisimpiä mitä olen ikinä käsissäni pidellyt.Joka-ainoa huolto tehty ja leimojen kanssa.Täytyypä hakea samantein se ja lueskella milloin tosiaan ne öljyt on viimeksi vaihdettu..
jatkuu..
-
Ja tosiaan GM:n 4-vaihteinen laatikko siellä pitää majaansa...
-
4-vaihteinen? No sitten koneen ollessa lämmin ja laatikon öljyjen myös liikkeelle lähdetään 4:lla.
Luulisin ettei sekään tee yhtään hyvää tekniikalle vaikka vääntöä tuossa 2.9:ssä on paljon.
Jos kokeilisin ottaa pariksi minuutiksi miinus navan akusta irti niin toisiko se esim.hälyttimeen tai keskuslukon toimintoihin ei toivottuja asioita??
-
Ei pitäisi vaikuttaa keskuslukitukseen/hälyttimeen. Löytyikö niistä vaihteistoöljyistä mitään tietoa? Ja tosiaan, vaikka huoltokirjassa olisi kaikki leimat paikallaan, niin se ei ole tae laatikkoöljyjen vaihdosta, sillä laatikkoöljyjen vaihto ei kuulu normaaliin huolto-ohjelmaan.
-
Ei ole tosiaan yhtään merkintää koko huolto historiassa laatikon öljyjen vaihdoista,Biliassa tehty isot huollot ja muutenkin n.80% huolloista...
-
Jepjep, ei olisi maailman seitsemäs ihme, jos siellä olisi alkuperäiset öljyt vielä. :-\ Miltä ne öljyt näyttää? Mittatikku lienee siinä moottorin ylätuen vieressä.
-
Eilen katsoin tikusta ja ne oli kyllä kirkkaan punertavat,hyviltä ne näytti mielestäni.
-
Vikakoodit sitten vain lukuun, niin ollaan viisaampia.
-
Joo,niin se on nyt parasta jatkaa.Kuten jo alussa mainitsin niin mittariston vasempaan reunaan (mihin tulee niitä se ja se ovi auki ) ilmestyy aina kun laittaa virrat päälle koodi: Tee vaihdelaatikon HUOLTO HETI..?
-
Jep jep,kiitokset Tuomaril avusta vinkeistä.
-Jukka-
-
Joo,niin se on nyt parasta jatkaa.Kuten jo alussa mainitsin niin mittariston vasempaan reunaan (mihin tulee niitä se ja se ovi auki ) ilmestyy aina kun laittaa virrat päälle koodi: Tee vaihdelaatikon HUOLTO HETI..?
Ilmoitus tarkoittaa, että jokin vikakoodi on aktiivisena, ja tosiaan astetta vakavampi, kun ajotietokone ilmaisee asian "Huolto heti" -tyylillä. Mitään muuta tuosta ei pysty päätellä. :)
-
Laatikko on vikatilassa ja liikkuu vain kolmosvaihteella. Jos vika on kolmosessa niin menee kakkosella. Vikakoodin luku ilmoittaa yleensä solenoidivikaa tai väärää välityssuhdetta eli luistoa jossakin.
15 laatikkoa olen korjannut, aina ollut jotain mekaanista vikaa, kitkat loppu tai panta hajonnut.
Laita yv jos tarvii rempata laatikko.