Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: roilo - 03.04.2018, 07:49:32
-
Volle alkoi kehittelemään laakerivian tapaista. Vikakohde vaan piilottelee.
-Muuttuu nopeuden mukaan, vedätyksellä tai moottorijarrulla tai jarruttamisella ei vaikutusta.
-Voimakaskaan kaartelu ei saa ääneen muutosta eikä välyksiä tunnu pl. pieni välys vas.sisänivelessä.
-n. 40kmh:sta alkava jurina, parhaiten laakeriäänen kuulee 50-60kmh kohdalla, 80kmh:ssa ääni on voimakkainta ja sävyltään "kuminaa" . 90kmh:ssa ääni joko peittyy tai vaimenee.
-Ääni kuulostaisi tulevan vasemmalta, mittariston takaa/jalkatilasta.
-Auto ylhäällä ja nelosvaihde sisällä (n. 40kmh): Vasen pyörii täysin äänettömästi, jostain oikealta kuuluu kevyt "tsink tsink" (???) - vaikea sanoa tuleeko navasta vai nivelestä
-Oikea rengas pyörii selkeasti hitaammin kuin vasen
-40kmh nopeudessa, varsinkin kylmänä, lievä kaarto vasemmalle aiheuttaa vaimean "vonk vonk"-äänen.
Perse sanoo notta vasen etulaakeri mutta se oli täysin äänetön ajettaessa pukilla. Mitä itse arvaisitte?
-
Tunkkaa ylös ja pyöritä rengasta, samalla sormea jousella pitäen, pitäisi värinän tuntua jousessa.
-
Tunkkaa ylös ja pyöritä rengasta, samalla sormea jousella pitäen, pitäisi värinän tuntua jousessa.
On pyöritetty ja ajettu pukkien päälle nostettuna - ei tunnu värinöitä. Toisessa autossa takalaakerin kuuli jo pyöritettäessä - nämä ovat hiljaa (paitsi se kellon raksutusta muistuttava tsinktsink-outoääni jossain oikealla.
ps. tukilaakerisssakaan ei tuntunut välystä.
-
Minä kanssa sain käsin pyörittämällä äänen kuulumaan, jousessa ei aina huomaa värinää. Jos on pakko jatkaa eliminointia, minä ottaisin jarrusatulat pois ja pyörittelisin sitten tuleeko eroja. Eikö ole vanteiden kuumenemisessa eroja?
-
Minä kanssa sain käsin pyörittämällä äänen kuulumaan, jousessa ei aina huomaa värinää. Jos on pakko jatkaa eliminointia, minä ottaisin jarrusatulat pois ja pyörittelisin sitten tuleeko eroja. Eikö ole vanteiden kuumenemisessa eroja?
Lämpenemisestä: sormenpäämittauksella vasen etunapa on 5-10 astetta lämpimämpi kuin oikea.
Merkittävin oire tosiaan liikenneympyrässä vasemmalle loivasti kaarrettaessa 30km/h nopeudessa kuuluva vonkvonk-ääni. 60km/h:ssa kuuluu vaimea "lentokoneääni", 80km/h "jostain" alkaa resonoiva ulina (kuvittelee tulevan navasta joustintukea pitkin ylälaakerille). Vieressäistujat ovat vuorollaan veikanneet kaikkia muita nurkkia.
Alusta alkaa varmaan olemaan kokonaan juustona. OT: Viikolla oli sellainen jännä havainto, että kun auto oli seissyt jonkin aikaa (taivasalla) lentokentällä ja sieltä lähdettiin kehäIII:a länteen kotiin niin perseessä tuntui jatkuva tärinä, kuin jokainen epätaisaisuus (kehäIII kihralla??) olisi tullut läpi. ?? Oliko iskarit veltostuneet seistessä (takana uudet Bilsteinit, edessä orkkis, 200tkm), renkaat menneet soikeaksi (Catepillareissa meni joskus) vai takapuoli tottunut taksin pehmeämpään kyytiin (jokin kestotutina autossa johon on vaan tottunut). Tänään länsiväylällä ei tuntunut ollenkaan samaa tutina mutta jotain kulumaa ja kovettumaa vanhassa rouvassa täytyy olla.
Koetan laittaa pukeille ja koeajaa kesanäkeilla vko-lopun aikana - pakko se vika on jostain löytää.
-
Mulla jurisi etupää suoralla ja mutkissa.Pukkien päällä äänetön.Jousesta pitämällä ja pyörittelemällä en tuntenut mitään.sitten irrotin pyöränlaakerit jotka oli aivan sököt.
-
Jos vasemmalle kääntyessä pahenee niin oikean etupyörän laakeriin viittaa...
-
Noniin, oikea etulaakerihan se siellä oli sökönä - onnea oikein veikanneille.
Parissa viikossa oikeassa pyörässä havattu tsinkitsink muuttui ihan oikeaksi ropellinpörinäksi ja kesärenkaisiinkin vaihto auttoi paikantamaan ääntä (OT: continentalit ei imho oikein tunnu sopivilta renkailta tähän autoon). Vastaisen varalle:
Tämä laakerityyppi tuntuu olevan sellainen, että se ei välttämättä anna välystä tai ääni voimistu kuormansiirrosta (mutkittelu). Se ei myöskään rollota väljänä entistä herkemmin vaan ennemmin jäykistyy - minkäänlaista lämpenemistä ei navassa kuitenkaan tuntunut. Niinpä ensimmäisen merkin viasta voikin saada nostamalla koko etupää ylös ja ajaa pukeilla 2-3 vaihteella tyhjäkäynnillä (ABS/ESC voi heittää tuosta herjaa, joten lukija esille) -> selkeästi hitaammin pyörivä puoli jumittaa jo ennen muita oireita: ropelliääntä pukeilla ajettessa ja jousen värinä. Katuajossa äänet kaikuvat ja johtuvat liiaksi eikä luotettavaa diagnoosia ole helppo tehdä.
Itse vaihto sujui n. kolmessa tunnissa (en hoppuillut). homma eteli luonnollista ja täältäkin löytyvää työjärjestystä käyttäen. Irroitin joustintuen yläpultin ja raidetangon jotta vetoakselin sai pois - 18mm piippuavain oli kätevän kokoinen mutta normi 1/2 hylsyilläkin selvisi. Käytin siihen yläkulman pulttiin 2"-jatkovartta. Akselin pitäminen ns. sisällä on jokseenkin hankalaa - tahtoo livetä naruvirityksistä. Ei ainakaan vielä ole rutissut...
Laakerin ulosvetäminen oli kinkkisin kohta. Varaa pari 14mm pulttia ulosvetoa varten ja jos sattuu olemaan iskuvasara niin sekin auttanee. Olkavarsi on alumiinivalua josta seuraa kaksi asiaa. 1) se ei kestä kunnolla terätyökaluja; laakerin irroitus ns. "kylmää meisseliä" (lyöntitaltta?) käyttäen on huono ajatus ainakin porausten kohdalta. 2) se syöpyy laakerin teräsvaluun kiitettävästi - on istuu tiukasti kuin virkamies suojatyöpaikassa. Lähdin kiristämään laakeria ulos pulteilla pyöränpulttireiästä (kaksi kohtaa josta saa pultilla otteen mutta vain yksi kerrallaan) ja naputtelin laakerin laipasta pienellä vasaralla. Alkuun näytti ettei lähde millään mutta ... sitä varten on isommat vasarat.
SKF:n laakerin laitoin, mutta ei se Motonetin OE-statuksesta huolimatta alkuperäinen ole - pieniä eroja oli.
Volle alkoi kehittelemään laakerivian tapaista. Vikakohde vaan piilottelee.
-Muuttuu nopeuden mukaan, vedätyksellä tai moottorijarrulla tai jarruttamisella ei vaikutusta.
-Voimakaskaan kaartelu ei saa ääneen muutosta eikä välyksiä tunnu pl. pieni välys vas.sisänivelessä.
-n. 40kmh:sta alkava jurina, parhaiten laakeriäänen kuulee 50-60kmh kohdalla, 80kmh:ssa ääni on voimakkainta ja sävyltään "kuminaa" . 90kmh:ssa ääni joko peittyy tai vaimenee.
-Ääni kuulostaisi tulevan vasemmalta, mittariston takaa/jalkatilasta.
-Auto ylhäällä ja nelosvaihde sisällä (n. 40kmh): Vasen pyörii täysin äänettömästi, jostain oikealta kuuluu kevyt "tsink tsink" (???) - vaikea sanoa tuleeko navasta vai nivelestä
-Oikea rengas pyörii selkeasti hitaammin kuin vasen
-40kmh nopeudessa, varsinkin kylmänä, lievä kaarto vasemmalle aiheuttaa vaimean "vonk vonk"-äänen.
Perse sanoo notta vasen etulaakeri mutta se oli täysin äänetön ajettaessa pukilla. Mitä itse arvaisitte?