Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: HarriF - 03.04.2018, 21:13:05
-
Totaalisen jumissa - joko kymmenen vuoden käyttämättömyyden tai mekaanisen vian vuoksi. Olen yrittänyt liotella liikkeelle CRC:llä, lukkosulilla ja aseöljyillä + lämmöllä ja paineilmalla - ei vain avain käänny suuntaan eikä toiseen. Avain kyllä menee pohjaan asti. Pitänee purkaa koko pesä pois kahvasta ja uusia tai huoltaa kuntoon.
Miten pesä irtoaa särkemättä mitään oleellista ?? Oven sisäpaneeli pois, kosteuseristeet pois, mitä muuta ?? Onko lukon edessä jotain mekaniikkaa tai tiirikoinnin eston osia ??
-
Tänä aamuna huomasin saman. Tuntuu kuin avain ei olisi ollenkaan tästä autosta.
-
Siellä sisäpuolella on semmonen muovi joka estää pääsyn lukolle, se pitää poistaa tai tuhota mikä on helpompi. :idiot2:
Pääsee voitelemaan lukkosylinterin ulkopuolella olevat vipstaakit, ne siellä jumii.
Ei auta vaikka kuinka voitelee lukkopesää.
-
Teetin vara-avaimen Motonetissa, niin ukko sanoi, että muuten meni ihan kivasti, mutta saivat tapella oikein kunnolla, että saivat oven avaimella auki, kun se kuuluu testattaviin kohteisiin ennen kuin voivat hyväksyä avaimen toimivaksi. Olivat laittaneet jotain lukkoihin tarkoitettua voiteluainetta ja hiljalleen vaan sitkeästi nitkutelleet. Ei tullut edes lisälaskua ja nyt toimii hyvin, heh.
-
Mulla oli uudessa hankinnassa kuskin lukkopesä myös totaalijumissa. Sain sen loppuviimein toimimaan kun kävin testaamassa pihassa olevasta toisesta samanlaisesta, että lukkopesän pitää liikkua vajaan millin vaikka avain olisi väärä. Mulla ei liikkunut yhtään. Laitoin sinne sitten reilusti CRC:tä ja annoin vaikuttaa. Otin ison tasapäisen meisselin ja rytkäytin sillä vääntämällä lukkopesää niin sain sen liikahtamaan. Sitten otin avaimen ja sillä rynkyttämällä ja nopeasti "vibraamalla" avainta ylös alas sain haitat löysäämään ja yhtäkkiä lukko alkoi kääntymään. Sen jälkeen reilusti lukkoöljyä perään. Pitää ottaa tavaksi testailla lukkoa ja voidella säännöllisin väliajoin.
-
Pirusti sertsua, avain sisään heti kun vaan menee, sitten esim epäkesko hiomakone tai itte käytän epäkesko vahamyllyä, lähelle lukkoa ja eikun tärryyttään.
On aivan hemmetin äkkiä toentunu joka kerta. Haitat irtoo heleposti näin.
-
Mulla oli uudessa hankinnassa kuskin lukkopesä myös totaalijumissa. Sain sen loppuviimein toimimaan kun kävin testaamassa pihassa olevasta toisesta samanlaisesta, että lukkopesän pitää liikkua vajaan millin vaikka avain olisi väärä. Mulla ei liikkunut yhtään. Laitoin sinne sitten reilusti CRC:tä ja annoin vaikuttaa. Otin ison tasapäisen meisselin ja rytkäytin sillä vääntämällä lukkopesää niin sain sen liikahtamaan. Sitten otin avaimen ja sillä rynkyttämällä ja nopeasti "vibraamalla" avainta ylös alas sain haitat löysäämään ja yhtäkkiä lukko alkoi kääntymään. Sen jälkeen reilusti lukkoöljyä perään. Pitää ottaa tavaksi testailla lukkoa ja voidella säännöllisin väliajoin.
Tämä kuvaus on lähellä sitä, mitä itse havainnoin. Tuntuu, että lukkopesä ei rajoita liikettä, vaan syy on peitekilvessä, joka on jämähtänyt ovipeltiin kiinni. En vain uskaltanut meisselillä niin kovasti vääntää, että olisi irronnut, koska ei ollut parempaa varmuutta asiasta.
EDIT: Eilen lukko elvytetty. Suurehko tasapäätaltta lukon huulille ja kierto about +-10 astetta. Sitten teflonöljyä lukkopesään ja ravistelua avaimella... Ja VOT!
-
Tämä kuvaus on lähellä sitä, mitä itse havainnoin. Tuntuu, että lukkopesä ei rajoita liikettä, vaan syy on peitekilvessä, joka on jämähtänyt ovipeltiin kiinni. En vain uskaltanut meisselillä niin kovasti vääntää, että olisi irronnut, koska ei ollut parempaa varmuutta asiasta.
EDIT: Eilen lukko elvytetty. Suurehko tasapäätaltta lukon huulille ja kierto about +-10 astetta. Sitten teflonöljyä lukkopesään ja ravistelua avaimella... Ja VOT!
Hyvä että aukesi! Niin se varmaan on että se peitekilpi tai joku siinä muuten hapettuu jumiin. Omassa autossa kun lukko lähti liikkeelle ja pelaamaan, se pelasi yhtä kevyesti ja hienosti kuin uutena. Ei tuntunut yhtään että lukkopesä olisi täynnä moskaa.
-
Itsellä oli keväällä myös 07 V70 lukkopesä aivan jäkissä, tarpeeksi lukkoöljyä ja yritystä, alkoi liikkumaan. Täytyisi taas kokeilla ja öljytä, kun unohtunut taas käyttää.
Kysymys. Onko niin että jos avaimella avaa ovet, pitäisi ns. avata kaksi kertaa että hälyt lähtee pois, vai onko minulla vaan tuossa teetetyssä avaimesta jotain häikkää kun iski hälyt päälle kun avasin lukot ja sitten oven?
-
Jos oven lukitsee avaimella, ei häly kytkeydy päälle; ”lauttalukitus”.
Jos ovi on lukittu napilla, myös häly kytkeytyy, eikä sitä avaimella saa pois. Avatessa avaimella häly aktivoituu, ja pilli soiden on muutama sekunti aikaa käynnistää auto, ennen kuin ajonesto aktivoituu.
Näin ainakin oma, vähän vanhempi toimii.
-
Jos oven lukitsee avaimella, ei häly kytkeydy päälle; ”lauttalukitus”.
Jos ovi on lukittu napilla, myös häly kytkeytyy, eikä sitä avaimella saa pois. Avatessa avaimella häly aktivoituu, ja pilli soiden on muutama sekunti aikaa käynnistää auto, ennen kuin ajonesto aktivoituu.
Näin ainakin oma, vähän vanhempi toimii.
Ahaa, kiitoksia. Minulla tuossa on käsikirja kolmannen valtakunnan kielellä joten en ole oikein päässyt näistä oikuista selville. Pitäisi etsiä jostain suomenkielinen opus, tai tulostaa netistä.