Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: lightfoot - 05.04.2018, 22:27:39
-
Pari kuukautta sitten tuli hankittua tuo 2003 vm auto ja nyt yhtäkkiä se alkoi keinumaan varsin voimakkaasti. No muutaman kerran sitä kun takapuskurista painelin alaspäin ja päästin irti niin jäi perä pomppimaan. Eli täsä tapauksessa syy on selvä eli iskarit olivat loppuneet.
No kävin huolto liikeessä kysymässä ja sanoivat että rungon numeron mukaan autossa on ilmaiskarit. Hinta liikkeestä 820 euroa kipale. Eli 1600 euroa yhteensä. Kertokaa nyt viisaammat. Mitä tässä pitää tehdä.....? Yritän etsiä täältä vanhoja viestejä koskien takaiskareita, yritin löytää netistä vastaavia iskareita, mutta turhaan. Onko tuossa automallissa joku ihme juttu vai miten hitossa voi hinta olla tuollainen ja mitään tietoa en löydä mistään. A P U A
-
Autossa on ns. Nivomat iskunvaimentimet, eli itsestään säätyvät. Siniseltä niitä ei missään nimessä kannata hakea, koska hinta.
Esim. http://www.skandix.de/en/spare-parts/suspension-steering/shock-absorbing/shock-absorber/shock-absorber-rear-axle-nivomat/1015953/
Noita saa varmasti halvemmallakin jostain, alkuperäisten iskarien valmistaja on Sachs.
-
Ahaa. Kiitos jo tästä. Onko niin ettei sinne voi laittaa mitään huomattavasti halvempia, mitä on netissä myynnissä? Eli missä siis lukee että ovat XC90 malliin?
-
No periaatteessa voi, silloin pitää hommata sellainen "muutossarja", eli sinne laitetaan vain tavalliset iskarit, tavalliset jouset, ja iskareiden yläpäät pitää uusia, mutta tuo koko häsmäkkä maksaa saman verran kuin yksi nivomat, ellei vähemmänkin.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=70637.msg1061000131#msg1061000131
^Tuolla muutos on tehty näköjään hommaamalla vain tavalliset iskarit sekä HD jouset, yläpään kiinnitys on vähän villi kortti, että pitääkö uusia vai ei.
-
Ja ilmajousitushan on siellä ihan mukavuussyistä, että turha ajatella että halpisjousitus vastaa toimivaa ilmajousitusta. Toki silläkin pärjää jos ei ole tarkka tärinöistä.
-
Ja ilmajousitushan on siellä ihan mukavuussyistä, että turha ajatella että halpisjousitus vastaa toimivaa ilmajousitusta. Toki silläkin pärjää jos ei ole tarkka tärinöistä.
Totta, samanlaista mukavuuttahan ei tavallisilla iskareilla/jousilla saa. Ja jos autossa on täyslasti, eli kaikki penkkirivit käytössä, niin tavalliset iskarit + jouset luultavasti antavat jo vähän periksikin.
-
No tuossa olette kyllä oikeassa. Eli pitääköhän lähteä siitä että yrittää löytää mahdollisimman edulliset uudet tai sitten hyvät käytetyt, mutta mistäs sitä tietää että mitkä ovat hvvät ja mitkä ei. Hankala yhtälö >:(
-
No periaatteessa voi, silloin pitää hommata sellainen "muutossarja", eli sinne laitetaan vain tavalliset iskarit, tavalliset jouset, ja iskareiden yläpäät pitää uusia, mutta tuo koko häsmäkkä maksaa saman verran kuin yksi nivomat, ellei vähemmänkin.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=70637.msg1061000131#msg1061000131
^Tuolla muutos on tehty näköjään hommaamalla vain tavalliset iskarit sekä HD jouset, yläpään kiinnitys on vähän villi kortti, että pitääkö uusia vai ei.
Ei niitä yläpäitä tarvi uusia, laittaa sinne isoja prikkoja, mulla ollu 100tkm, toimii.
-
minusta 1000€ sinisellä ei ole paha. mutta ottakaa jousi/iskaripaketti ne tulee kaikki siinä tuolla tonnilla... yksitellen jo pelkät jouset olis 500€ ja iskari kipale on ~900€
-
Olin aikeissa tilata Nivomat iskarit Hollannista omaan V70 2004. Vasen Nivomat oli antanut periksi. Olin päätymässä asennussarjaan koska samaan hintaan tulisi uudet jouset. V70iin hinta olis ollut 900 + toimituskulut. Skandixilla 950e. Sitt yks aamu selailin tori.fi ja yks kaveri myi käytettyä 35 eurolla. Varaosanumero oli outo mutt Skandixin sivujen mukaan kävisi mun autoon. Ilmoitus oli ilmestynyt aamuyöstä ja oli vielä aikainen aamu. Viestiä menemään ja sain iskarin! moni pyytää käytetyistä mielestäni kovia hintoja, 100-300e. Vaihdatin takajarrurempan yhteydessä iskarin. Ja... kaikki toimii. Oikeassa 60% ja nyt vasemmassa 70%. Auton perä kipuaa kuormalla nätisti oikeaan asentoon. Ajettavuus tottakai parani :D Katsastus meni läpi. Vaihdosta on nyt neljä kuukautta.
-
Kiitos näistä vinkeistä. Päädyin nyt ratkaisuun että tilaan nuo noin vajaat 600e maksavat iskarit. Olisin saanut käytettynä hintaan 650e pari, mutta uusi on aina uusi. Toivottavasti auton pomppiminen päättyy. Kiitos tästäkin keskustelusta kaikille osapuolille.
-
Minulla oli syksyn katsastuksessa toisessa xc90:n Nivossa voimaa 60% ja toisessa 40% joka ymmärtääkseni hylkäysraja. Uusin nyt molemmat, kun vanhoja ei tiettävästi voi kunnostaa.
Tuo 60% yksilö on tallessa, varaosatarkoituksella jos jompi kumpi nykyisistä hyytyy. Ei mahda kuitenkaan olla aivan todennäköistä joten jos kiinnostaa niin yyveetä tulemaan.
Tilasin Wetteriltä asennussarjan jousineen päivineen hintaa 1100 e- siis samaan hintaan, mihin Scandix myy vastaavaa. Rekkarin perusteella katsoivat mallin, uusien iskarien osanumero ei ollut sama kuin vanhoissa.
Löytyi Vidasta nimellä tasonsäätösarja. Jos nyt sitten edes myivät oikeanlaiset kilkkeet mutta niinhän nuo paikalleen lopsahtivat. Jousia eivät vaihtaneet kun olivat kuulemma kunnossa. Tiedä sitten olisiko ollut syytä vaihtaa nekin..
-
Vanhemmissa pitää autosta tarkistaa alusta numero että tulee varmasti oikea osa. se näkyy vain autosta ei auton tiedoista koneelta.
-
Luotin sokeasti varaosamyyjään - vm 2006 xc90 kyseessä. Onko iskarien jäykkyydessä ero vai esim kiinnitysosissa?
-
Luotin sokeasti varaosamyyjään - vm 2006 xc90 kyseessä. Onko iskarien jäykkyydessä ero vai esim kiinnitysosissa?
En valitettavasti osaa sanoa mikä on ero ja onko sekään edes merkittävä. enkä ole edes varma onko tuo 2006 edes niitä ns. vanhoja
-
Kävi niin, että 2,5 vuotta ja 40 tkm teki nivomateista selvää. 10 ja 15% oli henkeä jäljellä :buck2: Nyt siis perinteistä ratkaisua miettimään eli muutosta normi-iskareihin, eikä mitään tasonsäätötekniikkaa.
Isohkoa vaunua tulee jonkun verran vedettyä, joka varmasti isossa roolissa noin nopeassa nivojen kuoleentumisessa. Aisapainot kuitenkin tarkastettu vaa'alla järkeviksi. Silti melkoinen pettymys, ei nyt aivan näin nopeasti pitäisi paikkojen hajota.
Ajatus nyt laittaa jämerät iskarit ja kuormajouset - mahdollisesti keulaankin?
Kysymys kuuluu: mitkä iskarit ja mitkä jouset? Pitääkö yläpäähän uusia hilppeitä ja jos niin mitä?
-
Omassa entisessä oli ihan normi iskarit ja vaunun vedossa ei ollut mitään ongelmia, kulki kuin juna mutta vielä tasaisemmin.
-
Eli ei siis erityisiä "kuormajousia"? XC mitoituksessa lienee ilmeisesti huomioitu raskas perä (= 7 paikkaa) ja vetomassa.
Muistelen joskus lukeneeni tältä palstalta, että yläpään kiinnitysosat menevät ko. muutoksessa uusiksi?
-
Ei mene mitään uusiksi. Xc90 iskarit tulee suoraan apurunkoon kiinni.
-
Ei mene mitään uusiksi. Xc90 iskarit tulee suoraan apurunkoon kiinni.
Ei tosiaan tarvitse vaihtaa kiinnityksen suhteen mitään, mutta on siellä erilliset kumit välissä molemmin puolin.
-
Nyt on uudet vaimentimet ja jouset takaana. Bilstein B6 Performancet, oli kait normaalia jäsymmät, ja Motonetistä vahvistetut jouset.
Perä on nyt selvästi jäsy, ei jää jumppaamaan joka kuopan jälkeen ja kori oikenee hyvin kun parkkipaikalla pyörittelin vähän rivakammin, mutta maantienopeuksissa, tasaisella baanalla perä huojuu (?) todella selvästi ja häiritsevästi, tai paremminkin tuntuu hakevan uria aivan kuin renkaalla ei olisi pitoa lainkaan. Menikö aurauskulmat pieleen, vai voiko tuollainen johtua iskari/jousiyhdistelmästä?
-
Jos ajokorkeus muuttui, muuttui myös pyöränkulmat. Käyttäisin tarkastuksessa/säädössä.
-
Perä nousi hieman, olisiko 3-4 cm, ja se varmaankin jo riittää siihen että ajotuntuma muuttui oleellisesti. Käytän suuntauksessa, niin katsotaan löytyykö siitä apu.
-
Joo noin paljon kun korkeus muuttuu niin menee pyörän kulmat kyllä pyllylleen. Itsekkin miettiny noita b6:sia omaan. Laittaisi samalla kun lyö madallus jouset. Ostan vaan v70 tarkoitetut, kun ovat paljon halvemmat ja menee suoraan paikalle myös.
-
Yläpäähän ei tarvinnut tehdä mitään muutoksia. B6:t 130€ kpl, perusiskarit puolet tuosta joten ei siinä isoa säästöä tee. Jouset päälle, 100€ yhteensä. Ihan maltillinen kustannus. Yläpäähän ei tehty mitään muutoksia.
-
Sieltähän se lääke löytyi, nelipyöräsuuntauksesta. Oli yllättävän paljon säädettåvää, lienee ollut jo ennen remonttia jossain määrin pielessä mutta uusilla osilla vain virhe korostunut. Nyt kulkee taas suoraan ja vikuroimatta.
-
Heicon alustasarjan etujousi katkesi ja täytyi laittaa vakio jousitus takaisin alle (ei ole nivoja).
Eteen alkuperäiset vanhat jouset (320tkm) ja taakse uudet lesjöt Fixuxelta, jouset ei tasonsäätömalliin. Edessä suht uudet alkuperäiset iskarit ja takana bilsteinit.
Jousitus/ alusta on tukevampi/ parempi ajaa kuin oli noilla Heicoilla, oli kyllä melko matalalla ja takana piti olla camberin säätöpuslat, koska pyörät ovat muuten todella kallellaan.
Uusilla takajousilla on perä huomattavasti keulaa korkeammalla. Ei haittaa sinällään, mutta näinköhän keulan korko muuttuu ylemmäs jos vaihtaa uudet jouset? Eteen ei taida olla muuta kuin yksi jousimalli saatavilla.